Det är inte riktigt så enkelt, det handlar om hur den är tillverkad. Med det sagt så kan jag hålla med dig om att t.ex. marinkronometrar och ur som använts inom järnvägen oftast handlar om verk som fått mycket handpåläggning för att klara en mycket bra tidshållning. Men det rör sig inte om haute horologie i de flesta fall, däremot mer eller mindre massproducerade urverk som bearbetats för en bra tidshållning. Jag skulle klassa dem som Kronometrar i det högre segmentet, vilket inte är fy skam.
Det här med massproduktion är väl lite knepigt ibland, och jag påstår inte att min egen uppfattning är 100% rätt. Men det rör sig om urverk som inte producerats som traditionellt hantverk, oavsett storleken på serien så har man inte kvalificerat sig. Ska vi gå in på detaljer så handlar det också om man t.ex. tillverkat egna visare och urtavlor, t.ex. handblånering av visare och emaljering av urtavlor. Det har dessutom trätts en hel del om FHH:s krav för moderna tillverkare, så det finns olika uppfattningar, även att jag tycker att man har rätt i sak.