• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Samlarn

Rolex
Hmmm!det var ett halvsvårt val men här kommer mina 5 favoriter,min reissue compressor fick stå åt sidan:D!
20181202_095433.jpg

:vostok:
Oj vilken fin samling du byggt Beo! Det där är "ryggraden" till en fin samling av Vostok, tycker jag. :cigar::bookworm:
En fin "linje".
 
Senast ändrad:

Olaa

Cartier
Snygg kvintett! Bra variation. Två kronografer. En med 3017-urverket och den andra med 3133. Vostok:en i mitten är vansinnigt snygg. :cool:
Tack, finns ju några mer ovanligare fiskar i havet men dessa vinner av dom som jag ägt tillsvidare.
Denna tråden inspirerar med roliga, snygga och historiskt intressanta klockor som ibland utmanar sina swiss-kompisar om tid på handleden. Roligt att se vad ni som fördjupat er i denna nisch har för fovvos och därifrån hitta inspiration till att möblera om lite i min kvintett långsiktigt! :)

edit; hittade en bild på kronograferna som fått glasbaksidor :)
DSC03016.JPG
 
Senast ändrad:

Samlarn

Rolex
Tack, finns ju några mer ovanligare fiskar i havet men dessa vinner av dom som jag ägt tillsvidare.
Denna tråden inspirerar med roliga, snygga och historiskt intressanta klockor som ibland utmanar sina swiss-kompisar om tid på handleden. Roligt att se vad ni som fördjupat er i denna nisch har för fovvos och därifrån hitta inspiration till att möblera om lite i min kvintett långsiktigt! :)
Ovanliga klockor är alltid intressanta men någon gång har jag avstått från att köpa en ovanlig klocka p.g.a. att den inte passade mig. Tycker det är viktigt att jag ska vilja ha dem på armen. Ibland ändrar jag mig om favoriter.
Nu är jag inte hemma så att jag kan lägga upp en kvintett favoritklockor. Vostoks dykare är favoriter just nu. De militära dykarna tyckte jag var så intressanta att jag köpte flera dubletter. Ska försöka sälja några av de militära dykarna eftersom jag tycker att det är onödigt att ha dubletter. Det är lite viktigt för mig att den som köper förstår vad den köper.
Imorgon ska jag försöka lägga upp en kvintett. Det kommer att ligga en Raketa där kan jag avslöja.
 

mrowkoob

Omega
som det ser ut så är det nog endast dykaren med svart bezel som planeras få lämna inom överskådlig tid, om du suktar efter en poljot/strela 3017 så verkar dessa gå att hitta i bra skick och till vettiga pengar fortfarande med lite is i magen, happy hunting! :)
Har en fin 3017 strela men inte med en svart tavla. Nja Strelorna ligger ofta över 10 nu för de fina. Tur man köpte en för länge sedan.
 

Olaa

Cartier
Har en fin 3017 strela men inte med en svart tavla. Nja Strelorna ligger ofta över 10 nu för de fina. Tur man köpte en för länge sedan.
bra att du hunnit fånga en.:)
kan inte hitta igen den men det såldes en sketafin svart på tratten för inte så många månader sedan för vettig peng. Satt på händerna utan att bjuda...:D
Edit: titta INTE på denna länk....
https://www.tradera.com/item/341996/322219428/exacta-poljot-chronograph-mekanisk-herr-klocka-
 

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
som det ser ut så är det nog endast dykaren med svart bezel som planeras få lämna inom överskådlig tid, om du suktar efter en poljot/strela 3017 så verkar dessa gå att hitta i bra skick och till vettiga pengar fortfarande med lite is i magen, happy hunting! :)
Hör av dig när/om du ska sälja dykaren med svart bezel, den var ju för jäkla ball!
 

Samlarn

Rolex
Jag är inte "gift" med någon av mina ryska klockor men det här är klockor jag ogärna vill separera från.
Många fina, fantastiska klockor kan köpas i en butik. Inte de här. De här måste man hitta först.
20181202_kvintett.jpg

Det kan skrivas mycket om var och en av de där klockorna och jag gillar att lägga ut text men nu tänkte jag låta vem som helst gå loss och lägga ut text. Den som vill.
Den här bilden får följa med av bara farten.
20181201_julfest.jpg
 
Senast ändrad:

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
Jag är inte "gift" med någon av mina ryska klockor men det här är klockor jag ogärna vill separera från.
20181202_kvintett.jpg

Det kan skrivas mycket om var och en av de där klockorna och jag gillar att lägga ut text men nu tänkte jag låta vem som helst gå loss och lägga ut text. Den som vill.
Den här bilden får följa med av bara farten.
20181201_julfest.jpg
Jäklar, Vostoken längst till vänster med dubbla kronor är ju så läcker! Är den typ som en supercompressor där den ena kronan roterar bezeln? Och vad är det för klocka längst till höger? Riktiga godbitar i alla fall
 

Samlarn

Rolex
Jäklar, Vostoken längst till vänster med dubbla kronor är ju så läcker! Är den typ som en supercompressor där den ena kronan roterar bezeln? Och vad är det för klocka längst till höger? Riktiga godbitar i alla fall
Det här är mina "ögonstenar". Jag är så mallig över dem.
Klockan längst till höger är en Slava Amphibian. Den är så ovanlig att det finns de som hävdar att den inte finns. *skrattar* Jag överdriver lite men den har en rolig historia bakom sig.
 

Beo

Patek
Jag är inte "gift" med någon av mina ryska klockor men det här är klockor jag ogärna vill separera från.
20181202_kvintett.jpg

Det kan skrivas mycket om var och en av de där klockorna och jag gillar att lägga ut text men nu tänkte jag låta vem som helst gå loss och lägga ut text. Den som vill.
Den här bilden får följa med av bara farten.
20181201_julfest.jpg
Mmmm:hungry:!ja du!super compressorn och NVCh-30 albatrossen skulle jag ju inte säga nej tack till:D!men hela högen är ju så läckra!kan inget annat än gratulera till en supersamling!:)
 

Olaa

Cartier
Jag är inte "gift" med någon av mina ryska klockor men det här är klockor jag ogärna vill separera från.
Många fina, fantastiska klockor kan köpas i en butik. Inte de här. De här måste man hitta.
20181202_kvintett.jpg

Det kan skrivas mycket om var och en av de där klockorna och jag gillar att lägga ut text men nu tänkte jag låta vem som helst gå loss och lägga ut text. Den som vill.
Den här bilden får följa med av bara farten.
20181201_julfest.jpg
Sidär, tack för att du delar, intressanta dinkor! compressorn var väntad, riktig graildinka! Ser att du har en Raketa som har ätit upp en IWC fine shark också, ;) den har jag ingen koll på, ädelmetall? Bra variationer på boetter vi har på våra ryska klockor:happyhappy:
 

Samlarn

Rolex
Sidär, tack för att du delar, intressanta dinkor! compressorn var väntad, riktig graildinka! Ser att du har en Raketa som har ätit upp en IWC fine shark också, ;) den har jag ingen koll på, ädelmetall? Bra variationer på boetter vi har på våra ryska klockor:happyhappy:
Raketan är en favorit. Ett av undantagen från min "linje" av "dykare". Visserligen är den vattentät men det är inget dykarur. Det är gulddoublé tyvärr.
Den gjordes i några hundra exemplar och gavs till deltagare i en polarexpedition till Antarktis mellan åren 1970 - 72.
Det är en 24-timmars klocka. Det var praktiskt för deltagarna eftersom solen inte syntes så mycket vintertid och därför att solen knappt gick ner sommartid.
20180321_raketa1-jpg.762044
 
Senast ändrad:

Coromo

Omega
Har planer att inhandla en Vostok för att ge mig på den och modda, men har aldrig ens öppnat en klocka tidigare.
Vad jag tänkte göra är att byta bezel, urtavla samt visare.

Vad behöver jag för verktyg till detta?

Har förstått att bezeln kan jag bara använda en vanlig kniv eller liknande till. Men för att öppna klockan, byta visare och tavla?

Kommer antagligen inte att skruva så mycket i framtiden så ni behöver inte rekommendera allt för bra kvalitets verktyg.
 

Samlarn

Rolex
Har planer att inhandla en Vostok för att ge mig på den och modda, men har aldrig ens öppnat en klocka tidigare.
Vad jag tänkte göra är att byta bezel, urtavla samt visare.

Vad behöver jag för verktyg till detta?

Har förstått att bezeln kan jag bara använda en vanlig kniv eller liknande till. Men för att öppna klockan, byta visare och tavla?

Kommer antagligen inte att skruva så mycket i framtiden så ni behöver inte rekommendera allt för bra kvalitets verktyg.
Vet inte vad det är för kvalitet på de här grejerna men om du vill prova så har du en boettkniv här. Verktyget för att lyfta bort visarna finns. Du behöver en liten mejsel för att skruva loss skruvarna som håller urtavlan på plats och jag vet inte om de här mejslarna är i den storleken.
s-l1600.jpg

https://www.ebay.com/itm/17-KIT-HER...EVO/292794875888?_trksid=p2485497.m4902.l9144
Det här är från Hong Kong. Det kanske finns liknande från länder inom EU. Det är eventuellt snabbare frakt då.
 
Senast ändrad:

Fixoflex

Patek
2-Faktor
En KS-Vostok vore rätt coolt! Skulle definitivt haka på där!

Den här Vostok Amphibiavarianten tog vi fram på WUS under 2012-13 till minne av Valentina Tereshkova (första kvinnan i rymden 50 år). Det skulle nog inte vara omöjligt. Har för mig att vi hade 3 eller 4 olika varianter (tavla/boett) med en upplaga av 400st/variant. Här är mitt ex. På den tiden var ja hyfsat aktiv, men var inte direkt inblandad i själv "upphandlingprocessen". Det vore dock kul om någon med tålamod och entusiasm kunde försöka ge sig hän med det. Har ingen uppfattning om minsta upplaga dock. Helt klart tror jag att det skulle finnas ett intresse! Osbservera att vi även klämde in en 3AKA3 märkning på tavlan:cigar:

DSCF4100.JPG
DSCF4101.JPG
 
Senast ändrad:
Topp