• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Äkta eller ej?

Aldrig hört talas om en second opinion.. Hursomhelst sade jag att de gjorde fel men felet var att de inte stämde av med VC. Du valde att bara svara på del av mitt inlägg..
Går jag in till en seriös aktör, oavsett om det är klockor, vapen, cigarrer, kläder eller bilar så förväntar jag mig kunnig personal. Säger en person där att varan jag har kommit in med är en värdelös kopia så kommer jag anta att det stämmer. Som jag skrev höll jag med dig i resten. Finns det ens en enda liten orsak att misstänka att varan är äkta så ska man som säljare kolla upp detta och återkomma.

Går jag in till en seriös aktör, oavsett om det är klockor, vapen, cigarrer, kläder eller bilar så förväntar jag mig kunnig personal. Säger en person där att varan jag har kommit in med är en värdelös kopia så kommer jag anta att det stämmer. Som jag skrev höll jag med dig i resten. Finns det ens en enda liten orsak att misstänka att varan är äkta så ska man som säljare kolla upp detta och återkomma.
Precis och det var det graverande felet inte att de hade fel om äkthet.

Även om det är lite komiskt att just Nymans begick misstaget så är det faktiskt så att alla kan göra fel.. Även Kaplans har ju gjort sina snedsteg..

Felet var inte att Nymans hade fel utan de kan alla AD:s ha vad det gäller ovanliga delar eller modeller. Felet de begick var att de inte påpekade sin osäkerhet för kunden och därefter stämde av med VC.

Jag kan lova er därute att möjligheterna att göra fel är enorma..

Sedan ni som säger att ni skulle sulat den i backen, hur tänker ni då? Han kunder ändå skicka tillbaka den till säljaren och fått pengarna åter. Är man så dum att man skulle sulat den i backen, kopia eller ej så får man skylla sig själv om man förlorat pengar.
Klokaste inlägget i hela tråden.

Nu får väl hela den här trolljägar-/foliehattsmentaliteten bromsas lite.

Blir ett ganska pinsamt forum att vara aktiv på, och inte särskilt välkomnande för nya som försöker ansluta.

Tagga ner lite.

Edit: Alltså inte riktat mot Hugii specifikt, utan mot alla som ropar "troll" så fort tillfälle ges.[/quote

Jag håller med dig. (jag skrev det bara inom parentes, då många har läst hela tråden och kan nu skoja till om det) ;)

Det mest pinsamma i hela historien är att återförsäljaren av ett stort dyrt, känt märke inte har koll på vad dem säljer och tidigare modeller (märkets historia), och att sedan Kaplans som är ett auktionshus med en mängd märken måste slå dem på fingrarna. Det är bara att inse, bara för att man säljer dyra märken så kan du få mer info om märken på Ur&Penn.

Det mest pinsamma i hela historien är att återförsäljaren av ett stort dyrt, känt märke inte har koll på vad dem säljer och tidigare modeller (märkets historia), och att sedan Kaplans som är ett auktionshus med en mängd märken måste slå dem på fingrarna. Det är bara att inse, bara för att man säljer dyra märken så kan du få mer info om märken på Ur&Penn.

Å andra sidan vet jag flera gånger som Kaplans gjort fel i samma nivå. Tex köpte en god vän en riktigt blingad Rolex, visade sig att Kaplans hade helt fel när dom påstod att det var factory diamonds.

Alla kan göra fel, att inte be om second opinion är lika mycket fel.

Å andra sidan vet jag flera gånger som Kaplans gjort fel i samma nivå. Tex köpte en god vän en riktigt blingad Rolex, visade sig att Kaplans hade helt fel när dom påstod att det var factory diamonds.

Alla kan göra fel, att inte be om second opinion är lika mycket fel.

Fast Kaplans är ett auktionshus som omöjligt kan hålla reda på alla märken på marknaden och tidigare modeller. Ändå så ligger dem i framkant och gör alltid ett seriöst intryck. Har till och med hört Tony Franck säga att han är tveksam över en klocka och bett att få återkomma med mer information.

Tror du på fullt allvar att det finns någon AD som kan alla modeller samt avvikelser på ett varumärke de för? Om du gör det är du mer än naiv..

Naiv?? Det är inte något jag bara tror, det är ett krav från varumärket för att butiken ska få sälja deras armbandsur. När jag jobbade på Krons så utbildades personalen hos företaget bakom klockorna i Schweiz för att kunna just detta.

Naiv?? Det är inte något jag bara tror, det är ett krav från varumärket för att butiken ska få sälja deras armbandsur. När jag jobbade på Krons så utbildades personalen hos företaget bakom klockorna i Schweiz för att kunna just detta.

Jag vill inte säga att du har otur när du tänker.. Men tror du en vanlig RolexAD kan alla olika rolextavlor. Om du tror det har du tyvärr otur eller värre..

Jag vill inte säga att du har otur när du tänker.. Men tror du en vanlig RolexAD kan alla olika rolextavlor. Om du tror det har du tyvärr otur eller värre..

Vi pratar inte om Rolextavlor här eller hur? Dem ska utan tvekan veta om en klocka existerar om dem är agenter för varumärket. Om du INTE tror det har du tyvärr otur eller värre..

Vi pratar inte om Rolextavlor här eller hur? Dem ska utan tvekan veta om en klocka existerar om dem är agenter för varumärket. Om du INTE tror det har du tyvärr otur eller värre..

Ja du min vän, tur att livet är så enkelt, vitt och svart, inga gråskalor..
Du inser väl att det är viktigare att kunna huruvida tavlorna är äkta på en ovanlig vintagerolex än boett eller verk. Flertalet tavlor är det som avgör värdet på en vintagerolex..

I detta fall var tavlan äkta, boetten var äkta, urverket var äkta och försäljaren är generalagent i Sverige för märket. Det finns inget att diskutera här. Det är deras jobb att känna till att i alla fall klockan existerar.

Ni jämför äpplen med päron. I detta fall handlade det inte om en rolextavla. Dessutom enligt ot's redogörelse så utbrast säljaren fake utan att blinka. Han "visste" ju att den var fake. Det han inte visste var att den var äkta. Är man osäker så vet man inte. Han "visste". Stooor skillnad ...

Ni jämför äpplen med päron. I detta fall handlade det inte om en rolextavla. Dessutom enligt ot's redogörelse så utbrast säljaren fake utan att blinka. Han "visste" ju att den var fake. Det han inte visste var att den var äkta. Är man osäker så vet man inte. Han "visste". Stooor skillnad ...

Du visste ju också att Rolex var objektivt sett fula och JLC tvärtom..

Det är kul om du är på riktigt (och inte en troll). Ytterligare har en osannolik sak inträffat i form av att du helt ovetandes om detta bjöd på på en länkkortning bara för att du själv gillade objektet. Om det är på riktig så får du tummen upp från mig. *gilla*.
Jag vet att heikensten är på riktigt. Har träffat honom och dessutom tror jag det var hans första dag på Nymans då vi sågs!

Tillbaka
Topp