• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankar om nya Air-King!

Är ny ROLEX Air-King en flopp pga sin storlek på 40 mm?!

  • Svar JA! 36 mm hade varit bättre.

    Röster: 180 45.5%
  • HELL NO, 40 mm is da shit!

    Röster: 216 54.5%

  • Totala väljare
    396
  • Denna undersökning kommer att stängas: .

nöt

Vacheron
2-Faktor
Känns som att dom försöker använda dom gamla tavlorna från explorer som aldrig såldes.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Var in till Bergströms i Malmö idag och skulle prova Air king.
— Den är slutsåld tyvärr.
— ok då skulle jag vilja prova en op36
— Den är också slutsåld. Vi har en blå 39:a inne.
Ingen Air king och ingen op36 alltså. De två klockor som jag nästan trodde de skulle ha osålda på lager?
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Var in till Bergströms i Malmö idag och skulle prova Air king.
— Den är slutsåld tyvärr.
— ok då skulle jag vilja prova en op36
— Den är också slutsåld. Vi har en blå 39:a inne.
Ingen Air king och ingen op36 alltså. De två klockor som jag nästan trodde de skulle ha osålda på lager?
Båda fanns hos Knud Pedersen i Århus. Air Kingen känns inte som en modell som flyger av hyllan :p
A4E59F94-D009-4FE9-97DE-F54D898D36A4.jpeg
7BE6AC6E-6CDC-4D2A-81C7-7FBC67CE3C94.jpeg
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Var in till Bergströms i Malmö idag och skulle prova Air king.
— Den är slutsåld tyvärr.
— ok då skulle jag vilja prova en op36
— Den är också slutsåld. Vi har en blå 39:a inne.
Ingen Air king och ingen op36 alltså. De två klockor som jag nästan trodde de skulle ha osålda på lager?
Där ser man! Varje gång jag har varit där så har de haft den inne. Kanske är turistrelaterat. Vid mitt senaste besök så sa man att Sverige just är ett av de billigaste länderna i världen att handla Rolex i, om man har möjlighet till tax free.
 

Spincini

Rolex
2-Faktor
Där ser man! Varje gång jag har varit där så har de haft den inne. Kanske är turistrelaterat. Vid mitt senaste besök så sa man att Sverige just är ett av de billigaste länderna i världen att handla Rolex i, om man har möjlighet till tax free.
Jämför man valutan mellan Danmark och Sverige så blir priset för en Rolexklocka ungefär 15% lägre i Sverige. Bra rabatt:D
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag var inne på en ny Air King tidigare iår. Sprang på den på flygplatsen i Zürich där tyvärr spänningen dog... Den är tyvärr för stor.... Mkt möjligt att man kommer få kliva över döda lik i framtiden för att få tag i en.... Men så får det bli, ödet!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag var inne på en ny Air King tidigare iår. Sprang på den på flygplatsen i Zürich där tyvärr spänningen dog... Den är tyvärr för stor.... Mkt möjligt att man kommer få kliva över döda lik i framtiden för att få tag i en.... Men så får det bli, ödet!
Håller med. Den är för klumpig. De borde gjort den i ett vanligt OP case istället och satt lume på alla siffror (som jag redan tjatat om i denna tråd ;) )
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Air king och OP är nog de modeller som tilltalar mig minst från Rolex... kan inte sätta fingret på varför men skulle köpa bra många andra klockor innan jag la mina pengar på dessa
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Håller med. Den är för klumpig. De borde gjort den i ett vanligt OP case istället och satt lume på alla siffror (som jag redan tjatat om i denna tråd ;) )
Och jag i min enfald älskar storleken:D..och har inget behov av lume på siffrorna..men som sagt var..smaken är som baken..hehe
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Air king och OP är nog de modeller som tilltalar mig minst från Rolex... kan inte sätta fingret på varför men skulle köpa bra många andra klockor innan jag la mina pengar på dessa
Och för mig så har jag krängt av mina "intetsägande" Sub, GMT och Explorer för den bespottade Air Kingen..:D
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Och för mig så har jag krängt av mina "intetsägande" Sub, GMT och Explorer för den bespottade Air Kingen..:D
Haha, jag gillar den faktiskt och jag tycker det är kul att andra kan se förbi de småsaker som t.ex jag ser som dealbreakers. Definitivt roligare än de vanliga, småtrista klassikerna. Men, man måste gilla helheten och det gjorde inte jag.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Riktigt trevlig. Sportig och toolig och 40mm är ju inte direkt jättestort, förutom här på forumet och i vissa trådar, där gränsen för stort ständigt minskar. Givetvis beror det ju på storlek av handled men t.ex en 36mm klocka på lite grövre handled kan bli lite damklockavarning, oavsett märke på tavlan. (förmodligen inte allmän uppfattning men min :))
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Riktigt trevlig. Sportig och toolig och 40mm är ju inte direkt jättestort, förutom här på forumet och i vissa trådar, där gränsen för stort ständigt minskar. Givetvis beror det ju på storlek av handled men t.ex en 36mm klocka på lite grövre handled kan bli lite damklockavarning, oavsett märke på tavlan. (förmodligen inte allmän uppfattning men min :))
amen to that!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Riktigt trevlig. Sportig och toolig och 40mm är ju inte direkt jättestort, förutom här på forumet och i vissa trådar, där gränsen för stort ständigt minskar. Givetvis beror det ju på storlek av handled men t.ex en 36mm klocka på lite grövre handled kan bli lite damklockavarning, oavsett märke på tavlan. (förmodligen inte allmän uppfattning men min :))
Fast Jag syftade mer på boettens tjocklek än diametern. 40mm funkar för mig.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Fast Jag syftade mer på boettens tjocklek än diametern. 40mm funkar för mig.
Jag menade generellt och i allmänhet :).
Har själv lite svårt för en liten klocka på en grov handled. Det pratas ju ofta om så kallade dressare och då gärna helst så små som möjligt. En dressare kan vara riktigt snygg även som 40mm (eller mer) på rätt handled. Finns vad jag vet inget krav på dressares storlek utan det är något som skapas av trend/mode och vad vissa tycker.
Tjockleken är en annan femma :).
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag menade generellt och i allmänhet :).
Har själv lite svårt för en liten klocka på en grov handled. Det pratas ju ofta om så kallade dressare och då gärna helst så små som möjligt. En dressare kan vara riktigt snygg även som 40mm (eller mer) på rätt handled. Finns vad jag vet inget krav på dressares storlek utan det är något som skapas av trend/mode och vad vissa tycker.
Tjockleken är en annan femma :).
Nja, vet inte om jag delar din tolkning av världsläget (när det gäller dressare) men samtidigt kan jag hålla med om att många drar mot mindre ur lite som en motreaktion på de senaste årens trend mot svulstiga ur. Personligen tycker jag stora (40+mm) dressare ser fåniga ut på de flesta armar, stora som små, medan toolwatches kan få vara lite larvigt stora utan att det gör så mycket.
Men egentligen är diametern ett missvisande mått då höjdmåttet oftast är viktigare. Jag tycker tex 6-siffriga sub och GMT är lite clownstora medan tidigare modeller ger en helt annan känsla trots samma diameter. Jag är dock inte ute efter att övertyga någon, det är bra om vi tycker olika :)
 

DrKlocka

Audemars
Air Kingen är riktigt nice. Hade jag varit i köptankarna på Rolex hade jag lätt kunnat tänka mig den. Storleken känns lite tuff för mina handleder, hade den varit 36mm hade den nog varit optimal.
 
Topp