• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Seiko samlingstråd

Jockinho

Patek
2-Faktor
6139-8020 från 1971 (tror jag?). Enormt underskattad!
image.jpeg

Framförallt på länk! Riktigt goa, dock aldrig haft en konstigt nog (de går ju ofta hyfsat billigt på eBay etc. i jämförelse med andra 6139;or )

Fin var ditt exemplar med :)
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Framförallt på länk! Riktigt goa, dock aldrig haft en konstigt nog (de går ju ofta hyfsat billigt på eBay etc. i jämförelse med andra 6139;or )

Fin var ditt exemplar med :)
Tackar! Hittade denna på Tradera som renoveringsobjekt (urverket behöver ses över), dock fungerar allt och den håller tiden hyfsat bra! Använder den lite för sällan, den är ju riktigt cool. Man undrar ju dock vem som tyckte att färgkombon brun/hudfärgad/orange var den mest ultimata på en klocka... ;) Lite kul med svenskt daghjul och orginallänk också!
IMG_0136.JPG

IMG_0134.JPG

IMG_0135.JPG
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
6309-7040 med 6105 mod...
AM tavla, visare & insert men det avspeglades i priset och boetten är opolerat fin. Handen på hjärtat så gillar jag faktiskt 6105 tavla/visare bättre än orginal utséende om det ändå sitter AM prylar i. Armégrön canvasstrap, har en coin bezel till den också som skall på. Funderar på att ugnspatinera tavla/visare men vet inte om jag vågar.
-84 så den platsar:) Var lite nervig för storleken men bärs otroligt skönt.
image.jpeg
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
6309-7040 med 6105 mod...
AM tavla, visare & insert men det avspeglades i priset och boetten är opolerat fin. Handen på hjärtat så gillar jag faktiskt 6105 tavla/visare bättre än orginal utséende om det ändå sitter AM prylar i. Armégrön canvasstrap, har en coin bezel till den också som skall på. Funderar på att ugnspatinera tavla/visare men vet inte om jag vågar.
-84 så den platsar:) Var lite nervig för storleken men bärs otroligt skönt.
image.jpeg
Bara kjør i ugnen, ha på lite tunnad vattenfaerg først, så inn med skiten.. :) Tavlan behøver ca 20 minuter, visarna 40-50. Alt på 230 grader.
Jag ventar på bubble boy och coin edge til den her også.

6309.jpg
 
Senast ändrad:

-JL-

Rolex
2-Faktor
Bara kjør i ugnen, ha på lite tunnad vattenfaerg først, så inn med skiten.. :) Tavlan behøver ca 20 minuter, visarna 40-50. Alt på 230 grader.
Jag ventar på bubble boy och coin edge til den her også.

6309.jpg
Ser onekligen riktigt bra ut på din... Gött med en lagom beat up bezel också. Passar en bezel insert från SKX rakt av på dessa?
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Ja, inserten er dom samma. Denna tog jag från den SKXen jag moddade til Spectre.
Toppen! Då kan man prova sig fram lite med blekning, repning, etc med möjlighet att beställa nytt om det skiter sig. Är faktiskt lite sugen på en Doxa (Soxa) mod av den också men då vill jag nog ha en 6105 i lådan innan jag sätter igång...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tackar! Hittade denna på Tradera som renoveringsobjekt (urverket behöver ses över), dock fungerar allt och den håller tiden hyfsat bra! Använder den lite för sällan, den är ju riktigt cool. Man undrar ju dock vem som tyckte att färgkombon brun/hudfärgad/orange var den mest ultimata på en klocka... ;) Lite kul med svenskt daghjul och orginallänk också!
IMG_0136.JPG

IMG_0134.JPG

IMG_0135.JPG

FärgKombon är ju riktigt trevlig om än som du säger lite speciell :D Och originallänken gör mkt för looken!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Alla bör ha minst en Seiko i samlingen... Detta har man ju hört förr, och något som ekat i mitt huvud under de 5 åren jag hängt på olika klockforum. Självklart har det varit vintage i första hand, men det har inte varit helt lätt för mig. Trots mängder av försök med diverse dykare, quartzare, kronografer, dressare etc, har jag aldrig riktigt hittat någon som fått stanna speciellt länge pga att jag aldrigt riktigt klaffat helt hundra med dem på ett eller annat sätt. Om det inte varit det ena, så har det varit det andra... Sitter inte riktigt hundra, för lik något annat jag redan har, för ful, för stor, för liten, för tråkig, för tung, för tjock, för vanlig osv... Nu känns det som jag äntligen kanske hittat rätt, i denna King Seiko 5626-7000 från 1970. Klämde på en no-name nitad vintagelänk, vilket blev väldigt smutt IMHO. Lite trevlig läsning om denna och liknande King Seikos finns bl.a. här... http://forums.watchuseek.com/f366/h...comparison-5626-7113-5256-8010-a-1034554.html

Bombar på med lite bilder, min vana trogen, för att möjligen visa lite på vad denna har att erbjuda rent estetiskt... @M.L.


















 
Topp