Historien om Heuer

Ett märke som för många representerar 1960-talet och kanske även 70-talet är Heuer. Vi är nog många som minns den röda, smått ikoniska, Heuer-loggan. En logotyp som representerar en värld av innovation och en historia inom såväl racing som klocktillverkning som går hela vägen tillbaka till 1800-talet. Vad grundaren Edouard Heuer inte visste 1860 var att Heuer, som senare blev TAG Heuer, skulle komma att lämna ett stort avtryck på hur tidtagarur, kronografer och klockor användes inom bland annat bil- och flygvärlden det kommande århundradet. Låt oss ta en titt på historien om Heuer.

Som så många andra tillverkare började Heuer med fickur och i slutet av 1800-talet patenterade de en teknik för tidtagning som används även i många av dagens kronografer. Armbandsur var vid den här tiden aldrig deras paradnummer. Ända fram till 1940-talet var deras främsta fokus att leverera klockor till instrumentpaneler i bilar och flygplan. Här excellerade Heuer både med tidvisare i form av klassiska ur och med instrumentur med komplikationer såsom kronograf, vilket var en viktig funktion inom vissa branscher och yrken.


Bild 20.jpg


Heuers mest ikoniska armbandsur lanserades 1933 och fick namnet Autavia, en sammanslagning av auto och aviation. Modellen blev väl mottagen och användes bland annat av tyska Luftwaffe. Åren under och efter andra världskriget fortsatte de att utveckla sina armbandsur med nya modeller och fler komplikationer, såsom visning av dag, datum och månad.


Bild 82.jpg


Tillverkningen växte och det tillkom fler och fler specialområden för Heuers armbandsur. Heuer blev snart populärt och i början av 1960-talet hade varumärket blivit starkt förknippat med racing, då man tagit sig in som officiell leverantör på racingbanor och motorevents världen över. Under 60- och 70-talet skapades också klassiska modeller såsom Carrera och Monaco för motorintresserade över hela världen. Samtidigt fortsatte Heuer skapa klockor och kronografer för instrumentpaneler samt stopp-/tidtagarur till funktionärer och domare i alla möjliga sportsammanhang, även om fokus även här var just motorsport. De samarbetade också med flera företag som var förknippade med racing, till exempel MG och Champion.


Bild 82b.jpg


Av alla samarbeten var det ett som stack ut, men låt oss börja från början: Trots sin starka närvaro i racingvärlden och lanseringarna av flera fantastiska kronografer under 1960-talet började Heuer få problem med att sälja sina klockor. År 1971 sålde de färre än 500 kronografer över hela världen, och då hade de ändå (tillsammans med Breitling och Hamilton) varit med att utveckla ett av de första kommersiellt producerade urverken med automatisk kronograf. Tidigare var de flesta kronografer manuella och det nya urverket var på många sätt revolutionerande. Men nyheten hjälpte alltså inte försäljningen och företaget med Jack Heuer i spetsen letade efter smarta sätt att bättra på siffrorna.

Vid denna tid var det vanligt med marknadsföring av cigaretter i samband med motorsport och Heuer hittade snart en naturlig partner i cigarettillverkaren bakom varumärket Viceroy, som hade samma problem med försäljningen. De båda såg en gemensam öppning och inledde ett samarbete där de sponsrade förare. I samma veva blev Viceroy det officiella cigarettmärket i racingvärlden. Då skapade Viceroy och Heuer en annonskampanj där de med en kupong erbjöd kunderna att köpa ett paket Viceory och en Autavia-kronograf för det modesta priset av 88 dollar för att få fart på sin försäljning. Under en period om sju månader lade framför allt Viceroy, som stod för annonskostnaderna, ner miljoner på annonsering. För Heuer blev kampanjen en succé och det såldes nära 5 000 Autavior på den amerikanska marknaden. Den var dock ingen större succé för Viceroy, vars cigarettförsäljning inte ökade alls …


Bild 83.jpg


Med det lyckade Viceroy-samarbetet i ryggen kunde Heuer fortsätta framåt med stark kassa och utveckla nya modeller som Pasadena och Kentucky. Företaget tillverkade även dykarur och experimenterade med sina kronografer genom att använda verk från Valjoux och Lemania.


Bild 81.jpg


Men även för en populär tillverkare som Heuer tog nedgången i den schweiziska klockindustrin ut sin rätt. Efter att under 1970-talet ha introducerat nya modeller och innovationer mäktade man inte med trycket från kvartsuren och 1985 såldes företaget till turbotillverkaren TAG. Sammanslagningen blev det nya varumärket TAG Heuer, som idag har utvecklats till en av de större tillverkarna av armbandsur på den globala marknaden. Märket har varit fortsatt troget sina rötter i motorsporten och har fortfarande en fot i racingvärlden. Man har under åren lanserat modeller som den nu klassiska F1 och på senare år gett ut flera så kallade re-issues på äldre Heuer-modeller.


Bild 84_1969_Original Monaco 1133B in its original Box.jpg


Kommersiellt hör TAG Heuer idag till en av de mer framgångsrika tillverkarna av armbandsur, även om de i mer nördiga klockkretsar bemöts med viss skepsis. Och även om synen på TAG Heuer kan vara lite styvmoderlig bland klocksamlare som drömmer sig tillbaka till 1960- och 70-talets storhetsperiod har företaget gott om historiskt DNA. Inte minst sitter Jack Heuer, som är släkt med Edouard Heuer i rakt nedstigande led (barnbarnsbarn) och har varit aktiv i Heuer sedan 1950-talet, fortfarande i TAG Heuers styrelse. Det finns också en svensk koppling till Heuer genom racingföraren Ronnie ”SuperSwede” Peterson som 1972 mottog en Heuer Carrera av Jack Heuer. 2017 hedrades Ronnie Peterson med en limited edition på 40 stycken TAG Heuer Carrera (med enbart Heuer på loggan) och bakstycket graverat likt originalet: ”Success, Ronnie Peterson from Jack W Heuer.”


Läs mer om Heuer och titta på massor av fantastiska Heuer-klockor i den stora tråden om Heuer!


Bild 84b_Heuer 1968 1.jpg