• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Michael.

Rolex
Tuonon har ganska aggressiv sittställning, jag gillar det eftersom jag gillar sportigare ställning när jag kör.
Det är något magiskt med V4. Du kanske redan har testat?
Ducatis V4 är ju riktigt häftig, men kostar ju lite också... Radfyra är ju också härligt med de höga varvtalen. Saknar det ibland, men ljudet och vridet från V4 är ju brutalt och underbart.
Verkligen! Helst vill man ha en av varje :p
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var det någon som provkörde nya Svartpilen 801 eller den nya enstånkesupermoton från Ducati i helgen?
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
IMG_3287.jpeg

Fick dubbla sådana här från SMC, så lägger upp ena lappen här. Skriv i tråden om ni använder koderna så ingen skriver in dem i onödan.
Tack för denna. Använde koden för 200kr rabatt. Beställde gaffelstöd och oljenivåmätare och tänkte ge mig på att byta olja/fjädrar i gaffelbenen :)
 

Calle_Man

Omega
2-Faktor
Körde Risk 2an idag, skrivprov på fredag. A kortet närmar sig! Har kört på skolans Hoda Hornet 750 och den är faktiskt mycket trevlig. Men annars har jag ingen susning om vad det blir... Har ni några tips på schysst nybörjarhoj?

EDIT, ska främst pendla till jobbet och sticka ut på dagsturer, inga Europa turer inplanerade!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Körde Risk 2an idag, skrivprov på fredag. A kortet närmar sig! Har kört på skolans Hoda Hornet 750 och den är faktiskt mycket trevlig. Men annars har jag ingen susning om vad det blir... Har ni några tips på schysst nybörjarhoj?

EDIT, ska främst pendla till jobbet och sticka ut på dagsturer, inga Europa turer inplanerade!
Kul! Läs hela tråden och återkom. Finns massa tips här. 🤓
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Körde Risk 2an idag, skrivprov på fredag. A kortet närmar sig! Har kört på skolans Hoda Hornet 750 och den är faktiskt mycket trevlig. Men annars har jag ingen susning om vad det blir... Har ni några tips på schysst nybörjarhoj?

EDIT, ska främst pendla till jobbet och sticka ut på dagsturer, inga Europa turer inplanerade!
Köp något smidigt och lättsvängt. Begagnat med bra andrahandsvärde. Du kommer säkert att byta inom ett år, när du börjar lära dig vilken sorts förare du är.
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Medans ni har njutit av säsongen första runda och blickat fram mot sommaren har jag felsökt en hoj som inte ville starta efter vintern och därför bytt bränslepump.
Vanlig service genomgjort och nu har jag för första gången gett mig inpå att byta däck själv med däckjärn, såpvatten, våld och blod. Snart kan jag åka också 😊

1000031572.jpg

1000031573.jpg
 
Medans ni har njutit av säsongen första runda och blickat fram mot sommaren har jag felsökt en hoj som inte ville starta efter vintern och därför bytt bränslepump.
Vanlig service genomgjort och nu har jag för första gången gett mig inpå att byta däck själv med däckjärn, såpvatten, våld och blod. Snart kan jag åka också 😊
Honda AT?
 

spruff

Omega
Medans ni har njutit av säsongen första runda och blickat fram mot sommaren har jag felsökt en hoj som inte ville starta efter vintern och därför bytt bränslepump.
Vanlig service genomgjort och nu har jag för första gången gett mig inpå att byta däck själv med däckjärn, såpvatten, våld och blod. Snart kan jag åka också 😊

1000031572.jpg

1000031573.jpg
Brukar skruva lite också, men däck har jag aldrig bytt. Det är i alla fall en skön känsla när man fixar något själv. Spenderade några timmar i går kväll med att försöka få igång friläges-lampan i instrumentet på en av mina gamla vintage-Hondor. Rätt nöjd när jag hittade felet, ett trasigt kontaktdon i växellådan. Nu är ett nytt på väg hem från cmnsl i Holland. 😁
70D65CFE-8500-440D-8282-E697B0B1657E.png
 
Senast ändrad:

MrJL

Omega
2-Faktor
Nä det är segt jag kör steg 4 och steg 5 oftast steg 4 kör man försäkrat och väljer själv vad man vill öva på

Vad är steg 4 och 5?
Jag har kört en del bana, och en del på Gelleråsen och med tanke på vad det kostar per dag så känns det lite omotiverat ändå...
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Vad är steg 4 och 5?
Jag har kört en del bana, och en del på Gelleråsen och med tanke på vad det kostar per dag så känns det lite omotiverat ändå...
Steg 4 är sista delen av broms och kurvkurs med fokus på moment du själv vill bli bättre på.
Steg 5 är licenskursen (RR-licens, som du kan ta på annat sätt också) så att man sedan får köra steg 6/licensträning med SMC Sport. Steg 6 är själva körningarna alltså.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Har kört väldigt mkt smc förr om åren.
Det inte så ”låst” som man kan tro. De har såklart ett fokus inom varje steg, men helt beroende på instruktörerna som ansvarar för respektive gruppering kan det vara ganska fritt och gå väldigt fort.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Har kört väldigt mkt smc förr om åren.
Det inte så ”låst” som man kan tro. De har såklart ett fokus inom varje steg, men helt beroende på instruktörerna som ansvarar för respektive gruppering kan det vara ganska fritt och gå väldigt fort.
Enda låsta är ju att stegen behöver tas i ordning. Men i steg fyra kunde det går rätt fort vill jag minnas. Sen är det såklart lite annat fokus när man landar i steg 6.
 
Topp