• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

RobinW

Cartier
2-Faktor
Yngste sonen skall lämna moppeskotern och åka hoj….

CDD53A23-C018-4716-804D-BA4D6DD108F4.jpeg


Äldste sonen skall till A2

37C1B7A0-4D16-4E6C-BDC9-3DB41D4A1BE0.jpeg


Skoj att de vill åka men inte gratis
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Är det någon som tidigare beställt från Partzilla? De verkar ha bra priser och skickar till SE.
De skickar väl fortfarande från USA? Så lägg på valutatappet, moms, tull, postnord och alla andra utgifter som tillkommer.
Oftast blir det väl ungefär dubbla priset mot det man ser...
Vad ska du köpa? Finns bra butiker inom EU, tex:

Tienda de accesorios y ropa de moto · Motocard
FC-Moto ▷ motorcykel, outdoor, Vintersport och Cykling Shop!
Motorcycle Helmets, Clothing, Jackets, Gloves, Boots & Accessories (sportsbikeshop.co.uk)
Helmets, Clothing and Motorcycle Accessories - Your Motoin Online Shop
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
De skickar väl fortfarande från USA? Så lägg på valutatappet, moms, tull, postnord och alla andra utgifter som tillkommer.
Oftast blir det väl ungefär dubbla priset mot det man ser...
Vad ska du köpa? Finns bra butiker inom EU, tex:

Tienda de accesorios y ropa de moto · Motocard
FC-Moto ▷ motorcykel, outdoor, Vintersport och Cykling Shop!
Motorcycle Helmets, Clothing, Jackets, Gloves, Boots & Accessories (sportsbikeshop.co.uk)
Helmets, Clothing and Motorcycle Accessories - Your Motoin Online Shop
Tänkte eventuellt beställa quickshifter. Yamaha i SE vill ha strax över 3000 medan Partzilla tar drygt 100 USD inkl frakt. Med tull så landar man ändå på dryga halva priset. (Var själv först misstänksam till det låga priset men har på dedikerat forum sett att det ska vara rätt artikel och pris).

Funderar även på att skaffa värmehandtag. Vad rekommenderas, Oxford?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte eventuellt beställa quickshifter. Yamaha i SE vill ha strax över 3000 medan Partzilla tar drygt 100 USD inkl frakt. Med tull så landar man ändå på dryga halva priset. (Var själv först misstänksam till det låga priset men har på dedikerat forum sett att det ska vara rätt artikel och pris).
Kan man installera det själv? Borde väl rimligtvis vara något i mjukvaran som behöver låsas upp också? Tillbehör köpt från ÅF brukar inkludera installation (och mjukvara om det behövs).
 

MrJL

Omega
2-Faktor
På årsmod. 23-24 så kan man installera själv. Allt är förberett och behöver endast kopplas i.
IMG_4569.jpeg
Det där är ju väldigt lätt 👍🏼
För några år sedan var man tvungen att sätta brytare på tändningen och fick plocka isär halva hojen. Men det gick också bra 😅


Är det någon som har testat nyare värmehandtag?
Jag hade Kosovo 13 sist och dom var bra men jag nådde inte blinkersen med vänster tumme.


Uppskattar när brytaren är på handtaget men om det finns någon annan lösning så är det ok.
 

par

Patek
2-Faktor
Jag beställde Oxford hotgrip PRO som är ganska nya, fått okej kritik. Landar idag så får se hur det blir
 

St Maxime

KS Explorers Club

Nu finns tider släppta för provkörning om ngn här är sugen.

Själv bokat 4 hojar till lördagen på Gillinge.
 

MrJL

Omega
2-Faktor

Nu finns tider släppta för provkörning om ngn här är sugen.

Själv bokat 4 hojar till lördagen på Gillinge.
Inte en enda hoj jag vill testa... Vilken besvikelse... Allt kul verkar stanna i Göteborg...
 

St Maxime

KS Explorers Club
Inte en enda hoj jag vill testa... Vilken besvikelse... Allt kul verkar stanna i Göteborg...
För mig är MC ett relativt nytt intresse, så jag upplever inte samma problem. Massa hojar som jag aldrig provat och nu får chansen att titta lite närmare på🙂

Om du hade fått önska helt fritt vad hade du helst sett fanns med?
 

MrJL

Omega
2-Faktor
För mig är MC ett relativt nytt intresse, så jag upplever inte samma problem. Massa hojar som jag aldrig provat och nu får chansen att titta lite närmare på🙂

Om du hade fått önska helt fritt vad hade du helst sett fanns med?
Det är bara att gratulera. Då kommer du att få det jättebra 👍

Här kommer en önskelista:

012-638404819047238934-ducati-streetfighter-v4-sp2.jpg


VXQEOA6H4J66SFYFRLEZBCP42E.jpg


50


2024-ducati-panigale-v2---black-on-black---trackside-2.webp


2024-ktm-1390-super-duke-r-review-details-price-spec_245.ashx


indian-my24-6e3d-sport-chief-black-smoke-n24dsdbhah.png


indian-my24-6e3d-family-lineup-ftr-100-r-carbon.png

För att nämna några... :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor

Nu finns tider släppta för provkörning om ngn här är sugen.

Själv bokat 4 hojar till lördagen på Gillinge.
Fyra bara? Jag bokade tio. Det blir en heldag. Nu ska jag prova alla som jag tänkte köpa men inte gjorde.
 

St Maxime

KS Explorers Club
Fyra bara? Jag bokade tio. Det blir en heldag. Nu ska jag prova alla som jag tänkte köpa men inte gjorde.
Kul med 10!! Jag har som det ser ut just nu svårt att undvara hela dagen tyvärr, så bokade de jag var mest sugen på och samtidigt fick ihop ett vettigt körschema.

Vilken av de 10 var du mentalt närmast att köpa men avstod?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kul med 10!! Jag har som det ser ut just nu svårt att undvara hela dagen tyvärr, så bokade de jag var mest sugen på och samtidigt fick ihop ett vettigt körschema.

Vilken av de 10 var du mentalt närmast att köpa men avstod?
Ja du, närmast var jag Triumph Speedmaster men den finns inte med här så jag vill prova en Triumph bonneville bobber. En annan var Triumph tiger 900 gt PRO. Den ska jag prova nu. Sen var jag inne på Honda Africa twin och Suzuki v-strom 800. Jag gjorde rätt val sett till det breda användningsområdet som en scrambler 1200 ger. Jag ser fram emot många mil på grusvägar i ingenmansland.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bike kör Orange days med 0% ränta.
CEC kör alltid räntefri avbetalning med Husqvarna och KTM. Bra att veta är dock att månadskostnaden som räknas ut vid köp gäller, oavsett om du betalar av mer någon månad.

Med andra ord, låna 48k kr på 48mån, så betalar du 1000kr/mån oavsett om du någon månad betalar in 20k extra. Då sjunker bara antalet månader.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
CEC kör alltid räntefri avbetalning med Husqvarna och KTM. Bra att veta är dock att månadskostnaden som räknas ut vid köp gäller, oavsett om du betalar av mer någon månad.

Med andra ord, låna 48k kr på 48mån, så betalar du 1000kr/mån oavsett om du någon månad betalar in 20k extra. Då sjunker bara antalet månader.
Det kan också vara värt att kontrollera vad som händer om man någon gång missar en inbetalning. Vissa kreditbolag har i villkoren att det räntefria alternativet försvinner och övergår till typ 16% ränta om man missar med en dag, plus att de gör det omöjligt att betala via autogiro eller e-faktura. Man måste gå in manuellt och lägga in varje betalning. Troligen för att de vill att man ska missa.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det kan också vara värt att kontrollera vad som händer om man någon gång missar en inbetalning. Vissa kreditbolag har i villkoren att det räntefria alternativet försvinner och övergår till typ 16% ränta om man missar med en dag, plus att de gör det omöjligt att betala via autogiro eller e-faktura. Man måste gå in manuellt och lägga in varje betalning. Troligen för att de vill att man ska missa.
Så är det i detta fall, ja. E-faktura funkar dock.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Så är det i detta fall, ja. E-faktura funkar dock.
Ok, det jag såg var wasakredit. Där lägger de nollränteerbjudandet mot ett kreditkort så då funkar inte e-faktura. Kreditkortet har en ränta på 16%. Sen lägger de nollränteerbjudandet ovanpå det och tydliggör i villkoren, som inte är så tydliga, att nollräntan gäller så länge man fullgör betalningarna i tid. På 48 månader skulle jag tro att det finns en risk att någon betalning kommer in en dag för sent och då är det kört. Då kan ett mc-köpbli klart dyrare än man tänkt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_3176.jpeg

Kanske inte värt rabatten att beställa kolfibergrejer till kommande hojen, men några kr sparar man.
 
Topp