• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Söker insperation till nästa klockköp!

vistor

Omega
Hej!

Jag fann mitt klockintresse för bara något år sedan och har sedan dess köpt "billigare" klockor för runt 2-4tkr. Tänkte nu investera lite mer i något jag kan bära vardagligen. Hade tänkt mig mellan 6-10tkr vilket för mig, som student blir en "större" investering.

Jag har kollat lite på en ny longines hydroconquest, beggad omega seamaster. Men annars är jag ganska tom på idér just nu. Jag har försökt att läsa runt men skulle gärna få lite inspiration. Så en enkel fråga,
Finns det någon klocka för max 10tkr ni rekommenderar att man någon gång i livet testar på att äga?

Och ja, personliga preferenser är väl gärna något som kan bäras på länk..

Allt det bästa!
Mvh
 

vistor

Omega
Ge oss mer, dykare? dress-ur? storlek?
Absolut!

Jag föredrar dykare, storlek fungerar allt men ser gärna att den blir max 41-42mm.
Det jobbiga är att jag går igång på fina dress-ur också men jag känner att dykare fungerar till allt, och när man kan slänga på ett nato eller gummi så blir det lite variation och passar mig som inte har så många klockor!
 

Doncorleone

Panerai
Köpte nyligen en ny dykare, en Glycine Combat Sub när jag precis som du ställde mer eller mindre samma fråga och fick många tips om CS'en, som är en relativt diskret dykare med knappt 11 mm på höjden och 42(?) mm bred.

Väldigt bra kvalitet och kan fås ny för runt 5000 SEK. Har även en Longines HC och finishen på de båda är snarlik men föredrar Longines länk. Min Glycine snabbar sig 2 sekunder per dag vilket är bra. Vridringen är verkligen super och är stabil.

Combat Suben finns i ett flertal färgkombinationer och är inte lika vanlig som typ en SMP eller Longines HC.

Värd att kolla upp!

Bild:
image.jpg
image.jpg
 

BCKSTRM

Rolex
Tycker longinesen här på forumet känns som en bra klocka för pengen.

Du ska ju def köpa beggat iaf om du frågar mig ;)

Om du vill ha en liten dykare kan man ibland få en Tudor minisub för den pengen (men snarare i överkant)

Som mer dressat alternativ finns Tudor datejust (vintage).

Förresten, en vintage Heuer. Tror det var ngn på Tratten. Dem blir sällan så dyra men är ganska trevlig :)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Oris? Eller seiko Sumo eller Marine Master (den senare kanske lite över ditt spann). Sinn U1 ligger nära i pris. Men jag tror samtliga är 43-44mm, men bär ganska tympligt.
 

Calfen

Panerai
Eftersom du är relativt ny och ej riktigt format din klocksmak ännu så ta nått du kan flippa relativt lätt utan att förlora massa cash dvs köp en Seamaster eller Hydroconquest begagnat från KS!

Jag antar att du ej har utstakat din klocksmak då jag inte hade det efter något år i klockträsket. Lycka till nu!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
410473d1335007541-certina-ds-action-automatic-divers-watch-200-m-c013-407-11-051-00-01.jpg

Klassiker i sammanhanget med. Certina DS diver.

Notera dock storleken på 43mm och bygger en del på höjden samt att länken är (upplevs?) som tjockare än en vanlig oysterlänk. Grym klocka men jag flippade min pga. storleken.

Glycine combatsub är grym den med men där är länken tvärtom skulle jag påstå, lite för rasslig för min smak. Vridningen är lite hackig också då det är 1s/ vrid. Men den skruvade kronan är magisk.

Båda har ju sina för/ nackdelar så jag skulle nog provat mig fram efter vad du själv föredrar. Köper du en lättare beg. behöver du inte ens tappa några pengar ifall du tänkt sälja vidare sen
 

Doncorleone

Panerai
410473d1335007541-certina-ds-action-automatic-divers-watch-200-m-c013-407-11-051-00-01.jpg

Klassiker i sammanhanget med. Certina DS diver.

Notera dock storleken på 43mm och bygger en del på höjden samt att länken är (upplevs?) som tjockare än en vanlig oysterlänk. Grym klocka men jag flippade min pga. storleken.

Glycine combatsub är grym den med men där är länken tvärtom skulle jag påstå, lite för rasslig för min smak. Vridningen är lite hackig också då det är 1s/ vrid. Men den skruvade kronan är magisk.

Båda har ju sina för/ nackdelar så jag skulle nog provat mig fram efter vad du själv föredrar. Köper du en lättare beg. behöver du inte ens tappa några pengar ifall du tänkt sälja vidare sen

Tänkte precis tipsa om DS Divern!
Har haft denna i 18 månader och den är stenhård. Håller med allt du säger, speciellt att den är rätt stor för en 43'a. Tycker faktiskt att vridringen på CS'en påminner om den på Certinan rent kvalitetsmässigt IMO.
Länken kan jag hålla med om! Något rasslig men känns ändå bra byggd.

Kanske borde nämna också det saknas dykförlängning på Glycinen om detta är en viktig funktion i valet om dykklocka.
 

vistor

Omega
Köpte nyligen en ny dykare, en Glycine Combat Sub när jag precis som du ställde mer eller mindre samma fråga och fick många tips om CS'en, som är en relativt diskret dykare med knappt 11 mm på höjden och 42(?) mm bred.

Väldigt bra kvalitet och kan fås ny för runt 5000 SEK. Har även en Longines HC och finishen på de båda är snarlik men föredrar Longines länk. Min Glycine snabbar sig 2 sekunder per dag vilket är bra. Vridringen är verkligen super och är stabil.

Combat Suben finns i ett flertal färgkombinationer och är inte lika vanlig som typ en SMP eller Longines HC.

Värd att kolla upp!

Bild:
image.jpg
image.jpg

Förutom att länken känns bättre antar jag att allt annat känns värt det?

Tackar så hemskt mycket för alla svar!

Jag har kollat runt som en galning senaste dagen, och det lutar åt en Glycine, så kan jag stoppa undan resterande pengar till något... annat. Ni som har glyciner, vart inhandlade ni era?

Jag var och pillade på certinan i affären och den kändes bra. Men det "unika" i glycine lockar mig lite mer. Dock vill jag minnas att någon här på forumet skrev om glycine combat sub (golden något?) och att den var väldigt obekväm att bära, kanske bara något för just den varianten?

Skall lägga ned någon dag till och undersöka det övre taket på min budget och känna efter om det finns något som är värt det.
Longines är väldigt fin, men jag stör mig lite på visarna.

Och precis som någon nämde, kanske det är mer värt med begagnat så jag kan flippa utan större förlust om det ej passar..

Tack alla!
 

vistor

Omega
410473d1335007541-certina-ds-action-automatic-divers-watch-200-m-c013-407-11-051-00-01.jpg

Klassiker i sammanhanget med. Certina DS diver.

Notera dock storleken på 43mm och bygger en del på höjden samt att länken är (upplevs?) som tjockare än en vanlig oysterlänk. Grym klocka men jag flippade min pga. storleken.

Glycine combatsub är grym den med men där är länken tvärtom skulle jag påstå, lite för rasslig för min smak. Vridningen är lite hackig också då det är 1s/ vrid. Men den skruvade kronan är magisk.

Båda har ju sina för/ nackdelar så jag skulle nog provat mig fram efter vad du själv föredrar. Köper du en lättare beg. behöver du inte ens tappa några pengar ifall du tänkt sälja vidare sen

Tack för ett väldigt givande inlägg.

Har du någon erfarenhet av Longines hydroconquest kvalitetsmässigt och hur den känns på armen?

Av det jag har testat tidigare tror jag det viktigaste för mig är att jag kan bära den utan att den känns "fel"

Mvh!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tack för ett väldigt givande inlägg.

Har du någon erfarenhet av Longines hydroconquest kvalitetsmässigt och hur den känns på armen?

Av det jag har testat tidigare tror jag det viktigaste för mig är att jag kan bära den utan att den känns "fel"

Mvh!
Jag tycker faktiskt att den är ful designmässigt så inget jag skulle bära. En vän har en dock och den är bra byggd. Inte lagt ner så mycket mer tanke än så, men finns ju hos många försäljare så prova dig fram! Blir oftast bäst så :)
 

Doncorleone

Panerai
Tack för ett väldigt givande inlägg.

Har du någon erfarenhet av Longines hydroconquest kvalitetsmässigt och hur den känns på armen?

Av det jag har testat tidigare tror jag det viktigaste för mig är att jag kan bära den utan att den känns "fel"

Mvh!

Jag tycker personligen Certinan upplevs som väldigt "toolig" dels med sin något udda bezel (liknar och känns som ett kugghjul) samt att den saknar polerade ytor.
 
Topp