• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för katter, raser och utställning!

martaSM30

Audemars
Trots att Tella har så många egna trevliga ställen att sova på är det tydligen min säng som gäller nuförtiden. :heart:
Tella 2024-01-11.jpg
Haha ”din säng”? Tror bestämt det är Tellas säng:D
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Hur mycket leker ni med era katter ”med kroppen”? Är ju skojigt när de är små men funderar på ifall man får en fullvuxet bitmonster när hon är fullvuxen 😺
IMG_2608.jpeg
IMG_2607.jpeg
IMG_2606.jpeg

Vi använde leksaker. Lät de aldrig bitas eller leka med våra kroppsdelar.
Vår ene katt fäller alltid in klorna när han märker att leksaken vi håller i inte hänger i ett snöre. Omtanke. :heart:
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Trots att vi har haft tre brittiska korthår har vi aldrig sett kattungar av rasen mer än på bild, trots att en av våra grannar föder upp dom. Tills idag. :happyhappy:

Det visade sig att grannen hade fyra kattungar som var 9 veckor gamla nu. Givetvis bjöd vi in oss med kamera. Varning för sötchock. ;)
Kattungar 2024-01-17 (röd).jpg
Kattungar 2024-01-17 (svart).jpg
Kattungar 2024-01-17 (grå + fläckig 1).jpg
Kattungar 2024-01-17 (grå + fläckig 2).jpg
Kattungar 2024-01-17 (tre).jpg


Fick faktiskt med alla fyra på en bild
Kattungar 2024-01-17 (alla fyra).jpg


Mamma katt måste få vara med också.
Kattungar 2024-01-17 (mamma).jpg


Även pappa katt.
Kattungar 2024-01-17 (pappa).jpg
 

Owaysis

Cartier
Hej allihopa!

Vår katt är nu ca 5 månader gammal och jag undrar när det är dags att klippa klorna på honom?

Tanken är att han ska vara en utekatt och då brukar man väl inte klippa klorna men han har ju inte fått komma ut än och lär vara inne ett litet tag till.

Jag tycker klorna har blivit rätt långa men har noll erfarenhet. Tog ett par bilder på klorna på framtassen. Vad tycker ni, dags att klippa eller kan man vänta tills man släpper ut honom?

IMG_5314.png
IMG_5321.png
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Trots att vi har haft tre brittiska korthår har vi aldrig sett kattungar av rasen mer än på bild, trots att en av våra grannar föder upp dom. Tills idag. :happyhappy:

Det visade sig att grannen hade fyra kattungar som var 9 veckor gamla nu. Givetvis bjöd vi in oss med kamera. Varning för sötchock. ;)
Kattungar 2024-01-17 (röd).jpg
Kattungar 2024-01-17 (svart).jpg
Kattungar 2024-01-17 (grå + fläckig 1).jpg
Kattungar 2024-01-17 (grå + fläckig 2).jpg
Kattungar 2024-01-17 (tre).jpg


Fick faktiskt med alla fyra på en bild
Kattungar 2024-01-17 (alla fyra).jpg


Mamma katt måste få vara med också.
Kattungar 2024-01-17 (mamma).jpg


Även pappa katt.
Kattungar 2024-01-17 (pappa).jpg
Min favoritkattras! Bra att veta var det finns uppfödare om man nångång får läge att skaffa katt.

För tillfället får vi nöja oss med att vara kattvakt till denne halvårsslyngel (dock inte britt som synes)
1000021897.jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Min favoritkattras! Bra att veta var det finns uppfödare om man nångång får läge att skaffa katt.

För tillfället får vi nöja oss med att vara kattvakt till denne halvårsslyngel (dock inte britt som synes)
1000021897.jpg

Söt katt!

Finns ganska många uppfödare av brittiska korthår, garanterat på närmare avstånd för dig. Vi har ju som du vet en bra bit emellan oss ... ;)

Nytagen bonusbild på Tella 16,5 år, den enda vi har kvar nu: :heart:
Tella 2024-01-20.jpg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Hej allihopa!

Vår katt är nu ca 5 månader gammal och jag undrar när det är dags att klippa klorna på honom?

Tanken är att han ska vara en utekatt och då brukar man väl inte klippa klorna men han har ju inte fått komma ut än och lär vara inne ett litet tag till.

Jag tycker klorna har blivit rätt långa men har noll erfarenhet. Tog ett par bilder på klorna på framtassen. Vad tycker ni, dags att klippa eller kan man vänta tills man släpper ut honom?

IMG_5314.png
IMG_5321.png
Jag har haft katt hela livet (förvisso utekatter) och har aldrig någonsin klippt klorna på någon katt. En klobräda/kloställning är allt vi haft
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hej allihopa!

Vår katt är nu ca 5 månader gammal och jag undrar när det är dags att klippa klorna på honom?

Tanken är att han ska vara en utekatt och då brukar man väl inte klippa klorna men han har ju inte fått komma ut än och lär vara inne ett litet tag till.

Jag tycker klorna har blivit rätt långa men har noll erfarenhet. Tog ett par bilder på klorna på framtassen. Vad tycker ni, dags att klippa eller kan man vänta tills man släpper ut honom?

IMG_5314.png
IMG_5321.png
Klipp du. De växer ut rätt fort ändå. Bara för att en katt är utekatt behöver den inte klättra i träd heller. Vi klipper på vår utekatt, hon har aldrig klagat 😛
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Ja jag tänkte mest så inte katten får ont av för långa klor eller nåt sånt. Men då kan jag klippa åtminstone en gång innan vi släpper ut honom :)

Behövs verkligen inte klippas, oavsett inne eller ute katt. Enda anledningen till att klippa är väl för att de inte ska vässa sönder era möbler?

Ska den va ute tycker jag definitivt katten ska ha klor så han kan försvara sig mot andra katter.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Behövs verkligen inte klippas, oavsett inne eller ute katt. Enda anledningen till att klippa är väl för att de inte ska vässa sönder era möbler?

Ska den va ute tycker jag definitivt katten ska ha klor så han kan försvara sig mot andra katter.

Tror klorna riskerar att växa såpass mycket att de börjar nudda trampdynorna, att det gör ont när de går / hoppar.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Inte bara enligt din katt. Jag ser ju direkt att kartongen är perfekt 😎
Det där är faktiskt, i ärligheten namn, generation två av lådan.
Låda 1.0 va så gammal och älskad att den bokstavligen föll i bitar.
Ut på internet och hitta en ny låda med exakt samma mått. Fanns bara i 20 pack… och kosta typ 20kr/st + frakt.. så har 19 i reserv…

vad gör man inte för skrället?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det där är faktiskt, i ärligheten namn, generation två av lådan.
Låda 1.0 va så gammal och älskad att den bokstavligen föll i bitar.
Ut på internet och hitta en ny låda med exakt samma mått. Fanns bara i 20 pack… och kosta typ 20kr/st + frakt.. så har 19 i reserv…

vad gör man inte för skrället?

Du går en extra 1,6 km för din katt, underbart! 😍
 
Topp