• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex röd SD

kirex

Cartier
Jag säger bara att nu är den nya SD 126600 inte utseendemässigt snarlik Submarinern längre! En oinvigd kunde ju knappt se skillnaden tidigare. En rejäl dykare skall vara > 40 mm. Vilket fint urverk 3235 den nya 126600 kommer att levereras med. Se nedan. Jag har redan beställt en till min samling. Med eller utan bubbla kan man diskutera. För min egen del fungerar bubblan även om det är ett litet stilbrott på Sea-Dweller- & Deepsea-serien
Calibre
3235, Manufacture Rolex
Precision
-2/+2 sec/day, after casing
Power reserve
Approximately 70 hours
 

chimaira

Cartier
Jag har inget emot storleken på nya SD, men den där bubblan är en styggelse. Nu blir den alldeles för lik suben.
Tycker det hade varit roligare om Rolex plockade bort datumet helt.
 

DrFlex

Cartier
Fan oxå!!! Blev rejält uppspelt när jag såg Rolex släpp röd SD 43. Var redo att kasta ut en annons på min SDDS och ställa mig i kö för en röd SD. Perfekt storlek, läcker som en ung mö med den röda texten, priset lite högt men va fan man lever ju bara en gång, allt kändes så rätt sen såg jag den stora fasan: Va faaaaaan den har ju datumbubbla!!!!! WHY WHY WHY???!!!

Blir ingen röd SD. Hur känner ni övriga? E jag larvig som hakar upp mig på bubblan? Nån som är redo att skjuta iväg en beställning? Jag e besviken men min plånbok är nöjd....

Vad tror ni om SDDS, kommer den att utgå nu?

Jag håller med dig helt och hållet! Den är otroligt snygg och jag blev så glad att de kommit tillbaka med den röda texten. Har inte heller problem med storleken även om SD alltid varit 40mm. MEN!!!! Bubblan.... Va fan blir nästa? datum och bubbla på daytona?
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Tycker den ny är riktigt snygg faktiskt och gillar även det nya fina urverket.
Hade nog kunnat leva med bubblan också.

Största problemet för mig personligen är att storleken (jag tycker tidigare versioners 40mm är en riktig sweet spot) samt att den med sin storlek och datumförstoring avviker alldeles för mycket jmfrt med sitt arv.
Jag vet att inte alla bryr sig om det och i viss bemärkelse så är nog 116600 även den för "moderniserad".
Och att alla inte bryr sig om att en ny generation rolex är för "annorlunda" mot tidigare version ser vi ju på senaste generationen submariner med sitt maxi case. Dom säljer som smör...

Summa sumarum: Mycket snygg men inte riktigt min kopp te pga storleken.
Dessutom märkligt kort produktionlängd på förra generationen. Hur vanligt är det rent historiskt när det gäller en "volymmodell" som en sub eller SD?
 

David

Bödeln
Har inte tid att leta källor, så det är inte omöjligt att jag antingen minns fel eller är felinformerad, men är det inte så att anledningen till att Sea-Dweller saknat datumbubbla är att glaset inte skulle klara trycket annars? I så fall har Rolex bara löst ett tekniskt problem och därmed åtgärdat en brist i produkten. Nu går det att läsa datumet.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har inte tid att leta källor, så det är inte omöjligt att jag antingen minns fel eller är felinformerad, men är det inte så att anledningen till att Sea-Dweller saknat datumbubbla är att glaset inte skulle klara trycket annars? I så fall har Rolex bara löst ett tekniskt problem och därmed åtgärdat en brist i produkten. Nu går det att läsa datumet.

Fair point! Även om det är fult. :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Fan oxå!!! Blev rejält uppspelt när jag såg Rolex släpp röd SD 43. Var redo att kasta ut en annons på min SDDS och ställa mig i kö för en röd SD. Perfekt storlek, läcker som en ung mö med den röda texten, priset lite högt men va fan man lever ju bara en gång, allt kändes så rätt sen såg jag den stora fasan: Va faaaaaan den har ju datumbubbla!!!!! WHY WHY WHY???!!!

Blir ingen röd SD. Hur känner ni övriga? E jag larvig som hakar upp mig på bubblan? Nån som är redo att skjuta iväg en beställning? Jag e besviken men min plånbok är nöjd....

Vad tror ni om SDDS, kommer den att utgå nu?
Den är ju bara att ta bort ju.......tar 30 sekunder....sluta lipa...
 

niclashill

Cartier
OM nya sd är lika hög som gamla, inte högre, har samma semimatta tavla, så.... vet inte. den växer. den går emot ALLA regler, men....
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Rätt så snajsig ändå... Passar fint på en Anytec på väg till Sandhamn eller annan sjönära plats som tex Stureplan.

sd.jpg
 

Mike.kd

Breitling
Har inte tid att leta källor, så det är inte omöjligt att jag antingen minns fel eller är felinformerad, men är det inte så att anledningen till att Sea-Dweller saknat datumbubbla är att glaset inte skulle klara trycket annars? I så fall har Rolex bara löst ett tekniskt problem och därmed åtgärdat en brist i produkten. Nu går det att läsa datumet.
 
Topp