• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Aj fan. Så tavla och visare matchar samt boett och lock med inte tillsammans?

Plattfot! Här är en original "Röda Stjärna" med den klassiska Komandirskieboetten!

DSCF1191.JPG
 

plattfot

Rolex
Plattfot! Här är en original "Röda Stjärna" med den klassiska Komandirskieboetten!

DSCF1191.JPG
Tack. När jag tänker efter har jag ha en trasig, svarttavlad komandirskie med guldfärgad boett hemma i bra-att-ha-lådan. En klocka jag aldrig burit då den aldrig funkat.
Kanske kulle göra en verktransplantation från denna och därmed få en legit klocka... eller så behåller jag denna som den är...
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Denna gick en kvart för snabbt varje dag. Tänkte byta ut urverket men tänkte att jag kan försöka lära mig att regulera den först.
Fick ner den till 2 minuter för snabbt på en halv dag. Ska se hur exakt jag kan få den. Ursäkta den dåliga bilden.
IMG_20151122_161420~2.jpg
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Jag tror jag lyckades rätt bra. Den går mindre än en minut fel per dygn. Exakt hur mycket är svårt att värdera då den inte går att hacka. Har inte heller nån timegrapher.
Men ett 25-30 år gammalt urverk som gick 15 min fel till mindre än en minut känns rätt bra ändå :)
2015-11-23 10.37.41 1.jpg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag tror jag lyckades rätt bra. Den går mindre än en minut fel per dygn. Exakt hur mycket är svårt att värdera då den inte går att hacka. Har inte heller nån timegrapher.
Men ett 25-30 år gammalt urverk som gick 15 min fel till mindre än en minut känns rätt bra ändå :)
2015-11-23 10.37.41 1.jpg
Kul! Skulle också vilja mecka lite med klockor. Vore kul att lära sig att rucka, byta packningar etc. Hur gjorde du för att få upp boettlocket?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Kul! Skulle också vilja mecka lite med klockor. Vore kul att lära sig att rucka, byta packningar etc. Hur gjorde du för att få upp boettlocket?
Inte så svårt. Kollade på en youtube video som visade hur man gjorde. Den har ju en skruvmekanism, så du bara sätter i något i ringen och skruvar moturs så lossnar den. Ruckningen uppfattade jag det som att, går den för snabbt, ska en av spakarna pressas uppåt och vice versa. Förklaras bättre på videon jag kollade på. I vilket fall så funkade det ju alldeles utmärkt :)

EDIT: här är videon:
 
Senast ändrad:

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Inte så svårt. Kollade på en youtube video som visade hur man gjorde. Den har ju en skruvmekanism, så du bara sätter i något i ringen och skruvar moturs så lossnar den. Ruckningen uppfattade jag det som att, går den för snabbt, ska en av spakarna pressas uppåt och vice versa. Förklaras bättre på videon jag kollade på. I vilket fall så funkade det ju alldeles utmärkt :)
Nice, tack! Ska undersökas. :)
 

plattfot

Rolex
Fråga rörande vridringen på gamla Vostoks. Skall det sitta någon packning eller dyl. som minskar fladdrigheten, eller är den fladdrig per default?
 
Jag tror jag lyckades rätt bra. Den går mindre än en minut fel per dygn. Exakt hur mycket är svårt att värdera då den inte går att hacka. Har inte heller nån timegrapher.
Men ett 25-30 år gammalt urverk som gick 15 min fel till mindre än en minut känns rätt bra ändå :)
2015-11-23 10.37.41 1.jpg
Shit viken snygg tavla! Det var den finaste Vostok-tavlan jag sett någon gång!
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Beställde en klocka från Meranom i slutet av oktober där det stod "per-order 10-30 dagar" så var medveten om att det kunde ta ett tag.
Har varit i kontakt med Meranom lite då och då bara för kolla status med snabba svar till följd. Fick ett mail i fredags om att klockan äntligen skickats med en
normal leveranstid på 2-4 veckor...

Lite segt måste jag säga, hade trott jag skulle ha klockan innan jul men verkar inte som det blir så. Jaja, ingen brådska egentligen. Bilder kommer när klockan
anlänt :) Tanken är att originalbandet och bezeln ska bytas ut direkt.
 
Topp