Gunnar Cyrén, Märta Måås, Lisa Larson och…
…Kronometer 103 - eller Seiko QC-951, om man så vill.
Frågar man frun så måste en bort.
Oklart vad hon har emot Gunnar Cyrén.
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Trevlig klocka.Bidrar med ett stycke arvegods efter min farmor och farfar. Ett Westerstrand väggur med pendel. Vrids upp med nyckel via hålen i urtavlan. Det ena hålet är för urverket, den andra för slagverket. Klockan slår varje timme, halvtimmarna markeras med ett slag.
Klockan hängdes upp på väggen hos mina farföräldrar för första gången 1946, det år då både min far föddes och då familjen flyttade in i det nya hus min farfar byggt. Min far, jag själv, mina syskon och alla mina kusiner har vuxit upp till klangen av denna klocka.
Nu hänger den hos mig Och tyvärr så sackar sig klockan avsevärt.
Hur justerar man gånghastigheten på detta verk? Jag har skruvat som en bäver på den justerskruv som sitter på pendeln, försökt hissa upp vikten och på så sätt få en "kortare" pendel med snabbare svep. Men det verkar inte bita ordentligt.
Har någon nått tips?
Jag älskar den klockan, den är full av nostalgi och minnen!Trevlig klocka.
Hur pass stor gångavvikelse har klockan?
Höj pendellinsen för att få den gå fortare och sänk den för att få den gå saktare. Man behöver normalt sett inte skruva många varv med justerskruven.
Väggur behöver normalt sett en helrenovering med jämna mellanrum.
Spontan gissning: 3LR12. Kolla om måtten verkar stämma.Hej, hoppas jag ställer denna fråga i rätt tråd. Min fru fyndade en väggklocka och och vi är nyfikna på vad man behöver göra för att den att fungera.
Är inget klassiskt batteri som behövs, är det vi förstått. Någon som kan guida mig? Stort tack på förhand
Tack, ska testa!Spontan gissning: 3LR12. Kolla om måtten verkar stämma.