• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Kopia

F-L-P

Panerai
Hommage betyder väl hyllning, och detta är väl absolut en hyllning till exp2?


Men det är ingen ripoff som steinhart ofta gör så det var en ganska kass jämförelse.

Fan så är man inne o pillar i en sån här tråd... Är egentligen så jävla trött på diskussionen.. Kommer upp var 6:e månad, inget intressant skrivs, 2 spin-off trådar till för att provocera/av någon som blivit provocerad, dör ut, repeat.

Släpp skiten.
 
Men GMT-visaren.. kom igen..

Som jag sa förut så är GMTn visaren liknande som på den nya ExpyIIan, och med den runda stålbezeln med 24tim markering så drar den åt Rolex helt klart, men tycker eftersom boetten och tavlan är deras 'gamla vanliga' samt bezelringen tunnare så blir det ingen hommage tycker jag iallafall...

Bell & Ross har f.ö kört med samma visare i flera år (ev längre än den ny ExpyII har funnits t.om) på deras B01-Serie GMT och att sätta samma visare med den orangea texten på sin nya GMT är väl rätt normalt -är den här oxå en Rolex Hommage?

Bell-Ross-BR01-93-GMT-2.jpg
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Som jag sa förut så är GMTn visaren liknande som på den nya ExpyIIan, och med den runda stålbezeln med 24tim markering så drar den åt Rolex helt klart, men tycker eftersom boetten och tavlan är deras 'gamla vanliga' samt bezelringen tunnare så blir det ingen hommage...

Bell & Ross har f.ö kört med samma visare i flera år (ev längre än den ny ExpyII har funnits t.om) på deras B01-Serie GMT och att sätta samma visare med den orangea texten på sin nya GMT är väl rätt normalt -är den här oxå en Rolex Hommage?

Bell-Ross-BR01-93-GMT-2.jpg


Cool.
 
Helt klart liknar dom varandra pga visaren och ringen, dock inte så mycket att jag skulle säga att det är en hommage till en ExpyII'a....tillräckligt mycket skillnader som caset, hela tavlan som är B&R egna vanliga med deras index och siffror och den tunnare ringen för ...

Om du tycker den är lika mycket en hommage som Steinharten nedan här får vi nog inse att vi aldrig kommer bli överenns...

DSC_0368.JPG
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Helt klart liknar dom varandra pga visaren och ringen, dock inte så mycket att jag skulle säga att det är en hommage till en ExpyII'a....tillräckligt mycket skillnader som caset, hela tavlan som är B&R egna vanliga med deras index och siffror och den tunnare ringen för ...

Om du tycker den är lika mycket en hommage som Steinharten nedan här får vi nog inse att vi aldrig kommer bli överenns...

DSC_0368.JPG


Nja en hommage i ordets rätta bemärkelse till några olika Rolex kan man nog säga att det är. Hommage innebär att den kan stå på egna ben och enbart hyllar vissa designelement vilket denna gör.

Steinharten plagierar bara rakt av förutom storlek och kan knappast anses hylla och stå på egna ben.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Go tråd man missat i Barca, haha.. Homage-märken är skit. Deal with it och sluta vara så djävla snåla spara chips och läskpengarna ni bränner på ica i några år och lev med en Seiko sålänge. De märken som vid enstaka fall gjort snedsteg får man kanske leva med... Rolex är för alltid ett märke som tyvärr får hantera intrång i deras briljanta tidlösa design konstant.:blackeye:


Betyder det att du då anser att Submarinern är en egen briljant tidlös design snarare än ett plagiat av Fifty Fahorns?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hommage i min värld är en klocka som är plankad rakt av men säljs med annan logga. Läs steinhart mfl.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hommage i min värld är en klocka som är plankad rakt av men säljs med annan logga. Läs steinhart mfl.

Ett hommage (från franska homme och latin homo; människa) är en hyllning, en akt av vördnad eller respekt. Termen används ofta inom konsten för att beteckna ett verk som utgör en hyllning till en annan konstnär eller person.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ett hommage (från franska homme och latin homo; människa) är en hyllning, en akt av vördnad eller respekt. Termen används ofta inom konsten för att beteckna ett verk som utgör en hyllning till en annan konstnär eller person.

Problemet är att pirattillverkarna stal ordet inom armbandsuren tyvärr. Jag gillar ordet och skulle vilja ta tillbaka det och replika.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag är med på den wikipediska betydelsen men så ser det ju inte ut i klockvärlden. Om en klocka som inspirerats av annan klocka ska kalla hommage undrar jag om inte alla är det? Hur nyskapande är en Submariner egentligen på en skala?

Replika för mig är en piratkopia som inkluderar logotyp.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag är med på den wikipediska betydelsen men så ser det ju inte ut i klockvärlden. Om en klocka som inspirerats av annan klocka ska kalla hommage undrar jag om inte alla är det? Hur nyskapande är en Submariner egentligen på en skala?

Replika för mig är en piratkopia som inkluderar logotyp.

Rolex Submariner var rätt nyskapande på sin tid... Sedan kan du orda ifall BP FF var först och isåfall vad de var först med? Vridring har funnits länge och även dykarur. Var det ens BPs design på FF? Jag vet inte men rent formässigt är de inte så lika. I funktion? Ja, men Rolex fick ihop det bättre.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rolex Submariner var rätt nyskapande på sin tid... Sedan kan du orda ifall BP FF var först och isåfall vad de var först med? Vridring har funnits länge och även dykarur. Var det ens BPs design på FF? Jag vet inte men rent formässigt är de inte så lika. I funktion? Ja, men Rolex fick ihop det bättre.
Datum och 55 famnar var väl BP först med?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Rolex Submariner var rätt nyskapande på sin tid... Sedan kan du orda ifall BP FF var först och isåfall vad de var först med? Vridring har funnits länge och även dykarur. Var det ens BPs design på FF? Jag vet inte men rent formässigt är de inte så lika. I funktion? Ja, men Rolex fick ihop det bättre.


Nyskapande? BP FF var först, det är väl inga tvivel om den saken? Bara för argumentationens skull kan vi även bortse från vridringen, ser du inga andra likheter mellan en tidig Submariner och en Blancpain från -53?
blancpain-fifty-fathoms-initial-model-1953.png
284599_1520224147_0_square.jpg
 

hellbit

Cartier
Nyskapande? BP FF var först, det är väl inga tvivel om den saken? Bara för argumentationens skull kan vi även bortse från vridringen, ser du inga andra likheter mellan en tidig Submariner och en Blancpain från -53?
blancpain-fifty-fathoms-initial-model-1953.png
284599_1520224147_0_square.jpg
Löjligt exempel, tänker inte på submariner alls när jag ser denne. Hur kan man ens jämföra detta med de andra exemplen i tråden? Jag är väl blind antar jag.
 

hellbit

Cartier
Exakt! Bexel annorlunda detaljer annorlunda stållänk. Allt är ju annorlunda. Visst finns kanske likheter också men Steinhart är ju exakt kopior i exemplen. Om en person 2 meter ifrån mig bär blancpain så kommer jag inte tro att det är en sub vid hastigt ögonkast. Men med Steinhart hade jag ju gjort det.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
När Rolex snor hela urtavlan är det helt ok. När B&R råkar använda samma färg på en GMT-visare skriker forumet kopia.
Det här är ju sanslöst.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Nyskapande? BP FF var först, det är väl inga tvivel om den saken? Bara för argumentationens skull kan vi även bortse från vridringen, ser du inga andra likheter mellan en tidig Submariner och en Blancpain från -53?
Tomas.





Tomas, som Aurum redan klargjort så är du lite ute och cyklar här,
 
Topp