• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Neumann Initial No.1

Beo

Patek
Passaround för svenska Neumanns Initial No. 1.

Mitt intresse för klockor är vida känt bland mina vänner och bekanta, och på det sättet så kom jag i kontakt med Thomas Neumann.
Jag frågade Thomas om jag fick låna en klocka och ge honom lite feedback, vilket gick bra. Efter ett par veckor blev jag själv nyfiken på vad klockintresserade tycker. Bollade lite med Thomas och jag föreslog en passaround med utlottning. Godkänt.

Reglerna är enkla. Posta bilder på klockan och ge den en ärlig genomgång :)
IMG_0182.jpg


https://neumannklockor.se/
Neumann klockor är ett AB som består av Thomas själv och hans fru Rebecka.
En entreprenör och en grafisk formgivare som ville skapa den klocka som föll dem själva i smaken. Små upplagor for fun. Kvalitet före kvantitet.
Mer om dem efter passarounden är klar =)

Laguppställningen lyder:

1) @Stup
2) @Acos
3) @Thelonius
4) @Lindellc
5) @Pastorn
6) @Hjelm
7) @thewordfox
8) @moggec
9) @parasec
10) @FOQ

Från Umeå i norr till Malmö i söder. Klockan är skickad och vi rullar igång vilken dag som helst! :)

HAVE FUN!

-Anatta-
Rackarns!det här total missade jag!men ska bli kul att följa iaf!:)
 

Anatta

Panerai
2-Faktor
Nu är det här min första passaround så håll i er haha.. tilläggas ska väl att när det kommer till klockor är jag rätt lätt att få nöjd.

första intrycket är bra visst den hade gärna fått varit någon(2) mm mindre med tanke på vintage looken men den bärs väldigt skönt

Tavlan - Skulle nog kunna sträcka mig till att tavlan är smått magisk! Riktigt fin struktur det är det absolut bästa på klockan

Index - Jag tycker dom är trevlig speciellt på den här tavlan gör sig riktigt bra i solen eller ja tavlan och index verkligen drar till sig ljus i överlag och det samma gäller visarna

Boett - Har inget att klanka ner på bortsett från storleken som jag nämnde tidigare tycker de e trevligt med borstat då det tillåter tavlan att poppa ännu mera

Kronan - Känns stabil och har bra finish

Glas - Trevligt med safir och att det är kupat känns helt rätt

Band - Tycker det är följsamt och känns bra men hade gärna sett att ena höljet satt löst istället för att båda sitter fast(hoppas ni förstår vad jag menar)

Så efter ett par dagars användande är jag redo att skicka den vidare och för att kanske dra en liten summering av det hela så tycker jag att det är en bra klocka men hade som jag tidigare sagt gärna sett den 2mm mindre samt att man flyttade ut datumet lite alternativt förlängde index kl 3 lite, Vill även tacka @Anatta för att du ordnade så den här passarounden var möjlig och för att jag fick chansen att vara med!:)
8BE01BF9-9637-4B79-BC71-8A2E35F05941.jpeg

447B9E06-D946-4854-9F10-812008D2E46A.jpeg

67534918-199F-4F03-892A-E9CD4608FAB8.jpeg
13536FAA-8E91-4EB5-BD00-06EF495BCCB7.jpeg

Så här hade jag gärna sett att bandet var för att förtydliga
E54451EA-4A87-45F3-8314-81B8948510AA.jpeg
Snyggt!
Rolig och fin sammanfattning med bilder som förstärker texten!
Heja :)
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Klockan ser helt okej ut. Tyvärr fel storlek. Att folk aldrig lär sig... :(

Beror lite på vad du menar med fel storlek.

För mig personligen ser jag denna som en vardagsklocka och inte ett dressur. Borstade sektioner på boetten, borrade skänklar ( heter det tydligen på svenska ) kronan samt 40mm och 46mm L2L. Detta gör att jag drar den slutsatsen.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Klockan ser helt okej ut. Tyvärr fel storlek. Att folk aldrig lär sig... :(
Håller med om att klockor i denna design kunde få vara lite mindre :)
Beror lite på vad du menar med fel storlek.

För mig personligen ser jag denna som en vardagsklocka och inte ett dressur. Borstade sektioner på boetten, borrade skänklar ( heter det tydligen på svenska ) kronan samt 40mm och 46mm L2L. Detta gör att jag drar den slutsatsen.
Håller även med dig om att stilen snarare är en vardagsklocka än dressur. Jag har myntat kategorin "kontorsklocka" för de jag själv har i samma stil med datum och sekundvisare :). Det som däremot gör att boetten uppfattas för stor är det som är så vanligt förekommande, man har ett urverk som är mycket mindre än boetten. Datumfönstret ligger för långt in mot centrum och visarna är för korta i förhållande till tim/minutmarkeringarna. Om timvisaren och sekundvisaren precis snuddar timmarkeringarna blir det mycket mer harmoniskt tycker jag. Samma urverk och visare men i 36-37 skulle bli perfekt :cigar:
 
Senast ändrad:

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Håller med om att klockor i denna design kunde få vara lite mindre :)

Håller även med dig om att stilen snarare är en vardagsklocka än dressur. Jag har myntat kategorin "kontorsklocka" för de jag själv har i samma stil med datum och sekundvisare :). Det som däremot gör att boetten uppfattas för stor är det som är så vanligt förekommande, man har ett urverk som är mycket mindre än boetten. Datumfönstret ligger för långt in mot centrum och visarna är förkorta i förhållande till tim/minutmarkeringarna. Om timvisaren och sekundvisaren precis snuddar timmarkeringarna blir det mycket mer harmoniskt tycker jag. Samma urverk och visare men i 36-37 skulle bli perfekt :cigar:

Aha, förstår. Ja, det låter vettigt.
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Näst sista dagen med Neumann. Idag provar jag ett perlon. Närmare bestämt Eulit Panama. Passar bra ihop och komforten är mer än väl godkänd.

I morgon blir det att ta några slutgiltiga bilder, kontakta nästa på listan och packa. På måndag skickar jag och skriver ihop en lite recension :)

DE59866F-EB08-48CD-B255-C98B9758B003.jpeg
D895FCD1-8C97-4F14-8092-4EF978FBACB6.jpeg
3430CD5A-6A87-4353-A10F-B8BEC782795E.jpeg
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Då var det dags för lite synpunkter på min vecka med Neumann Initial. Den är förövrigt väl emballerad och nu på väg till @Lindellc för vidare äventyr :)

Vi början från början. Presentation. Den lilla boxen som klockan kommer i är trevlig. Miljötänket får tummen upp från mig helheten känns ”organiskt” i brist på bättre beskrivning. Det lilla verktyget som medföljer är en kul detalj.

Så till klockan i sig. Mina första intryck var, och fortfarande är, rätt så positiva. En bra ihopplockat vardagsklocka för de flesta tillfällen. Dimensionerna 40mm ( 46mm l2l, glömde mäta tjockleken ) passade utmärkt på min 16,75cm handled. Det medföljande läderbandet var mjukt och följsam men naturligtvis hamnade jag ”mellan hålen” så det blev att byta rätt så omgående. Kvaliteten passade priset tycker jag nog men hade gärna sett en flytande keeper. En viktig detalj för mig som vänsterhänt och som bär klockor under / på knölen är kronan. Kan meddela att den ej grävde in i min hand under veckan så för mig var det ett stort plus. Safirglas får alltid tummen upp från mig.

Tavlan är lättläst i de flesta förhållanden och riktigt snygg med den utmärkande strukturen. En brasklapp dock är vad @BarbaBaba påpekade med symmetrin / storlek är att det kunde ha varit bättre överlag och jag är böjd att hålla med. Ska jag vara ärlig dock var det inget jag hade tänkt på med klockan i hand men det är intressant att spekulera i hur den kunde ha varit.

Som ni har sett har jag provat ett antal band under veckan. Bästa resultat tycker jag att jag nådde med ett Perlon från Eulit. Modell Panama köpt från https://watchbandit.com/ På andra plats kom ett nato från franska Merci. https://www.merci-merci.com/en/ Rent estetiskt passade klockan med det mesta faktiskt så ens egna fantasi och möjligtvis djärvhet är de enda begränsningarna ;)

Slutliga tankar. Neumann Initial är en sjysst klocka till vettigt pris. Man kan få mer för pengarna men också betydligt mindre. Den är en utmärkt gåva till en ”ickenörd” som vill ha en vardagsklocka med stil utan allt det extra som tillkommer ett mekaniskt ur, men även för entusiaster som oss då jag själv inte skulle tacka nej till en :)

Till sist vill jag tacka Neumann för möjligheten att prova deras klocka. Detta är första gången jag deltar i en passaround och erfarenheten har varit både rolig och intressant.

7C3F1F1B-7A68-406C-9803-FE8D46FEC166.jpeg
467A7C15-54F2-4586-8B5A-204E6D3A1DC4.jpeg
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Då har klockan landat i Närke och fick genast följa med ut på eftermiddagspromenaden. Första intrycket är att tavlan är riktigt trevlig, i synnerhet i det härliga vårvädret. Återkommer med fler tankar under veckan.
Lite vårsolsbilder är på sin plats:
IMG_20200421_184625.jpg
IMG_20200421_184720.jpg
IMG_20200421_184800.jpg
 
Topp