• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex utökar garantitiden till 5 år från 1 Juli !

morrism

Audemars
Nyservade eller relativt nyservade gamla 3135 då? Svårt att tro att oljorna ändrades över natten mellan 30 juni och 1 juli 2015. Var går gränsen i så fall?
Är absolut inte insatt var gränsen går, men vet att serviceintervallet är satt mestadels p.g.a. smörjning/oljor och inte mekanisk kosntruktion. Och har man uppfunnit någon ny superolja så sätts den väl i produktion "över en natt".
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Är absolut inte insatt var gränsen går, men vet att serviceintervallet är satt mestadels p.g.a. smörjning/oljor och inte mekanisk kosntruktion. Och har man uppfunnit någon ny superolja så sätts den väl i produktion "över en natt".
Nja, faktum är att alla lagerhållna exemplar också ska få de nya utökade tiderna. De röda taggarna byts ut mot gröna.
 
Är absolut inte insatt var gränsen går, men vet att serviceintervallet är satt mestadels p.g.a. smörjning/oljor och inte mekanisk kosntruktion. Och har man uppfunnit någon ny superolja så sätts den väl i produktion "över en natt".

Nja, faktum är att alla lagerhållna exemplar också ska få de nya utökade tiderna. De röda taggarna byts ut mot gröna.

Tror inte det är något som ändrats, Rolexverken är ju såpass pålitliga att dom nog känner sig nöjda med att erbjuda längre garanti utan någon egentligen merkostnad från deras sida, sedan så är det nog mer ett statement från deras sida mot andra tillverkare som börjar erbjuda längre garantier, Omega har väl redan 4 eller 5 års garanti på deras modeller med dom nya verken, och då verkar det ju konstigt om inte Rolex skulle kunna erbjuda likvärdig garanti...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan ju undra om det är något magiskt som skett med klockorna som levereras den 1 juli 2015 eller om det faktiskt är så att en Rolex faktiskt även innan kunnat gå 10 år utan service. 3135-verket är vad jag förstått i det närmaste identiskt det som presenterades 1988.
Vart fick du 10 år ifrån?
De klockor som rekommenderar 5 års serviceintervall borde ju alla kunna erbjuda 5 års garanti egentligen. Utgår ifrån att de har lite marginaler i sin rekommendation.
 

Rivalen

Rolex
CHF växelkursen - kommer den att höja priset på Rolex framöver? Isf känner Rolex kanske att man måste skapa ett "nytt" mervärde för kunden och då kanske 5års garanti är ett sätt som inte kostar så mycket, men ger goodwill..
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Står det ju inte. Det står att det typiska serviceintervallet ökat till 10 år, inte att rekommendationen nu är 10 år.

Du läser dokumentet som fan läser bibeln. :) Självklart kan det vara så att en klocka behöver servas tidigare men vid normal användning tolkar jag det som att 10 år numera är det som Rolex utgår ifrån. Precis som tidigare när 5 år var det typiska serviceintervallet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
CHF växelkursen - kommer den att höja priset på Rolex framöver? Isf känner Rolex kanske att man måste skapa ett "nytt" mervärde för kunden och då kanske 5års garanti är ett sätt som inte kostar så mycket, men ger goodwill..
Bra tanke, men jag är tveksam. Man får jämföra CHF med annat än SEK. SEK är väldigt svag just nu. Jämför du CHF med USD eller GBP så är inte CHF särskilt dyr nu bara för att vi i Sverige upplever CHF som dyr.
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du läser dokumentet som fan läser bibeln. :) Självklart kan det vara så att en klocka behöver servas tidigare men vid normal användning tolkar jag det som att 10 år numera är det som Rolex utgår ifrån. Precis som tidigare när 5 år var det typiska serviceintervallet.
Fast du blandar ihop begreppen. :)
De skriver om typiskt serviceintervall (i verkligheten), inte rekommenderat serviceintervall. Det betyder alltså inte att de helt plötsligt ändrat rekommendationen till 10 år.
 

Rivalen

Rolex
Tack för intressant graf. Har du samma graf mot EURO och YEN? USD har gått som tåget. Minns inte vad som hände 2011.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Fast du blandar ihop begreppen. :)
De skriver om typiskt serviceintervall (i verkligheten), inte rekommenderat serviceintervall. Det betyder alltså inte att de helt plötsligt ändrat rekommendationen till 10 år.
Har du annan information än det som står på dokumentet? Vet du att de fortfarande rekommenderar 5 år eller vill du bara märka ord? Det står att det typiska serviceintervallet ökar till 10 år. Vad ökar det från? Logiskt sett borde det syfta på det nuvarande (kanske ska skriva "gårdagens") typiska serviceintervallet på 5 år.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har du annan information än det som står på dokumentet? Vet du att de fortfarande rekommenderar 5 år eller vill du bara märka ord? Det står att det typiska serviceintervallet ökar till 10 år. Vad ökar det från? Logiskt sett borde det syfta på det nuvarande typiska serviceintervallet på 5 år.
Men jisses. :D

De skriver att det typiska serviceintervallet ökat till 10 år, alltså att medelkunden servar sin Rolex vart tionde år. De skriver inte vad det ökat från eller att de kommer ändra sina rekommendationer. De skriver inte heller att de kommer behålla nuvarande rekommendationer.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Men jisses. :D

De skriver att det typiska serviceintervallet ökat till 10 år, alltså att medelkunden servar sin Rolex vart tionde år. De skriver inte vad det ökat från eller att de kommer ändra sina rekommendationer. De skriver inte heller att de kommer behålla nuvarande rekommendationer.
Jag tror att du "övertänker" detta. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur påverkar det här urmakarna tro?
Spännande fråga. Bergströms i GBG har länge sagt att man bör kolla upp klockans urverk efter 5 år, men att om den går bra då så kan man vänta i två år till med service. Urverken har ju som sagt troligtvis inte förändrats så det borde inte påverka urmakarna mer än på pappret.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag tror du "undertänker" detta och drar slutsatser som inte kan dras. :)
Läs mina svar en gång till så kanske det blir klarare för dig.

Jag drar inga slutsatser eftersom några säkra slutsatser inte går att dra om när en individuell klocka behöver service. Det står i dokumentet att Rolex numera har som riktlinje ett typiskt serviceintervall på 10 år istället för tidigare 5 år. Det indikerar att ett Rolexverk kan gå i 10 år innan det behöver servas. Vissa ex kanske behöver servas tidigare beroende på hård användning, andra möjligen senare än 10 år. Dock får man väl utgå ifrån att de flesta verk borde kunna passera 10 år, annars hade Rolex knappast skrivit att det typiska serviceintervallet är 10 år.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Spännande fråga. Bergströms i GBG har länge sagt att man bör kolla upp klockans urverk efter 5 år, men att om den går bra då så kan man vänta i två år till med service. Urverken har ju som sagt troligtvis inte förändrats så det borde inte påverka urmakarna mer än på pappret.
Att urverken inte har förändrats tycker jag är väldigt intressant. Enligt mig kommer det med stor sannolikhet resoneras annorlunda i jämförelse med tidigare gällande service osv. Om du vet att du har garanti på din klocka i fem år, lämnar du då in den efter fem år för en service?

Ja, kanske eller nej?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Läs mina svar en gång till så kanske det blir klarare för dig.

Jag drar inga slutsatser eftersom några säkra slutsatser inte går att dra om när en individuell klocka behöver service.

Står i dokumentet att rekommenderat serviceintervall efter den 1 juli 2015 är cirka 10 år.
Där drog du en slutsats, eller hur?

Typiskt service intervall och rekommenderat serviceintervall är två helt olika saker. En skx007 servas typiskt aldrig eftersom den är så billig, men rekommenderat serviceintervall är 5 år. Det betyder inte att de rekommenderar att man ska skita i att serva den, precis lika lite som det betyder att Rolex rekommenderar att man servar dem vart 10de år. De konstaterar helt enkelt att klockorna numera servas ungefär vart tionde år. Det finns säkert Rolexar som klarar 20 år utan service precis som att min farfars Omega inte är servad sedan 60-talet men tickar på ändå. Hur mycket du än vill det så står det ingenting om att de ändrat servicerekommendationerna.
 

Landshark

Cartier
Där drog du en slutsats, eller hur?

Typiskt service intervall och rekommenderat serviceintervall är två helt olika saker. En skx007 servas typiskt aldrig eftersom den är så billig, men rekommenderat serviceintervall är 5 år. Det betyder inte att de rekommenderar att man ska skita i att serva den, precis lika lite som det betyder att Rolex rekommenderar att man servar dem vart 10de år. De konstaterar helt enkelt att klockorna numera servas ungefär vart tionde år. Det finns säkert Rolexar som klarar 20 år utan service precis som att min farfars Omega inte är servad sedan 60-talet men tickar på ändå. Hur mycket du än vill det så står det ingenting om att de ändrat servicerekommendationerna.

Ge dig nu Zed. Yonsson har rätt! Det är ju bara att läsa innantill
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Där drog du en slutsats, eller hur?

Typiskt service intervall och rekommenderat serviceintervall är två helt olika saker. En skx007 servas typiskt aldrig eftersom den är så billig, men rekommenderat serviceintervall är 5 år. Det betyder inte att de rekommenderar att man ska skita i att serva den, precis lika lite som det betyder att Rolex rekommenderar att man servar dem vart 10de år. De konstaterar helt enkelt att klockorna numera servas ungefär vart tionde år. Det finns säkert Rolexar som klarar 20 år utan service precis som att min farfars Omega inte är servad sedan 60-talet men tickar på ändå. Hur mycket du än vill det så står det ingenting om att de ändrat servicerekommendationerna.

Det är inte logiskt att de skulle konstatera att "klockorna numera servas var tionde år" i ett instruktionsdokument bara helt apropå i en mening. Jag förstår hur du läser texten men jag tror mer på min tolkning. Det lär väl komma något förtydligande inom kort.
 
Topp