• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är er största fysiska prestation?

Kallebalik

Friends of KS
Baskermarsch. Det enda jag minns av sista etappen språngmarsch påväg in tillbaka på regementet är att en kapten springer upp jämte mig och en kamrat och skriker "fram med kukjäveln och spring för i helvete!" sen kvicknar jag till i framstupa sidoläge på gräset en bit in på mål. Hade förmodligen kräkts lite survatten från ett dike vi vadat igenom. När majoren senare kommenderade "mössa av, basker på" var det så jävla värdigt. Avundas inte de många som bröt och fick stå vid sidan av och kolla på. 9 år sedan nu.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Kebnekaise tillsammans med @Wollen i gassande sol och runt 30 grader. Betydligt mycket jävla jobbigare än vi hade förväntat oss. Wollen försökte muntra upp mig med en påse Zoo på vägen ner varpå jag kände för att dränka honom i en jokk. Nästa år kör vi Kilimanjaro, i ingångna och inte för små kängor.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Nijmegenmarschen otränad och hyffsat nyopererad är nog det värsta jag gjort.
För er som inte vet vad det är så är det ca 160km på fyra dagar med uniform och 10kg packning nere i Nederländerna. jag vet att iaf jag och @StrawberryFields vart där nere. förhoppningsvis ett antal till.
Sett en hel del roliga klockor där nere...
Lägg till bakfylla och konstant sömnbrist, 2012 snittade jag under tre timmar sömn per dygn under marschen.
Tjurruset 2011 med en förkylning i kroppen var inte heller så jävla roligt. Bland det jobbigaste jag har gjort.
Projekt Försvara under GMUn, -22, 10m/s vind och en meter snö, det var kallt och djävligt.
Annars försöker jag att ta det ganska lugnt :)
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Jag är antagligen inte ensam här om att älska att röra på mig och vara utomhus. Därför undrar jag vad ni har gjort för något som ni anser är er största fysiska prestation? Spelar ingen roll om ni sprungit en mil eller nio.

Sommaren 2013 cyklade jag genom åtta länder på sju dagar mellan Oslo och London för att samla ihop pengar för ryggmärgsforskning.
Totalt blev det nästan 200 mil på sju dagar, alltså nästan en Vätternrunda om dagen, varje dag i en vecka.
Vasaloppet otränad, typ... (5 mil i benen innan).
 

Simpatico

Rolex
En av dom största iallfall är följande.
Nu skall ni få höra.

Detta genomfördes för ganska så många år sen under en Utlandsmission på Balkan.
Jag fick syn på en anmälan till DANCON Deathmarch, det lät som en kul grej att göra. 10 mils marsch på 24 timmar.
Efter en stunds funderingar och konstaterande att jag hade inte tränat för detta, men hade en hyffsad grundkondition
och tre genomförda Nijmegen-marscher så anmälde jag mig.

-Ahh en baggis-utmaning tänkte hjärnan, -oh crap tänkte kroppen.

Marschdagen kom och vi var tre från min pluton som startade tillsammans. Första tre milen gick i rasande takt så dom passerades på 4h 50 min.
Allt vände vid 5 mil. Dom två jag gick med valde att bryta kort där efter. Den ena med en sträckning i sätesmuskelaturen och min stridsparskamrat med ett svullet knä och dom största infanteriskaven jag någonsin sett. Ett under att han kunde gå en längre sträcka med det.

Så efter 6 mil började kampen mellan kropp och hjärna. Då började allvaret på riktigt och så även terrängen, från asfalt till grusvägar och mindre vägar.
Vet inte riktigt hur många gånger jag idiotförklarade mig själv. Började med mentala lekar och peppningar. Vissa lyckade och andra inte fel så mycket.

Efter 8 mil var man inte så stark och milen började ta ut sin rätt. Kom ihåg att jag sparat ett Snickers och en C-cola för att fira passeringen av 8 mil, den fikan smakade gudomligt. Kan än idag få en skön känsla när jag ser den combon.

Och så efter 20 timmar och 20 minuter passerade jag mållinjen. En skön känsla i en kropp som hade för längesedan passerat bäst-före datumet.

Kan ju lugnt säja att man inte var tjänstbar dagarna efter. Kroppen och lederna var illa åtgångna och slitna.
Men återhämtningen var snabbare än den är idag. Ett skönt minne efteråt men när man var mitt i det var man kanske inte helt nöjd med valet.

Skulle idag inte göra om det.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
+1 på båda! 3 st Sthlm Marathon och en mara i Nice. Jobbigast var första maran för då var jag ovan och skadad redan från start. Keb var jobbigt för det var kallt och lite läskigt med klättringen (östra leden, vintersträckningen)

Edit: ok maran 2012 var också jobbig pga vädret...
Haha du är snäppet vassare!
Det var faktiskt 2012 jag sprang.. inte svinvarm på västerbron!
Keb tyckte jag sög för att jag insåg hur värdelöst det var att tälta haha.
 

Babinus

Cartier
En gång i stenåldern klarade jag 127,5 kg i ryck med en kroppsvikt på 83 kg. Dagen efter kom dopingpatrullen på oanmält besök. Jag blev jätteglad för det. Det blir inte alla. För tolv år sedan bar jag 100 kg på ryggen upp till en liten bergknalle på ca: 1 km promenad. För sju år sedan simmade jag 2000 m fjärilssim nonstop.

Någon av dessa tre. Svårt att säga vilken som är bäst. Numera är jag bara en skugga av vad jag varit, efter att en mötande bil föredrog samma sida som den jag satt i. Sju operationer, en delvis dysfunktionell högerarm och övriga sviter som ibland kräver starka smärtstillande piller har satt sina spår, kombinerat med stigande ålder och högre förekomst av latmask.

Fotnot: Illustration av ryck, för den som inte vet.
ryck.jpg
 

Babinus

Cartier
Min ena lunga la av totalt helt plötsligt för ca 2 år sedan
Kunde då knappt gå snabbt utan att behöva stanna och pusta ut, trappor var uteslutet i typ 1 år.
Nu springer jag 5km utan problem (fortfarande 30% nedsatt lungkapacitet )
Rätt jäkla nöjd med det :)
Var det en spontan pneumotorax? Då tycker jag att du ska vara riktigt stolt över vad du presterar idag.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Var det en spontan pneumotorax? Då tycker jag att du ska vara riktigt stolt över vad du presterar idag.

Är det samma som punkterad lunga eller lungkollaps?
Nix utan nerven som styr inandningen slutade mer eller mindre att fungera
Var nog på 20 undersökningar och träffade säkert de flesta experter och ingen vet varför det skedde
Men nerven som är skadar lagar sig självt sakta
 

MariaE

Panerai
Vilken grym prestation och för en riktigt god sak. Härligt.
Jag har 3 barn utan att ha fött några, det är en ganska bra prestation. :D
I tre års tid sprang jag 5 mil i veckan och det är jag kanske nöjd med. Jag har även hoppat bungyjump, fallskärm, åkt snowracer ner för ett plåttak med 2 m ner till mark (ungdomens dagar).. men mest stolt är jag över min prestation förra tisdagen när jag efter 2 års träningsuppehåll bestämde mig för att springa trail.. Jag kunde knappt ta mig ur sängen på tre dagar.

Däremot är jag grymt imponerad över allas riktiga prestationer! :wideyed:
 

Babinus

Cartier
Är det samma som punkterad lunga eller lungkollaps?
Nix utan nerven som styr inandningen slutade mer eller mindre att fungera
Var nog på 20 undersökningar och träffade säkert de flesta experter och ingen vet varför det skedde
Men nerven som är skadar lagar sig självt sakta
Ja, det är detsamma som lungkollaps. Punkterad lunga kallas traumatisk pneumotorax och var en av mina skador vid bilkrocken. Det du beskriver verkar inte mindre läskigt. Imponerande det du klarar med 30% bortfall. Hoppas du får full kapacitet på sikt och bra att du kämpar.
 

icalle

Friends of KS
Rn blandning mellan fysiskt och psykiskt.
Men när jag fiska räkor med min lilla fiskebåt, tror jag snitta 6-10 H sömn på en vecka.
Hus mig va sliten man var.
Man satte äggklocka på 10-15 min eftersom det är väldigt farligt att somna när man trålar.
 
Topp