• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vettigt pris för förkortning av länk?

Taxman

Rolex
2-Faktor
Behöver man motivera sitt pris?

Klart man inte måste, iaf inte så länge någon är villig att betala. Men det kan väl ändå vara av intresse? Tänkte att någon här kanske satt på info som en novis som jag saknar.

Edit: eller är det känsligt om det visar sig att forumsponsorn inte är bäst, billigast och vackrast? ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag kan göra sånt här gratis åt folk under förutsättning att du inte tittar på när jag gör det eftersom jag vet flera här som skulle få panik över de "verktyg" jag använder :p
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Ett pris brukar väl oftast motiveras med: tillgång och efterfrågan på varan/tjänsten ställt mot alternativintäkt?

Jo, teorin bakom prissättning i en marknadsekonomi är jag också bekant med. Tänker snarare på om det är någon faktisk skillnad i arbetet som utförs. Gör RobE något som NK inte gör?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Klart man inte måste, iaf inte så länge någon är villig att betala. Men det kan väl ändå vara av intresse? Tänkte att någon här kanske satt på info som en novis som jag saknar.

Edit: eller är det känsligt om det visar sig att forumsponsorn inte är bäst, billigast och vackrast? ;)

Mej veterligen är prissättningen fri och vi ställer inga krav på våra sponsorer att vara billigast på marknaden.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jo, teorin bakom prissättning i en marknadsekonomi är jag också bekant med. Tänker snarare på om det är någon faktisk skillnad i arbetet som utförs. Gör RobE något som NK inte gör?


Tex kanske de inte repar klockan? Vilket en kompis råkade ut för när hans flickvän bytte batteri på sin Omega Smp Quartz på NK?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tex kanske de inte repar klockan? Vilket en kompis råkade ut för när hans flickvän bytte batteri på sin Omega Smp Quartz på NK?

Ja, fast det tycker jag väl egentligen att man ska slippa så länge man lämnar klockan hos en riktig urmakare/AD. Dock väldigt tråkigt om/när det händer.

Tror ändå att det kan bli ett besök hos RobE för att spana på lite andra klockor och se om servicen lever upp till sitt rykte. :D
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
500kr när en glad amatör gör det i en reklampaus (true story), trots att man lägger lite tid på att leta upp skruvmejseln. Det är bara löjligt.
 

ScubaKing

Audemars
Har man råd med en Daytona eller i alla fall vill "visa" att man har råd med en Daytona så får man ha råd med en femhundring för fix av länken tycker jag. Lite som att äga och köra en Lamborghini Countach och sedan serva den hos Bogdan och hans brorsa i Skärholmen för "Bästa pris kompisen"....
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Var förbi Rob snabbt förra veckan och behövde korta länken lite i förbifarten, annars gör jag det själv. Rob bjöd på det samt en trevlig pratstund!:)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Har man råd med en Daytona eller i alla fall vill "visa" att man har råd med en Daytona så får man ha råd med en femhundring för fix av länken tycker jag. Lite som att äga och köra en Lamborghini Countach och sedan serva den hos Bogdan och hans brorsa i Skärholmen för "Bästa pris kompisen"....

Jag köpte en ny Daytona och satte med glädje mejseln i den själv. Tycker det är kul att pilla lite själv och korta en länk är lika enkelt som att spika i en spik. Med det sagt så är jag inte personen som betalar någon annan 500 kr för att slå in en spik. Hur andra väljer att göra det är helt upp till dem.
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Kortade länk hos Jarl Sandin i Göteborg i fredags, vilket de bjöd på. Det hade nog i och för sig att göra med att de kände igen mig, då jag köpte ett Hirsch-band där i somras. Utöver det så är klockan i fråga köpt där, men det var något som jag slapp nämna.
 

ScubaKing

Audemars
Jag köpte en ny Daytona och satte med glädje mejseln i den själv. Tycker det är kul att pilla lite själv och korta en länk är lika enkelt som att spika i en spik. Med det sagt så är jag inte personen som betalar någon annan 500 kr för att slå in en spik. Hur andra väljer att göra det är helt upp till dem.


Ja men det är en helt annan sak, och helt rätt med om man vågar.
 

Sputniq

Panerai
Har man råd med en Daytona eller i alla fall vill "visa" att man har råd med en Daytona så får man ha råd med en femhundring för fix av länken tycker jag. Lite som att äga och köra en Lamborghini Countach och sedan serva den hos Bogdan och hans brorsa i Skärholmen för "Bästa pris kompisen"....

Nej, det är snarare som att äga en Lamborghini och finna sig i att ett däckbyte kostar 6500:- "bara för att man har en Lamborghini".
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Min Seiko fick jag pröjsa 250:- för på Klockmasters i Västerås (jag vet, borde gått till Nymans).
250:- hos Rob E.

Hos Nymans i Västerås har jag aldrig behövt betala. Så självklart är det dom som får ta emot service och allt av mina klockor hädanefter!
 

ScubaKing

Audemars
Nej, det är snarare som att äga en Lamborghini och finna sig i att ett däckbyte kostar 6500:- "bara för att man har en Lamborghini".


Vilket är helt riktigt. Blir något fel vid däckbytet så ska firman ta sitt ansvar. Det är en rätt stor skillnad på att ta sitt ansvar för en bil som har ett andrahandsvärde på 40.000 kr och en bil som kanske har ett andrahandsvärde på + 5000.000 kronor. Sedan är det service, bemötande, mervärde o.s.v du betalar för. Så absolut, har du en Lamborghini så ska du inte byta däck hos Polaren Pär på macken.
 

Sputniq

Panerai
Vilket är helt riktigt. Blir något fel vid däckbytet så ska firman ta sitt ansvar. Det är en rätt stor skillnad på att ta sitt ansvar för en bil som har ett andrahandsvärde på 40.000 kr och en bil som kanske har ett andrahandsvärde på + 5000.000 kronor. Sedan är det service, bemötande, mervärde o.s.v du betalar för. Så absolut, har du en Lamborghini så ska du inte byta däck hos Polaren Pär på macken.

Nej, men kanske byta däcken hos en annan minst lika seriös firma som gör samma jobb för 3000:-. Kontentan är att 500:- för ett byte av länk på en Daytona är enligt mig snuskigt dyrt.
 

ScubaKing

Audemars
Nej, men kanske byta däcken hos en annan minst lika seriös firma som gör samma jobb för 3000:-. Kontentan är att 500:- för ett byte av länk på en Daytona är enligt mig snuskigt dyrt.


Du har helt rätt i att 500 kr för kortning av en länk är snuskigt dyrt. Men en Daytona är löjligt dyr, det finns liksom ingen paritet mellan det du får och det du betalar. En mekanisk kronograf för hundra tusen kronor. Det är en extrem lyxprodukt och den vänder sig till personer som inte alls bryr sig om kortning av en länk kostar 500 kr eller 5000 kronor.
 

Hugii

Audemars
Du har helt rätt i att 500 kr för kortning av en länk är snuskigt dyrt. Men en Daytona är löjligt dyr, det finns liksom ingen paritet mellan det du får och det du betalar. En mekanisk kronograf för hundra tusen kronor. Det är en extrem lyxprodukt och den vänder sig till personer som inte alls bryr sig om kortning av en länk kostar 500 kr eller 5000 kronor.


Nu pratar vi inte om jätte avancerade ingrepp på klockan utan om kortning av en länk som tar några minuter. Just för att det är en dyr klocka borde man kanske få bättre bemötande och bättre service för att knyta "kunden" till sig.
Vissa är kanske ekonomiska och rationella oavsett hur mkt pengar de har så behöver inte det betyd att man är idiot och kan betala hur mkt som helst för en enkel tjänst. Det är det som är problemet med dagens konsumenter, folk känner sig mer värda och mer uppskattade när de får betala mer :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Ni borde testa den urmakaren som finns i min lilla stad, oj, oj. En länkbit skulle nämligen bort på min nyinköpta 116610LV och den äldre herren försvinner bakom kassan med klockan och kommer tillbaka efter ett par minuter.

- Här, testa nu.

Jag slänger på mig klockan som fortfarande besitter ett bilhandlarhäng utan dess like. Näh, näh, vänta nu. Då har han justerat länken med snabbjusteringen, haha. En länkbit åker sedan av och den sitter perfekt, men där är historien inte slut.

Han höjde priset med det dubbla sedan sist jag var där och kortade länken på min Black Bay med anledningen "har du råd med en Rolex så har du råd med det här". Och ja, han fick sig en avhyvling och jag går aldrig mer tillbaka.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Brukar förlänga/korta länken själv, inte så mycket avancerad utrustning som behövs. Finns säkert länkar som man inte ska ge sig på som glad amatör.
Det klockor som jag justerat länken på är Sinn U1 enkel då även verktyg ingår från Sinn.
Omega SMP och PO 2500 lite kluriga med sina sprintar. PO 8500 enkel då den är skruvad.
Sub C och nya Explorer 2 enkla då även dom är skruvade.
Seiko skx 007 lite klurig med sina sprintar.
 

ScubaKing

Audemars
Nu pratar vi inte om jätte avancerade ingrepp på klockan utan om kortning av en länk som tar några minuter. Just för att det är en dyr klocka borde man kanske få bättre bemötande och bättre service för att knyta "kunden" till sig.
Vissa är kanske ekonomiska och rationella oavsett hur mkt pengar de har så behöver inte det betyd att man är idiot och kan betala hur mkt som helst för en enkel tjänst. Det är det som är problemet med dagens konsumenter, folk känner sig mer värda och mer uppskattade när de får betala mer :)


Precis det du skriver "folk känner sig mer värda och mer uppskattade när de får betala mer" gäller speciellt för klockor. Jag tror säkert att både Rolex och Breitling skulle förlora många av sina kunder om dem sänkte priset. Man tror helt enkelt att klockan inte kan vara lika bra eller lika exklusiv om priset är lägre. Eller så är det att alla då kan köpa dem och man blir inte lika speciell. I grund och botten tror jag både Rolex och Breitling (endast som exempel) skulle kunna sälja sina armbandsur för under hälften av priset och ändå gå runt och göra vinst på dem.
 

babanker

Panerai
500kr var standardpriset hos Sundbyberg hos Eriksson sa personalen efter att ha tittat i sin lista. Han var "snäll" den dagen och erbjöd mig kompispriset 300kr för de 4 minuterna.

Personligen så går jag aldrig dit igen, kändes jävligt slentrian.
 

Hugii

Audemars
Precis det du skriver "folk känner sig mer värda och mer uppskattade när de får betala mer" gäller speciellt för klockor. Jag tror säkert att både Rolex och Breitling skulle förlora många av sina kunder om dem sänkte priset. Man tror helt enkelt att klockan inte kan vara lika bra eller lika exklusiv om priset är lägre. Eller så är det att alla då kan köpa dem och man blir inte lika speciell. I grund och botten tror jag både Rolex och Breitling (endast som exempel) skulle kunna sälja sina armbandsur för under hälften av priset och ändå gå runt och göra vinst på dem.


så du menar att det är fel att volvo, bmw mm, erbjuder friservice?? det gör de till skitmärken? :) Nu pratade vi inte om varumärket eller varan, snarare om ev. omkostnader som tex länk kortning (ingen skillnad om det är dyrare eller billigare rolex). En anna sak är själva servicen. Där finns det skillnader på urverk och urverk. :)
En girig urmakare skrämmer iväg potentiella service-kunder.
 
  • Like
Reactions: jhm

Hugii

Audemars
Vad är det för fel idag att vara aktiv konsument? Är det fult att betala lägre boränta, låg bilförsäkring, låg villaförsäkring osv. Måste VD-bonusar bli högre för varje år som går??
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Förstår inte varför man lämnar in sin Rolex för länkförkortning. Det är ju busenkelt då de är skruvade.

Med sprintar kan man dock förstå om man inte har rätt verktyg och kunskap.
 

V

Cartier
Här är mina 5 cent i frågan...

Jag ogillar att göra saker själv om jag vet att det finns andra som kan göra det bättre och snabbare.
Vad som har framkommit i tråden är att en kortning av länk kostar någonstans mellan 0sek och 500sek och att det i vissa fall är oerhört "enkelt" att göra själv men ibland något lite pillrigare. Om det är pillrigt och jag dessutom riskerar att repa klockan är det ju ytterligare argument för att lämna in då jag utgår från att den då är "försäkrad" medan den är i affärens förvar.

Nu måste jag tillägga att det här är ett Stockholms-perspektiv med flera AD och urmakare så det är så klart enklare att ta sina affärer någon annanstans om man inte är nöjd men nu råkar jag ju bo här så :)

Med tanke på personalkostnader i kombination med fantasisummor för hyror i city tycker jag snarare att det är fullt rimligt att allt som har med försäljning att göra ska kosta pengar. Personligen skulle jag inte vilja ha gratisjobb utfört då jag vill kunna känna att jag alltid kan komma in och be om hjälp utan känslan att jag förväntar mig att få det gratis.

Har jag kommit fram till någon slutsats?...hmm, nja kanske inte mer än att det är väldigt individuellt vad som är rimligt beroende på vad man prioriterar, (som precis allt annat här i livet).
 

ScubaKing

Audemars
så du menar att det är fel att volvo, bmw mm, erbjuder friservice?? det gör de till skitmärken? :) Nu pratade vi inte om varumärket eller varan, snarare om ev. omkostnader som tex länk kortning (ingen skillnad om det är dyrare eller billigare rolex). En anna sak är själva servicen. Där finns det skillnader på urverk och urverk. :)
En girig urmakare skrämmer iväg potentiella service-kunder.


Om din fråga är om dessa märken bör erbjuda gratis fix av länkar och andra mindre arbeten så absolut, det bör dem göra när någon har köpt en klocka för hundra lax. Men den målgruppen tror jag inte bryr sig nämnvärt om det kostar 500 kr nej.
 
Topp