• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värdepost eller ej?

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Kommer nyss från Postens företagscenter. Ville skicka en klocka försäkrat +50k inrikes. Efter mycket knappande på en terminal som såg ut att vara från 80-talet kom tjejen i luckan fram till att det inte gick att försäkra över 50k. På vägen därifrån hann jag även beta av DHLs och Schenkers utlämningsställen (tack och lov bor man inte på bystan så de ligger på promenadavstånd). Ingen av dem sysslar heller med försäkring av värdefullare försändelser. Nu återstår frågan, hur fan ska jag skicka mitt paket? Levde i villfarelsen att Posten värde funkade upp till 200k.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kommer nyss från Postens företagscenter. Ville skicka en klocka försäkrat +50k inrikes. Efter mycket knappande på en terminal som såg ut att vara från 80-talet kom tjejen i luckan fram till att det inte gick att försäkra över 50k. På vägen därifrån hann jag även beta av DHLs och Schenkers utlämningsställen (tack och lov bor man inte på bystan så de ligger på promenadavstånd). Ingen av dem sysslar heller med försäkring av värdefullare försändelser. Nu återstår frågan, hur fan ska jag skicka mitt paket? Levde i villfarelsen att Posten värde funkade upp till 200k.


Tyvärr, har alltid varit 50k :(
Har egentligen inget bra svar på din fråga mer än att jag skulle ha skickat med värde i alla fall :)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Kommer nyss från Postens företagscenter. Ville skicka en klocka försäkrat +50k inrikes. Efter mycket knappande på en terminal som såg ut att vara från 80-talet kom tjejen i luckan fram till att det inte gick att försäkra över 50k. På vägen därifrån hann jag även beta av DHLs och Schenkers utlämningsställen (tack och lov bor man inte på bystan så de ligger på promenadavstånd). Ingen av dem sysslar heller med försäkring av värdefullare försändelser. Nu återstår frågan, hur fan ska jag skicka mitt paket? Levde i villfarelsen att Posten värde funkade upp till 200k.

Man kan alltid separera klocka från band om det exempelvis är en guldklocka och skicka de separat? Kanske inte det smidigaste eller billigaste men fungerar gör det iaf. På så vis är det hela värdet försäkrat om än till dubbel avgift...
Edit: förutsätter att båda delar understiger värdet 50k...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Man kan alltid separera klocka från band om det exempelvis är en guldklocka och skicka de separat? Kanske inte det smidigaste eller billigaste men fungerar gör det iaf. På så vis är det hela värdet försäkrat om än till dubbel avgift...
Edit: förutsätter att båda delar understiger värdet 50k...

Bra idé där. Inget jag tänkt på tidigare.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Man kan alltid separera klocka från band om det exempelvis är en guldklocka och skicka de separat? Kanske inte det smidigaste eller billigaste men fungerar gör det iaf. På så vis är det hela värdet försäkrat om än till dubbel avgift...
Edit: förutsätter att båda delar understiger värdet 50k...
Tack för ett enkelt men genialt tips, som efter att du påtalat det framstår som självklart
Jag kör på det. Tycker dock att det är rubbat att Posten inte tillhandahåller möjligheten att skicka värde fullförsäkrat +50k. Det kan ju inte bara vara klocknördar som efterfrågar det
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Tack för ett enkelt men genialt tips, som efter att du påtalat det framstår som självklart
Jag kör på det. Tycker dock att det är rubbat att Posten inte tillhandahåller möjligheten att skicka värde fullförsäkrat +50k. Det kan ju inte bara vara klocknördar som efterfrågar det

De enklaste sätten är ofta de bättre. Förövrigt en mycket fin klocka som jag lätt hade köpt om omständigheterna var annorlunda:)
 

daniel86

Breitling
Översäg har jobbat innan på posten och då rekommenderade jag alla REK istället så är nog ändå bäst.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Vad du än gör så är det viktigt att läsa Postens villkor för personalen har mycket ofta inte helt rätt......:(
Jag har skickat sedlar i ett kuvert och frågade kassörskan på "riktiga" Postens företagscenter hur jag skulle skicka billigast.
Fick svaret att jag skulle reka, gjorde så, brevet försvann och jag talade om att jag hade 7.000 kr i brevet, så jag fick NOLL kronor eftersom jag lagt i 7.000 och man får bara köra upp till 5.000, allt enligt villkoren.

Jag polisanmälde Posten Regeringsgatan, en anmälan som polisen självklart la ner direkt......

En annan gång använde jag Posten "skicka lätt", ett spårbart säkert sätt enligt kassörskan.....Fick en tid senare en auktionsvinst på tradera skickad till mig, och fick meddelande att det fanns att hämta på Posten....inte fan fanns det där....och när jag anmälde att det förkommit så talade kundtjänst glatt om för mig att det räknas som brev.....och det ersätter man med NOLL kronor :(

Jag anmälde Posten Regeringsgatan igen, och polisen la ner direkt.....

Med andra ord lita aldrig på personalen, läs villkoren och lägg aldrig i mer värde än det står i villkoren för då gäller inte försäkringen alls.
 

david12

Breitling
I och för sig, men jag antar att det är för säkerhetens skull, att man inte vill avslöja rutiner och postgången kring värdefulla paket, etc.

Men ringer du till posten och uppger nummer ska de kunna spåra manuellt.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Lyfter denna tråden en sväng. Jag har letat och letat men hittar inget bra svar på min fråga:
Hur fasen ska man bära sig åt för att skicka en klocka som är värd över 50k? Finns det inget bra sätt eller vad handlar det om? Det enklaste antar jag är att lösa det f2f, men det är ju lite drygt att köra typ 100 mil (eller vad det nu kan handla om) på en dag för att göra en klockaffär. Anyone?
 

Marikong

Cartier
2-Faktor
Man kan alltid separera klocka från band om det exempelvis är en guldklocka och skicka de separat? Kanske inte det smidigaste eller billigaste men fungerar gör det iaf. På så vis är det hela värdet försäkrat om än till dubbel avgift...
Edit: förutsätter att båda delar understiger värdet 50k...
 

JB_XII

Rolex
Lyfter denna tråden en sväng. Jag har letat och letat men hittar inget bra svar på min fråga:
Hur fasen ska man bära sig åt för att skicka en klocka som är värd över 50k? Finns det inget bra sätt eller vad handlar det om? Det enklaste antar jag är att lösa det f2f, men det är ju lite drygt att köra typ 100 mil (eller vad det nu kan handla om) på en dag för att göra en klockaffär. Anyone?

Finns tilläggsförsäkringar om värdet överstiger 50k. Något jag läst bara, inte testat i praktiken.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Finns tilläggsförsäkringar om värdet överstiger 50k. Något jag läst bara, inte testat i praktiken.
Ok!
Jag tänker att bara här på KS så flyger ju dyra klockor fram och tillbaka över landet hela tiden, så det måste ju finnas en massa erfarenhet av att skicka dyra klockor.
 

Bas

Patek
Lyfter denna tråden en sväng. Jag har letat och letat men hittar inget bra svar på min fråga:
Hur fasen ska man bära sig åt för att skicka en klocka som är värd över 50k? Finns det inget bra sätt eller vad handlar det om? Det enklaste antar jag är att lösa det f2f, men det är ju lite drygt att köra typ 100 mil (eller vad det nu kan handla om) på en dag för att göra en klockaffär. Anyone?
Dhl har en tjänst där du kan försäkra paketet till ett mycket högra värde än 50k, det kostar 1% av värdet på klockan. Då kommer det en bil och hämtar upp paketet hemma hos dig. Den tjänsten måste beställas online, sen får du skriva ut fraktsedlar osv innan dom kommer.
Jag valde att köra 50mil senaste två affärerna som översteg 50k för jag litar inte riktigt på posten.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ok!
Jag tänker att bara här på KS så flyger ju dyra klockor fram och tillbaka över landet hela tiden, så det måste ju finnas en massa erfarenhet av att skicka dyra klockor.
Tror det vanligaste förfarandet är att skicka det som värde och sedan hålla tummarna. Har aldrig hört talats om att ett värdepaket försvunnit?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Ok!
Jag tänker att bara här på KS så flyger ju dyra klockor fram och tillbaka över landet hela tiden, så det måste ju finnas en massa erfarenhet av att skicka dyra klockor.
Jag har skickat som värde även om klockan kostat mer än 50. Upplever trots allt värdepakt som ganska så säkert och har aldrig hört att ett paket försvunnit, ska väl nästan till att posttransporten blir rånad för att det ska försvinna och det tillhör inte vanligheten att det händer. Att det bara hanteras av Postnord själva och inte går ut till ombud tror jag gör mycket för ombuden ser jag som en svag punkt. Sedan är värdepakt prioriterade av posten så summan av det hela är att jag känner mig trygg med att skicka dyrare klockor som värde. Att jag sedan i övrigt inte har ett allt för stort förtroende för Postnord är en annan sak.
 

nilbri

Cartier
Postnord har slarvat bort två paket för mig. Dock inte klockor. Senaste paketet de slarvat bort var en hembio.
 
Topp