• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

figaro

Cartier
2-Faktor
Lokala AF har ger dig till stangning samma dag att betala/hamta ut.
Inga affarer over telefon. Enbart kunden som tilldelats klockan kan betala personligen. dvs inga ombud.


Ringer de 1500 sa blir det rallyaka for att hinna till 1800....

Maui Wailea ger (eller gav i Mars) 7dagar. Samma regler som ovanstaende.

Naval det sallar ju bort valdigt manga som skriver upp sig "Pa Listan" och klockor levereras till lokala kunder,de som kan flyga direkt,och de som har snortur som jag.
Svårt att rallytanka om knappt ett Concorde klarar av att få mig att hinna.

Såvida ADs klientel inte befinner sig på närliggande camping vilket jag har svårt att tro. Så tycker inte riktigt argumentet håller alla dagar. Under året har jag resdagar, gissar att många andra har uppemot 100-200 dagar hemifrån. Då blir det tufft att hinna.

Blivit erbjuden samma klocka är jag varit hos AD i Santorini, Italien och Malta så worst case köper jag den i farten.
 

Buffi

Panerai
Dags att höja och ta igen för dom förlorade åren, snart börjar planen från Kina med välfyllda plånböcker att landa.

Bild från idag.
6118DF09-61B8-4750-82EF-D7C20018EBA9.jpeg
Det där är ju bara pga hur sjukt kasst det går för jp yen.
 

FlipSwede

Rolex
Dags att höja och ta igen för dom förlorade åren, snart börjar planen från Kina med välfyllda plånböcker att landa.

Bild från idag.
6118DF09-61B8-4750-82EF-D7C20018EBA9.jpeg
Da jag inte laser japanska (men det kanske du gor OP?) sa kan detta ju vara en rejal sankning av graispriser om texten lyder:

SUPERREA! ALLA ROLEX 10% OVER AF's LISTPRISER!

Men nej....det har aven en glad optimist som mig svart att tro det faktiskt star.
Min poang var att det som ser ut som en prishojning kan i sjalva verket vara en prissankning om man inte har all information....

Trevlig Sondag pa Er!
 

FlipSwede

Rolex
Svårt att rallytanka om knappt ett Concorde klarar av att få mig att hinna.

Såvida ADs klientel inte befinner sig på närliggande camping vilket jag har svårt att tro. Så tycker inte riktigt argumentet håller alla dagar. Under året har jag resdagar, gissar att många andra har uppemot 100-200 dagar hemifrån. Då blir det tufft att hinna.

Blivit erbjuden samma klocka är jag varit hos AD i Santorini, Italien och Malta så worst case köper jag den i farten.
Ja det ar ju DITT problem Inte handlarns om du inte kan komma inom den tidsram de ger.
(Men ar du En God Kund sa tycker jag ocksa att de borde vara mer flexibla med tid/betalningssatt)

Har man 70+ kunder som alla vill kopa samma vara sa kan man kosta pa sig att vara riktigt trakig. Salt blir det anda samma dag om saljaren vill det.
Om det senare svanger runt sa kan det bli lika trakigt for handlarn som det idag ar for flertalet kopvilliga spekulanter.

Den som lever far val se ur det utvecklar sig
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ja det ar ju DITT problem Inte handlarns om du inte kan komma inom den tidsram de ger.
(Men ar du En God Kund sa tycker jag ocksa att de borde vara mer flexibla med tid/betalningssatt)

Har man 70+ kunder som alla vill kopa samma vara sa kan man kosta pa sig att vara riktigt trakig. Salt blir det anda samma dag om saljaren vill det.
Om det senare svanger runt sa kan det bli lika trakigt for handlarn som det idag ar for flertalet kopvilliga spekulanter.

Den som lever far val se ur det utvecklar sig
Det kan ju vara på sin plats att påpeka att man de facto har köpjour när man skriver upp sig på en klocka. Men som sagt - så länge det är säljarens marknad är det lätt att ställa krav på köparen. Samtidigt ligger det i butikens intresse att inte få alltför dåligt rykte inför den oundvikliga lågkonjunkturen. Ingen AD lever ju enbart på försäljningen av hypeklockor.
Samtidigt är det inte direkt ovanligt att företag agerar som om de goda tiderna skulle vara för evigt.
 

FlipSwede

Rolex
Det kan ju vara på sin plats att påpeka att man de facto har köpjour när man skriver upp sig på en klocka. Men som sagt - så länge det är säljarens marknad är det lätt att ställa krav på köparen. Samtidigt ligger det i butikens intresse att inte få alltför dåligt rykte inför den oundvikliga lågkonjunkturen. Ingen AD lever ju enbart på försäljningen av hypeklockor.
Samtidigt är det inte direkt ovanligt att företag agerar som om de goda tiderna skulle vara för evigt.
Jodda den infon far man iallfall har nar man "Visar intresse" som det sa fint heter. Sa det kommer inte som nagon overraskning.

Och da det kostar noll och inget "Att sta pa listan" sa spelar det ju ingen roll. Kan man komma och hamta ut...kalas.
Gar det inte logistiskt sa vandrar klockan vidare till nasta kund och den egna situationen ar precis som den var innan samtalet/emailet/smset kom
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Ja det ar ju DITT problem Inte handlarns om du inte kan komma inom den tidsram de ger.
(Men ar du En God Kund sa tycker jag ocksa att de borde vara mer flexibla med tid/betalningssatt)

Har man 70+ kunder som alla vill kopa samma vara sa kan man kosta pa sig att vara riktigt trakig. Salt blir det anda samma dag om saljaren vill det.
Om det senare svanger runt sa kan det bli lika trakigt for handlarn som det idag ar for flertalet kopvilliga spekulanter.

Den som lever far val se ur det utvecklar sig
Det är väl självklart att problemet är mitt, jag lämnar Sverige under sommaren. Eller missförstår vi varandra givet ditt konstaterande?
Det kan ju vara på sin plats att påpeka att man de facto har köpjour när man skriver upp sig på en klocka. Men som sagt - så länge det är säljarens marknad är det lätt att ställa krav på köparen. Samtidigt ligger det i butikens intresse att inte få alltför dåligt rykte inför den oundvikliga lågkonjunkturen. Ingen AD lever ju enbart på försäljningen av hypeklockor.
Samtidigt är det inte direkt ovanligt att företag agerar som om de goda tiderna skulle vara för evigt.
Ja det är väl klart. Men men precis som AD utökar service från 4-6 veckor till 10-12 pga av sommar och personal på semester så tackar folk nej när man är borta och aldrig sett tavlan irl.

Tråden handlade om väntetider och priser osv. Så jag skrev mitt utifrån perspektivet, det gick fort, och min gissning är att det beror på att folk liksom jag är bortresta. Sen om det är flipper dessförinnan, jag vet inte.
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Jag hämtade ut klocka hos nymans (Stockholm) förra veckan. Jag fick inte alls samma info som dig gällande tid när de ringde. Jag berättade att jag inte var i Stockholm, säljaren frågade när jag skulle ha möjlighet och vi bokade en tid utan stress. Och det mer än en vecka

Fast det här var mitt under brinnande hype.
De kanske hamnat lite närmare jorden nu
 

Alblundgren

Breitling
Hur stor tror ni sannolikheten att Explorer 2 går tillbaks till priserna innan covid? Varit grymt sugen på en sedan 2019 men priserna har bara gått rakt upp.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hur stor tror ni sannolikheten att Explorer 2 går tillbaks till priserna innan covid? Varit grymt sugen på en sedan 2019 men priserna har bara gått rakt upp.
Inte omöjligt, exp II var inte särskilt het innan även om den inte var en hyllvärmare heller.
Besök din AD och hör dig för, det skulle jag göra.
Jag är faktiskt lite sugen på att göra detsamma, fast gällande sub istället. Bara för att.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Att fånga en fallande kniv. Tänk på att bara för att priserna en gång har varit på en hög nivå så betyder det inte att de kommer gå tillbaka dit igen.
 

PJZ

Cartier
Nu har man valt att forst inte utfarda taxfreedokument pa "heta" modeller,vilket overgick till att inte utfarda nagra alls oavsett modell.
Sedan blev det att man o.h.t inte saljer till nagon som inte ar folkbokford i Sverige ( men givetvis finns det sakerligen undantag har med)
Vore nått så förbannat roligt om de skulle gå tillbaka till att "nu går det för icke folkbokförda att handla igen" samt "nu kan vi skriva ut taxfreedokument igen"

Jag tror personligen inte en sekund på att det är "REGLER SOM KOMMER DIREKT FRÅN ROLEX HQ" utan en ursäkt för att slippa hålla på att fibbla och tjöta med kunder...
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Vore nått så förbannat roligt om de skulle gå tillbaka till att "nu går det för icke folkbokförda att handla igen" samt "nu kan vi skriva ut taxfreedokument igen"

Jag tror personligen inte en sekund på att det är "REGLER SOM KOMMER DIREKT FRÅN ROLEX HQ" utan en ursäkt för att slippa hålla på att fibbla och tjöta med kunder...
Det måste vara något som inte nämnts eller återberättats här. Ser egentligen inga konstigheter med att Rolex eller AD själva för den delen kan kräva att man är svensk medborgare eller bosatt i Sverige om man:
1. Vill skriva upp sig på lista.
2. Köpa flera klockor från Rolex vid samma tillfälle.

Att ad hoc kunder inte skulle få eller kunna köpa en enstaka klocka ser jag inte för troligt. Att Rolex börjar ställa krav på AD för att förhindra systematiskt flippande är ingen hemlighet.
 
  • Like
Reactions: PJZ

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Att fånga en fallande kniv. Tänk på att bara för att priserna en gång har varit på en hög nivå så betyder det inte att de kommer gå tillbaka dit igen.
+1 på den. Jag tror inte mekaniska klockor kommer ha samma status i framtiden, jag tror det blir mer smartklockor och även dessa i utföranden med ädelmetall osv för den som vill visa att cash finns (eller ge sken av det).
 

PJZ

Cartier
Det måste vara något som inte nämnts eller återberättats här. Ser egentligen inga konstigheter med att Rolex eller AD själva för den delen kan kräva att man är svensk medborgare eller bosatt i Sverige om man:
1. Vill skriva upp sig på lista.
2. Köpa flera klockor från Rolex vid samma tillfälle.
För oss utlandssvenskar är det lite småretligt att inte kunna handla i hemlandet när man är på besök men inte det största problemet i världen.

Förstår inte varför jag inte skulle kunna skriva upp mig på nånting jag är intresserad av som vilken svennebanan som helst, för att sedan resa hem vid samtal att pjäsen finns att hämta ut. Spelar väl ingen roll om jag bor i Umeå eller Litauen när ett samtal från tex. Stockholm kommer.

Att köpa flera klockor vid ett och samma tillfälle, är för mig en annan diskussion.
 
Topp