• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Väntar på att konserten ska börja.
B6E86ECE-F026-480E-961A-52ECA71ED72B.jpeg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Dubbelpostar lite. Känns som att om Magnum PI kört en Explorer hade han kört på denna kombon!
Mahalo!

9FD36FB9-1D50-4836-AAAC-9AD5C361D516.jpeg
(för den uppmärksamme så finns det inte falmingos på Hawaii utan mer ner åt södern och Florida, så det kanske hade varit mer Sonny Crocket´s val fast givetvis en 124273 😉).
 

SalvadorDali

Rolex
2-Faktor
Hej!

Börjar snegla mer och mer på en nya Explorern, inte minst p.g.a. alla bilder i denna tråden😃
Vad som får mig att hålla tillbaka lite är storleken.
Eftersom situationen är som den är så är det ju inte så lätt att knalla in till en AD och testa en.

Har vi någon här med ca: 17,5cm handled som äger en 124270? Hur upplever ni storleken? Hur upplever ni den rent storleksmässigt i förhållande till OP 36mm, DJ 36mm eller BB36?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Hej!

Börjar snegla mer och mer på en nya Explorern, inte minst p.g.a. alla bilder i denna tråden😃
Vad som får mig att hålla tillbaka lite är storleken.
Eftersom situationen är som den är så är det ju inte så lätt att knalla in till en AD och testa en.

Har vi någon här med ca: 17,5cm handled som äger en 124270? Hur upplever ni storleken? Hur upplever ni den rent storleksmässigt i förhållande till OP 36mm, DJ 36mm eller BB36?
Ping @Cosmo denna frågan borde vara som klippt och skuren för dig. 😉

Edit: @SalvadorDali jag skulle säga att det är en vanesak. Förutom att jag har bra mkt mindre handleder än dig så är min erfarenhet efter att ha experimenterat med lite Cartier's under senaste året att det hela är en vanesak. Det finns lite bra poänger i den här videon.

För egen del så kan jag bara säga Go for it! Helt klart värt det.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej!

Börjar snegla mer och mer på en nya Explorern, inte minst p.g.a. alla bilder i denna tråden😃
Vad som får mig att hålla tillbaka lite är storleken.
Eftersom situationen är som den är så är det ju inte så lätt att knalla in till en AD och testa en.

Har vi någon här med ca: 17,5cm handled som äger en 124270? Hur upplever ni storleken? Hur upplever ni den rent storleksmässigt i förhållande till OP 36mm, DJ 36mm eller BB36?
Jag vill minnas att du har ett rätt bra band till en Explorer liggandes någonstans 😉
 

SalvadorDali

Rolex
2-Faktor
Ping @Cosmo denna frågan borde vara som klippt och skuren för dig. 😉

Edit: @SalvadorDali jag skulle säga att det är en vanesak. Förutom att jag har bra mkt mindre handleder än dig så är min erfarenhet efter att ha experimenterat med lite Cartier's under senaste året att det hela är en vanesak. Det finns lite bra poänger i den här videon.

För egen del så kan jag bara säga Go for it! Helt klart värt det.

Tack! Ska kika på denna🙂
Jag har vågat mig på en liten Reverso och det känns inte så farligt. Annan form dock men i alla fall🙂
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Hej!

Börjar snegla mer och mer på en nya Explorern, inte minst p.g.a. alla bilder i denna tråden😃
Vad som får mig att hålla tillbaka lite är storleken.
Eftersom situationen är som den är så är det ju inte så lätt att knalla in till en AD och testa en.

Har vi någon här med ca: 17,5cm handled som äger en 124270? Hur upplever ni storleken? Hur upplever ni den rent storleksmässigt i förhållande till OP 36mm, DJ 36mm eller BB36?

Menar du att den skulle kännas för stor eller för liten? 😬

Jag har 18.5 och upplever den hur bra som helst. Jag äger den inte (än) men testat många gånger och gillar storleken mycket bättre än 39. Jag bär allt från 36mm DJ till 44mm panerai till vardags och tycker storleken är klockren på explorern.

Tycker inte den upplevs direkt annorlunda än DJ36 på armen.

Nu hittade jag ingen bild bara för det. Men här är en med DJ36 på 18.5

DF650DB2-AC5C-41C2-900A-C264EBD9A9A3.jpeg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Menar du att den skulle kännas för stor eller för liten? 😬

Jag har 18.5 och upplever den hur bra som helst. Jag äger den inte (än) men testat många gånger och gillar storleken mycket bättre än 39. Jag bär allt från 36mm DJ till 44mm panerai till vardags och tycker storleken är klockren på explorern.

Tycker inte den upplevs direkt annorlunda än DJ36 på armen.

Nu hittade jag ingen bild bara för det. Men här är en med DJ36 på 18.5

DF650DB2-AC5C-41C2-900A-C264EBD9A9A3.jpeg
Iof OT, men riktigt fin. Väntar på en 😍
Hur skulle du jämföra den med Explorern? (Ja förutom tavlan då 😉)
 

SalvadorDali

Rolex
2-Faktor
Menar du att den skulle kännas för stor eller för liten? 😬

Jag har 18.5 och upplever den hur bra som helst. Jag äger den inte (än) men testat många gånger och gillar storleken mycket bättre än 39. Jag bär allt från 36mm DJ till 44mm panerai till vardags och tycker storleken är klockren på explorern.

Tycker inte den upplevs direkt annorlunda än DJ36 på armen.

Nu hittade jag ingen bild bara för det. Men här är en med DJ36 på 18.5

DF650DB2-AC5C-41C2-900A-C264EBD9A9A3.jpeg

Jag skulle säga att den där sitter klockrent!

Nu har jag bara en 36mm Tudor att jämföra med men jag tyckte den såg alldeles för liten ut till en början. Men tog jag ett kort och tittade på bilden så såg det bra ut. Misstänker att skallen bara spelar spratt. Jag är nog bara lite ovan med storleken😊
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag skulle säga att den där sitter klockrent!

Nu har jag bara en 36mm Tudor att jämföra med men jag tyckte den såg alldeles för liten ut till en början. Men tog jag ett kort och tittade på bilden så såg det bra ut. Misstänker att skallen bara spelar spratt. Jag är nog bara lite ovan med storleken😊
Och då sitter även Explorern 100 gånger skönare 😉
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Ping @Cosmo denna frågan borde vara som klippt och skuren för dig. 😉

Edit: @SalvadorDali jag skulle säga att det är en vanesak. Förutom att jag har bra mkt mindre handleder än dig så är min erfarenhet efter att ha experimenterat med lite Cartier's under senaste året att det hela är en vanesak. Det finns lite bra poänger i den här videon.

För egen del så kan jag bara säga Go for it! Helt klart värt det.
Jag kör OP 36 126000 samt Explorer 124270 och upplever det som en optimal storlek för min 17,5 handled.
Smaksak det där givetvis.

Explorer 124270 bärs märkbart lite nättare än Oyster Perpetual 126000.
Explorerns smalare länk gör att hela klockan upplevs mindre.
OPn upplevs även ha en större tavla än Explorern, vilket bidrar till illusionen av en större klocka på handleden - om än även det är marginellt.
Med det sagt så skulle jag säga att känslan på handleden är att Explorern är mindre än OPn, men att det egentligen är en vanesak.
Fungerar OP36 på handleden fungerar Explorern utan något problem - och vice versa.

Har tidigare även haft BB36 och tycker att den bärs störst av dom tre och på länk så känns den mer som närmare 38mm.
Kastar in ett par bilder för topic.
Bild.jpeg

Bild_1.jpeg
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Jag kör OP 36 126000 samt Explorer 124270 och upplever det som en optimal storlek för min 17,5 handled.
Smaksak det där givetvis.

Explorer 124270 bärs märkbart lite nättare än Oyster Perpetual 126000.
Explorerns smalare länk gör att hela klockan upplevs mindre.
OPn upplevs även ha en större tavla än Explorern, vilket bidrar till illusionen av en större klocka på handleden - om än även det är marginellt.
Med det sagt så skulle jag säga att känslan på handleden är att Explorern är mindre än OPn, men att det egentligen är en vanesak.
Fungerar OP36 på handleden fungerar Explorern utan något problem - och vice versa.

Har tidigare även haft BB36 och tycker att den bärs störst av dom tre och på länk så känns den mer som närmare 38mm.
Kastar in ett par bilder för topic.
Bild.jpeg

Bild_1.jpeg

Vad intressant att du känner så - jag tyckte BB36 upplevdes mindre än de andra 😁

Som alltid gäller det väl att testa för att man upplever som olika. Har ju mycket med handledens utformning osv att göra också
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Iof OT, men riktigt fin. Väntar på en 😍
Hur skulle du jämföra den med Explorern? (Ja förutom tavlan då 😉)

När man jämför dom sida vid sida upplevs nog denna marginellt större då länken är bredare men jag har svårt att tro att man skulle märka någon större skillnad i dagligt användande. Större skillnad i det här fallet är nog den skrikiga tavlan och jubilee - den syns betydligt mer (om än relativt diskret)
 

SalvadorDali

Rolex
2-Faktor
Tack för bra och snabba svar! Det sitter ju skitbra på dig också @Cosmo !

Jag tror inte jag kommer komma undan att äga en 124270. Måste, om inte annat, få den ur systemet!
Köpte en svart Omega AT 38,5mm i vintras då jag tänkte att den skulle stilla min Explorer hunger. Kändes som ett mer prisvärt alternativ.. Det visade sig att det höll ett tag i alla fall men nu är det tufft🙈 Det lutar åt att den får lämna så snart jag orkar ta tag i det😁 Jag villhöver verkligen en Explorer!!
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tack för bra och snabba svar! Det sitter ju skitbra på dig också @Cosmo !

Jag tror inte jag kommer komma undan att äga en 124270. Måste, om inte annat, få den ur systemet!
Köpte en svart Omega AT 38,5mm i vintras då jag tänkte att den skulle stilla min Explorer hunger. Kändes som ett mer prisvärt alternativ.. Det visade sig att det höll ett tag i alla fall men nu är det tufft🙈 Det lutar åt att den får lämna så snart jag orkar ta tag i det😁 Jag villhöver verkligen en Explorer!!
Tycker den är värd det. Olika för alla så klart, men iom att den är så oförarglig och anonym som den är, så är det nog en av det bästa jag ägt.
AT’n är riktigt fin men slår inte Explorern på långa vägar 😉
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Dubbelpostar lite. Känns som att om Magnum PI kört en Explorer hade han kört på denna kombon!
Mahalo!

9FD36FB9-1D50-4836-AAAC-9AD5C361D516.jpeg
(för den uppmärksamme så finns det inte falmingos på Hawaii utan mer ner åt södern och Florida, så det kanske hade varit mer Sonny Crocket´s val fast givetvis en 124273 😉).
Kul med flamingonato! Har ett likadant som jag brukar bära på somrarna, glömde dock ta med det på roadtripen nu men det ska monteras på min 1016 så fort jag är hemma igen 😀
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Dubbelpostar lite. Känns som att om Magnum PI kört en Explorer hade han kört på denna kombon!
Mahalo!

9FD36FB9-1D50-4836-AAAC-9AD5C361D516.jpeg
(för den uppmärksamme så finns det inte falmingos på Hawaii utan mer ner åt södern och Florida, så det kanske hade varit mer Sonny Crocket´s val fast givetvis en 124273 😉).
Somrigt :) Hur ser boetten ut? Har sett på yt recensioner att det ska finnas någon utfräsning för ändlänkarna. Är det väldigt synligt/ngt som stör?
 
Topp