• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The OWG experiment

Går det att bli OWG?

  • Kör! Dina inlägg tillför ändå inget, så det blir skönt att slippa se dem på ett år…

    Röster: 11 8.2%
  • Kör! Stort med någon som verkligen vågar!

    Röster: 34 25.4%
  • Kör! Du kommer dock falla senast på punkt 4 i listan.

    Röster: 45 33.6%
  • Vem försöker du lura? OWG är omöjligt!

    Röster: 44 32.8%

  • Totala väljare
    134
  • Enkät stängd .

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Var lycklig OWG i ca 15 år med en Rolex, blev otrogen med ed en PP i somras. Började hänga här på KS. Får abstinens efter några timmar utan "Vad gör du och din klocka". Har letat fram gamla klockor i garderoben. Har också börjat få sug efter flera andra märken nu. Lycka till @Snårtas .
PS. Nå'n som vill köpa en bilstereo?
 

mackman

Cartier
Fick en sjuk idé nu när jag satt ute i solen och käkade lunch och samtidigt surfade KS. Kollade igenom lite diverse trådar och fastnade för @Chrisse recension av Patek 5712. Vilken underbar klocka!

Sen började jag reflektera över vad mitt klockintresse i allmänhet och Klocksnack i synnerhet har gjort med mitt liv. Jag har varit intresserad av klockor sen nån gång i högstadiet, då det började vankas konfirmationspresent. Det har legat latent länge och innan jag upptäckte Klocksnack så hade jag köpt på mig en quartz Tag och en PAM177. Utan att egentligen kunna så mycket – tilltalades av estetik och varumärke. Här kan man smasha på upplägget om man känner för det... ;)

På det här forumet är det ju omöjligt att låta bli att få ny kunskap. Jag är fortfarande novis, men har blivit en jäkel på att rabbla Rolex-referenser. En fullständigt oanvändbar kunskap utanför horologivärlden.

Jag har lagt sjukt mycket tid och pengar på detta intresse de senaste 3 åren. Mycket mer än på andra intressen jag har: resor, bilar och andra nöjen.

Jag trivs ju med klockintresset och gillar att prova nya saker på armen. Familjen är dock inte lika impad. Vännerna fattar ingenting, men ler lite förstående när ämnet kommer på tal. Lägger huvudet på sned och säger – det löser sig. Ungefär som när man talar med småbarn.

Nåja, jag ska inte bli alltför långrandig. Kombinationen av Chrisses recension och min reflektion gav mig följande tankar: Kan man/jag bli OWG för att behålla ett ”sundare” intresse, dvs frigöra tid och pengar till annat. Alla snackar om att det är omöjligt! Men: har någon verkligen försökt? På riktigt alltså?

Jag tänkte testa min idé, och det gör man såklart genom en poll på Klocksnack!

Action plan

  1. Sälj alla klockor utan affektionsvärde. De som har affektionsvärde hamnar på vinden/bankfack. Det är idag min konfirmationspresent (Certina DS TT i titan/gulddoublé), farsans gamla Certina från 60-talet och den första klocka jag köpte för egna pengar (Tag Heuer Professional Chrono Quartz).

  2. Köp en OWG-klocka. Typ PP, VC eller liknande.

  3. Ta bort Blocket-bevakningen på ”Rolex”.

  4. Logga inte in på Klocksnack på 12 månader.

  5. Gå inte på GTG på 12 månader. På denna punkt vacklar jag, men är man inte inloggad så får man ändå inte reda på när de är…
Så – vad säger panelen? Är det möjligt? Kommer jag få ett återfall eller kommer jag att klara mig ett helt år utan Klocksnack, flippande och GTG eller fick jag solsting på lunchen?

Det känns lite som att sluta snusa. Det är jäkligt läskigt att ens överväga att ta steget ut i det okända. Men snus-suget lägger sig efter en vecka. Hur är det med klockor?

Tips på OWG-klockor mellan 120-200 kSEK emottages tacksamt i tråden. Eller så kan ju någon ordningsman säkert länka in X antal trådar om dylika! Ska tillägga att jag nog inte törs ”go vintage” i prisklassen, lätt beggat är dock OK.
du fick nog solsting den där lunchen....
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det tror jag nog. Att ligga gråtandes till sömns i fosterställning är helt normalt.

Skönt att man inte behöver skämmas då alltså :)

Här snackar vi överdrift utöver det vanliga. Har du bara ägt Rolex tidigare eller?

Jag har endast gamla Rolexar men jag har hållt i nya och trots att det inte går att säga något emot kvalitén som är riktigt bra på Rolex, så anser jag att AP är mycket bättre.
Och alla små detaljer som AP gör bättre, hur knivskarpa kanterna är utan att vara vassa, hur otroligt nära datumhjulet ligger tavlan, hur perfekt poleringen är och hur tajt länken är.
Listan kan göras om, men det är dom så sakerna på AP som är så grymt, och det är småsakerna som gör en klocka.
 

par

Patek
2-Faktor
Skönt att man inte behöver skämmas då alltså :)



Jag har endast gamla Rolexar men jag har hållt i nya och trots att det inte går att säga något emot kvalitén som är riktigt bra på Rolex, så anser jag att AP är mycket bättre.
Och alla små detaljer som AP gör bättre, hur knivskarpa kanterna är utan att vara vassa, hur otroligt nära datumhjulet ligger tavlan, hur perfekt poleringen är och hur tajt länken är.
Listan kan göras om, men det är dom så sakerna på AP som är så grymt, och det är småsakerna som gör en klocka.
Skulle inte påstå att den skillnaden finns men Rolex och något high end märke om vi pratar nytt. Sen håller jag med dig om AP finishen är hög osv.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
OWG är bara något man är tillfälligt. Man säljer allt och köper Patek sedan köper man sig på massa annat skräp för att sedan köpa en till Patek och så fortsätter det.

Lycka till!

image.jpg

Den duon är käftsmäll och pungspark på samma gång
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skönt att man inte behöver skämmas då alltså :)
Jag har endast gamla Rolexar men jag har hållt i nya och trots att det inte går att säga något emot kvalitén som är riktigt bra på Rolex, så anser jag att AP är mycket bättre.
Och alla små detaljer som AP gör bättre, hur knivskarpa kanterna är utan att vara vassa, hur otroligt nära datumhjulet ligger tavlan, hur perfekt poleringen är och hur tajt länken är.
Listan kan göras om, men det är dom så sakerna på AP som är så grymt, och det är småsakerna som gör en klocka.
Tack utlägget. :)
Min syn på det hela är:
1: Rolex har aldrig utmärkt sig vad gäller bra finish.
2: Din AP kostar 3 ggr så mycket som en 5-siffrig Rolex.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tack utlägget. :)
Min syn på det hela är:
1: Rolex har aldrig utmärkt sig vad gäller bra finish.
2: Din AP kostar 3 ggr så mycket som en 5-siffrig Rolex.
Absolut!

Men det är så mycket mer än så till varför jag finner APn så fantastisk.
Du får mer än gärna pilla på den någon dag ifall du vill! :) Jag kan slå på kaffe åt dig!

Sedan så är det lite kul hur claspen på min 40 år gamla DayDate är bra, men på min 24 år gamla GMT-Master är det detta förbannade vikta plåtspännet.
Ja, det gör sitt jobb och det fungerar bra och jag har ingenting emot det egentligen. Men seriöst, vikt plåt?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hade goda intentioner och försökte.
Gick från Rolex till AP…
Sen kändes AP:n lite för "fin" för att använda jämt…rädd för repor e t c.
Saknade också finjusteringen av länken från Rolex mer än jag trott jag skulle.
Gick tillbaka till Rolex igen…helt ok!:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Absolut!

Men det är så mycket mer än så till varför jag finner APn så fantastisk.
Du får mer än gärna pilla på den någon dag ifall du vill! :) Jag kan slå på kaffe åt dig!

Sedan så är det lite kul hur claspen på min 40 år gamla DayDate är bra, men på min 24 år gamla GMT-Master är det detta förbannade vikta plåtspännet.
Ja, det gör sitt jobb och det fungerar bra och jag har ingenting emot det egentligen. Men seriöst, vikt plåt?
Som sagt, Rolex 5-siffriga är ingen höjdare kvalitetsmässigt jämfört med annat i prisklassen. De har ju dock många andra positiva egenskaper.

Om du jämför din AP med klockor i samma peisklass så blir det mer rättvist.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Som sagt, Rolex 5-siffriga är ingen höjdare kvalitetsmässigt jämfört med annat i prisklassen. De har ju dock många andra positiva egenskaper.

Om du jämför din AP med klockor i samma peisklass så blir det mer rättvist.

Nej dom är ju inte det.
Men som du säger så finns det annat positivt med dom. Jag älskar fortfarande min 5-siffriga GMT! :)

Absolut, jag har bara inget annat att jämföra med än Rolex :p
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad jämför du med?:)
Vad jag jämför 5-siffriga Rolex med? Jag jämför inte med något just nu, jag menar bara att om man ska jämföra så är klockor i samma prisklass är en bra början. Inte konstigt att finishen skiljer sig mellan en 10-20 år gammal Rolex med ett marknadsvärde på max 50 och en ny klocka som listar 170.

Hade gärna sett en jämförelse mellan exempelvis en PP Aquanaut och en AP RO.
 
Topp