Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Söker insperation till nästa klockköp!

Diskussion i 'Diskussion' startad av vistor, 26 mars 2015.

1. vistor
    Trådstartare

vistor Bonde

Hej!

Jag fann mitt klockintresse för bara något år sedan och har sedan dess köpt "billigare" klockor för runt 2-4tkr. Tänkte nu investera lite mer i något jag kan bära vardagligen. Hade tänkt mig mellan 6-10tkr vilket för mig, som student blir en "större" investering.

Jag har kollat lite på en ny longines hydroconquest, beggad omega seamaster. Men annars är jag ganska tom på idér just nu. Jag har försökt att läsa runt men skulle gärna få lite inspiration. Så en enkel fråga,
    Finns det någon klocka för max 10tkr ni rekommenderar att man någon gång i livet testar på att äga?

Och ja, personliga preferenser är väl gärna något som kan bäras på länk..

Allt det bästa!
    Mvh

2. EricMcG

EricMcG Friends of KS

Ge oss mer, dykare? dress-ur? storlek?

3. vistor
    Trådstartare

vistor Bonde

Absolut!

Jag föredrar dykare, storlek fungerar allt men ser gärna att den blir max 41-42mm.
    Det jobbiga är att jag går igång på fina dress-ur också men jag känner att dykare fungerar till allt, och när man kan slänga på ett nato eller gummi så blir det lite variation och passar mig som inte har så många klockor!

4. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Randel, Richispice, KenKun och 1 annan gillar detta.
  5. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Köpte nyligen en ny dykare, en Glycine Combat Sub när jag precis som du ställde mer eller mindre samma fråga och fick många tips om CS'en, som är en relativt diskret dykare med knappt 11 mm på höjden och 42(?) mm bred.

Väldigt bra kvalitet och kan fås ny för runt 5000 SEK. Har även en Longines HC och finishen på de båda är snarlik men föredrar Longines länk. Min Glycine snabbar sig 2 sekunder per dag vilket är bra. Vridringen är verkligen super och är stabil.

Combat Suben finns i ett flertal färgkombinationer och är inte lika vanlig som typ en SMP eller Longines HC.

Värd att kolla upp!

Bild:
    image.jpg image.jpg

Randel, Erik1, km007 och 2 andra gillar detta.
  6. EricMcG

EricMcG Friends of KS

7. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
  8. EricMcG

EricMcG Friends of KS

Glycine är en grymt förslag

Erik1, Doncorleone och vistor gillar detta.
  9. Lars Olsson

Lars Olsson Torpare

Någon Grand Seiko med Spring Drive?

10. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Tycker longinesen här på forumet känns som en bra klocka för pengen.

Du ska ju def köpa beggat iaf om du frågar mig ;)

Om du vill ha en liten dykare kan man ibland få en Tudor minisub för den pengen (men snarare i överkant)

Som mer dressat alternativ finns Tudor datejust (vintage).

Förresten, en vintage Heuer. Tror det var ngn på Tratten. Dem blir sällan så dyra men är ganska trevlig :)

Doncorleone gillar detta.
  11. Mrsheepshooter

Mrsheepshooter Präst

Från:
    Stockholm.
    Glycine. Har själv en likadan som Doncorleone fast i blå, kan bara säga att det är väldigt mycket klocka för pengarna! Hade det varit upp till mig hade jag kört på den!

Lycka till oavsett vad det nu blir!

12. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Oris? Eller seiko Sumo eller Marine Master (den senare kanske lite över ditt spann). Sinn U1 ligger nära i pris. Men jag tror samtliga är 43-44mm, men bär ganska tympligt.

13. tgofswe

tgofswe Stadsbo

Från:
    shanghai
    en klocka för alla tillfällen?

Sundström, vistor, Aros och 1 annan gillar detta.
  14. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala

En Sub GMT Seamaster 1655!

BadkarsPiraten och Icaras gillar detta.
  15. Lars Olsson

Lars Olsson Torpare

Oj, nu såg jag din maxgräns...läste slarvigt. GS är för dyr.

16. mackman

mackman Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tänkte passa på och fråga, har kollat runt på glycine suben men kan inte hitta en under 8tkr.
    Vart kan man finna den för 5tkr?

Davosa, har riktigt snygga divers för ungefär 8-9tkr. Går säkert att finna billigare!

Här är en av deras divers med GMT hand.

http://www.davosa.com/index.php?id=34&cid=3&fid=76&wid=205&L=1

rillesnille, jhm och Richispice gillar detta.
  17. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Denke har koll på Glycine :)

vistor, jhm och Doncorleone gillar detta.
  18. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jävligt cool video.

vistor gillar detta.
  19. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Eftersom du är relativt ny och ej riktigt format din klocksmak ännu så ta nått du kan flippa relativt lätt utan att förlora massa cash dvs köp en Seamaster eller Hydroconquest begagnat från KS!

Jag antar att du ej har utstakat din klocksmak då jag inte hade det efter något år i klockträsket. Lycka till nu!

vistor gillar detta.
  20. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Klassiker i sammanhanget med. Certina DS diver.

Notera dock storleken på 43mm och bygger en del på höjden samt att länken är (upplevs?) som tjockare än en vanlig oysterlänk. Grym klocka men jag flippade min pga. storleken.

Glycine combatsub är grym den med men där är länken tvärtom skulle jag påstå, lite för rasslig för min smak. Vridningen är lite hackig också då det är 1s/ vrid. Men den skruvade kronan är magisk.

Båda har ju sina för/ nackdelar så jag skulle nog provat mig fram efter vad du själv föredrar. Köper du en lättare beg. behöver du inte ens tappa några pengar ifall du tänkt sälja vidare sen

vistor gillar detta.
  21. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Tänkte precis tipsa om DS Divern!
    Har haft denna i 18 månader och den är stenhård. Håller med allt du säger, speciellt att den är rätt stor för en 43'a. Tycker faktiskt att vridringen på CS'en påminner om den på Certinan rent kvalitetsmässigt IMO.
    Länken kan jag hålla med om! Något rasslig men känns ändå bra byggd.

Kanske borde nämna också det saknas dykförlängning på Glycinen om detta är en viktig funktion i valet om dykklocka.

vistor och Erik1 gillar detta.
  22. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Om det är intressant med en bildjämförelse så har du här några bilder på Longines HC 41mm, Certina DS Diver 43mm & Glycine Combat Sub 42(?) mm. image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Grafton, Weasel, Icaras och 6 andra gillar detta.
  23. vistor
    Trådstartare

vistor Bonde

Förutom att länken känns bättre antar jag att allt annat känns värt det?

Tackar så hemskt mycket för alla svar!

Jag har kollat runt som en galning senaste dagen, och det lutar åt en Glycine, så kan jag stoppa undan resterande pengar till något... annat. Ni som har glyciner, vart inhandlade ni era?

Jag var och pillade på certinan i affären och den kändes bra. Men det "unika" i glycine lockar mig lite mer. Dock vill jag minnas att någon här på forumet skrev om glycine combat sub (golden något?) och att den var väldigt obekväm att bära, kanske bara något för just den varianten?

Skall lägga ned någon dag till och undersöka det övre taket på min budget och känna efter om det finns något som är värt det.
    Longines är väldigt fin, men jag stör mig lite på visarna.

Och precis som någon nämde, kanske det är mer värt med begagnat så jag kan flippa utan större förlust om det ej passar..

Tack alla!

24. vistor
    Trådstartare

vistor Bonde

Tack för ett väldigt givande inlägg.

Har du någon erfarenhet av Longines hydroconquest kvalitetsmässigt och hur den känns på armen?

Av det jag har testat tidigare tror jag det viktigaste för mig är att jag kan bära den utan att den känns "fel"

Mvh!

Erik1 gillar detta.
  25. vistor
    Trådstartare

vistor Bonde

26. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Longin är riktigt mycket klocka för pengarna. Bara köra

27. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tycker faktiskt att den är ful designmässigt så inget jag skulle bära. En vän har en dock och den är bra byggd. Inte lagt ner så mycket mer tanke än så, men finns ju hos många försäljare så prova dig fram! Blir oftast bäst så :)

vistor gillar detta.
  28. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Då hade jag nog valt Longines HC, har absolut inget negativt att säga om den. Lumen kunde ha vart lite bättre men förutom det är den alldeles perfekt, för mig.

vistor gillar detta.
  29. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Jag tycker personligen Certinan upplevs som väldigt "toolig" dels med sin något udda bezel (liknar och känns som ett kugghjul) samt att den saknar polerade ytor.

vistor gillar detta.
  30. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Longines Legend Diver får du beggad för ca 10 finns två fina uppe på K/S nu

rillesnille och Doncorleone gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield