• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankar om nya Air-King!

Är ny ROLEX Air-King en flopp pga sin storlek på 40 mm?!

  • Svar JA! 36 mm hade varit bättre.

    Röster: 180 45.5%
  • HELL NO, 40 mm is da shit!

    Röster: 216 54.5%

  • Totala väljare
    396
  • Denna undersökning kommer att stängas: .

Laplander

Rolex
Air-King min.JPG

Es ist passiert. Efter att ha läst om Bloodhound SSC projektet, sett instrumenten som inspirerat till urtavlan, bilden på Wing Commander Andy Green med en 116900 och kollat på nästan alla recensioner på YouTube var det dags. När jag fick se den live första gången, den mattsvarta urtavlan, blanka 3 6 och 9, de vita siffrorna, den gröna Rolex-logon och sekundvisaren blev det kärlek direkt. Den såg mycket bättre ut i verkligheten än vad jag hade kunnat föreställa mej! Det blir denna klocka på short-hauls ett tag framöver nu. Tids nog ska det också införskaffas ett svart Rubber B med den gröna randen på (finns den någon i Svärje som säljer/kan beställa dessa?). Det blir en tuff klocka som sticker ut lite i samlingen. Två saker som jag dock inte är helt förnöjd med är att den är väldigt snål på lume, samt att Rolex-kronan på spännet är präglad eller (laser?)graverad, det känns fattigt. Nåja, det är ju en lite billigare Rolex och man får ta det för vad det är. Hade handlarna sagt att det var tio års väntetid på 116900 så hade det blivit hype runt den också :D
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Air-King min.JPG

Es ist passiert. Efter att ha läst om Bloodhound SSC projektet, sett instrumenten som inspirerat till urtavlan, bilden på Wing Commander Andy Green med en 116900 och kollat på nästan alla recensioner på YouTube var det dags. När jag fick se den live första gången, den mattsvarta urtavlan, blanka 3 6 och 9, de vita siffrorna, den gröna Rolex-logon och sekundvisaren blev det kärlek direkt. Den såg mycket bättre ut i verkligheten än vad jag hade kunnat föreställa mej! Det blir denna klocka på short-hauls ett tag framöver nu. Tids nog ska det också införskaffas ett svart Rubber B med den gröna randen på (finns den någon i Svärje som säljer/kan beställa dessa?). Det blir en tuff klocka som sticker ut lite i samlingen. Två saker som jag dock inte är helt förnöjd med är att den är väldigt snål på lume, samt att Rolex-kronan på spännet är präglad eller (laser?)graverad, det känns fattigt. Nåja, det är ju en lite billigare Rolex och man får ta det för vad det är. Hade handlarna sagt att det var tio års väntetid på 116900 så hade det blivit hype runt den också :D
Grattis :) önskar också äga en sådan någon dag, håller med om spännet men i övrigt riktigt snygg!
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Air-King min.JPG

Es ist passiert. Efter att ha läst om Bloodhound SSC projektet, sett instrumenten som inspirerat till urtavlan, bilden på Wing Commander Andy Green med en 116900 och kollat på nästan alla recensioner på YouTube var det dags. När jag fick se den live första gången, den mattsvarta urtavlan, blanka 3 6 och 9, de vita siffrorna, den gröna Rolex-logon och sekundvisaren blev det kärlek direkt. Den såg mycket bättre ut i verkligheten än vad jag hade kunnat föreställa mej! Det blir denna klocka på short-hauls ett tag framöver nu. Tids nog ska det också införskaffas ett svart Rubber B med den gröna randen på (finns den någon i Svärje som säljer/kan beställa dessa?). Det blir en tuff klocka som sticker ut lite i samlingen. Två saker som jag dock inte är helt förnöjd med är att den är väldigt snål på lume, samt att Rolex-kronan på spännet är präglad eller (laser?)graverad, det känns fattigt. Nåja, det är ju en lite billigare Rolex och man får ta det för vad det är. Hade handlarna sagt att det var tio års väntetid på 116900 så hade det blivit hype runt den också :D
Stort grattis! Enda Rollen som jag har kvar och verkligen gillar dess annorlunda design, välkommen att njuta av denna ”udda” pjäs!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har själv planerat att köpa samma, ser grymt ut

Vill man ha stål-Rolex och gillar Air-Kingen så är man ju dessutom en vinnare i avseendet att den går att köpa rakt över disk utan kötid. Vet att åtminstone Nymans i Västerås hade den i lager när jag var där för någon vecka sedan.

Sen kan jag inte sluta tänka på hur jäkla extraordinärt bra den hade varit om Rolex vågat gå hela vägen med hyllningen till Bloodhound och skippat 3, 6, 9 :)
 

Fabulous Fab

Breitling
Air-King min.JPG

Es ist passiert. Efter att ha läst om Bloodhound SSC projektet, sett instrumenten som inspirerat till urtavlan, bilden på Wing Commander Andy Green med en 116900 och kollat på nästan alla recensioner på YouTube var det dags. När jag fick se den live första gången, den mattsvarta urtavlan, blanka 3 6 och 9, de vita siffrorna, den gröna Rolex-logon och sekundvisaren blev det kärlek direkt. Den såg mycket bättre ut i verkligheten än vad jag hade kunnat föreställa mej! Det blir denna klocka på short-hauls ett tag framöver nu. Tids nog ska det också införskaffas ett svart Rubber B med den gröna randen på (finns den någon i Svärje som säljer/kan beställa dessa?). Det blir en tuff klocka som sticker ut lite i samlingen. Två saker som jag dock inte är helt förnöjd med är att den är väldigt snål på lume, samt att Rolex-kronan på spännet är präglad eller (laser?)graverad, det känns fattigt. Nåja, det är ju en lite billigare Rolex och man får ta det för vad det är. Hade handlarna sagt att det var tio års väntetid på 116900 så hade det blivit hype runt den också :D
B7F68577-DA05-4E86-ABC2-9132F053082D.jpeg

Gillar fortfarande tavlan skarpt. Passar som handen i handsken till gröna Rolex kepsen
Great watch and great cap! Enjoy!
 

DrKlocka

Audemars
Har så länge varit sugen på en Air King. Är ute efter en rolle som passar det mesta och som man inte tröttnar på. Haft sub, GMT och datejusts men alla har fått vandra vidare. En Air King eller oyster perpetual 36mm kanske det blir.
 

Laplander

Rolex
DSC_4618.JPG

Den här dök upp i brevlådan idag, sänd med UPS från Miami Beach, via Köln till Svärje på två dagar! Räknar man bort påskhelgen så tog inrikesdelen däremot hela tre arbetsdagar på sej... Rubber B konvolutet har en slags gummiaktig yta, sträv att ta på.

DSC_4619.JPG

Allt innehåll i det svarta konvolutet, det blev strapen med grön pinstripe! Följesedel i präglat papper proffsigt hopvikt och bifogat i den lilla foldern.
Strapen heter M115-BK/vcFG Magnetic Models, vilket kanske har något med Milgauss att göra då de delar samma case. Det blir att jobba lite med bandverktyget ikväll...
 

Laplander

Rolex
Air11.JPG

Så var äntligen Rubber B på plats, det var mycket omständigare än jag tänkte mej. Hur än jag försökte så ville bandstiften bara snäppa fast på ena sidan, den andra sidan var en bit ifrån. Efter att ha försökt en hel kväll övervägde jag att sända tillbaka allting, men när jag läste returvillkoren så står det att om bandet (försökts?) monterats så går det inte returnera. Alltså, om man provar att montera bandet och det inte passar så kan man inte returnera det... :banghead:

Air2.JPG

Nåja, eftersom det ändå var pengar i sjön så tog jag en annan approach idag. Med en hobbykniv började jag skrapa på de hårda ytor av karbon som ligger an mot boetten, jag skrapade bort lite material åt gången ända tills bandstiften precis snäppte på plats. Med hjälp av bandstiftsverktyget och optiskt försäkrade jag mej att stiften expanderat helt.

Air3.JPG

Sedan var det att frilägga låset och montera det. "Klockan sex" sidan bestämmer vart låset hamnar på armen, sedan får man klippa den andra sidan, jag klippte bort två "länkar" till slut. Spännet hamnar inte exakt där jag vill ha det, men det funkar.

Air4.JPG

Easy-Linken försvinner och det är lite trist. Det finns inga urtag för det lilla stiftet, så när man finjusterar bandet här måste man in och "gräva" lite under gummit, slinter man med det vassa bandverktyget är det lätt man man skär i gummit. (Vilket också hände på en "länk" som jag sedan kapade bort).

Personligen tycker jag inte det var värt 2800 kronor med tanke på hur de skryter om passform och precision. (Tull och moms skulle också tillkommit ovanpå detta...)
Rubber B får sitta på tills jag blir less på det, sedan kommer den utmärkta Oysterlänken med Easy-Link på plats igen.
Blir det något mer gummi så är det Oysterflex på en Daytona eller YM som gäller.
 
Senast ändrad:

wanstahl

Cartier
Air11.JPG

Så var äntligen Rubber B på plats, det var mycket omständigare än jag tänkte mej. Hur än jag försökte så ville bandstiften bara snäppa fast på ena sidan, den andra sidan var en bit ifrån. Efter att ha försökt en hel kväll övervägde jag att sända tillbaka allting, men när jag läste returvillkoren så står det att om bandet (försökts?) monterats så går det inte returnera. Alltså, om man provar att montera bandet och det inte passar så kan man inte returnera det... :banghead:

Air2.JPG

Nåja, eftersom det ändå var pengar i sjön så tog jag en annan approach idag. Med en hobbykniv började jag skrapa på de hårda ytor av karbon som ligger an mot boetten, jag skrapade bort lite material åt gången ända tills bandstiften precis snäppte på plats. Med hjälp av bandstiftsverktyget och optiskt försäkrade jag mej att stiften expanderat helt.

Air3.JPG

Sedan var det att frilägga låset och montera det. "Klockan sex" sidan bestämmer vart låset hamnar på armen, sedan får man klippa den andra sidan, jag klippte bort två "länkar" till slut. Spännet hamnar inte exakt där jag vill ha det, men det funkar.

Air4.JPG

Easy-Linken försvinner och det är lite trist. Det finns inga urtag för det lilla stiftet, så när man finjusterar bandet här måste man in och "gräva" lite under gummit, slinter man med det vassa bandverktyget är det lätt man man skär i gummit. (Vilket också hände på en "länk" som jag sedan kapade bort).

Personligen tycker jag inte det var värt 2800 kronor med tanke på hur de skryter om passform och precision. (Tull och moms skulle också tillkommit ovanpå detta...)
Rubber B får sitta på tills jag blir less på det, sedan kommer den utmärkta Oysterlänken med Easy-Link på plats igen.
Blir det något mer gummi så är det Oysterflex på en Daytona eller YM som gäller.
Lät som ett ordentligt projekt men jag tyckte resultatet blev skitsnyggt. Väl värt mödan!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Air11.JPG

Så var äntligen Rubber B på plats, det var mycket omständigare än jag tänkte mej. Hur än jag försökte så ville bandstiften bara snäppa fast på ena sidan, den andra sidan var en bit ifrån. Efter att ha försökt en hel kväll övervägde jag att sända tillbaka allting, men när jag läste returvillkoren så står det att om bandet (försökts?) monterats så går det inte returnera. Alltså, om man provar att montera bandet och det inte passar så kan man inte returnera det... :banghead:

Air2.JPG

Nåja, eftersom det ändå var pengar i sjön så tog jag en annan approach idag. Med en hobbykniv började jag skrapa på de hårda ytor av karbon som ligger an mot boetten, jag skrapade bort lite material åt gången ända tills bandstiften precis snäppte på plats. Med hjälp av bandstiftsverktyget och optiskt försäkrade jag mej att stiften expanderat helt.

Air3.JPG

Sedan var det att frilägga låset och montera det. "Klockan sex" sidan bestämmer vart låset hamnar på armen, sedan får man klippa den andra sidan, jag klippte bort två "länkar" till slut. Spännet hamnar inte exakt där jag vill ha det, men det funkar.

Air4.JPG

Easy-Linken försvinner och det är lite trist. Det finns inga urtag för det lilla stiftet, så när man finjusterar bandet här måste man in och "gräva" lite under gummit, slinter man med det vassa bandverktyget är det lätt man man skär i gummit. (Vilket också hände på en "länk" som jag sedan kapade bort).

Personligen tycker jag inte det var värt 2800 kronor med tanke på hur de skryter om passform och precision. (Tull och moms skulle också tillkommit ovanpå detta...)
Rubber B får sitta på tills jag blir less på det, sedan kommer den utmärkta Oysterlänken med Easy-Link på plats igen.
Blir det något mer gummi så är det Oysterflex på en Daytona eller YM som gäller.
Snyggt ju :)
 

Laplander

Rolex
Lät som ett ordentligt projekt men jag tyckte resultatet blev skitsnyggt. Väl värt mödan!
Det var inte så stort projekt såhär i efterhand, men jag ville helst inte göra alltför mycket tråkiga repor och liknande med vassa vektyg på boetten.
Hade bandet snäppt på plats som det var tänkt så hade det sparat mycket irritation och frustration...
Jo jag beställde Rubber B för att jag tyckte det såg trevligt ut :)
 

Laplander

Rolex
Iceair4.jpg

Ok för att isa ner en och annan Rolle, men en 116900??? Det här blir så tokigt på flera plan, vilken bisarr skapelse... :confused: (Från Chrono24)
 
Senast ändrad:
C

Coach

Guest
Den enda Rolex som har fångat mitt intresse.
Den känns verkligen annorlunda.
Om någon har en i fint skick och känner sug att sälja så dra ett pm.
 
Topp