• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

RADO

Jesper

Cartier
2-Faktor
Jaha… så var man med i den här klubben också…

Ca 30 år sedan och detta var en absolut favorit för mig - nu har jag äntligen gjort slag i saken och köpt den 😀 (begagnad på auktion)

Nöjd med utseendet men batteriet är dött så jag vet inte om den fungerar 😬..

Men HUR öppnar man den? Testade att öppna de fyra skruvarna men då lossnade bara frontglaset… och den runda delen av bakstycket hittar jag ingen ”slot” på för att kunna öppna med något verktyg?!?

Edit: Fixade det med lite hjälp i Tips- och trix-tråden :) . En smal kniv och öppna det lilla runda locket så gick det bra att byta batteri!
Bra att det löste sig. Var det enkelt att få dit locket igen?
 

Retep

Omega

TAKE MY MONEY !!!
Efter lite funderande är jag lite kluven, vill man ha en diastar som inte är i tungsten? Är inte formen ikonisk just för att det inte gick att göra hursomhelst med orginalmaterialet? De andra nya diastararna utan ens fem-minuters markörer går bort på att det inte går att läsa tiden :-(
 

Marwa

Omega
Efter lite funderande är jag lite kluven, vill man ha en diastar som inte är i tungsten? Är inte formen ikonisk just för att det inte gick att göra hursomhelst med orginalmaterialet? De andra nya diastararna utan ens fem-minuters markörer går bort på att det inte går att läsa tiden :-(

Det viktiga är att armbandet är av ett material som inte blir repigt, keramiken är dessutom sval på sommaren och varm på vintern, mycket bra material till armband. jag upplever ett extra komfortpoäng på helkeramiska klockor.

Själva klockan ser jag som helt ok i keramik, tungstenkarbid var kung förut, men nu kan man göra samma sak fast hårdare i keramik, kan bara dra paralleller till andra helkeramiska klockor och där har det varit över förväntan bra.
 

Retep

Omega
Det viktiga är att armbandet är av ett material som inte blir repigt, keramiken är dessutom sval på sommaren och varm på vintern, mycket bra material till armband. jag upplever ett extra komfortpoäng på helkeramiska klockor.

Själva klockan ser jag som helt ok i keramik, tungstenkarbid var kung förut, men nu kan man göra samma sak fast hårdare i keramik, kan bara dra paralleller till andra helkeramiska klockor och där har det varit över förväntan bra.

Jag är fortfarande helt oinitierad vad gäller keramiska klockor så det kan hända att de verkligen är kung. Det låter bra allt du skriver, fast jag undrar om något behöver vara hårdare än tungsten av rent praktiska skäl eller om det är lite som megapixlar vad gäller kameror :). Vad jag förstår är dock keramik betydligt lättare än både stål och särskilt tungsten och det är också en oro hos mig. Att klockan känns på tok för lätt. Bra för komfort förstås, men åtminstone jag vill ha lite kvalitetskänsla (läs tyngd) på armen.
 

Gelmax

Cartier
En fördel med att köpa en begagnad klocka av keramik är onekligen att den ser sprillans ny ut fast den är närmare 30 år gammal.

Riktigt nöjd med det här köpet!

DFA303C5-C7AA-4335-914A-AB3B1B76372B.jpeg
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
En fördel med att köpa en begagnad klocka av keramik är onekligen att den ser sprillans ny ut fast den är närmare 30 år gammal.

Riktigt nöjd med det här köpet!
Underbar klocka! Ja jisses den va i fint skick. Dock är ju inte alla dessa Rado i ditt superskick. Har sett flertalet i riktigt uselt skick.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor

SeikoDad

Omega
Oi, har precis fått tomten att ge mig en grön CC i brons och är snornöjd med den. Dock kom den med natoband och jag känner att jag nog hellre har den på läder just nu. (Till sommaren borde nato finka bra).

Till saken: det är rätt svårt att hitta 21mm band. Ni som har originalbandet - tycker ni det är värt 1600kr?

Och följdfråga: ska man ta det olivgröna eller det mörkbruna om man går original?

776546DD-5272-4AC4-9793-F885831EE34B.jpeg
 

dzlDave

Panerai
Oi, har precis fått tomten att ge mig en grön CC i brons och är snornöjd med den. Dock kom den med natoband och jag känner att jag nog hellre har den på läder just nu. (Till sommaren borde nato finka bra).

Till saken: det är rätt svårt att hitta 21mm band. Ni som har originalbandet - tycker ni det är värt 1600kr?

Och följdfråga: ska man ta det olivgröna eller det mörkbruna om man går original?

776546DD-5272-4AC4-9793-F885831EE34B.jpeg
Jag tycker original läder bandet var en riktig positiv överraskning, sättet dem gjort låset på gjorde att det satt väldigt bekvämt.

Jag e konservativ så jag säger Mörkbrun. Och du har ju redan grönt nato så blir lite mer variation.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Blivit så förtjust i Captain Cook! Tunn och smäcker, bra urverk och grym finish. Lumen är också riktigt bra. Jag är förvisso inte bortskämd med lume i världsklass, men om jag sätter denna under sänglampan en stund på kvällen lyser den bra åtta timmar senare. En riktig fullträff från Rado skulle jag vilja påstå!

IMG_20230128_083459_edit_78139785107867.jpg
 
Senast ändrad:

Sony

Omega
Blivit så förtjust i Captain Cook! Tunn och smäcker, bra urverk och grym finish. Lumen är också riktigt bra. Jag är förvisso inte bortskämd med lume i världsklass, men om jag sätter denna under sänglampan en stund på kvällen lyser den bra åtta timmar senare. En riktig fullträff från Rado skulle jag vilja påstå!

IMG_20230128_083459_edit_78139785107867.jpg
Dom har lyckats bra med denna modell 😍
 
Topp