• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför köper ingen här inne feta klockor med komplikationer?

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Dyra att köpa/serva. Samt om man råkar tappa/slå i en sådan klocka är den rätt körd sen.
 

Charles_

Rolex
Denna AP Quantum of time, optimerad för London, gick på sådär 9 miljoner. Jag provade den på Harrods, som har världsklass service. Avdelningschefen (personen med vita handskarna) fick en hjärtattack när jag låtsades tappa den :D

Nu ljuger du eller avdelningschefen lite ;)

En Equation of Time från AP likt den du testade kostar runt en halv miljon SEK.
 

Emil

Cartier
folket anser sig inte behöva massa onödiga komplikationer som inte bidrar med något?
jag vill ha en så clean tavla som möjligt just för att kunna läsa tiden lätt.
 

morrism

Audemars
287d-8797-4576-90cd-a3604c531272.jpg




Datejust med månfas, nytt för mig! Ganska coolt!
 

DrDre

Patek
027_4201.44.png
junghans-meister-agenda-027-4364-00.jpg
Jag gillar komplikationer. Alarm tex tycker jag är väldigt trevligt och jag skulle gärna ha en Memovox. En annan serie av komplikationer som jag gjort en "mental note" om är Junghans Meister serie. I synnerhet deras Meister Agenda är ju väldigt trevlig men även Meister Calendar är ju väldigt fin.
 

JiiWe

Cartier
287d-8797-4576-90cd-a3604c531272.jpg




Datejust med månfas, nytt för mig! Ganska coolt!

Är nog min absoluta favorit-Rolex. Gick på den här Chrono24-auktionen för inte så länge sedan. Om jag inte minns fel så var AfSjodahl med och budade på den (gick inte särskilt dyrt heller men den är ju moddad). Men sen är den tjock! 17 mm eller så... Det är väl det som talar emot klockan för den är helt underbar! Så jäkla snygg!
 
Är nog min absoluta favorit-Rolex. Gick på den här Chrono24-auktionen för inte så länge sedan. Om jag inte minns fel så var AfSjodahl med och budade på den (gick inte särskilt dyrt heller men den är ju moddad). Men sen är den tjock! 17 mm eller så... Det är väl det som talar emot klockan för den är helt underbar! Så jäkla snygg!

Vad är det som är moddat med den? Just månfasen?
 

AgE

Omega
Bortsett från att de ofta kostar som ett halvt hus så tycker jag att många klockor med komplikationer blir "för mycket". Som klocknörd kan jag iofs uppskatta dessa klockor bara för att de är så tekniskt avancerade och häftiga. Men tavlorna ser mest röriga ut. Som t.ex. många av JlC och Lange-modellerna här ovanför. Inte särskilt estetiskt tilltalande med 11 visare enligt mig. Och månadsvisning kan man ju inte ens intala sig själv att det är en smidig och "användbar" funktion... Plus att många komplikationsklockor är dressare, och när man trycker in en massa komplikationer tenderar de att bli på för tjocka. Den enda komplikationen jag egentligen uppskattar (förutom de "vanliga" som kronograf och GMT) är moonphase, som ofta kan vara snyggt utan att "ta över" och bli plottrigt. Ex JLC MUT Moon. Bland komplikationsklockor är annars graalen en Patek ref 2499.
Patek-Philippe-Reference-2499-from-1971.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ja, du låter väldigt trångsynt och fördomsfull.

Är du i krokarna så kan jag rekommendera ett besök hos Beijing watch factory, man håller en klass på sina exklusiva modeller som får många schweizare att skämmas. Seagull lämnar förresten en livstidsgaranti på sina tourbillon, något som är ganska unikt i branschen.

Det må jag mycket väl låta.
Misstro mig ej, jag gillar mycket med Kina. Men deras arbetsmoral är väldigt ofta rätt usel.
Jag är tyvärr i (utanför egentligen, Changxing dao) Shanghai så jag är en bra bit ifrån Beijing.
 

Whedda

Rolex
Tror framför allt det rör sig om ett kombination av högt inköpspris, känsliga verk, dyra servicekostnader och få köpare i andra hand.

Jag gillar komplikationer men det går ju inte att komma ifrån att en Rolex, Nautilus eller Royal Oak är lättare att sälja än trippelkalendrar och dresskronografer i samma prisklass.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Whedda

Rolex
Är också intresserad av vad en service på en Breguet eller PP kostar.

Saken är att de moderna manuella verken samt det lite enklare automatiska 324sc som sitter i 5711, 5167 och 5296 kan Rob Engström serva inhouse och behöver inte skickas till Schweiz. 324sc ligger på ca 7800kr för en basservice och de manuella något lägre runt 6000kr om jag inte minns helt fel.

När det kommer till komplikation eller ännu värre Grande Complications är det "estimate" som gäller och alltid service hos Patek.
Detta gäller även för modeller som är äldre än 20 år...

Beroende på hur pass komplicerad klockan är och självklart i vilket skick urverket är kan det kosta nästan precis hur mycket som helst. Men jag skulle nog räkna med att en 2499 skulle kunna springa upp en bit över 50 000 kr i service. Samtidigt har Patek en policy att om du vill kommer de ALLTID att serva din klocka om det så innebär att de behöver producera helt nya reservdelar till den.

Detta är dock inte något de bjuder på utan kommer avspeglas i kostnadsförslaget...
 
Topp