• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tycker vi kör lite blånerade visare

Chrisse

Patek
2-Faktor
Mysigt

Inte min bild eller klocka... än

ImageUploadedByTapatalk1424280834.547632.jpg
 

MariaE

Panerai
Att googla blånerade visare leder mig bara tillbaks hit... Så då ställer jag frågan här. Vad görs för att de ska bli blånerade? Vad är det för speciellt, utöver det uppenbara att de är mycket snyggare.
 

Skeeter

Panerai
Vad som händer vid behandlingen är att man tvingar ytan att oxidera.
Blånering görs som värmebehandling eller på kemisk väg, de ljusare tonerna är nog alla ett resultat av applicering av blåneringsvätska. Mörkare blånering (som går mot svart) är den ursprungliga värmebehandlingen som förutom att se bra ut också ger ett skydd mot korrosion. Vanligast är att blånering genom värmebehandling görs på vapen.

Slutresultatet (färgen) beror också på vilket material som man utför behandlingen på, titan kan t.ex bli rätt så spännande
 

MariaE

Panerai
Vad som händer vid behandlingen är att man tvingar ytan att oxidera.
Blånering görs som värmebehandling eller på kemisk väg, de ljusare tonerna är nog alla ett resultat av applicering av blåneringsvätska. Mörkare blånering (som går mot svart) är den ursprungliga värmebehandlingen som förutom att se bra ut också ger ett skydd mot korrosion. Vanligast är att blånering genom värmebehandling görs på vapen.

Slutresultatet (färgen) beror också på vilket material som man utför behandlingen på, titan kan t.ex bli rätt så spännande

Tack! Nu blir jag en aningens klokare. :)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Tack för infon.
Skulle ha sparat min Archimedepilot från 2005 för att jämföra med dagens Cartier och Grand Seikos för att ha en referens.
Hade varit bra om tillverkarna gått ut med info om hur deras blånering går till. Önsketänkande såklart.

På blåmålade visare brukar man se att färgen ligger tunnare ut mot kanterna, så det är en ljusare blå ton. Sen är det som andra sagt, att blånerade skiftar mer med infallande ljusriktning, då den blåa färgen kommer av interferens i ytskiktet.

Här är blåmålat
7949-A11-det-gal.jpg
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Inte blånerade utan målade på min Archimede. Men rätt sexiga ändå om jag får säga det själv!

image.jpg
 

Aron72

Cartier
Så nu får man äntligen posta i tråden... Snöoväder i gbg försenade leveransen en dag men nu är man med i klubben!
IMG_0159.JPG

IMG_0155.JPG



Tyskt micromärke, mer kommer i paketöppningstråd. det är ngt speciellt med gräddvita tavlor och blånerade visare!
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Så många eleganta klockor! Verkar nästan uteslutande vara vita tavlor med blånerade visare. Syns det sämre mot svart bakgrund kanske?
 
Topp