• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot-tråden

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
IMG_0245.jpeg
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Tycker nya PRX 35 är riktigt bra på att hålla tiden. Har hittills +-0 s/dag!
Det är ju fantastiskt om det är den mekaniska varianten. Min snittar ca -1,5s/dag över snart två veckor, vilket jag nöjd med. Hade iofs föredragit om den istället hade gått motsvarande plus.
I vilken position lägger du klockan när du tar av den?
 

ajfa

Cartier
2-Faktor
Kanske har diskuterats tidigare men gummi till 35mm är på g. His and hers är ju bara larvigt.

Screenshot_20230630_074654_Instagram.jpg
Ser ju svinbra ut! Beträffande "diskussionen" ifall 35mm ska klassas som damklocka så måste jag säga att jag är förvånad över mängden negativa kommentarer på sociala medier kring 35mm som storlek. Sett flera som som tyckt att det är direkt onödigt med en så "liten klocka". Sjukt märkligt fokus att ha faktiskt, haha...
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
På bilden ovan blir det tydligt, texten är för stor på 35an. Märkligt att de inte skalat ned den, verkar vara lika stor som på 40 mm.
Ja det hade man kunnat önska även om det inte är något som iaf jag tänker på när jag har den på handleden, även när jag känner till det.
Tycker att texten PRX och Powermatic även ser ut att vara tunnare på 40mm jämfört med 35mm.

Som tidigare nämnts så blir det också tydligare att datumrutan hamnar bättre till på 35mm.
 

Dedj

Omega
2-Faktor
Ja det hade man kunnat önska även om det inte är något som iaf jag tänker på när jag har den på handleden, även när jag känner till det.
Tycker att texten PRX och Powermatic även ser ut att vara tunnare på 40mm jämfört med 35mm.

Som tidigare nämnts så blir det också tydligare att datumrutan hamnar bättre till på 35mm.
Texten är nog lika stor. Men som du säger ser den mer bold ut på 35an men kan vara en illusion...
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Överraskande bra faktiskt, allt som oftast bara vit och i rätt ljus skimra till riktigt snyggt. Tycker även om när datumhjul och tavla har samma färg. Med det sagt tycker jag alla färgerna är kanonbra och skulle vara lika nöjd med vilken som helst.
Den ser riktigt bra ut! Du upplever den inte som feminin med den tavlan? Jag tänker att just pärlemor används i störst utsträckning till damklockor.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Den ser riktigt bra ut! Du upplever den inte som feminin med den tavlan? Jag tänker att just pärlemor används i störst utsträckning till damklockor.
Inte alls faktiskt, den såg allt som oftast vit ut, pärlemor-effekten är inte så framträdande. Däremot såldes den snabbt då jag inte kom överens med 35mm. Superfin klocka annars.
 
  • Like
Reactions: Ncs

Ncs

Rolex
2-Faktor
Inte alls faktiskt, den såg allt som oftast vit ut, pärlemor-effekten är inte så framträdande. Däremot såldes den snabbt då jag inte kom överens med 35mm. Superfin klocka annars.
Jag förstår. Svårt att få en känsla för tavlan genom att se på bild / klipp. Ska åka till min lokala uris imorgon och se om de har några inne. Förhoppningsvis finns alla tre 35mm så att jag kan jämföra.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Prøvde 35mm PRX 80 i dag. Flott klokke, som er passe petite når man ser den på skrå fra siden på håndleddet - men for liten når jeg ser rett ned på den på 19,5cm flatt håndledd. Ca. 4cm høyt og ca. 6cm bredt. Bildet viser fra skrå. Rett ned; den ser ut som et armbånd. Aaargh.

5D82F609-B16F-450C-8084-9F0AB8C5F9E9.jpeg
 
Senast ändrad:

Anvil

Breitling
Vad ska det vara för batteri i denna klockan, rätt som sitter i? Kompis gav mig den för att se om jag kunde se vad som var felet. Han var inne hos nån skomakare å fick nytt batteri… fungerade någon dag. Har ingen erfarenhet av quartzverk. Någon som har något tips?
image.jpg
image.jpg
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Vad ska det vara för batteri i denna klockan, rätt som sitter i? Kompis gav mig den för att se om jag kunde se vad som var felet. Han var inne hos nån skomakare å fick nytt batteri… fungerade någon dag. Har ingen erfarenhet av quartzverk. Någon som har något tips?
image.jpg
image.jpg
To feilkilder:
  • Batteriet skomakeren satte inn var allerede gammelt og nå tomt
  • Batteriet skomakeren satte inn var feil type
I følge denne linken er det ulike sannsynligheter for hvilket batteri som er rett, "364" er ikke ansett som det mest sannsynlige. Uansett; dersom ikke sekundviseren hoppet flere sekunder for å indikere End Of Life på batteriet, så er nok batteriet skomaker satte inn feil.

Disclaimer: Kun mine kvalitative gjetninger.

Tips: Gå til en offisiell Tissot-urmaker.
 

Anvil

Breitling
To feilkilder:
  • Batteriet skomakeren satte inn var allerede gammelt og nå tomt
  • Batteriet skomakeren satte inn var feil type
I følge denne linken er det ulike sannsynligheter for hvilket batteri som er rett, "364" er ikke ansett som det mest sannsynlige. Uansett; dersom ikke sekundviseren hoppet flere sekunder for å indikere End Of Life på batteriet, så er nok batteriet skomaker satte inn feil.

Disclaimer: Kun mine kvalitative gjetninger.

Tips: Gå til en offisiell Tissot-urmaker.
Tack för svar, gav samma tips till min vän men han envisades med att ge mig den…
Nä precis ingen förvarning!
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Krysser fingrene at batteriet skomakeren satte inn ikke ga quartzen feil strøm og at "urverket" er ødelagt.

🤞
 

David71

Rolex
2-Faktor
Vad ska det vara för batteri i denna klockan, rätt som sitter i? Kompis gav mig den för att se om jag kunde se vad som var felet. Han var inne hos nån skomakare å fick nytt batteri… fungerade någon dag. Har ingen erfarenhet av quartzverk. Någon som har något tips?
image.jpg
image.jpg
Ser ut att vara en Tissot Everytime, då ska det vara Renata 364, som ju sitter i. Tror du kan få svar i denna tråd https://klocksnack.se/threads/officiella-quartztråden-för-kvarts-samtal.89963/page-218
Screenshot_20230708-074526.png
 
Topp