• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The Timepiece Gentleman - Gått under jorden?

Alarik

Audemars
2-Faktor
The Urban gentry är ju så hejdlöst pretentiöst och stelt att man svimmar. Archie är ju en mer av en enigma då han blir en schablonbild av sig själv.

I slutändan är de båda av samma skrot och korn där eftersmaken ger två personer som så förtvivlat försöker vara något som de inte är. Sedan är det hopplöst tråkigt när försöker locka tittate genom thumbnails med en hysterisk rubrik och en bild på sig själv när de skriker (Atchie) eller ”här står jag och tittar ut genom ett fönster med handen ankrad under hakan och reflekterar djupt som den sofistikerade människa jag är” (TUG).

Båda blir karikatyrer.

Den som i mina ögon sticker ut som en genuin figur är Roman.
 

Natex

Omega
2-Faktor


TPG rånade. Minut 33.00

Stabilt och drifta runt med klockor för $1.1 mil i en ryggsäck när man bara har försäkring för 150-200k 😂

Dessutom flera av dem på consignment........

Tycker det är riktigt trist, var ju rätt ett uttänkt rån där de också blev hotade med vapen. Men absolut, de har ju sen tidigare skrivit på Instagram hur bra det är att leverera klockor personligen då man trots omkostnader för flyg och hotel sparar pengar mot att skicka försäkrat… 😞
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Är det inte lite sjukt att de säljer ut den andra handlaren med namn och allt innan det är bekräftat om han var inblandad i rånet eller ej?
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Absolut och självklart supertrist. Men samtidigt extremt oansvarigt att drifta runt med klockor som överstiger vad försäkringen täcker och som dessutom är på consignment av kunder. Inte seriöst alls.

Efter att ha tittat på några av filmerna som herr Farrer lagt ut känns det dels svårt att ta nånting på allvar, dels som att - om det finns ett uns av allvar här, så är nånting seriöst sjukt i vår hobby.

OK, det sistnämnda är kanske ingen nyhet men hur kan det finnas utrymme i marknaden för en snubbe som säger sig ha en drös anställda där både han och andra flyger runt i första klass och hyr lyxbilar för att transportera klockor mellan olika "dealers" där nån stackare till slut betalar en jättepremium för det hela.

Hur mycket marginal kan det finnas, hur många tusen dollar får en affär kosta för att bekosta den där livsstilen för en #&¤(" mellanhand? Det känns som om det är en slutfas i en extrem bubbla som kommer brisera snart.

Sen herr Anthony själv - lägga ut hela sitt liv på sociala medier där han springer runt med saker som är värda stora stora pengar, det är väl som att be om att bli rånad? Visst, att synas är väl en del av affärsidén men känns det inte som att affärsidén egentligen är att bli kändis, inte att handla med klockor? Snack om att betala 100 000 dollar om året (en miljon kronor) för en affärscoach, att visa skärmbilder inklusive namn på mottagaren när han påstår sig göra en banköverföring på 450 000 dollar. Dessutom sittande på ett café i Los Angeles där rån på restauranger förekommer mer ofta än man vill inse: Exempel. Annat exempel.

Nä, det känns mer som en dokusåpa än verkligheten.

Edit: Delar av detta tas ju upp av filmen som länkades tidigare här av @Model_Citizen https://klocksnack.se/threads/the-timepiece-gentleman-gått-under-jorden.151402/post-3921891
 
Senast ändrad:

Alarik

Audemars
2-Faktor
Efter att ha tittat på några av filmerna som herr Farrer lagt ut känns det dels svårt att ta nånting på allvar, dels som att - om det finns ett uns av allvar här, så är nånting seriöst sjukt i vår hobby.

OK, det sistnämnda är kanske ingen nyhet men hur kan det finnas utrymme i marknaden för en snubbe som säger sig ha en drös anställda där både han och andra flyger runt i första klass och hyr lyxbilar för att transportera klockor mellan olika "dealers" där nån stackare till slut betalar en jättepremium för det hela.

Hur mycket marginal kan det finnas, hur många tusen dollar får en affär kosta för att bekosta den där livsstilen för en #&¤(" mellanhand? Det känns som om det är en slutfas i en extrem bubbla som kommer brisera snart.

Sen herr Anthony själv - lägga ut hela sitt liv på sociala medier där han springer runt med saker som är värda stora stora pengar, det är väl som att be om att bli rånad? Visst, att synas är väl en del av affärsidén men känns det inte som att affärsidén egentligen är att bli kändis, inte att handla med klockor? Snack om att betala 100 000 dollar om året (en miljon kronor) för en affärscoach, att visa skärmbilder inklusive namn på mottagaren när han påstår sig göra en banköverföring på 450 000 dollar. Dessutom sittande på ett café i Los Angeles där rån på restauranger förekommer mer ofta än man vill inse: Exempel. Annat exempel.

Nä, det känns mer som en dokusåpa än verkligheten.

Edit: Delar av detta tas ju upp av filmen som länkades tidigare här av @Model_Citizen https://klocksnack.se/threads/the-timepiece-gentleman-gått-under-jorden.151402/post-3921891

Att det är en bubbla råder det nog föga tvivel kring. Sedan får man nog vackert tugga i sig att det är en ny generation som tagit vid och där ”klockintresset” bottnar ÄNNU mer kring metavärdet och statusen kring själva ägandet snarare än den faktiska klockan.

Tidigt tvåtusental (ni vet, när man kunde köpa en RO 15300 för 60 papp på andrahandsmarknaden eller knalla in till AD och köpa en Sub för 30 direkt från hyllan) när man hängde på det ”gula” forumet handlade merparten om rent nörderi. Nu utgörs en enorm del av handeln i ren spekulation och blir hörnstenar i sociala medier för influencers och deras egna namn som i sin tur blir handelsvara.

Bara det faktum att någon tar marknadspriserna för stålmodeller från AP, Rolex, Patek mfl på allvar är snudd på sinnessjukt.
När det talas om dagspriser som de själva driver upp genom blåsa upp dem innan de säljs vidare till andra gråhandlare i flera led innan de når slutkonsument är absurt. Efterfrågan bestämmer så det är svårt att ha några åsikter runt det där men man ska nog fråga sig själv vad man får för pengarna.

Tror jag att marknaden kommer mättas eller spricka? - inte i närtid.
Men jag kan bara konstatera att mitt egna intresse för de ”högaktuella” tillverkarna har mer eller mindre dött.
Nu kretsar allt kring att jag som konsument ska stå med mössan i hand för att få ta del av något som de producerat. De lär överleva utan mig men jag ser ju absolut ett långsiktigt problem för dem när nuvarande kunder vandrat vidare till nästa grej och när gråhandlare och producenter åter behöver vända blicken mot de som en gång var deras huvudmålgrupp.

Sorry för sidospår men bilden av hur gråhandlare har blivit vår tids mäklare där klockmarknaden är 2020-talets wall street känns ganska olustigt.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Men jag kan bara konstatera att mitt egna intresse för de ”högaktuella” tillverkarna har mer eller mindre dött.

Det där håller jag med om. Har väl lite mer tro på en snart sprucken marknad än dig, riktigt så här hett kan det inte vara nån längre tid. Det känns inte rimligt. Men jag har haft fel förr, det visar mitt Avanzakonto om inte annat. :)

Men allt detta ligger ju halvvägs vid sidan om dokusåpan med den här Youtube-kanalen. För det är väl showbiz mer än klockhandel här, i alla fall verkar det så för mig. Kan man dra paralleller till när det var poker poker poker på tv var man än vände sig för femton år sedan?
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Jag kunde inte låta bli att titta mer. En kommenterare på Youtube tror jag satte huvudet på spiken:

Honestly, this guy is a living, breathing artist. He’s a study in the pitfalls of hedonistic modern living: excess, greed, social media obsession, narcissism, etc. If he ends up giving himself mercury poisoning and goes mad it would be an almost Shakespearean ending to this comedic Tragedy. I am making a note to write a book about this one day because it’s frankly fascinating.

(från denna)
 

Elgato

Omega
2-Faktor
1648502758791.png
 
Topp