• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ska jag köpa för vintage-tråden. Fråga här!

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag gillar verkligen DJ med svart tavla och rasslig jubilee :)

Oj! Tre riktigt trevliga ur, svårt att välja en... Köp alla tre! :)

Men om jag måste välja utan att räkna in prisbild: 1. Dj 2. Seamaster 3. Pie-pan

Föredrar quickset så säger 16014!

Nu spontanade jag visst ett BoR, så det får bli en Omega, troligen Seamaster :)
IMG_5655.PNG
 

Feffe

Cartier
Jag är sugen på något nytt! I min lilla vintagesamling finns just nu en Tissot från 40-talet, en Seiko Quartz från -77 och en Raketa från 90-talet (kanske inte räknas.. :)). Funderar på något lite mer spännande.. kanske en kronograf? Har en budget på max 3000 kr så frågan är om det räcker. Går det att hitta nån trevlig vintagekronograf i den prisklassen? Eller kanske en dykare i mindre storlek... Äh, jag vet inte! Nån som har något tips?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jag är sugen på något nytt! I min lilla vintagesamling finns just nu en Tissot från 40-talet, en Seiko Quartz från -77 och en Raketa från 90-talet (kanske inte räknas.. :)). Funderar på något lite mer spännande.. kanske en kronograf? Har en budget på max 3000 kr så frågan är om det räcker. Går det att hitta nån trevlig vintagekronograf i den prisklassen? Eller kanske en dykare i mindre storlek... Äh, jag vet inte! Nån som har något tips?
Finns det definitivt! Denna låg ute för 2500, 35 mm, helstål med landeronverk. Böt till mig den häromveckan. Bara att skumma köp&sälj eller tradera! :)
IMG_20170720_122530_136.jpg
IMG_20170714_112048_060.jpg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
I väntan på en Pie-Pan rockar jag länken på en pointerdate :)
IMG_5879.JPG

Dock skulle jag uppskatta er hjälp med om länken är äkta. Har aldrig tidigare känt på en BoR så har lixom ingen referens... Den är rätt lätt och spännet känns rätt enkelt.
IMG_5880.JPG
IMG_5881.JPG
IMG_5882.JPG


Vidare är ena halvan av länken matt på insidan, och andra halvan av länken är blank på insidan. Ska det vara så?
IMG_5884.JPG
IMG_5885.JPG


IMG_5886.JPG
 

Bilagor

  • IMG_5879.JPG
    IMG_5879.JPG
    154.9 KB · Visningar: 17
  • IMG_5881.JPG
    IMG_5881.JPG
    120.4 KB · Visningar: 16
  • IMG_5885.JPG
    IMG_5885.JPG
    138.1 KB · Visningar: 17
  • IMG_5884.JPG
    IMG_5884.JPG
    201.5 KB · Visningar: 17
  • IMG_5886.JPG
    IMG_5886.JPG
    203.7 KB · Visningar: 17
  • IMG_5882.JPG
    IMG_5882.JPG
    222.3 KB · Visningar: 15

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
I väntan på en Pie-Pan rockar jag länken på en pointerdate :)
IMG_5879.JPG

Dock skulle jag uppskatta er hjälp med om länken är äkta. Har aldrig tidigare känt på en BoR så har lixom ingen referens... Den är rätt lätt och spännet känns rätt enkelt.
IMG_5880.JPG
IMG_5881.JPG
IMG_5882.JPG


Vidare är ena halvan av länken matt på insidan, och andra halvan av länken är blank på insidan. Ska det vara så?
IMG_5884.JPG
IMG_5885.JPG


IMG_5886.JPG
@tdn-dk kanske vet? :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Väntar på besked om jag kommer få klippa en viss modern klocka, men blir det inte av så vill jag nog lägga åtminstone en del av pengarna i vintage. Så, om ni hade 40k att lattja med - vad skulle ni köpt? En eller två klockor, några tusenlappar upp och ned ok. Är en sucker för kronografer. Give me some inspiration!
 

Psykel

Patek
Väntar på besked om jag kommer få klippa en viss modern klocka, men blir det inte av så vill jag nog lägga åtminstone en del av pengarna i vintage. Så, om ni hade 40k att lattja med - vad skulle ni köpt? En eller två klockor, några tusenlappar upp och ned ok. Är en sucker för kronografer. Give me some inspiration!
En Autavia eller en Monaco, kanske? Men om JAG hade 40k att lägga på klockor så hade det blivit en hel näve vintage Grand Seiko! :D
 
  • Like
Reactions: PJW

PJW

Audemars
2-Faktor
En Autavia eller en Monaco, kanske? Men om JAG hade 40k att lägga på klockor så hade det blivit en hel näve vintage Grand Seiko! :D
Autavia så är det nog en 1163 eller dylik 70-talare som gäller för given budget. Håller ögonen lite på utbudet hos Abel (heuertime) och vintageheuer.com. Men en Monaco ryms väl inte inom budget? Även om det vore en fantastisk klocka jag mer än gärna lägger vantarna på. Vad säger @PR1973 ? Vad i Heuerväg ryms för max 50k (let's stretch it a bit :) )
 

Psykel

Patek
Autavia så är det nog en 1163 eller dylik 70-talare som gäller för given budget. Håller ögonen lite på utbudet hos Abel (heuertime) och vintageheuer.com. Men en Monaco ryms väl inte inom budget? Även om det vore en fantastisk klocka jag mer än gärna lägger vantarna på. Vad säger @PR1973 ? Vad i Heuerväg ryms för max 50k (let's stretch it a bit :) )
Dålig koll på Heuer, bara föreslog nåt roligare än Speedmaster! :D
Nån intressantare Omega då, typ Flightmaster? 25-30.000 på chrono24, verkar det som.
 
  • Like
Reactions: PJW

Andersml

Audemars
2-Faktor
Väntar på besked om jag kommer få klippa en viss modern klocka, men blir det inte av så vill jag nog lägga åtminstone en del av pengarna i vintage. Så, om ni hade 40k att lattja med - vad skulle ni köpt? En eller två klockor, några tusenlappar upp och ned ok. Är en sucker för kronografer. Give me some inspiration!
Med den budgeten kan du få mycket kul!

En Carrera kanske:
IMG_5344.JPG


Eller en El Primero :)
IMG_5653.JPG
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Autavia så är det nog en 1163 eller dylik 70-talare som gäller för given budget. Håller ögonen lite på utbudet hos Abel (heuertime) och vintageheuer.com. Men en Monaco ryms väl inte inom budget? Även om det vore en fantastisk klocka jag mer än gärna lägger vantarna på. Vad säger @PR1973 ? Vad i Heuerväg ryms för max 50k (let's stretch it a bit :) )
Klart du ska ha en Heuer :) En Monaco blir tajt, eller rättare sagt nog omöjligt för dom pengarna om du vill ha en med bra urtavla utan skador från smällt packning och med bra boett. Autavia och Carrera finns det en hel del olika modeller som går att köpa med god marginal för dom pengarna, så länge som man håller sig till 70-talsmodellerna. Sen finns det en del mer udda modeller som Montreal, Daytona, Verona (värd att kolla in tycker jag om man gillar klassiska boettformer) osv. som ryms fint inom 50, men utbudet är mer begränsat än av de "vanliga" modellerna. Abel är dyr och vintageheuer likaså, kan säkert vara värt det i vissa fall men för de vanligare modellerna så hade jag hellre gått på ebay eller chronotrader. Hojta till om du vill ha hjälp med utlåtande (eller för den delen att leta efter någon modell) :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Väntar på besked om jag kommer få klippa en viss modern klocka, men blir det inte av så vill jag nog lägga åtminstone en del av pengarna i vintage. Så, om ni hade 40k att lattja med - vad skulle ni köpt? En eller två klockor, några tusenlappar upp och ned ok. Är en sucker för kronografer. Give me some inspiration!
Speedmaster. Köper man en annan kronograf vill man ändå ha en speedmaster också, den är liksom ofrånkomlig.
 

Bankmannen

Breitling
Hej!

Har varit sugen på en Omega Speedmaster i flera år och känner att tiden är mogen. Har pendlat mellan Professional och Reduced men ändå landat i Reduced dels pga att det är en mindre investering samt att den är självuppdragande. Vad har ni för tips till mig, vad är att tänka på, köpa en utan cert för 10k eller med box osv för 15k. Vilka ordmodeller osv är bra? Vill gärna ha en med vita markeringar på urtavlan.
 

Fadershan

Patek
Hej!

Har varit sugen på en Omega Speedmaster i flera år och känner att tiden är mogen. Har pendlat mellan Professional och Reduced men ändå landat i Reduced dels pga att det är en mindre investering samt att den är självuppdragande. Vad har ni för tips till mig, vad är att tänka på, köpa en utan cert för 10k eller med box osv för 15k. Vilka ordmodeller osv är bra? Vill gärna ha en med vita markeringar på urtavlan.

Förlåt men överväg date oxå. 39mm och automatisk den med men inte ett piggy back verk som på reduced som ingen vill serva.. och vill de så kostar med massor :)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Väntar på besked om jag kommer få klippa en viss modern klocka, men blir det inte av så vill jag nog lägga åtminstone en del av pengarna i vintage. Så, om ni hade 40k att lattja med - vad skulle ni köpt? En eller två klockor, några tusenlappar upp och ned ok. Är en sucker för kronografer. Give me some inspiration!
Jag tycker Tissot har grymma vintage kronos. Då kan du även köpa dig en modernare om du har lust.
2 fina med i denna idag. https://klocksnack.se/threads/dagens-vintageur.4400/page-1573
Lite partisk är jag :)
 

Bankmannen

Breitling
Förlåt men överväg date oxå. 39mm och automatisk den med men inte ett piggy back verk som på reduced som ingen vill serva.. och vill de så kostar med massor :)

Ok fast den "vanliga" är ju så snygg ;) good to know, hur mkt går en service på?

Jag tycker Tissot har grymma vintage kronos. Då kan du även köpa dig en modernare om du har lust.
2 fina med i denna idag. https://klocksnack.se/threads/dagens-vintageur.4400/page-1573
Lite partisk är jag :)

Tack för tipset! :)
 

mxaho

Breitling
Ny på forumet så med hänseende till att jag möjligtvis postar i fel tråd. Jag är sugen på att köpa en DJ 16233 two-tone. Har kikat lite via Chrono24 men har aldrig tidigare handlat därifrån. Är det någonting speciellt man ska tänka på? Hittat ett intressant objekt där säljaren befinner sig i USA. Det går att handla Trusted Checkout, är det safe då? Hur går det till?
 

Psykel

Patek
Ny på forumet så med hänseende till att jag möjligtvis postar i fel tråd. Jag är sugen på att köpa en DJ 16233 two-tone. Har kikat lite via Chrono24 men har aldrig tidigare handlat därifrån. Är det någonting speciellt man ska tänka på? Hittat ett intressant objekt där säljaren befinner sig i USA. Det går att handla Trusted Checkout, är det safe då? Hur går det till?
Ingen koll på hur det går till, men Trusted Checkout ska väl vara säkert? Tänk på att räkna på 25% moms på totalsumman för både klocka och frakt när du beställer från USA!
 
Topp