• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Tack för alla bra svar @herr_raev @MrJL @yonsson @spruff
Dessvärre är Öhlins-kittet jag kollat på inte NIX 22 som är ett cartridge-kit. Denna hade varit absolut bäst men sticker iväg i pris. Via Yamaha-handlare pratar vi i runda slängar om 14kSEK exkl montering. Den jag kikade på var en enklare variant, likt YSS men utan cartridge emulatorerna. Andra fjädrar och möjligheten att justera preload

YSS verkar vara liknande (kopia?) Race Tech Gold Valve Emulators som verkar vara en relativt billig lösning om man inte vill (tycker det är dyrt) att gå över till cartridge kit. Dessvärre löser inte deta rebound utan detta måste man isf fortsatt försöka lösa genom att ändra oljan/viskositet :/
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Tack för alla bra svar @herr_raev @MrJL @yonsson @spruff
Dessvärre är Öhlins-kittet jag kollat på inte NIX 22 som är ett cartridge-kit. Denna hade varit absolut bäst men sticker iväg i pris. Via Yamaha-handlare pratar vi i runda slängar om 14kSEK exkl montering. Den jag kikade på var en enklare variant, likt YSS men utan cartridge emulatorerna. Andra fjädrar och möjligheten att justera preload

YSS verkar vara liknande (kopia?) Race Tech Gold Valve Emulators som verkar vara en relativt billig lösning om man inte vill (tycker det är dyrt) att gå över till cartridge kit. Dessvärre löser inte deta rebound utan detta måste man isf fortsatt försöka lösa genom att ändra oljan/viskositet :/
Utan att besitta samma fjädring-kompetens som resterande som kommenterat skulle jag rekommendera dig att inte ändra för mycket på din MT07.

MT07 & XSR700 är inga fartmonster utan väldigt bra nybörjarhojjar. Förmodligen kommer du ha din MT07 i typ 1-2 år och sen byta upp dig till någon annan hoj som har bättre prestanda. Så att lägga en massa pengar på första hojen kan vara lite som att kasta pengar i sjön.

Men vad vet jag, du kanske bajsar pengar och känner att klock- samt MC-intresse inte dränerar din ”lek-budget” för mycket. Och i sådana fall så är de bara att köra allt! Köp massa kolfidelar också! 😂🤩😍
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Tack för alla bra svar @herr_raev @MrJL @yonsson @spruff
Dessvärre är Öhlins-kittet jag kollat på inte NIX 22 som är ett cartridge-kit. Denna hade varit absolut bäst men sticker iväg i pris. Via Yamaha-handlare pratar vi i runda slängar om 14kSEK exkl montering. Den jag kikade på var en enklare variant, likt YSS men utan cartridge emulatorerna. Andra fjädrar och möjligheten att justera preload

YSS verkar vara liknande (kopia?) Race Tech Gold Valve Emulators som verkar vara en relativt billig lösning om man inte vill (tycker det är dyrt) att gå över till cartridge kit. Dessvärre löser inte deta rebound utan detta måste man isf fortsatt försöka lösa genom att ändra oljan/viskositet :/
Aha. FSK 108 är kanske inte så värt att lägga de extra pengarna på då FKS 204 däremot, men det är ändå nästan 10k exklusive installation.

Men som Oliver säger kommer du säkert byta framigenom och mer värt att lägga pengarna då :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för alla bra svar @herr_raev @MrJL @yonsson @spruff
Dessvärre är Öhlins-kittet jag kollat på inte NIX 22 som är ett cartridge-kit. Denna hade varit absolut bäst men sticker iväg i pris. Via Yamaha-handlare pratar vi i runda slängar om 14kSEK exkl montering. Den jag kikade på var en enklare variant, likt YSS men utan cartridge emulatorerna. Andra fjädrar och möjligheten att justera preload

YSS verkar vara liknande (kopia?) Race Tech Gold Valve Emulators som verkar vara en relativt billig lösning om man inte vill (tycker det är dyrt) att gå över till cartridge kit. Dessvärre löser inte deta rebound utan detta måste man isf fortsatt försöka lösa genom att ändra oljan/viskositet :/
Jag skulle börja med att bena ut lite mer i detalj vad du upplever är problemet. Om du tycker hojen dyker för mycket så kan hårdare fjäder hjälpa. Att bara ställa upp förspänningen förstör som sagt finkänsligheten (eftersom det kortar fjädern). Är det returen som spökar så blir det jobbigare.

Jag är inne på Olivers spår, men samtidigt gillar jag att uppgradera. Gäller att ha realistiska förväntningar däremot.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Handpenning lagd, nytt skinnställ beställt, tågresa inbokat. Imorgon är man redo att racea. 🥳
IMG_0280.jpeg

Vad blev det då?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Fett! Snygg färg, aldrig sett tidigare. Vad är det för årsmodell?
Mycket fin, tack. Årsmodell 2020. :)
Alla mjukvaror, tech & track pack etc

Väskor & hållare ska av, bra för resor i sommar iofs. Speglar bytas ut, reflexer bort, något mer?!

Eventuellt decat men först besiktiga den isf, Wings lät faktiskt mycket bättre än förväntat så kanske behåller det så.

IMG_20240413_151624.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mycket fin, tack. Årsmodell 2020. :)
Alla mjukvaror, tech & track pack etc

Väskor & hållare ska av, bra för resor i sommar iofs. Speglar bytas ut, reflexer bort, något mer?!

Eventuellt decat men först besiktiga den isf, Wings lät faktiskt mycket bättre än förväntat så kanske behåller det så.

IMG_20240413_151624.jpg
På en hoj som ska besiktas vartannat år hade jag inte orkat varken decat eller reflexer. Tailtidy, slipon och backspeglar kommer man långt på. Finns en jäkla massa originalkolfiber att köpa till de där för vettiga priser om du vill gå bananas.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vore kul med ett utlåtande efter ett tag @snoozarn . Har nog sett de flesta recensionerna på YouTuberecensionerna på 890R. Verkar vara en jäkligt rolig hoj.
 
Topp