• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Strul vid nyköp/garanti

Oli

Omega
2-Faktor
Tråkigt nog känns det ju som företag gör det yttersta för att alltid åtgärda fel, även vid nyköp. man ska inte behöva vänta en dag om det är fel på något nyköp Imo.
Tycker inte jag heller.. Hade det varit min butik hade jag bytt ut klockan på plats och drivit reklamationen själv mot SG. Men det verkar inte fungera så i klockbranschen.
 

JayJay

Rolex
Tycker inte jag heller.. Hade det varit min butik hade jag bytt ut klockan på plats och drivit reklamationen själv mot SG. Men det verkar inte fungera så i klockbranschen.
Så fort AD sålt en klocka så stämplas certet in mot den individ som köpt den och garantitiden börjar rulla. Lite halvbökigt för AD att sälja den klockan igen senare.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Så fort AD sålt en klocka så stämplas certet in mot den individ som köpt den och garantitiden börjar rulla. Lite halvbökigt för AD att sälja den klockan igen senare.
Det hade varit riktigt illa om dom försökt sälja den klockan igen. Jag anser att den bör reklameras eftersom den var defekt vid inköp, dvs den bör skickas tillbaka till Longines och butiken krediteras.
 

Alex H

Omega
Det framgick nog inte av mitt inlägg att första gången lämnade jag åter klockan till ÅF (i detta fallet Rydbergs UR i Helsingborg) och de skickade iväg den till swatch. Efter jag hämtat den hos ÅF kvarstod fel och jag valde därför att kontakta swatch/verkstaden direkt. Jag skickade då själv klockan till swatch dock så gav jag ÅF en notis om detta för att undvika strul och fick ett ok från ÅF. Även sista gången kontaktade jag ÅF för att hålla dem informerade om läget. Deras svar var ungefär att eftersom jag redan hade direktkontakt med verkstaden kunde jag likväl fortsätta med det (Obs inte otrevligt menat). ÅF tyckte självklart att detta var bedrövligt illa. Jag uppdaterar så fort vi nått en lösning i ärendet! Tack för alla svar
/Alex
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det framgick nog inte av mitt inlägg att första gången lämnade jag åter klockan till ÅF (i detta fallet Rydbergs UR i Helsingborg) och de skickade iväg den till swatch. Efter jag hämtat den hos ÅF kvarstod fel och jag valde därför att kontakta swatch/verkstaden direkt. Jag skickade då själv klockan till swatch dock så gav jag ÅF en notis om detta för att undvika strul och fick ett ok från ÅF. Även sista gången kontaktade jag ÅF för att hålla dem informerade om läget. Deras svar var ungefär att eftersom jag redan hade direktkontakt med verkstaden kunde jag likväl fortsätta med det (Obs inte otrevligt menat). ÅF tyckte självklart att detta var bedrövligt illa. Jag uppdaterar så fort vi nått en lösning i ärendet! Tack för alla svar
/Alex
I så fall ska ÅF byta ut klockan. De har bara två chanser på sig, när det kommer till samma fel.
 
  • Like
Reactions: Oli

månljus

Panerai
Bra att du håller ÅF informerade, kan nog underlätta senare. En ny klocka eller pengarna tillbaka säger jag. Den gamla klockan hade jag inte varit så sugen på att få tillbaka.
 

Oli

Omega
2-Faktor
I så fall ska ÅF byta ut klockan. De har bara två chanser på sig, när det kommer till samma fel.
Är det räknat från första felet eller gäller det reparation? Att dom har två reparationer på sig? Annars borde den ju blivit utbytt redan när han fick tillbaka den första gången.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Går den sönder en tredje gång för samma fel så ska den bytas ut.
Stämmer. Samma fel "får" de bara reparera två gånger. Hur det är med ett fel som orsakats av reparation av annat fel vet jag inte. Det vore intressant att få reda på vad lagar säger om sådant (tex. om tavlan repas vid lagning av verket). I teorin skulle en pryl kunna åka skytteltrafik till och från verkstaden utan att kunden får rätt - såvida det inte finns någon "synt förnuft"-praxis...

Har två reparationer skett och det fortfarande är samma fel så finns det olika alternativ: ny felfri vara, häva köpet, prisavdrag och skadestånd.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Mitt förtroende för Swatch Groups så kallade servicecenter är lika med noll.
För att göra en lång historia kort så köpte jag en Tissot Vissodate som inte bytte datum exakt vid 00:00 utan drog några minuter sent som jag lämnade in till min lokala ÅF som skickade klockan vidare. Inte vid mindre än fyra (4) tillfällen var klockan till servicecentret och vände och ändå lyckades de inte åtgärda detta (i mina ögon) simpla problem.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Mitt förtroende för Swatch Groups så kallade servicecenter är lika med noll.
För att göra en lång historia kort så köpte jag en Tissot Vissodate som inte bytte datum exakt vid 00:00 utan drog några minuter sent som jag lämnade in till min lokala ÅF som skickade klockan vidare. Inte vid mindre än fyra (4) tillfällen var klockan till servicecentret och vände och ändå lyckades de inte åtgärda detta (i mina ögon) simpla problem.
I så fall agerade din ÅF fel, de borde ha bytt ut klockan efter två servicetillfällen.
 

Portofino

Panerai
Personligen så hade jag nog gått till AD:n och sagt att det inte känns bekvämt att ha sådana här problem med en så pass ny klocka och reklamerat den. Pengar tillbaka eller en ny klocka. För ca 1 år sedan hände något liknande mig och en JLC reverso. Butiken i det fallet skulle först skicka klockan på service men ändrade sig på plats och bestämde sig för att byta ut klockan mot en ny. Butiken bjöd även med mig på en resa till JLC:s fabrik några månader senare. Det kallar jag service.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Personligen så hade jag nog gått till AD:n och sagt att det inte känns bekvämt att ha sådana här problem med en så pass ny klocka och reklamerat den. Pengar tillbaka eller en ny klocka. För ca 1 år sedan hände något liknande mig och en JLC reverso. Butiken i det fallet skulle först skicka klockan på service men ändrade sig på plats och bestämde sig för att byta ut klockan mot en ny. Butiken bjöd även med mig på en resa till JLC:s fabrik några månader senare. Det kallar jag service.

Föredömligt!
 

Greven

Audemars
Personligen så hade jag nog gått till AD:n och sagt att det inte känns bekvämt att ha sådana här problem med en så pass ny klocka och reklamerat den. Pengar tillbaka eller en ny klocka. För ca 1 år sedan hände något liknande mig och en JLC reverso. Butiken i det fallet skulle först skicka klockan på service men ändrade sig på plats och bestämde sig för att byta ut klockan mot en ny. Butiken bjöd även med mig på en resa till JLC:s fabrik några månader senare. Det kallar jag service.
Mycket bra av AD! Att överleverera är alltid uppskattat.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Personligen så hade jag nog gått till AD:n och sagt att det inte känns bekvämt att ha sådana här problem med en så pass ny klocka och reklamerat den. Pengar tillbaka eller en ny klocka. För ca 1 år sedan hände något liknande mig och en JLC reverso. Butiken i det fallet skulle först skicka klockan på service men ändrade sig på plats och bestämde sig för att byta ut klockan mot en ny. Butiken bjöd även med mig på en resa till JLC:s fabrik några månader senare. Det kallar jag service.

Nymans? :)
 

Alex H

Omega
Uppdatering:
Trots muntligt löfte från Longines servicechef i Stockholm så fick jag idag reda på att de inte alls tänker byta ut klockan utan istället lappa och laga den en tredje gång...Reporna som orsakats på verkstaden tar de inte heller på sig utan endast "kladdet" på urtavlan. Jag känner mig helt matt av allt detta och vet inte riktigt hur man kan angripa det vidare. Sämsta servicekänslan jag har varit med om någonsin.
Jag har med andra ord betalat 10k+ för ett stycke metallskrot som inte skänker mig någon glädje längre..
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Uppdatering:
Trots muntligt löfte från Longines servicechef i Stockholm så fick jag idag reda på att de inte alls tänker byta ut klockan utan istället lappa och laga den en tredje gång...Reporna som orsakats på verkstaden tar de inte heller på sig utan endast "kladdet" på urtavlan. Jag känner mig helt matt av allt detta och vet inte riktigt hur man kan angripa det vidare. Sämsta servicekänslan jag har varit med om någonsin.
Jag har med andra ord betalat 10k+ för ett stycke metallskrot som inte skänker mig någon glädje längre..
Bry dig inte om Longines. Det är butiken som ska ersätta dig med en ny klocka, eller häva köpet. Det har du rätt till.

Vilken butik är det?
 

Alex H

Omega
Rydbergs Ur i Helsingborg. De hävdar att Longines har juridisk rätt att åtgärda felet 3 ggr. och således inte kan göra något. Enligt dem skulle jag avvakta tills skiten kommer hem igen och skulle det då finnas synliga fel skulle jag kontakta dem igen. Alltså inget vidare stöd ifrån butiken heller i nuläget.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Rydbergs Ur i Helsingborg. De hävdar att Longines har juridisk rätt att åtgärda felet 3 ggr. och således inte kan göra något. Enligt dem skulle jag avvakta tills skiten kommer hem igen och skulle det då finnas synliga fel skulle jag kontakta dem igen. Alltså inget vidare stöd ifrån butiken heller i nuläget.


Praxis för hävning av köp är:
Vid samma fel: Två åtgärdandeförsök
Vid olika fel: Tre åtgärdanden/åtgärdandeförsök

Denna praxis baseras bl.a. på KKöpL:s förarbeten: "I propositionen ( prop. 1989/90:89 s. 122 ) till konsumentköplagen anges följande. En köpare skall inte behöva tåla att säljaren gör upprepade försök att avhjälpa samma fel. Om ett fel återkommer efter två avhjälpningsförsök, bör köparen i regel kunna vägra att gå med på flera reparationer. Om det är fråga om olika fel kan dock köparen få godta något fler reparationer." (https://lagen.nu/arn/1999-2766)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Rydbergs Ur i Helsingborg. De hävdar att Longines har juridisk rätt att åtgärda felet 3 ggr. och således inte kan göra något. Enligt dem skulle jag avvakta tills skiten kommer hem igen och skulle det då finnas synliga fel skulle jag kontakta dem igen. Alltså inget vidare stöd ifrån butiken heller i nuläget.
Ta kontakt med din kommuns konsumentvägledare. Ett bra förstasteg om inte återförsäljaren vill göra rätt för sig.
 

joca

Patek
2-Faktor
Rydbergs Ur i Helsingborg. De hävdar att Longines har juridisk rätt att åtgärda felet 3 ggr. och således inte kan göra något. Enligt dem skulle jag avvakta tills skiten kommer hem igen och skulle det då finnas synliga fel skulle jag kontakta dem igen. Alltså inget vidare stöd ifrån butiken heller i nuläget.
Vilket tråkigt bemötande från butiken... Hoppas verkligen att det löser sig på ett sätt som gör dig nöjd!
 

Alex H

Omega
Update nr 2: Efter hot om hävning och att dra in konsumentverket gick de med på att byta klockan igen. DOCK (såklart) så måste de beställa klockan först (det gick ju inte att göra i förebyggande syfte) och därmed åker jag på väntetid från Longines och därefter ska den distribueras via swatch till mig. 1-2 veckor med andra ord. Jag kommer aldrig mer handla en Longines eller något från Swatch group. Skulle kört på dyrgriparna direkt istället. Sämsta servicen jag har varit med om någonsin...
 

Camo00

Patek
Update nr 2: Efter hot om hävning och att dra in konsumentverket gick de med på att byta klockan igen. DOCK (såklart) så måste de beställa klockan först (det gick ju inte att göra i förebyggande syfte) och därmed åker jag på väntetid från Longines och därefter ska den distribueras via swatch till mig. 1-2 veckor med andra ord. Jag kommer aldrig mer handla en Longines eller något från Swatch group. Skulle kört på dyrgriparna direkt istället. Sämsta servicen jag har varit med om någonsin...

Hoppas att Swatch Group är nöjda med den PR de får i den här tråden..!
 
Topp