• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ännu en tråd om resa..

Nice är trevligt, jag upplevde det som mindre turistigt än Cannes. Bra shopping och konstgalleri strosande om du gillar det. Finns ett kvarter med vintage"handlare", de har sjukt fina grejer (klockor Bla.) men är för fästa vid sakerna för att sälja någon.

Ska du sola och bada rekommenderar jag bil/ taxi/ buss väst/ öst om stan. Fina stränder med betydligt mindre folk.

Jag kan även tipsa om tre klubbar som ligger vägg i vägg om det vore av intresse, en flashig grey-goose på bordet, en "vanlig" och en gayklubb. Samtliga sjukt trevliga men på olika sätt.

Rekommenderar en trip till Monaco om du inte varit där. Antibes tyckte vi var sömnigt och turistigt.

Barcelona blir nog bra. Lägger in några bilder från min trip dit i maj 2016. Åk åtminstone på en hop on hop of buss...
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Har varit varje sommar i Cannes i många år nu. Rekommenderas! Lite lugnare än Nice. Otroligt bra mat. Aldrig problem med att hitta solstol på beachclubarna längs strandpromenaden (Croisetten). Kostar ca 30€/pers för en heldag för EN stol (Carlton något dyrare). Men handduk ingår. Vi ligger alltid på Plage du Festival. De har jädrigt god mat också. Dessutom är det sandstrand, inte sten, som i Nice. Men räkna med 2-3k/dag totalt på stranden, pilsner rosévin bubbel kaffe lunch osv.
Jag och min fru brukar göra lite som ni verkar vilja, softa på stranden, äta gott, inte förflytta sig längre än vad man kommer med flip-flops. Tyvärr kan augusti vara väldigt varmt och många har semester kring Medelhavet just då. Vattnet ligger kring +28 grader.
Tar ca en timme med buss från flygplatsen i Nice (avgår precis utanför terminal 1).
Bra fisk o skaldjursrestauranger, eller... alla restauranger är bra.
La Palme d'Or, 2 stjärnig resto i hotell Martinez. Bäst, och dyrast.
Cquillages Brun, bästa skaldjursrestaurangen på Rue de Antibes. Prisvärd, Kom innan 20. Annars är det kö i ca 20 min. Går ej att boka.
L'Affable vid Rue de Antibes, välj 3-rätters alternativet, avsluta med Gran maniere sufflé. Efterrätten är värd allihopa. Boka.
PMa om du vill ha tips på fler reston.
Shopping på hela Rue de Antibes.
Croisetten har alla klockaffärer samt Chanel, Hermes, Prada, Bottega Veneta, Gucci osv. Där blir det dyrt!
Clubba på Baoli eller Gotha. Men det orkar inte vi.
Allt är inom gångavstånd.
Skit i ciggen, börja med cigarrer i stället, passar bättre i Cannes.
+1 på allt ovan. Särskilt det med cigarrer över cigaretter.

Bokat redan nu ser jag, men annars kunde Sitges vara ett alternativ. Dryg halvtimme eller så med tåg från Barcelona, trevliga stränder och avslappnad atmosfär. Går säkert få till nån utflykt där också om man vill. :D

Mm, funderat en del på Antibes. Rimliga flyg och jävligt rimliga priser på lägenheter.

Kanske lite mindre rimligt kostnad för att leva där, eller?
Jag älskar Antibes och åker såklart dit i sommar. Om ni landar när det är ljust kan jag tipsa om att även ta en härlig svenne-banan-deluxe helikopter från Nice flygplats till Monaco ca 2800kr för två pers. Ta en natt eller två där och sedan tåget till Antibes.

Av mina tre gånger i Barca så har det mest prisvärda hotellet varit Hotell Oasis som har bra läge vid Elborn/Barceloneta.

Hej,
Kan man kapa denna tråd och be om tips?
Jag ska till norra Italien i slutet av augusti. Närmare bestämt området kring Padova/Venedig. Frun ska vara på forskningskonferens dagtid så jag tänkte botanisera bland klockor och kläder när jag inte dricker peroni och espresso i solen :)

Så, har ni tips på klockrelaterade besök (mest vintage), skräddare eller annat gött? Råkar ni ha restaurangtips tar jag gärna emot det också!

Dit är jag sjukt sugen på att åka, hur är vattentemperaturen där? Känns som atlanten skulle vara kall?
Edit: helt klart tvåa på den bollen...

Frun är från San Sebastián så vi är där ca 2-3 gånger om året. Så kan ge rätt mycket info om det om ngn är intresserad.

Skulle säga att det är 21-24 grader i vattnet i juli-augusti. Men det man aldrig kan garantera med San Sebastián är vädret. Har man otur kan det regna i en vecka, har man tur är är det 30 grader och en sval o skön atlantbris.

Jag skulle personligen undvika semana grande för det är så jääävla mycket folk där då, till den grad att man får armbåga sig in på barerna för att komma åt en öl.

Men vill man ha en fantastiskt vacker stad (3 olika stränder inne i staden), och troligtvis den bästa maten Spanien kan erbjuda (Michelin-stjärne tätaste området per capita i världen) så ska man definitivt åka dit. Sen om man inte kan ligga still på stranden så erbjuds vågsurfning, som var första anledningen till att jag åkte dit för 20 år sen.

Bumpar denna, åker till Barcelona över en weekend snart med flickvännen. Alla tips tas gärna emot :) Vilket område ska man bo i?

Gillar arkitektur, strosa runt, schyssta områden, bar/fest och att käka gott. Har koll på alla "kända" turistattraktioner men tänker lite mer svårfunna grejer. Schyssta områden att knata genom, butiker, restuaranger, barer..

Bumpar denna, åker till Barcelona över en weekend snart med flickvännen. Alla tips tas gärna emot :) Vilket område ska man bo i?

Gillar arkitektur, strosa runt, schyssta områden, bar/fest och att käka gott. Har koll på alla "kända" turistattraktioner men tänker lite mer svårfunna grejer. Schyssta områden att knata genom, butiker, restuaranger, barer..
Gracia!

Ska kika upp! har du fler tips?
Kan rekommendera en drink på takterassen på Serras hotel nere i hamnen. Googla.
Can paixano är väl det vanligaste tipset i Barcelona för bubbel och lite plock.
För extremt klassisk Barcelona-tapas är Ciudad Condal bra.

Tänk er för när ni rör er i Gotic, skippa ramblan och el raval totalt.

Rekommenderar El nacional mkt bra mat och allmänt trevligt ställe. Ligger på passeig gracia. Ta iberico bellota och ett glas bubbel i mitten baren sen ät på tapas stället bredvid.
Förjävla bra

Snor tråden :) November eller över jul vore gött att komma iväg. Inget all inclusive-komplex. Gärna strand, gärna någon form av kultur eller historia, finns det möjligheter till hyrbil och typ dagsutflykter är det ett plus. God mat och dryck är ett jätteplus, nattliv i lagom doser skadar inte!

Några vassa tips?

Tillbaka
Topp