Här kommer en tråd över en service av min farfars gamla Omega (ref CK2639, cal 266) som kommer bli en överraskning till min far på hans födelsedag.
Varning! Jag är bara amatör och det mesta utförs med budgetverktyg, så ifall någon ser mina bilder/text och testar själv så är det på eget ansvar!
Jag har tidigare utfört en service med lyckat resultat på en Omega 30t2pc, som är ett i stort sett identiskt urverk, så jag förväntar mig (och hoppas) att det här kommer gå bra då klockan fungerade perfekt innan.
Det som ska göras på klockan är:
- Fullständig demontering av alla verkdelar
- Fullständig rengöring av alla verkdelar
- Smörjning och montering av verkdelar
- Byte av glas
- Tvätt av boett
Jag har för många dåliga erfarenheter av att försöka rengöra tavlor, så den kommer jag lämna nästintill orörd.
1. Första delen kommer här visa demonteringen av urverket.
Ett ganska slitet och smutsigt intryck, men jag måste säga att jag gillar boettformen.
Jag började med att lätta på spänningen i fjädern. Detta görs lättast med en tandpetare i trä. Skruva lite lätt på kronan så att "clicken" frigörs, sedan håller du den i frigjort läge med tandpetaren medans du lättar på spänningen genom att släppa efter med kronan. OBS! Låt inte kronan snurra fritt, då kan uppdragsfjäder och eventuella andra delar skadas om du har otur. Se de otroligt vackra pilarna nedanför.
Efter att trycket på fjädern har släppt, går det bra att skruva bort skruvarna för "Ratchet wheel" och "Crown wheel" och avlägsna dessa. Detta går att göra i ett senare skede, men jag tycker att man får bra grepp medans verket fortfarande sitter kvar i boetten. Eftersom jag inte kommer att slutföra servicen idag så läggs delarna i plastfolie med en liten beskrivande lapp. Detta tillsammans med att ta många fotografier gör det lättare att komma ihåg hur allt ska tillbaka.
Efter det lossar jag på skruven som håller fast kronan. Ofta är 1-1,5 varv tillräckligt för att kunna dra ut den. Den här behöver både skruvas ut och sedan tryckas på för att tillåta avlägsnande. Se till att skruva visarna till klockan 12 innan du gör detta.
OBS! Om du inte ska skruva isär hela verket, skruva inte för mycket!!! Om du skruvar ut den för långt så kan det hända att du måste demontera verket för att få den att fästa igen! Ingen fara här dock då vi ändå ska demontera allt.
Nu är det bara att demontera verket ur boetten. Dags att avlägsna visarna. Det finns olika sorters verktyg för att göra detta, jag gillar modellen med två lösa hävarmar bäst, då det ger lite mer kontroll. Här syns hävarmarna och en kopia på en Bergeon visaravtagare.
När visarna är avlägsnade så är det dags att ta bort tavlan. Den här tavlan har den vanligaste fästningen i form av två skruvar på varsin sida av verket. Dessa behöver inte skruvas ut fullständigt. Efter det här är det bara att försiktigt sticka in en skruvmejsel mellan tavla och verk, och försiktigt lirka loss tavlan. Var försiktig så du inte förstör tavelfötterna som ibland kan vara ganska sköra.
Allt paketeras försiktigt i en burk (väl tvättad snusdosa) i väntan på rengöring.
Dags att ge sig på "Keyless work". Jag gillar att ta många bilder från olika vinklar, för att kunna gå tillbaka och se hur allt ska sitta igen.
Den övre delen avskruvad och vi kan se en fjäder, OBS! Var försiktig vid avlägsnandet så den inte skjuter iväg! Jag brukar fästa fjädern mot boetten med en liten bit Rodico och sedan försiktigt bända bort fjädern med en tandpetare.
Fortsättning följer...
Varning! Jag är bara amatör och det mesta utförs med budgetverktyg, så ifall någon ser mina bilder/text och testar själv så är det på eget ansvar!
Jag har tidigare utfört en service med lyckat resultat på en Omega 30t2pc, som är ett i stort sett identiskt urverk, så jag förväntar mig (och hoppas) att det här kommer gå bra då klockan fungerade perfekt innan.
Det som ska göras på klockan är:
- Fullständig demontering av alla verkdelar
- Fullständig rengöring av alla verkdelar
- Smörjning och montering av verkdelar
- Byte av glas
- Tvätt av boett
Jag har för många dåliga erfarenheter av att försöka rengöra tavlor, så den kommer jag lämna nästintill orörd.
1. Första delen kommer här visa demonteringen av urverket.
Ett ganska slitet och smutsigt intryck, men jag måste säga att jag gillar boettformen.
Jag började med att lätta på spänningen i fjädern. Detta görs lättast med en tandpetare i trä. Skruva lite lätt på kronan så att "clicken" frigörs, sedan håller du den i frigjort läge med tandpetaren medans du lättar på spänningen genom att släppa efter med kronan. OBS! Låt inte kronan snurra fritt, då kan uppdragsfjäder och eventuella andra delar skadas om du har otur. Se de otroligt vackra pilarna nedanför.
Efter att trycket på fjädern har släppt, går det bra att skruva bort skruvarna för "Ratchet wheel" och "Crown wheel" och avlägsna dessa. Detta går att göra i ett senare skede, men jag tycker att man får bra grepp medans verket fortfarande sitter kvar i boetten. Eftersom jag inte kommer att slutföra servicen idag så läggs delarna i plastfolie med en liten beskrivande lapp. Detta tillsammans med att ta många fotografier gör det lättare att komma ihåg hur allt ska tillbaka.
OBS! Om du inte ska skruva isär hela verket, skruva inte för mycket!!! Om du skruvar ut den för långt så kan det hända att du måste demontera verket för att få den att fästa igen! Ingen fara här dock då vi ändå ska demontera allt.
När visarna är avlägsnade så är det dags att ta bort tavlan. Den här tavlan har den vanligaste fästningen i form av två skruvar på varsin sida av verket. Dessa behöver inte skruvas ut fullständigt. Efter det här är det bara att försiktigt sticka in en skruvmejsel mellan tavla och verk, och försiktigt lirka loss tavlan. Var försiktig så du inte förstör tavelfötterna som ibland kan vara ganska sköra.