• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Utbildningar som leder till bra jobb

Vad säger ni om en dubbelexamen då, civilingenjör + ekonomikandidant? Hur mycket mer attraktivt tror ni det är om man jämför med "alla andra", värt all tid och uppoffringar tror ni? Kan även passa på och fråga om någon här på KS har läst tillämpad matematik på KTH :)
 

Carlton

Cartier
Vad säger ni om en dubbelexamen då, civilingenjör + ekonomikandidant? Hur mycket mer attraktivt tror ni det är om man jämför med "alla andra", värt all tid och uppoffringar tror ni? Kan även passa på och fråga om någon här på KS har läst tillämpad matematik på KTH :)
Tror det hjälper främst vid första jobbet; men såklart är all utbildning bra. Beroende på vilket civilingenjörsprogram du läser så väger det nog olika tungt. Många läser ekonomikandidat vid sidan av Industriell Ekonomi. På pappret ser det ut som att man läst 180hp extra men i själva verket är det bara typ 75hp då man kan tillgodoräkna sig många kurser. Om du kompletterar en civilingenjörsutbildning inom ett annat område med en ekonomikandidat är det en annan femma, men å andra sidan kan man fråga sig varför det skulle vara nödvändigt om du ändå ska sitta med exempelvis ett beräkningsjobb i en tillverkningsindustri. Vill du mot finans kanske det kan vara mer aktuellt men frågan är vad en kurs i företagsekonomi bidrar med då..
 
Tror det hjäper vid första jobbet; men såklart är all utbildning bra. Beroende på vilket civilingenjörsprogram du läser så väger det nog olika tungt. Många läser ekonomikandidat vid sidan av Industriell Ekonomi. På pappret ser det ut som att man läst 180hp extra men i själva verket är det bara typ 75hp då man kan tillgodoräkna sig många kurser. Om du kompletterar en civilingenjörsutbildning inom ett annat område med en ekonomikandidat är det en annan femma, men å andra sidan kan man fråga sig varför det skulle vara nödvändigt om du ändå ska sitta med exempelvis ett beräkningsjobb i en tillverkningsindustri. Vill du mot finans kanske det kan vara mer aktuellt men frågan är vad en kurs i företagsekonomi bidrar med då..
Jag läser Maskinteknik och har planerat att inrikta mig i finansiell matematik. Anledningen till att jag valde maskin är för att det är en bred utbildning och inte för att jag är maskinintresserad. Däremot är jag intresserad av den finansiella branschen och därför vill läsa till en ekonomikandidant. Samtidigt vill jag kunna konkurrera om de absoluta topp jobben och därför måste på något sätt sticka ut bland mängden och det är även en anledning till en dubbelexamen. Hur tror du arbetsmöjligheterna ser ut för mig då (förutsatt att jag klarar båda då), vad för typer av jobb ska man satsa på samt vad gissar du ingångslönen kan ligga på?
 

Carlton

Cartier
Jag läser Maskinteknik och har planerat att inrikta mig i finansiell matematik. Anledningen till att jag valde maskin är för att det är en bred utbildning och inte för att jag är maskinintresserad. Däremot är jag intresserad av den finansiella branschen och därför vill läsa till en ekonomikandidant. Samtidigt vill jag kunna konkurrera om de absoluta topp jobben och därför måste på något sätt sticka ut bland mängden och det är även en anledning till en dubbelexamen. Hur tror du arbetsmöjligheterna ser ut för mig då (förutsatt att jag klarar båda då), vad för typer av jobb ska man satsa på samt vad gissar du ingångslönen kan ligga på?
Jag blir själv klar med år 4 på Ind.ek. nu till sommaren så du får ta mina svar med en nypa salt. Tidigare inlägg, och detta, är baserade på mina egna reflektioner och inte på fakta eller erfarenhet =)

Det låter som att kandidaten definitivt kompletterar din inriktning och målbild på ett bra sätt, så jag tycker att du ska köra ända in i kaklet. Du låter onekligen attraktiv för arbetsmarknaden med en gedigen bas (maskinteknik + inriktningen) kompletterat med mer specifik, om än generell, kunskap inom ekonomi. Jag tror inte att ekonomikandidaten kommer bidra med något till din inriktning i finansiell matematik, däremot ger den dig en bättre förståelse för företag och ekonomi i allmänhet varför den blir ett bra komplement.

Som jag nämnde tidigare tror jag att ens utbildning främst påverkar de första jobben i ens karriär. Därefter handlar det om hur man presterar och vilka erfarenheter man har från tidigare anställningar. Att ha en ekonomikandidat vid sidan om kan utgöra en god förhandlingsbas vid en första anställning men den inbringar nog inga jättesummor utöver medel (vilket är 28-32 typ?). Av mina vänner att döma har olika inriktningsval möjliggjort, men inte limiterat dem, till anställningar inom inriktningen. Således är det bra att du får spetskompetens inom finans eftersom du nödvändigtvis inte behöver jobba inom det ifall du inte vill efter utbildningen.
 

Oew

Rolex
Det lustiga är att man redan med en normal skattesats på 33% betalar mer i skatt.
33% av 800 000:- är ju mer än 33% av 300.000:-
Men "Höginkomsttagare" betalar 56-58% skatt på allt över brytpunkten..

Ändå har Sosse-svensson mage att sitta och prata om hur bra dom rika i samhället har det.. Och att Moderaterna urholkat Sverige igenom skattesänkningar.
Vänstern vill ju både införskaffa höjd fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, gåvoskatt och ökad marginalskatt... Inte klokt....
Det bästa man kan göra är att redan ha pengar då vi i princip har gratis inkomst av kapital via isk. En vän till mig har gått från att betalat 7-siffrigt kapitalinkomst skatt till 5-siffrigt.
OnT så är väl fastigheter alltid ett bra yrke, låg skattesats osv
 
Det bästa man kan göra är att redan ha pengar då vi i princip har gratis inkomst av kapital via isk. En vän till mig har gått från att betalat 7-siffrigt kapitalinkomst skatt till 5-siffrigt.
OnT så är väl fastigheter alltid ett bra yrke, låg skattesats osv

Långsiktigt sparande ger historiskt en god avkastnig på lång sikt. Men det finns inga garantier.
 

Zingo

Rolex
Vad säger ni om en dubbelexamen då, civilingenjör + ekonomikandidant? Hur mycket mer attraktivt tror ni det är om man jämför med "alla andra", värt all tid och uppoffringar tror ni? Kan även passa på och fråga om någon här på KS har läst tillämpad matematik på KTH :)
Har flera vänner som har läst civil.ing plus civil.ekonom och som nån skrev så tillgodoräknas mycket vilket gör att det blir drygt två års extra heltid parallellt men alla läste det som gick extra på deltid då de även extrajobbade helger etc. Skulle inte räkna med någon extra lön för det utan istället att du får jobbet framför någon annan. När du väl fått jobbet så grundar sig lönehöjningen enbart på prestationen på jobbet.

Lycka till!
 
Hur står sig handels nu för tiden?
Tidigare har ju det varit en topputbildning och man har kunnat få jobb direkt efter utbildning på större finansbolag osv.
Men jag har hört rykten om att utbildningen tappat mycket av sin status och inte inte alls går att jämföra med tidigare.. Stämmer detta?
 

Zingo

Rolex
Hur står sig handels nu för tiden?
Tidigare har ju det varit en topputbildning och man har kunnat få jobb direkt efter utbildning på större finansbolag osv.
Men jag har hört rykten om att utbildningen tappat mycket av sin status och inte inte alls går att jämföra med tidigare.. Stämmer detta?
Överlägset bäst.
Att skolan kan ha tappat i ranking på internationella listor avseende forskning etc är full möjligt men inget som påverkat efterfrågan på studenterna. Huvudsakligen finans men många fler inom entreprenör jämfört med tidigare, enligt uppgift.
 

Oew

Rolex
Dom flesta experter tror ju på en hiskelig global börs krasch inom kort (Kort = Inom 1-10 år)
Sparar man långsiktigt så tycker inte jag det spelar någon roll. Sätter du in 1000kr/mån i en billig s&p indexfond så kan jag nästan garantera att dina barn eller barnbarn beroende på hur gammal du är idag, aldrig behöver jobba.
Buy when there's blood on the streets!
 
D

Deleted member 5780

Guest
Sparar man långsiktigt så tycker inte jag det spelar någon roll. Sätter du in 1000kr/mån i en billig s&p indexfond så kan jag nästan garantera att dina barn eller barnbarn beroende på hur gammal du är idag, aldrig behöver jobba.
Buy when there's blood on the streets!
Hmm. Om du sparar 1000:-/mån i 50 år (!) med en förväntad snittavkastning på 7% årligen blir det ca 5000 000:-, exkl ev skatter och i dagens pengavärde.
Så avkomman får nog jobba en stund i alla fall.
 
Jag bara är tvungen att posta denna artikeln efter den lilla OT diskussionen vi hade häromdagen.
Här ser ni tydligt hur media vinklar klassamhället..
Som om det vore höginkomsttagares fel att vi har fattigpensionärer och en pension som bara blir sämre och sämre.....
Det är ju för helvete redan den inkomstklassen som bidrar överlägset mest i samhället ekonomiskt (Både procentuellt och totalsumma)
Så vad spelar det för roll att någon som tjänar mer pengar har städhjälp medan någon i förorten inte har råd och får städa hemma själv?

Jobbar man mindre så har man ju i regel mer tid att städa dessutom! Punkt...


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22641611.ab
 

Oew

Rolex
Hmm. Om du sparar 1000:-/mån i 50 år (!) med en förväntad snittavkastning på 7% årligen blir det ca 5000 000:-, exkl ev skatter och i dagens pengavärde.
Så avkomman får nog jobba en stund i alla fall.
Snittavkastningen på S&P ligger över 11%, räknar man med ett par procents inflation så blir det 9% i reella termer. Sedan så efter du har ackumulerat runt 10m så kan man leva väldigt bra på avkastningen men du har rätt i att det tar tid!
 
Snittavkastningen på S&P ligger över 11%, räknar man med ett par procents inflation så blir det 9% i reella termer. Sedan så efter du har ackumulerat runt 10m så kan man leva väldigt bra på avkastningen men du har rätt i att det tar tid!

11% är inget man kan räkna med på lång sikt ur indexfonder och utan aktivt förvaltande..
Jag säger inte att det inte går.. Men det är svårt.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Vad säger ni om en dubbelexamen då, civilingenjör + ekonomikandidant? Hur mycket mer attraktivt tror ni det är om man jämför med "alla andra", värt all tid och uppoffringar tror ni? Kan även passa på och fråga om någon här på KS har läst tillämpad matematik på KTH :)

Jag hade kört på MBA-spåret om jag fick göra om (och rätt). Inte för att brist på kunskaper hindrar mig i min yrkesutövning utan för att det tar bort snacket om utbildning helt. Internationellt sett och på högre positioner är en MBA en dörröppnare av rang. Alternativet (Som funkar förvånansvärt bra och som visar att innehållet i utbildningarna är av sekundär betydelse) är en executive MBA.

När vi rekryterar (konsultfirma, kommunikation) så är utbildning en ren hygienfaktor. Det är allt annat som avgör om du är en bra kandidat. En handelsexamen ger ingenting.
 

Zingo

Rolex
Jag hade kört på MBA-spåret om jag fick göra om (och rätt). Inte för att brist på kunskaper hindrar mig i min yrkesutövning utan för att det tar bort snacket om utbildning helt. Internationellt sett och på högre positioner är en MBA en dörröppnare av rang. Alternativet (Som funkar förvånansvärt bra och som visar att innehållet i utbildningarna är av sekundär betydelse) är en executive MBA.

När vi rekryterar (konsultfirma, kommunikation) så är utbildning en ren hygienfaktor. Det är allt annat som avgör om du är en bra kandidat. En handelsexamen ger ingenting.
Kommunikation, då är det typ Bergs och den typen som primärt är intressanta? Bara nyfiken, har vänner även inom det som dock har gått helt annan utbildning men som ändrat inriktning på karriären.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Som en gammal kollega.

MBA ifrån Harvad, höll på att sätta i halsen när han nämnde det :D

Jag hade kört på MBA-spåret om jag fick göra om (och rätt). Inte för att brist på kunskaper hindrar mig i min yrkesutövning utan för att det tar bort snacket om utbildning helt. Internationellt sett och på högre positioner är en MBA en dörröppnare av rang. Alternativet (Som funkar förvånansvärt bra och som visar att innehållet i utbildningarna är av sekundär betydelse) är en executive MBA.

När vi rekryterar (konsultfirma, kommunikation) så är utbildning en ren hygienfaktor. Det är allt annat som avgör om du är en bra kandidat. En handelsexamen ger ingenting.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Kommunikation, då är det typ Bergs och den typen som primärt är intressanta? Bara nyfiken, har vänner även inom det som dock har gått helt annan utbildning men som ändrat inriktning på karriären.

Ja om du vill jobba som strateg/kommunikatör/konsult så är Berghs/Hyper Island bra. Funkar absolut om du vill jobba på reklambyrå också.
Men civil-ek inriktn. marknadsföring fungerar precis lika bra och öppnar fler dörrar om du vill vidare på kundsidan. Då är du inte lika begränsad i ditt område. Berghskurser och Hyper island kan du dessutom addera eftersom när du vill utveckla din kompetens inom särskilda områden.

MBA öppnar även dörrar mot verksamhetsutveckling och digitalisering vilket lär vara en bra språngbräda in till högre positioner framöver.
 

Knekten_

Omega
Hur mycket tror ni det gynnar min lillebror att köra GMU sjukvårdare för att sedan söka något medicin relaterat på universitetet?
 
Jag är säkert tvåa eller ännu senare på den här bollen, men om man inte vill plugga alltför länge så är IHM Business School´s KY-utbildningar att rekommendera.
Jag gick deras Företagssäljare och många av mina klasskompisar har idag bra (läs: välavlönade) jobb inom sälj och marknadsföring. Själv valde jag att kliva in i bank-snurren efter utbildningen så jag tjänar tyvärr inte så bra. En positiv del med utbildningen är praktiken som väldigt ofta leder till jobba direkt efter utbuildningen.

http://www.ihm.se/utbildning/foretagssaljare
 

Oew

Rolex
11% är inget man kan räkna med på lång sikt ur indexfonder och utan aktivt förvaltande..
Jag säger inte att det inte går.. Men det är svårt.
Fast kollar man historiskt är det precis det man kunnat gjort, även om det inte garanterar att utvecklingen fortsätter i samma takt men jag tycker inte något tyder på att det kommer bli mindre i framtiden. Sen är det ju knappast svårt att köpa en indexfond ;)
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Jag är säkert tvåa eller ännu senare på den här bollen, men om man inte vill plugga alltför länge så är IHM Business School´s KY-utbildningar att rekommendera.
Jag gick deras Företagssäljare och många av mina klasskompisar har idag bra (läs: välavlönade) jobb inom sälj och marknadsföring. Själv valde jag att kliva in i bank-snurren efter utbildningen så jag tjänar tyvärr inte så bra. En positiv del med utbildningen är praktiken som väldigt ofta leder till jobba direkt efter utbuildningen.

http://www.ihm.se/utbildning/foretagssaljare

Samma utbildning som jag :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om man inte vill lägga lång tid på utbildning är Sälj rätt väg att gå. Dina kunder skiter fullständigt i vad du har pluggat och dina chefer tittar bara på en enda sak - din försäljning. Sedan går du vidare till nästa gig efter 12 månader och förbättrar villkoren lite mer för varje gång. Utfall är allt, utbildning intet.

Men jävlar vilket grisjobb det är om man inte har "rätt" personlighet för det (som jag). Du måste hela tiden kunna skaka av dig jobbiga och stundtals oförskämda kunder och ha 100% energi i nästa samtal oavsett. Det är en konst. Men bara som exempel vilka löner det kan ge så hade toppsäljarna i 25-30 års åldern på ett callcenter kopplat till oss 70-85.000kr i månaden och då jobbade de 75%...
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Hur står sig handels nu för tiden?
Tidigare har ju det varit en topputbildning och man har kunnat få jobb direkt efter utbildning på större finansbolag osv.
Men jag har hört rykten om att utbildningen tappat mycket av sin status och inte inte alls går att jämföra med tidigare.. Stämmer detta?
För att bygga vidare på det @Zingo skrev så skriker marknaden efter ekonomer just nu, min handelsstuderande kompis har tackat nej till ett antal jobb relaterat till ekonomi och redovisning :)
 
Jag blir själv klar med år 4 på Ind.ek. nu till sommaren så du får ta mina svar med en nypa salt. Tidigare inlägg, och detta, är baserade på mina egna reflektioner och inte på fakta eller erfarenhet =)

Det låter som att kandidaten definitivt kompletterar din inriktning och målbild på ett bra sätt, så jag tycker att du ska köra ända in i kaklet. Du låter onekligen attraktiv för arbetsmarknaden med en gedigen bas (maskinteknik + inriktningen) kompletterat med mer specifik, om än generell, kunskap inom ekonomi. Jag tror inte att ekonomikandidaten kommer bidra med något till din inriktning i finansiell matematik, däremot ger den dig en bättre förståelse för företag och ekonomi i allmänhet varför den blir ett bra komplement.

Som jag nämnde tidigare tror jag att ens utbildning främst påverkar de första jobben i ens karriär. Därefter handlar det om hur man presterar och vilka erfarenheter man har från tidigare anställningar. Att ha en ekonomikandidat vid sidan om kan utgöra en god förhandlingsbas vid en första anställning men den inbringar nog inga jättesummor utöver medel (vilket är 28-32 typ?). Av mina vänner att döma har olika inriktningsval möjliggjort, men inte limiterat dem, till anställningar inom inriktningen. Således är det bra att du får spetskompetens inom finans eftersom du nödvändigtvis inte behöver jobba inom det ifall du inte vill efter utbildningen.

Tack för ett välutvecklat svar, det är precis som du säger att kandidaten kompletterar min inriktning samtidigt som jag kan se det som ett redskap för framtiden då allmän kunskap inom ekonomi verkligen underlättar för en i det verkliga livet. När det kommer till framtida jobb så vill jag verkligen se till att man hamnar i de större företagen ( lite överdrivet nu men, Goldman Sachs, J.P.Morgan och större banker utomlands) från början och därifrån arbeta mig uppåt. Som du säger då spelar bland annat utbildningen samt betygen en viss roll för att dessa företag ens ska fundera på att kalla in en på interview.

Har flera vänner som har läst civil.ing plus civil.ekonom och som nån skrev så tillgodoräknas mycket vilket gör att det blir drygt två års extra heltid parallellt men alla läste det som gick extra på deltid då de även extrajobbade helger etc. Skulle inte räkna med någon extra lön för det utan istället att du får jobbet framför någon annan. När du väl fått jobbet så grundar sig lönehöjningen enbart på prestationen på jobbet.

Lycka till!
Det stämmer bra, jag kommer nu att läsa fristående kurser och på två års period hinner jag läsa till en kandidatexamen inom ekonomi då 60HP är valfria (vilket jag redan har läst på KTH). Anledningen till dubblingen är just för att ha lite extra meriter som jag kan konkurrera med andra. Sedan är det som du säger upp till var och en att prestera och bevisa att man är värdig en hög lön.

Jag hade kört på MBA-spåret om jag fick göra om (och rätt). Inte för att brist på kunskaper hindrar mig i min yrkesutövning utan för att det tar bort snacket om utbildning helt. Internationellt sett och på högre positioner är en MBA en dörröppnare av rang. Alternativet (Som funkar förvånansvärt bra och som visar att innehållet i utbildningarna är av sekundär betydelse) är en executive MBA.

När vi rekryterar (konsultfirma, kommunikation) så är utbildning en ren hygienfaktor. Det är allt annat som avgör om du är en bra kandidat. En handelsexamen ger ingenting.

Men MBA är det inte den masternivå eller är jag helt ute och cyklar? Nu tänker jag snarare på saker som jag kan göra för att spetsa till mitt CV, alltså extra meriter för att konkurrera mot andra för en kallelse till interview, sedan är det ju som du säger att det är upp till personen att övertala arbetsgivaren att man är den rätta.
 

Gurgel

Cartier
Det enda som spelar roll är att det är roligt på jobbet. Om du tvingas jobba 12h per dag för en bra lön genom att göra ett trist jobb kommer du inte vara lycklig. Så skit i vilken utbildning som eventuellt kan leda till det bäst betalda jobbet. Dessutom leder utbildningen bara till ditt första jobb, därefter är det din prestation och vad du lärt dig på dina tidigare arbetsplatser det enda som spelar roll. Och du kommer bara tjäna mycket pengar om du är duktig på det du gör, det blir du om du tycker det är roligt!
Det är iafl vad jag tror.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det enda som spelar roll är att det är roligt på jobbet. Om du tvingas jobba 12h per dag för en bra lön genom att göra ett trist jobb kommer du inte vara lycklig. Så skit i vilken utbildning som eventuellt kan leda till det bäst betalda jobbet. Dessutom leder utbildningen bara till ditt första jobb, därefter är det din prestation och vad du lärt dig på dina tidigare arbetsplatser det enda som spelar roll. Och du kommer bara tjäna mycket pengar om du är duktig på det du gör, det blir du om du tycker det är roligt!
Det är iafl vad jag tror.

Är man någorlunda normal så räcker en bra lön långt. Man behöver inte ha en überlön för att vara lycklig.
 
Topp