• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

keroro

Rolex
2-Faktor
IMG_20200522_202532.jpg
 

IgorArmas88

Breitling
Försöker du topprida marknaden ?
Finns väl ingen utom Rolex med AD som har möjlighet att topprida en marknad så som stor som Rolex befattar? Jag pratar om att ta in en klocka för att sälja? Anser du att 120k för en ny Sub är att topprida marknaden? För det var det min fråga var, du behöver inte försöka tolka min fråga fel.
Mvh
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Tjena Klocksnack!

Dags för min debut här, och jag gör det med flera frågor som jag hoppas ni skulle kunna besvara.

Jag har länge varit sugen på att ta hem en/flera klockor från utlandet för att sedan sälja.

Ponera att jag plockar hem en Rolex Sub 16660LN för 95/100k, givetvis helt ny, fullset.

Då till mina frågor till er experter..

  1. Finns det en marknad för klockan nog till att, utom allt rimligt tvivel, bli såld för, ja i runda slängar 120 papp? Eftersom moms tillkommer så måste jag nästan sälja den så dyrt för att kunna göra några pengar på den.
  2. Detta skulle göra mig till en ”gråhandlare” och finns det då risk att det skulle göra att många ser sig om och hellre plockar en dyrare klocka från en AD? Jag förstår att vissa gör det för att supporta sina locals lite mer, men om man ändå ska se det objektivt, hur många hade valt bort mig och hellre betalat ett dyrare pris hos AD?
  3. Hur fungerar Rolex worldwide garanti? Hur länge gäller den? Och hur man tillväga om olyckan skulle vara framme?
  4. Jag vet att väldigt många här inne är mycket skeptiska till gråhandlare på alla plan, men vad tycker ni? Borde jag satsa och köra?

Ber er att vänligen hålla en skön ton i kommentarerna, trots att detta kanske är en något öm punkt för flera, vilket jag förstår.

Noterbart är ju ändå att en ny 11660LN för 115-120k hade (iaf på blocket) varit den i princip billigaste Sverige?


Tack.

Mvh.
11d0d80ce70b32b6b07fd819c9b4e11d.jpeg
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Tjena Klocksnack!

Dags för min debut här, och jag gör det med flera frågor som jag hoppas ni skulle kunna besvara.

Jag har länge varit sugen på att ta hem en/flera klockor från utlandet för att sedan sälja.

Ponera att jag plockar hem en Rolex Sub 16660LN för 95/100k, givetvis helt ny, fullset.

Då till mina frågor till er experter..

  1. Finns det en marknad för klockan nog till att, utom allt rimligt tvivel, bli såld för, ja i runda slängar 120 papp? Eftersom moms tillkommer så måste jag nästan sälja den så dyrt för att kunna göra några pengar på den.
  2. Detta skulle göra mig till en ”gråhandlare” och finns det då risk att det skulle göra att många ser sig om och hellre plockar en dyrare klocka från en AD? Jag förstår att vissa gör det för att supporta sina locals lite mer, men om man ändå ska se det objektivt, hur många hade valt bort mig och hellre betalat ett dyrare pris hos AD?
  3. Hur fungerar Rolex worldwide garanti? Hur länge gäller den? Och hur man tillväga om olyckan skulle vara framme?
  4. Jag vet att väldigt många här inne är mycket skeptiska till gråhandlare på alla plan, men vad tycker ni? Borde jag satsa och köra?

Ber er att vänligen hålla en skön ton i kommentarerna, trots att detta kanske är en något öm punkt för flera, vilket jag förstår.

Noterbart är ju ändå att en ny 11660LN för 115-120k hade (iaf på blocket) varit den i princip billigaste Sverige?


Tack.

Mvh.
Kör bara kör! Glöm inte att uppdatera här hur det går sen... :cigar:
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för feedback. Vad är dina egna tankar annars då? Får man sålt en 116600 för 120 papp? Ny med fullset och importerad? Eller du kanske är fel man och fråga om det?:)
Du får väl testa och se?
Se till att skriva rätt referens i annonsen sen när du försöker sälja bara. Lycka till!
 
  • Like
Reactions: PJZ

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för feedback. Vad är dina egna tankar annars då? Får man sålt en 116600 för 120 papp? Ny med fullset och importerad? Eller du kanske är fel man och fråga om det?:)
Vad är ditt problem? Sök av marknaden, fatta ditt eget beslut. Varför ska folk här lägga tid på om din affärsidé är bra eller dålig?
 

IgorArmas88

Breitling
Vad är ditt problem? Sök av marknaden, fatta ditt eget beslut. Varför ska folk här lägga tid på om din affärsidé är bra eller dålig?
Frågade forumet om det fanns en marknad? Varför skulle jag inte kunna göra det? Det är väl just vad detta forumet är till för? Att hjälpa varandra med frågor och svar och dela med sig av sin expertis.. tagga ner gubbe
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frågade forumet om det fanns en marknad? Varför skulle jag inte kunna göra det? Det är väl just vad detta forumet är till för? Att hjälpa varandra med frågor och svar och dela med sig av sin expertis.. tagga ner gubbe
Du har varit medlem i 10dagar. Vad sägs om att göra din egen research? Sök gamla annonser etc. Eller ska du fatta företagsbeslut på vad folk här säger?
 
  • Like
Reactions: PJZ

Burnman

Audemars
2-Faktor
Frågade forumet om det fanns en marknad? Varför skulle jag inte kunna göra det? Det är väl just vad detta forumet är till för? Att hjälpa varandra med frågor och svar och dela med sig av sin expertis.. tagga ner gubbe
Strunt i alla surgubbar och deras negationer Tycker det låter som du har en alldeles unik och vattentät plan!! Bara köra på! Kan dock inte förstå att ingen annan kommit på tanken tidigare... Det är ju alldeles genialt. Alla vet ju att Rolex värde bara ökar och ökar med tiden. Köper du en sub ny nu får du garanterat minst 150k runt v28 när industrisemestern börjar. Garanti
 

jmspar123

Cartier
Finns väl ingen utom Rolex med AD som har möjlighet att topprida en marknad så som stor som Rolex befattar? Jag pratar om att ta in en klocka för att sälja? Anser du att 120k för en ny Sub är att topprida marknaden? För det var det min fråga var, du behöver inte försöka tolka min fråga fel.
Mvh

Det intressanta ar ju var du kan kopa en 'het" klocka sapass billigt att resa importkostnader annonsering och din vinst tacks. For jag gissar att du inte ska gora detta bara for att det ar sa roligt?
Glomma att betala de skatter du ska kan du gora en tva och kanske tre ganger,men da ar det skattebrott.
Och gor du det for att tjana slant sa ska du ju skatta pa vinsten fran forsta kronan....Tyvarr sa tycker jag inte det later genomtankt alls nar Sverige redan ar snorbilligt att handla i for icke EU-bosatta
 
  • Like
Reactions: PJZ

IgorArmas88

Breitling
Det intressanta ar ju var du kan kopa en 'het" klocka sapass billigt att resa importkostnader annonsering och din vinst tacks. For jag gissar att du inte ska gora detta bara for att det ar sa roligt?
Glomma att betala de skatter du ska kan du gora en tva och kanske tre ganger,men da ar det skattebrott.
Och gor du det for att tjana slant sa ska du ju skatta pa vinsten fran forsta kronan....Tyvarr sa tycker jag inte det later genomtankt alls nar Sverige redan ar snorbilligt att handla i for icke EU-bosatta
Fast att köpa på tex C24 så slipper du ju den svenska momsen? Där ligger tex en 116610LN ute för 110k, går den och få sålt för 120k enkelt så har man ju gjort 10 papp ändå? Eventuella skatter etc ska givetvis inte bara passera, utan ska man göra det så ska man självklart göra det enligt boken. Varför blir alla så upprörda?
 

jmspar123

Cartier
Fast att köpa på tex C24 så slipper du ju den svenska momsen? Där ligger tex en 116610LN ute för 110k, går den och få sålt för 120k enkelt så har man ju gjort 10 papp ändå? Eventuella skatter etc ska givetvis inte bara passera, utan ska man göra det så ska man självklart göra det enligt boken. Varför blir alla så upprörda?

Koper du en inom EU for den summan? Annas sa skall ju DU betala svensk moms vid inforsel.
Och vore det sa enkelt att man bara koper en och vips tjanar en tia sa hade nog "alla" redan gjort det Dessutom..hur manga kronor far du kvar pa en tia om alla avgifter plus skatter betalas enl lag?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Rolex... Nu har jag inte varit inne på någon Rolex tråd på ett tag o klev in här o läste dom två sista sidorna. Som bara handlar om värde, går det sälja, kan jag köpa, vad tror ni värdet blir om CC osv.
Vilket stabilt klockintresse det måste ligga bakom... O du som funderar på att försöka importera gråa Rollar o göra dig en hacka..... Sannolikt helt omöjligt att tjäna några större pengar på det. Kan du riska 100k så kliv in på börsen med det i nästa dipp. Det är sannolikt både mindre risk o bekvämare så kan du köpa dig en Seiko för vinsten sedan. Och framförallt så kan du hänga på Shareville i diskutera vördeutveckling.
 

Acey99

Omega
Tjena Klocksnack!

Dags för min debut här, och jag gör det med flera frågor som jag hoppas ni skulle kunna besvara.

Jag har länge varit sugen på att ta hem en/flera klockor från utlandet för att sedan sälja.

Ponera att jag plockar hem en Rolex Sub 16660LN för 95/100k, givetvis helt ny, fullset.

Då till mina frågor till er experter..

  1. Finns det en marknad för klockan nog till att, utom allt rimligt tvivel, bli såld för, ja i runda slängar 120 papp? Eftersom moms tillkommer så måste jag nästan sälja den så dyrt för att kunna göra några pengar på den.
  2. Detta skulle göra mig till en ”gråhandlare” och finns det då risk att det skulle göra att många ser sig om och hellre plockar en dyrare klocka från en AD? Jag förstår att vissa gör det för att supporta sina locals lite mer, men om man ändå ska se det objektivt, hur många hade valt bort mig och hellre betalat ett dyrare pris hos AD?
  3. Hur fungerar Rolex worldwide garanti? Hur länge gäller den? Och hur man tillväga om olyckan skulle vara framme?
  4. Jag vet att väldigt många här inne är mycket skeptiska till gråhandlare på alla plan, men vad tycker ni? Borde jag satsa och köra?

Ber er att vänligen hålla en skön ton i kommentarerna, trots att detta kanske är en något öm punkt för flera, vilket jag förstår.

Noterbart är ju ändå att en ny 11660LN för 115-120k hade (iaf på blocket) varit den i princip billigaste Sverige?


Tack.

Mvh.

Tjena Igor,

Vill bara börja med att säga, att många på detta forum troligtvis redan är rejält trötta på lycksökare som liksom du tror sig ha fått världens snilleblixt att på ett mycket enkelt sätt kunna tjäna deg.
1. Vi befinner oss i en Corona pandemi sedan några månader. Många personer som riskerar sina jobb och framtida inkomster drar ner ffa på lyxkonsumtion.
You do the math.
2. Tippar på att minst 50% väljer bort dig och hellre väljer AD.
3. Gå in till valfri Rolex AD och fråga.
4. Eftersom du verkar vara väldigt naiv, så kör på!
Återkom gärna med resultat och tips på fler innovativa idéer om hur vi alla andra här på KS kan tjäna enkla pengar.

Lycka till!
 

jmspar123

Cartier
Tjena Igor,

Vill bara börja med att säga, att många på detta forum troligtvis redan är rejält trötta på lycksökare som liksom du tror sig ha fått världens snilleblixt att på ett mycket enkelt sätt kunna tjäna deg.
1. Vi befinner oss i en Corona pandemi sedan några månader. Många personer som riskerar sina jobb och framtida inkomster drar ner ffa på lyxkonsumtion.
You do the math.
2. Tippar på att minst 50% väljer bort dig och hellre väljer AD.
3. Gå in till valfri Rolex AD och fråga.
4. Eftersom du verkar vara väldigt naiv, så kör på!
Återkom gärna med resultat och tips på fler innovativa idéer om hur vi alla andra här på KS kan tjäna enkla pengar.

Lycka till!

Meh...

Vilken dysterkvist du verkar vara.
Jag tycker han borde kopa en 30-40 klockor och bara gasa. Da tjanar han feta para.Vad kan ga fel liksom?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Tjena Klocksnack!

Dags för min debut här, och jag gör det med flera frågor som jag hoppas ni skulle kunna besvara.

Jag har länge varit sugen på att ta hem en/flera klockor från utlandet för att sedan sälja.

Ponera att jag plockar hem en Rolex Sub 16660LN för 95/100k, givetvis helt ny, fullset .

Då till mina frågor till er experter..

  1. Finns det en marknad för klockan nog till att, utom allt rimligt tvivel, bli såld för, ja i runda slängar 120 papp? Eftersom moms tillkommer så måste jag nästan sälja den så dyrt för att kunna göra några pengar på den.
  2. Detta skulle göra mig till en ”gråhandlare” och finns det då risk att det skulle göra att många ser sig om och hellre plockar en dyrare klocka från en AD? Jag förstår att vissa gör det för att supporta sina locals lite mer, men om man ändå ska se det objektivt, hur många hade valt bort mig och hellre betalat ett dyrare pris hos AD?
  3. Hur fungerar Rolex worldwide garanti? Hur länge gäller den? Och hur man tillväga om olyckan skulle vara framme?
  4. Jag vet att väldigt många här inne är mycket skeptiska till gråhandlare på alla plan, men vad tycker ni? Borde jag satsa och köra?

Ber er att vänligen hålla en skön ton i kommentarerna, trots att detta kanske är en något öm punkt för flera, vilket jag förstår.

Noterbart är ju ändå att en ny 11660LN för 115-120k hade (iaf på blocket) varit den i princip billigaste Sverige?


Tack.

Mvh.

Vi snackar om att ta vissa (de kommer ju inte vara gigantiska direkt) risker för att möjligen göra 20’ vid sidan.
Om det är storleken på möjlig vinst samt risk som gör att du måste arbeta ”utom rimligt tvivel” för att satsa pengarna så ska du avstå. Du har uppenbart inte råd att ta risken och då är det inte heller sunt att göra det. Risk och avkastningsmöjligheter hänger ju inte sällan ihop.
Att placera kapital på en stabil marknad utan risk som kan generera 20-30% på några dagar hittar man inte ofta faktiskt.

Vidare verkar ju kunskapen kring både produkt och marknad vara en gnutta bristande och det bör också vara ett skäl till att avstå.

Och vad menar du med att folk skulle välja att plocka hem en dyrare via AD för att stötta dem? Det är nog ganska få här som betalar mer än list på en Sub.
Det är väl ändå kötiden nu försöker slå mynt av inte AD’s prissättning?

Frågan du borde ställa dig är varför har du möjligheten att köpa en för 90 om säljaren kan kränga den för 120?

Går det att kränga en sub för 120?
Självklart, än är inte den siste idioten född.
Är det klurigare att göra det om du inte kan visa upp referenser på tidigare affärer? Självklart, men inte omöjligt.
Kommer du göra en förlustaffär?
Nä, inte på sikt om klockan du köper är kosher men det föreligger ju en viss likviditetsrisk.

Sist - nej det gör dig inte till en gråhandlare. Gråhandlaren är gissningsvis företaget du eventuellt köper av eller det företag som privatpersonen du ska köpa av har handlat från. Detta är förutsatt att du inte ämnar sälja den via ett eget företag Dvs. men då har du ju i princip noll marginaler så det får vi verkligen inte hoppas.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Fast att köpa på tex C24 så slipper du ju den svenska momsen? Där ligger tex en 116610LN ute för 110k, går den och få sålt för 120k enkelt så har man ju gjort 10 papp ändå? Eventuella skatter etc ska givetvis inte bara passera, utan ska man göra det så ska man självklart göra det enligt boken. Varför blir alla så upprörda?

Du skulle ju göra det här via eget företag och kvitta momsen?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Är väl iof väldigt stor skillnad på att kränga bilar eller blir man automatiskt bra i klockbranschen då?

Finns vissa grundläggande likheter mellan de båda. Och affärssinne lär vara gynnsamt för bägge branscher.

För övrigt kanske den här tråden bör återgå till att handla om Rolex nu ...
 
  • Like
Reactions: PJZ

DrDre

Patek
Tjena Klocksnack!

Dags för min debut här, och jag gör det med flera frågor som jag hoppas ni skulle kunna besvara.

Jag har länge varit sugen på att ta hem en/flera klockor från utlandet för att sedan sälja.

Ponera att jag plockar hem en Rolex Sub 16660LN för 95/100k, givetvis helt ny, fullset.

Då till mina frågor till er experter..

  1. Finns det en marknad för klockan nog till att, utom allt rimligt tvivel, bli såld för, ja i runda slängar 120 papp? Eftersom moms tillkommer så måste jag nästan sälja den så dyrt för att kunna göra några pengar på den.
  2. Detta skulle göra mig till en ”gråhandlare” och finns det då risk att det skulle göra att många ser sig om och hellre plockar en dyrare klocka från en AD? Jag förstår att vissa gör det för att supporta sina locals lite mer, men om man ändå ska se det objektivt, hur många hade valt bort mig och hellre betalat ett dyrare pris hos AD?
  3. Hur fungerar Rolex worldwide garanti? Hur länge gäller den? Och hur man tillväga om olyckan skulle vara framme?
  4. Jag vet att väldigt många här inne är mycket skeptiska till gråhandlare på alla plan, men vad tycker ni? Borde jag satsa och köra?

Ber er att vänligen hålla en skön ton i kommentarerna, trots att detta kanske är en något öm punkt för flera, vilket jag förstår.

Noterbart är ju ändå att en ny 11660LN för 115-120k hade (iaf på blocket) varit den i princip billigaste Sverige?


Tack.

Mvh.

För att försöka svara på din fråga. Just nu är marknaden väldigt osäker. Corona och en eventuell (ovanligt djup/lång) lågkonjunktur runt hörnet. Därför tror jag att timingen inte är så lämplig.
 
Topp