• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Fujoor

Patek
2-Faktor
Är i Berlin nu, och köpte denna på den stora loppmarknaden vid Tiergarten. Den har den ovanligare varianten med kronan kl 2 istället.. Lite
dålig bild. Men, klockan verkar ticka på fint! 20 euro :)
FullSizeRender-3.jpg

IMG_0723.JPG
Tycker det är synd att modifiera gamla original :) På nya känns det mer okej.
För övrigt vann jag den här på tradera några dagar sedan. Hoppas den fungerar. Ser den kosher ut @Fixoflex ? Det liknar ju den re-issuen av 1965 utgåvan. Man kan ju skymta en 3aka3 mo CCCP längst ner dessutom. Jag har länge tänkt på vad MO står för. Det måste väl vara Ministerstvo oborony (ministry of defence)?
216773664_9ae70743-cad4-4ab6-9cdb-85108dec98c6.jpg
 
Senast ändrad:

Tarkovski

Omega
Tycker det är synd att modifiera gamla original :) På nya känns det mer okej.
För övrigt vann jag den här på tradera några dagar sedan. Hoppas den fungerar. Ser den kosher ut @Fixoflex ? Det liknar ju den re-issuen av 1965 utgåvan. Man kan ju skymta en 3aka3 mo CCCP längst ner dessutom. Jag har länge tänkt på vad MO står för. Det måste väl vara Ministerstvo oborony (ministry of defence)?
216773664_9ae70743-cad4-4ab6-9cdb-85108dec98c6.jpg

Den har jag tittat på. Du kan skrolla ner till vår diskussion med Fixoflex: https://klocksnack.se/threads/ryska-klockor-på-ks.3659/page-22
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Senast ändrad:

Tarkovski

Omega
Du har helt rätt. Va olustigt att det är samma bild för samma klocka kan det väl inte vara? Killen var ju från Ukraina. I vilket fall gick den på en hundring så hela världen är det ju inte :)
Det är samma klocka. Jag har köpt klockor från killen. Han är okej och hans beskrivningar stämmer men räkna med befintlig skick.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor

Fujoor

Patek
2-Faktor
Crosspostar denna från dagens klocktråd. Köpte denna på bukten efter att ha plågat @Fixoflex med mina alla frågor och kommit fram till att denna troligtvis är kosher.

Något trög första timmarna där den stannade till flera gånger. Nu vid andra dygnet kom den dock igång och har rullat på utan att stanna. Kanske lite trögstartad med tanke på hur länge den inte använts? Tänker att man i värsta fall kan ersätta 2409 verket för drygt 200 kr.

I vilket fall tycker jag den är supercool. Tänkte polera glaset med lite tandkräm ikväll.
2015-11-12 10.36.38 1.jpg
 

soderlund

Cartier
Min Amphibia dök upp idag.
Funderar på om man skall skapa en projekttråd om den. Ska ju försöka skapa patina snabbt på den.

Några bilder blir det i alla fall:
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Originalarmbandet är hemskt, har beställt några Nato och ett skinnarmband, men hemsklänken får duga så länge.
 

mrviktors

Omega
2-Faktor
Med risk för att upprepa någon fråga som redan blivit ställd så vadar jag ut. Är exempelvis vostok en dinga man köper, hoppas på att man inte får ett måndagsexemplar och sen bär den med ett charmigt leende? Håller de tätt eller är det också någonting lite på chans? Är nämligen själv ute efter någon klocka av lite mer slit- och slängkaraktär... :)
 
Något trög första timmarna där den stannade till flera gånger. Nu vid andra dygnet kom den dock igång och har rullat på utan att stanna. Kanske lite trögstartad med tanke på hur länge den inte använts? Tänker att man i värsta fall kan ersätta 2409 verket för drygt 200 kr.

I vilket fall tycker jag den är supercool. Tänkte polera glaset med lite tandkräm ikväll.
2015-11-12 10.36.38 1.jpg

Jag upplever att min Vostok behöver gå dryga dygnet innan den stabiliserar sig om den stannat också. Efter det går den bara prima. Gjort så ända sen den varit ny.

Har iof inte använt den på ett tag nu men har svårt att tro det skulle ändras till det bättre på den fronten.
 

Tarkovski

Omega
Med risk för att upprepa någon fråga som redan blivit ställd så vadar jag ut. Är exempelvis vostok en dinga man köper, hoppas på att man inte får ett måndagsexemplar och sen bär den med ett charmigt leende? Håller de tätt eller är det också någonting lite på chans? Är nämligen själv ute efter någon klocka av lite mer slit- och slängkaraktär... :)
Jag kan bara tala för mig själv men jag köper sovjetdinkor främst som alla andra vintageklockor jag köper, av historisk intresse och intresse av klockor. Jag gillar klockor, och andra saker för den delen, som har en historia, och naturligtvis bör dessa vara någorlunda funktionsdugliga. Hade det bara varit "slit och släng" finns det andra klockor för det ändamålet för ungefär samma pris.

Edit: Nej, jag räknar inte med att dessa håller tätt, en ska till service snart, undantaget möjligtvis Amphibia men utmärkta beater.
 
Senast ändrad:

soderlund

Cartier
Med risk för att upprepa någon fråga som redan blivit ställd så vadar jag ut. Är exempelvis vostok en dinga man köper, hoppas på att man inte får ett måndagsexemplar och sen bär den med ett charmigt leende? Håller de tätt eller är det också någonting lite på chans? Är nämligen själv ute efter någon klocka av lite mer slit- och slängkaraktär... :)

Jag kan bara svara för mig själv.

Anledningen till att jag köpte min Vostok Amphibia, är för att jag ville prova något nytt mot min Oris, Monacon och Marinan ligger i bankfack är i behov av service och vill inte lägga de pengarna nu. Ville inte köpa någon parfymklocka eller dylikt och ville inte ha quartz. Anledningen till att valet föll på en Vostok är för att jag såg trådar om dem här på forumet, och ärligt, för 630kr är det värt att testa. När jag väl har den på armen, så kan väl kontentan så här långt lyda: Tickar på fint, håller tiden (det senaste dygnet i alla fall), blank, gräsligt armband, upplevs som hållbar och "seriös" men aningen lätt.



Med det sagt, så kommer min Amphibia att få leva hårt, det kommer att få agera daglig beater tills sommaren är det tänkt givetvis varvat med Orisen. Har jag gått ner några kilo tills sommaren så investerar jag i en ny Speedmaster Pro Moon. Kommer att försöka återskapa flera års patina på Vostoken, för de gamla med krackelerade urtavlor är jag sett här på forumet är tokballa (tycker i alla fall jag).

Kontentan, se det som en vettig daglig beater, för kaffepengar. 31 juvelers automaturverk för 630kr är som hittat och helt klart värt att testa. Inget skräp från Kina, utan dessa klockor verkar hålla måttet. Vissa har haft dem på handleden varje dag i 10 år, och de är fortfarande nöjda ägare. Men ingen verkar vara nöjd med armbandet (som skaver och håret på armarna slits loss mot armbandet.)

Köp en och testa, vad får man för 600kr idag?
 

plattfot

Rolex
Har dennna på ingång efter ett spontan-ebay-köp mellan två möten i torsdags.
Som analfabet på Vostok - är den ok gamling (80-tal?) eller en ny klocka någon fuskpatinerat?

$_1.jpeg
$_1-1.jpeg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Har dennna på ingång efter ett spontan-ebay-köp mellan två möten i torsdags.
Som analfabet på Vostok - är den ok gamling (80-tal?) eller en ny klocka någon fuskpatinerat?

$_1.jpeg
$_1-1.jpeg
Tyvärr är det en franken plattfot. Den röda "stjärnan" tavlan är en sk Komandirskie och boettlocket (boetten) är en amphibia. Det finns komandirskies med amphibiaboett men aldrig i detta utförandet! Visarna kommer från en Komandirskie! Det spelar ingen roll plattfot, klockan är säkert helt ok och franken är mer regel än undantag i Vostokträsket då det är lätta att byta fram och tillbaka med olika delar!:)
 

plattfot

Rolex
Tyvärr är det en franken plattfot. Den röda "stjärnan" tavlan är en sk Komandirskie och boettlocket (boetten) är en amphibia. Det finns komandirskies med amphibiaboett men aldrig i detta utförandet! Visarna kommer från en Komandirskie! Det spelar ingen roll plattfot, klockan är säkert helt ok och franken är mer regel än undantag i Vostokträsket då det är lätta att byta fram och tillbaka med olika delar!:)
Aj fan. Så tavla och visare matchar samt boett och lock med inte tillsammans?
 
Topp