• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Neumann Initial No.1

Rizzie

Patek
2-Faktor
Dåså, dags för mig att avrunda min vecka innan Neumann skickas vidare till en ny man.
Tidigare deltagare har skrivit många bra inputs och känner att det är svårt att bidra med något nytt, men men.
Tavlan är som tidigare påpekats klockans absolut starkaste del. Den är väldigt, väldigt bra och känns som den mest genomarbetade och påkostade komponenten.
Caset är vad man kan förvänta sig av ett helborstat case, stilrent och okej genomfört men saknar lite "liv" för mig. Hade gärna sett någon polerad yta för lite kontrast.
Tycker att den BoR-länken jag monterat (om än inte med perfekt passform) är det snyggaste alternativet och tycker nog nånstans att det borde kunnat ingå i en kvartsklocka i den här prisklassen.
Överlag har det varit en trevlig bekantskap och jag kan se mig själv använda den om jag hade ägt den. Tack för möjligheten att vara med och till Neumann som generöst låter oss prova :)
Eftersom jag började med sol och vatten, så avslutar jag med skog och regn.
IMG_20200427_184949.jpg
IMG_20200427_184913.jpg
IMG_20200427_184757.jpg
IMG_20200427_184725.jpg
IMG_20200427_184643.jpg
IMG_20200427_184605.jpg
IMG_20200427_184450.jpg
 

Pastorn

Cartier
Nu har klockan kommit halvvägs på sin resa kors och tvärs över landet :) Har redan fått en del intryck vissa bättre och andra sämre men sparar det mesta till min recension. Men visst är den större än klocka som burits under dagen.
2F02D150-8C68-415E-A6A4-65ECA67D11CE.jpeg

I vanliga fall brukar det bli klockbyte innan jag går ut i garaget men idag var den finmek så den fick följa med.
60508923-E319-404E-B47F-1A18C61B3418.jpeg

B50FBC85-B27B-4F2A-B2F6-5A12C0F85842.jpeg
 

Pastorn

Cartier
Hej gott folk!

Då jag inväntar en ny klocka imorgon känner jag att denna trevliga passaround får gå vidare och glädja @BarbaBaba .
Mycket om klockan har redan framgått men får göra några inputs. Första är boxen den kommer i vilken är liten men elegant vilket jag finner positivt, för när jag köper en klocka är jag mer intresserad av att betala för klockan än boxen(samt billigare att skicka vid flipp ;))

Sen har vi storleken som tidigare nämnts men bärs ändå mindre än vad jag räknat med. Det jag dock finner negativt är storlek på index gentemot storlek på tavlan, för smått enligt mig. Men det skulle lösas automatiskt om man skalade av några millimeter av den men behåller index i samma storlek, i övrigt en underbar urtavla.

Min sista input blir om boett och stil, jag hade förväntat mig än mer dressad klocka men finner den mer sportig i med den borstade boetten samt storleken. Och då kanske WR100 och vattentåligt armband (gärna länk) vore mer passande, i övrigt finner jag boetten rätt tråkig och väldigt ”standard” i utformningen så där krävs mer för kunna befoga nuvarande pris.

Men överlag en väldigt trevlig klocka som gör sig bra på div band och länkar, mao hade jag inte haft något emot att vinna utlottningen av den klocka. Får även passa på att tacka neumann och @Anatta för den fantastiska möjlighet.

Tyvärr ingen vidare till fotograf men några bilder har det blivit. Trevlig kväll!

63FF809A-ED90-4EBC-89C8-E83E3A137D5B.jpeg

915B5D8E-7E89-4E99-87A7-FFE5F15CC25E.jpeg

3BCB7C7F-262A-499F-B619-C067B989F867.jpeg

3425C98C-436B-4A9F-B3A6-3C43C3F3D20E.jpeg
 
Senast ändrad:

Anatta

Panerai
2-Faktor
Hej gott folk!

Då jag inväntar en ny klocka imorgon känner jag att denna trevliga passaround får gå vidare och glädja @BarbaBaba .
Mycket om klockan har redan framgått men får göra några inputs. Första är boxen den kommer i vilken är liten men elegant vilket jag finner positivt, för när jag köper en klocka är jag mer intresserad av att betala för klockan än boxen(samt billigare att skicka vid flipp ;))

Sen har vi storleken som tidigare nämnts men bärs ändå mindre än vad jag räknat med. Det jag dock finner negativt är storlek på index gentemot storlek på tavlan, för smått enligt mig. Men det skulle lösas automatiskt om man skalade av några millimeter av den men behåller index i samma storlek, i övrigt en underbar urtavla.

Min sista input blir om boett och stil, jag hade förväntat mig än mer dressad klocka men finner den mer sportig i med den borstade boetten samt storleken. Och då kanske WR100 och vattentåligt armband (gärna länk) vore mer passande, i övrigt finner jag boetten rätt tråkig och väldigt ”standard” i utformningen så där krävs mer för kunna befoga nuvarande pris.

Men överlag en väldigt trevlig klocka som gör sig bra på div band och länkar, mao hade jag inte haft något emot att vinna utlottningen av den klocka. Får även passa på att tacka neumann och @Anatta för den fantastiska möjlighet.

Tyvärr ingen vidare till fotograf men några bilder har det blivit. Trevlig kväll!

63FF809A-ED90-4EBC-89C8-E83E3A137D5B.jpeg

915B5D8E-7E89-4E99-87A7-FFE5F15CC25E.jpeg

3BCB7C7F-262A-499F-B619-C067B989F867.jpeg

3425C98C-436B-4A9F-B3A6-3C43C3F3D20E.jpeg

Snyggt! Och bra input :)
Då bär det av till nästa klocktok @BarbaBaba
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Neumann har landat!
ED9B0A38-1702-4B9E-8CE9-CE26CBFBD392.jpeg

Väl paketerad har den klarat resan bra :)
70F7F798-5205-4A2E-A503-0D5F0D56BCF0.jpeg

testar den snabbt på...
8CFCFF0B-C096-4001-8F38-51ACA45B42D1.jpeg

Jag ska börja ”testandet” imorgon. Men första intrycket är gott. Den har en väldigt trevlig tavla ihop med det boxade safirglaset, och den kraftiga boetten med den i kvartssammanhang feta kronan bidrar till en vintage-manuell känsla.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag börjar dagen som jag brukar då jag jobbar hemifrån, med en hundpromenad...
AF59CD29-C4C6-4A7E-B552-23A130F6CC69.jpeg

idag hade vi nytt sällskap i form av lille Neumann ;)
28E013E6-D2D5-4B97-9C9C-EE4E81E86F64.jpeg

Jag brukar själv benämna denna typ av klockor ”kontorsklocka”. Man har vissa drag av att vara vad många refererar till som ”dressare” men samtidigt komplikationer som inte efterfrågas i sammanhanget uppklädd. WR 5atm, ingen sportig dykare men tål att doppas, så ett pluspoäng här vs vanliga 3atm . Både sekundvisare och datum, ofta användbara komplikationer på jobbet eller till vardags. Samtidigt allt annat än sportig med hela retrodesignen. Dimensionerna är 40mm Ø x 10,8mm h x 47mm över luggarna och 20mm mellan. Som tidigare postare visat så passar den bra att byta band på. Stål och vit tavla är ju väldigt neutralt och mångsidigt :)
FA2F89FE-4FAE-4C5D-9068-C9DF297115D5.jpeg

Jag tycker inte jag kan klaga på finishen av index eller visare. Visst ser man att dom inte är handpolerade, men dom är ändå blanka och fina och har skarpa kanter. Möjligen är dom kromade vilket ger den ganska mjuka formen...
2CF9E781-8206-4DE9-A01D-F57630969564.jpeg

Tavlan i kombination med glaset är den detaljen som sticker ut, riktigt lyckat. Man har faktiskt fått till trycket av text riktigt bra också. Det är ju inte ovanligt med en platta bakom logga och text på strukturtavlor, ser för tråkigt ut tycker jag.
9C1514B4-5E5A-4871-984B-DC800733C0E3.jpeg

Märk krona, initialen N. Öga för detaljer har Thomas :)
FA648C53-6237-4744-866C-D39A2ACCE2FB.jpeg

Högblankt baklock förstärker vintage/retrokänslan. Jag gillar gravyren och jag gillar deras slogan, men på ett sådant här baklock hade det passat med endast slogan på en rad i nederkant och all annan text runt kanten, så det finns plats för en personlig gravyr i centrum.

Jag ska återkomma med lite fler reflektioner om designen på klockan och bandet... Nu önskar jag alla en riktigt härlig fredag :)
 

Anatta

Panerai
2-Faktor
Jag börjar dagen som jag brukar då jag jobbar hemifrån, med en hundpromenad...
AF59CD29-C4C6-4A7E-B552-23A130F6CC69.jpeg

idag hade vi nytt sällskap i form av lille Neumann ;)
28E013E6-D2D5-4B97-9C9C-EE4E81E86F64.jpeg

Jag brukar själv benämna denna typ av klockor ”kontorsklocka”. Man har vissa drag av att vara vad många refererar till som ”dressare” men samtidigt komplikationer som inte efterfrågas i sammanhanget uppklädd. WR 5atm, ingen sportig dykare men tål att doppas, så ett pluspoäng här vs vanliga 3atm . Både sekundvisare och datum, ofta användbara komplikationer på jobbet eller till vardags. Samtidigt allt annat än sportig med hela retrodesignen. Dimensionerna är 40mm Ø x 10,8mm h x 47mm över luggarna och 20mm mellan. Som tidigare postare visat så passar den bra att byta band på. Stål och vit tavla är ju väldigt neutralt och mångsidigt :)
FA2F89FE-4FAE-4C5D-9068-C9DF297115D5.jpeg

Jag tycker inte jag kan klaga på finishen av index eller visare. Visst ser man att dom inte är handpolerade, men dom är ändå blanka och fina och har skarpa kanter. Möjligen är dom kromade vilket ger den ganska mjuka formen...
2CF9E781-8206-4DE9-A01D-F57630969564.jpeg

Tavlan i kombination med glaset är den detaljen som sticker ut, riktigt lyckat. Man har faktiskt fått till trycket av text riktigt bra också. Det är ju inte ovanligt med en platta bakom logga och text på strukturtavlor, ser för tråkigt ut tycker jag.
9C1514B4-5E5A-4871-984B-DC800733C0E3.jpeg

Märk krona, initialen N. Öga för detaljer har Thomas :)
FA648C53-6237-4744-866C-D39A2ACCE2FB.jpeg

Högblankt baklock förstärker vintage/retrokänslan. Jag gillar gravyren och jag gillar deras slogan, men på ett sådant här baklock hade det passat med endast slogan på en rad i nederkant och all annan text runt kanten, så det finns plats för en personlig gravyr i centrum.

Jag ska återkomma med lite fler reflektioner om designen på klockan och bandet... Nu önskar jag alla en riktigt härlig fredag :)

vilka bilder!! :):heart:
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
God förmiddag i tråden!
Det första frun sa när jag öppnade boxen var -Ooh, den var stilren och riktigt snygg, påminner lite om Omegan du hade... Men är den inte lite tjock?
Jag fick Neumann till 10,8mm när jag mätte, och då är ju åtminstone 1,5mm det kupade glaset, och det är ju inte speciellt högt. Men dom plana borstade sidorna ger det optiska intrycket av att den är tjockare. Det intrycket tillsammans med den väl tilltagna kronan gör att man direkt tänker att "det är nog en mekanisk klocka". Jag misstänker att det också är vad man är ute efter, så där har man lyckats :)
Här är Omegan som frun tänkte på. Seamaster 1948.
omega1948.jpg

Jag nämnde tidigare att Neumann lider av samma problem som så många andra moderna klockor gör, nämligen att urverket inte är i proportion till boettstorleken. Datumet hamnar för långt ifrån kanten och visarna blir ofta för korta. Som ni kan se är Neumann i gott sällskap ;) Omega har dock löst det hela med att dels slopa datum helt, men också genom att ha sekund/minutmarkeringarna inne på tavlan. Det skulle kunna vara en design att ta efter kanske? En annan design man skulle kunna ta efter är hur namn och logga sätts ut på tavlan. Jag kan tycka att den applicerade initialen N kunde varit överst med namnet Neumann under, och modellnamnet Initial på kl 6 sidan av tavlan, precis som på ovanstående Omega.
IMG_4361.jpg
Jag blev lite inspirerad och testar den på ett grönt grisband i 20/16mm. Jag tog också en bild med lite avstånd så man får en uppfattning om hur den bärs på min straxt under 18cm (17,5-17,8) handled.
IMG_4359.jpg
Precis som tidigare testpiloter tycker även jag att det är tavlan tillsammans med glaset som är den verkliga behållningen, och dit blicken ständigt dras :)
IMG_4360.jpg
Tavlan har en förmåga att plocka upp omgivningsljus och skifta lite i ton. Den lite vaniljgula tonen utomhus är riktigt fin.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
God söndag i tråden!
Då medföljande band (precis som klockan i övrigt) har en vintage-design tänkte jag testa något annat idag, lite elegantare kanske?. Ibland matchar man urtavlans eller bandets färg med kläderna, att byta band kan ju som bekant ge en helt annan look (gårdagens gröna grisband tillbaka i lådan). Ett enkelt, billigt och trevligt sätt att få en ny klocka. @Lindellc hade ju en riktig fullträff med det BoR som testades tycker jag :)
Det är väl i första hand inte färgen jag testar nu, mera strukturen. Går all in med struktur på både tavla, band och overshirt ;)
IMG_4362.jpg

Saffiano är ett mönster som Mario Prada patenterade för länge sedan, så även om det främst förknippas med svindyra handväskor ifrån det Italienska modehuset har det en viss "vintage-vibe" tycker jag. Mer åt det uppklädda hållet än sliten shabby-chick förstås :cigar:
IMG_4371.jpg

Med ett blått Saffiano ser man sig kanske hellre swisha fram på en Vespa i solen än sittandes i en WV Bubbla ifrån 1950 :p Struktur på struktur lirar helt ok tycker jag, och lille Neumann passar in även i finrummen iklädd annan kostym :)
Jag tänkte som ni kanske förstår lämna några av mina tankar om bandet idag, men först ytterligare en liten detalj som jag tycker Neumann ska ha ett plus i kanten för...
IMG_4383.jpg
Den lilla skålningen i underkant på boetten. Den kanske inte fullt ut bidrar till att inte slita på originalbandet, men har man ett lite kraftigare band så slipper det nötas då infästningen ligger nära boetten. Riktigt bra tänkt! :happyhappy:
Att vi är flera som testat att byta band på Neumann är ju ett gott betyg ur aspekten att det är lätt byta look. Men det är också en liten kritik av originalbandet...
Jag gillar lädret, tjockt och mjukt. Känns nästan som ett fett Shell Cordovan, men det känns lite slarvigt ihopsatt. Den vikta biten närmast bandstiftet har slipats för att göra bandet jämntjockt, men är istället lite ojämnt.
IMG_4378.jpg

"Keepern" som borde löpa fritt sitter i samma fålla som den fasta. Det gör förstås att den inte fyller sin funktion.
IMG_4379.jpg

Det är lite "bonus" hål och veck i lädret runt sömmarna som inte är helt centrerade.
IMG_4380.jpg

och sömmarna ligger lite högt, dom kommer antagligen nötas onödigt fort...
IMG_4381.jpg

Om man vill ha utseendet av lite "gammalt och slitet" fungerar originalbandet, men jag tycker som sagt det ger ett lite slarvigt intryck. Jag är lite partisk också då jag inte är något stort fan av de så populära "vintagesömmarna" som ligger parallellt med bandstiften, typ dessa...
897dad72-8cde-4c45-a8b4-7be1b9d8e5c3.JPG

Så betyget jag ger bandet är: mjukt, bekvämt och fint läder som antagligen kommer åldras väl, men lite för slarvigt utfört.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Idag var det nyp i morgonluften, inte helt inspirerande att kavla upp jackärmen för att fota Neumann :confused:. Den får lapa lite sol på den bergknalle vi passerar på väg till sjön. Jag antar det är bra järnhalt i berget då det ser härligt rostigt ut i kontrast till det 316L Neumann är tillverkad i.
6E643A4D-A512-4879-A4CA-1EFB37594342.jpeg

Som jämförelse drog jag på mig en av de mögligaste vintageklockorna jag har (som ändå tickar på). En liten Tissot Antimagnetique á 1945
28F1365F-825A-40A8-92F9-0880CD69D167.jpeg

Just denna Tissot är 35mm Ø x 10,4mm, så dom är i princip lika höga.
2234E57F-8DE9-4B31-9D12-D7B60C4D3756.jpeg

vi avslutar promenaden med att klättra i körsbärsträd, och nu väntar en rykande kopp kaffe :happyhappy:
4DE4F797-3323-475F-832D-37EBD52AB8ED.jpeg

Åter igen ser man hur tavlan plockar upp omgivningens ljus. Det börjar komma löv på träden :)
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Då har jag kommit till sista dagen jag bär Neumann 01. Jag kommer att skicka den till nästa testpilot under morgondagen :) Arbete gör att jag inte kommer kunna komma till posten efter onsdag, tyvärr.
IMG_4410.jpg


IMG_4411.jpg

Slutsummering:
Pris: 3995kr är säkert rimligt i förhållande till allt vad den erbjuder och eftersom den är i en liten upplaga.
Skulle jag själv köpa klockan?
Jag skulle helt klart kunna tänka mig att köpa och äga en Neumann (02*) ;)
Vem skulle jag rekommendera klockan till? Någon som vill ha en retrodesignad klocka i modern tappning. Jag tycker 5atm är fullt tillräckligt för de flesta situationer.
Vad är bäst med klockan? Tavlan och glaset! Att det är kvarts tycker jag är befriande och helt klart ett plus. Att göra en vintagedesignad klocka och slänga i ett generiskt ETA 2824-2 eller Sellita SW200 och säga att klockan har moderna prestanda tycker jag är vilseledande. Dessutom brukar de flesta också slänga på någon tusenlapp bara för ett det är ett automatiskt urverk.
Vad är sämst med klockan? Bandet och storleken. De allra flesta klarar att bära upp 40mm, inget snack om det. Men jag tycker 36-38mm är mer passande till stilen. Bandet upplevdes lite enkelt och låg kvalitativt i sitt utförande även om lädret är av bra kvalité.
Vilken klocka skulle jag jämföra den med? I samma prisspann finns Tissots nya Gentleman i kvartsutförande, 10 atm och med länk. Nu är ju Neumann att betrakta som en "micro", och där saknar jag erfarenhet. Inte helt rättvist att jämföra med Tissot ;) . Svenska Knut Gadd med sin Decagon ligger på ca 2500kr, beroende på utförande saknar den både sekundvisare och datum, den använder Miota kvarts. Longines Heritage serie har alla automatverk och ligger på 10k+ förutom den lilla Conquest Heritage med plexi.
Vad skulle jag vilja ha annorlunda? * Jag skulle primärt vilja se den i 37mm. Kanske version 02? Se till att visarna är långa nog att träffa index och att datumet hamnar närmare glaskanten. Möjligen skulle en polering av den mittersta delen av boetten och sidan av bandhornen bryta av och göra att den uppfattas tunnare. Flytta upp N över NEUMANN och låt INITIAL stå ensamt på den undre delen av tavlan. Gör plats på det blanka baklocket för en personlig gravyr. Kanske till och med erbjuda personlig gravyr vid beställning? Borrade luggar är inte något jag tycker är speciellt användbart, jag brukar lossa bandstift med kniv. Ofta tar stiften slut fortare då det kommer in skräp, och nu har även Hirsch börjat med quick-release på deras nya band, som så många andra redan har. Alltså inte nödvändigt i min bok.
Överlag är den en trevlig bekantskap, både snygg och bekväm. Jag tackar för möjligheten att testa Neumann 01 och önskar Thomas med team lycka till :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Rolig fakta 2

Neumann har tagit fram en prototyp i 36mm. ;)

lagom suddig bild för att skapa lite aura av hemligt.
E2912C6D-9E55-4598-8244-9518012A1D00.jpeg
Om man tänker på alla gamla Svenska märken som ploppade upp efter andra världskriget är det kul när det kommer lite nytt Svenskt, även om urverken kommer ifrån Japan eller Schweiz :) En 36:a skulle jag absolut "stödköpa" ;)
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
OK! Nu har jag kört klockan i en hel dag. Jag har givetvis tankar och åsikter redan :)

Det är en fin klocka, helt klart. Vintageflörtande men anpassad för dagens klockmode. Ska den sammanfattas i en kort beskrivning så är det att det är en klocka, rätt och slätt. Ingen dykarring. Ingen verktygskänsla. Inget guld eller bling någonstans. Det är en klocka och så är det bra med det. Det här är därmed inte riktigt vad jag bär i vanliga fall och det är en av anledningarna till att jag ville vara med. Min sambo uttryckte det så här i går kväll: "Du behöver en sån. En vanlig klocka. Inget mer än en vanlig klocka som funkar till allt."

Pluskontot:
Urtavlan är jättesnygg!
Lätt och bekväm att bära.

Minuskontot:
Boetten är för grovt borstad. Jag hade hellre sett en mycket finare borstning, alternativt en polerad boett.
Urtavlans struktur kan i vissa ljus göra så att visarna får en taggig aura runt sig. Tänk jaggiga polygoner i ett gammalt TV-spel.

Delrapport slut. Jag kör vidare, oförtröttat! Nu väntar kafferast och sedan blir det kalkylblad fram till lunch.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Efter en vecka med Neumann Initial är jag redo att lämna mitt omdöme. Det är en trevlig klocka med tunga vintagevibbar. Klockan är möjligtvis 1-2 mm för stor, till och med för mig som gillar stora klockor. Det är mycket vit yta på armen helt enkelt. Jag vet inte hur designtänket gick men det känns som att klockan inte riktigt vet vad den vill vara. Det är en dressig klocka, men den är lite för stor och finishen är alldeles för grov. Det är en sportig klocka, men visare och urtavla är för eleganta. Den är ganska tjock för att vara kvarts och det tycker jag är konstigt. Just tunnhet är en av kvartsverkens fördel så det är synd att inte dra nytta av det.

Jag gillar däremot klockan. Den är enkel att matcha med och sitter bra på armen. Att den är ungefär lika tjock som en automatklocka stor mig inte alls. Urtavlan passar till precis alla band så den har potential att bli ett riktigt strap monster. Priset är dock helt fel. Inget på den här klockan kan motivera 3995 kronor, inte ens om man är riktigt snäll. Finishen är för grov och spännet är inte signerat.I den prisklassen tävlar klockan mot tunga namn som Tissot och Seiko och där har den inget att hämta. Jämför vi med andra svenska märken så har vi t ex Knut Gadd som också erbjuder kvartsur av stiligare modell, men till under halva priset. Med länk. Vi har dessutom Bolm som erbjuder en verktygsklocka i olika utföranden med automatiskt verk och finish som vida överträffar Neumann. Men logik är inte allt när det gäller klockor så jag hoppas det finns en kundkrets som betalar det satta priset :)

Stort tack för möjligheten att delta i denna passaround. Jag testar gärna fler av Neumanns klockor i framtiden :)

Nu får den vila lite i Postnords trygga händer på väg till @moggec

71FF5E1B-E91F-40D9-AC72-8F7A9DB45C19.jpeg


C2B83D86-3BDE-4EE9-9CBA-08D725048BEF.jpeg
 
Topp