Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilken rolex bör man börja med..

Diskussion i 'Diskussion' startad av Marcilus, 14 september 2015.

1. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hej!

Möjligtvis en återkommande fråga/tråd men... (Säg till i så fall)

Jag är på jakt efter att ta reda på vilken Rolex modell som man borde börja med, och som kanske i så fall är den perfekta modellen att bära "livet ut" om det nu finns en sådan modell.
    Är det möjligtvis bara 114060 ( den är ju jäkla vacker ) , eller är det kanske 116610LN..

eller möjligtvis en DJ?

Vad tycker panelen, vilken är den perfekta första modellen, troligtvis första keepern

Och vilken var din första?

och hur långt efter att ni köpt den flippade ni den? ( om ni nu flippade den )

Chuck gillar detta.
  2. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm
    Det beror på vilken som tilltalar dig mest...
    Jag själv gillar SubC :)
    Det var/är även min första Rolex

Marcilus gillar detta.
  3. KenKun

KenKun Biskop

Vilken? Den dyraste! hehe...

Alla har ju olika smak, svårt att välja en keeper åt någon annan?

Jimpa gillar detta.
  4. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Ingen.

J

Davvan, k9handler, F-L-P och 8 andra gillar detta.
  5. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    HAha, det var inte så jag menade, jag tänkte mer att jag ville veta vilken DIN första keeper var, och varför just den blev en keeper :)

6. Tjänstemannen

Tjänstemannen Bonde

Datejust. Sportig, diskret, pålitlig och perfekt storlek. Stort utbud av beggade också om man vill det, dessutom enkelt att byta urtavla och länk. Perfekt imo!

Matts, Missko och Magnus Andersson gillar detta.
  7. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

Explorer I (214270).

8. Nicke L (Växjö)

Nicke L (Växjö) Friends of KS

Från:
    Gissa ;-)
    Jag började mitt Rolex-liv med en DJ 1601 från 80-talet som flippades efter några månader, sedan har jag avverkad samtliga stålmodellet :confused::oops:
    Ska du satsa på en "keeper" (om de nu finns sådana) så lägg krutet på en Submariner, funkar i alla lägen. Min första 16610 (LV) köpte jag 2010 och den hänger fortfarande med...den klocka jag haft längst och verkar bli min "keeper".

theargonaut gillar detta.
  9. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Prova så många du kan, gärna genom att äga dem, om så bara för en vecka, då kommer du ju märka vilken du gillar mest.

Min personliga favorit just nu är min GMT, ref 16760. Även om jag håller Explorer 214270 väldigt högt, trots att jag sålde min. Båda är väldigt allround och min högst personliga uppfattning är att suben är lite trist, särskilt om det är en nyare ref med safirglas.

Men som sagt, testa!

Gummo, Marcilus och theargonaut gillar detta.
  10. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Gräset är alltid grönare på andra sidan, i mina ögon är 116618 den optimala Rolexen. Men det är ju bara för att jag åtrår den just nu :cool:

11. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Min favoritmodell är GMT om vi kollar bak i tiden innan de keramiska. I dagsläget om det är en ny som gäller så hade jag kört på en daytona! :)

Marcilus gillar detta.
  12. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är precis sådär jag inte vill känna, när jag precis pungat ut 70k på en klocka... :p

13. dribbel

dribbel Torpare

114060 hade jag börjat med!

14. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Får göra det helt enkelt, har vart inne lite på explorer jag med.. får bli ett besök hos Rob känner jag.

Skolläraren gillar detta.
  15. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Vintage GMT eller Sub med plexi, såklart! Har haft ett antal olika DJs, och en DJ var min första Rolex. Tycker DJs (36mm) är lite för små/nätta (även om jag har smala handleder, ca 16 cm, så tycker jag 40 mm känns bättre.), och oftast lite tråkigare, så alla DJs har fått gå vidare.

Vintage GMT eller sub (Tudor tycker jag funkar lika bra, om du inte är helt fixerad vid Rolex) med plexi.

16750

9411/0

Denna 1603 var den DJ jag gillade mest...

Senast ändrad: 14 september 2015
    Gummo, rillesnille och paradis gillar detta.
  16. KenKun

KenKun Biskop

Börja med 114606! Det var den jag började med, sedan går det bara utför ;)
    image.jpg

6r15c, ErikGBG, Marcilus och 1 annan gillar detta.
  17. MJ24

MJ24 Friends of KS

Började med en GMT 16710. I och med att man kan byte bezel ring känns det nästan som att man hade flera klockor i en och samma.

Gummo, Matts och Tobias Eriksson gillar detta.
  18. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    Det är tyvärr nästan oundvikligt om du fortsätter hänga här :) Säkrast är att hålla sig till populära modeller så att du kan flippa och byta upp dig utan någon större förlust

19. stelah

stelah Biskop

Visst kan du få en viss feedback här, men du måste nog fråga dig om vem du är och vilka signaler du vill sända ut. Vill du bära den klocka som du tycker är snyggast? Det är inte säkert att den du gillar mest och de signaler den ofrånkomligen sänder ut, är förenliga. T ex skulle jag aldrig bära en guldrolex då jag inte vill kopplas ihop med de som vill visa upp ett statusattribut. Sen är det ingen regel heller då det finns olika motiv bakom våra beslut och val. Kan du le och skratta åt din egna fåfänga har du en distans som gör att du klarar att bära en, utan att klockan påverkar ditt sätt att se på dig själv. Om den klocka du väljer påverkar ditt sätt att tänka och få dig att tro du är lite förmer, då är det nog fel klocka du valt. Personligen har jag valt klockor som jag känner förtydligar min personlighet och som jag tycker om. Det här kanske inte hjälper dig i ditt klockval, men jag hoppas den tid jag lagt ned ska komma dig till någon nytta. Lycka till och skynda långsamt.

Senast ändrad: 14 september 2015
    Shadyboy, Martin80 och ironcastle gillar detta.
  20. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
  21. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
  22. christian-h

christian-h Biskop

Jag håller helt klart med! Anledningen till att min(a) SubC fick gå vidare var av den enkla anledningen att den inte fixar alla lägen enligt mig. Uppklätt och sub går inte ihop tycker jag. Men datejust fixar t-shirt och jeans lika bra som till skjorta och just storleken på 36 mm upplever jag som kanon. Och sedan är DJ någonting som du kan personifiera med tavlan som nämns ovan och någonting som du inte springer lika ofta som subben.

Submariner är en fantastisk klocka och givetvis hade jag haft båda två om den möjligheten hade funnits, men just nu så tilltalar den nya datejust mig mer. 116200 då, den upplevs även som större än tidigare DJ.

Åk till någon AD och se vilken som sjunger för din del!

Tjänstemannen och Marcilus gillar detta.
  23. Xalle

Xalle Friends of KS

Jag har en 114060, men man tröttnar till slut. Trust me!

Schildfat, Marcilus och christian-h gillar detta.
  24. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Air King eller DJ är väl de klassiska instegsrollarna!

Marcilus gillar detta.
  25. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack..
    lite det jag ville höra oxå!
    ( när jag satt och kollade på en Air king )

Gummo gillar detta.
  26. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    "Instegsrolle" är ju väldigt relativt till vad man har för bakgrund. För mig var det en OP, men någon med finare släktträd börjar nog med något annat. Samla ihop och köp det du suktar efter

27. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Både DJ o Sub är bra men väldigt olika. DJ är en klart mycket mindre och elegantare klocka men som ändå kan bäras lite sportigt.
    Suben bärs klart större speciellt den nuvarande med keramisk bezel. Du bör nog testa först eller köpa båda på en gång för där hamnar du snart ändå ;)

Marcilus gillar detta.
  28. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Trivs man med 34 mm så är ju Air King bra mkt roligare än DJ, den har ju en rolig historia!

rillesnille och Marcilus gillar detta.
  29. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    O lite bling på. Eller en guldsub,

Apansson gillar detta.
  30. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Explorer 1 ! Svaret på allt instegs i Rolex världen är Explorer 1 !
    image.jpg
    Edit: Min första var en Datejust med vitguldskant (16234) som jag fortfarande ångrar att jag flippade.
    Har lärt mig av skadan, numera flippas ingenting !

-RI-, Pictor, Gummo och 5 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield