• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HSK

Patek
2-Faktor
Hur då? Förklara för mig som att jag vore 8 år:) Har aldrig ägt en gmt och vet heller inte hur du menar. Uppriktigt nyfiken
Den ordinarie timvisaren visar aktuell tid där du befinner dig, GMT-visaren ("pilen") visar en andra tidszon och om man har en ordinarie vridring utan diamanter kan vridringsmarkeringarna 1-24 användas för att hålla koll på ytterligare en tidszon.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Den ordinarie timvisaren visar aktuell tid där du befinner dig, GMT-visaren ("pilen") visar en andra tidszon och om man har en ordinarie vridring utan diamanter kan vridringsmarkeringarna 1-24 användas för att hålla koll på ytterligare en tidszon.
Det är jag med på. Förstår hur man brukar gmt funktion med extra timvisaren när det finns h markeringar. Men som i detta fall saknas väl 1-24h markeringarna på uret och den extra timmvisaren går ju ett varv/12h?!? Ska man räkna om själv i huvet och ”anta” att varje hel och halvtimme är ”heltimme”:confused:
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det är jag med på. Förstår hur man brukar gmt funktion med extra timvisaren när det finns h markeringar. Men som i detta fall saknas väl 1-24h markeringarna på uret och den extra timmvisaren går ju ett varv/12h?!? Ska man räkna om själv i huvet och ”anta” att varje hel och halvtimme är ”heltimme”:confused:
GMT-visaren tar 24h på sig att gå ett helt varv. :)
Edit: Jag läste ditt inlägg igen och tror att jag förstår vad du menar. Eftersom GMT-visaren går ett varv på 24h så får man räkna varje timindex som två timmar för GMT-visaren men det är ju egentligen inget problem så länge du inte sitter och konstant byter tidszon, då kan jag tänka mig att det lätt blir förvirrande men annars är det bara en vanesak.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
GMT-visaren tar 24h på sig att gå ett helt varv. :)
Förlåt, det var så jag menade. Helt medveten om det. Hade bara lite otur när jag tänkte ;) Men frågan kvarstår. Hur använder man då gmt funktionen på denna?? Ska man, exempelvis, anta att:
00:00= 00:00
00:30=01:00
01:00= 02:00
01:30=03:00
02:00=04:00 osv??
 

HSK

Patek
2-Faktor
Förlåt, det var så jag menade. Helt medveten om det. Hade bara lite otur när jag tänkte ;) Men frågan kvarstår. Hur använder man då gmt funktionen på denna?? Ska man, exempelvis, anta att:
00:00= 00:00
00:30=01:00
01:00= 02:00
01:30=03:00
02:00=04:00 osv??
Ja, jag läste ditt inlägg igen och redigerade mitt inlägg med mer info. Du har helt rätt i att man får tänka att varje timindex motsvarar 2h för GMT-visaren men man vänjer sig nog rätt fort. Jag har aldrig förstått vitsen med GMT och ogillar det själv men kan tycka att det vore enklare att använda vridringen eftersom den som sagt har 24 markeringar och då visar "rätt" tid.

Edit: Enorm stekfaktor på en helisad vridring dock! :cool:
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Ja, jag läste ditt inlägg igen och redigerade mitt inlägg med mer info. Du har helt rätt i att man får tänka att varje timindex motsvarar 2h för GMT-visaren men man vänjer sig nog rätt fort. Jag har aldrig förstått vitsen med GMT och ogillar det själv men kan tycka att det vore enklare att använda vridringen eftersom den som sagt har 24 markeringar och då visar "rätt" tid.
Dåså. Då ska jag också köpa en sån där och öva på :greedy:
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Förlåt, det var så jag menade. Helt medveten om det. Hade bara lite otur när jag tänkte ;) Men frågan kvarstår. Hur använder man då gmt funktionen på denna?? Ska man, exempelvis, anta att:
00:00= 00:00
00:30=01:00
01:00= 02:00
01:30=03:00
02:00=04:00 osv??
Lättast är kanske att kolla på Explorer II så kanske det blir lättare att förstå principen.

076D214E-9632-406C-997B-D6BED707C162.jpeg
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Förlåt, det var så jag menade. Helt medveten om det. Hade bara lite otur när jag tänkte ;) Men frågan kvarstår. Hur använder man då gmt funktionen på denna?? Ska man, exempelvis, anta att:
00:00= 00:00
00:30=01:00
01:00= 02:00
01:30=03:00
02:00=04:00 osv??
Som tidigare kommenterats är det det enkelt. Kan man tvåans tabell är det inte speciellt svår matematik.
 

KattenBaloo

Cartier
2-Faktor
Idag kom mejlet. Väntat sedan i juni på en 116610LN. Har svårt att bestämma mig om den ska hämtas imorgon eller september. Båda är ok med AD men jag fyller jämt i september. Lite coolt att ha den dagen på certet. Men motiverar det ännu mer väntan?
Att vänta är ingen paradgren men har man ändå väntat så länge så kanske man skulle vänta lite till.
Blir samma klocka som hålls mot en delbetalning eftersom Rolex inte levererar några klockor nu så vet inte AD när nästa sändning kommer in.
Jag trode Rolex hadde stängt tills vidare. Hur kan det komma leveranser nu? Nån som vet?
 

xtrem

Omega
Dags för den första servicen för en sub.
Jag läser på Rolexforums om Rolex Service Center (Dallas & NYC) vs service hos AD och kan förstå fördelarna med att skicka direkt till Rolex. (Jag går tex alltid direkt till S&S istället för en AD).

Men jag hittar inget om att skicka en Rolex direkt till Rolex utan att gå via en AD i Europa?
 
Topp