• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äntligen en saltdykardinka igen!

KMS

Rolex
4fd43fa5d41af_260372b.jpg



Det var längesen jag hade någon ny salt dinka att skriva om i vintage!
Tycker det är lite lustigt hur man går fram å tillbaks och uppåner.

När jag köpte en Omega AT (gamla modellen) för ett år sen kände jag att nu är det dags att minska ner antalet klockor. AT:n fick all handledstid helt enkelt så det kändes onödigt med skramliga vintageklockor vilket medförde att Silverwaves, supercompressor, Squales fick ryka en efter en. Till slut var jag nere på en klocka, OWG style. Dock var OWG livet inget för mig och en Tudorsub stod för dörren. Jakten var ändå relativt lång, velandet var stort och snålheten bedrog visdomen. En 79090 köptes hem från Italien och det var då vintagekarriären fick sig en rejäl törn... Fake länk
img_3225-jpg.119178

bakstycke märkt 76100 medan boetten var märkt 79090.
img_3217-jpg.119185

Detta kan iofs vart koscher för detta har inträffats på flertalet gamla 79090, men det kändes ändå inte riktigt rätt. Den nyservade klockan tappade lite väl mycket (60 sek på 24h) och kärleken uteblev fullständigt. Klockan skickades tillbaka, UPS försökte först dela ut den i fel stad... När den väl kom fram till säljaren så skulle han precis på väg på semester så han kunde inte betala tillbaka förrän efter semestern... Oklart hur lång semestern var, för jag har inte hört av honom än (6 månader sen). Som tur var fick jag tillbaka pengarna via Paypal. Men detta gjorde ändå att man tappade sugen på svajjiga italienare och "dyrvintage".

Istället köptesen Longines kronograf med vintagevibbar och dubbel tjugo premiumtavlan.
1-jpg.190438

Så helt plötsligt satt jag med noll vintage, en Omega AT och en flonkans ny Longines krono. Beaterbegäret stillades med en SEIKO monsterdykare. Dags att sitta still i båten och sakta men säkert började hela vintageinspirationen sippra iväg. Nydinkor 3-0 Vintage. Mina keepers var inhandlade, perfekt blandning mellan svart&vitt sport&krono å en cool beater till avancerad grillrättstillagning.

För typ 2 månader sen inser jag att förfallet är fullständigt. Dags att göra slag i saken. Dags att börja tampas med svajjiga italienare igen. Började leta efter MM Squales, hittar 2 stycken och börjar således deala på googletranslate italiano, Kommer till avslut och skriver Yes I take it!
0
0

Sen dess radiotystnad...


Hoppar därefter över Squale spåret, sen känns det dessutom ytterst tveksamt hur MM-använda, MM Squales egentligen är (men det är en helt annan historia). Issued är väl väldigt omtvistat.
Istället budade jag på 3 st 300T Doxa subs i varsin kulör men snålheten bedrog så jag var tvåa på bollen på samtliga. Den svarta sharkhuntern ångrar jag mest att jag fegade ur. Men live and let live helt enkelt.

Siktet ställdes om till en DJ, vilket är lite lättare att hitta.
En läckert grå 4siffrig stålis köptes, från säkra Visby.
image-jpg.202727


Sen av en händelse scannas Tratten av å denna dyker upp.
216580466_a88aa95a-a572-481a-8b88-450556d13c18.jpg

Halvbra bild o dessutom kryddat med ytterst lite information. Säljaren visste nog inte riktigt att Jacques Cousteau brukade simma omkring med dessa på armen, men tog sig ändå tid att svara på lite frågor och var jag inte nöjd så var det bara att skicka tillbaka.

Man kan väl säga att jag är nöjd, Riktigt bra skick på tavla och boett, Doxamärkt krona osv.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg



Hade tänkt att krydda med lite Doxa info men det fanns ju redan här: https://klocksnack.se/threads/doxa-1200t-professional-och-dess-historia.43416/

Ställningen just nu Nydinkor 2-2 Vintage. Men känns som AT kan ryka för nåt gammalt... Så överlag känns det som jag är på Vintagesidan återigen.
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Grattis! Trevlig läsning, även om jag förstår att vintagesuget får sig en törn efter sådana tabbar. :)
 
  • Like
Reactions: KMS

Gummo

Joker
2-Faktor
Schysst!!! Tack för ett fint inlägg och att bärga lite skeva klockor ingår då och då. På det igen bara!!!
 
  • Like
Reactions: KMS
Grattis till ett fint fynd! Jag följde denna på tratten tur för dig att jag redan köpt på mig för mycket klockor annars hade jag nog budat mot dig ;-)
 
  • Like
Reactions: KMS

KMS

Rolex
Grattis till din Doxa KMS!

Tuff!
Det gläder mig att vintage tar över. :)

Grattis! Trevlig läsning, även om jag förstår att vintagesuget får sig en törn efter sådana tabbar. :)

Tuff Doxa och bra trend i klocklådan för dig, vintage är alltid roligare:)
Grattis!

Schysst!!! Tack för ett fint inlägg och att bärga lite skeva klockor ingår då och då. På det igen bara!!!

Tackar!!
Bara en tillfällig dipp! Känslan av en modern sjysst länk (Omega) skiljer sig en del mot en rasslig 60talare så det var väl det som skapade en tillfällig sinnesförvirring. Vintage är ju faktiskt roligare!!


Grattis till ett fint fynd! Jag följde denna på tratten tur för dig att jag redan köpt på mig för mycket klockor annars hade jag nog budat mot dig ;-)
Tack, var faktiskt förvånad att ingen annan högg på denna. Var lite nervigt mot slutet. Blev ju ett bra pris till slut.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Skönt att du är tillbaka, jag har nästan gjort samma misstag. Bra fyndat med Doxan också :)
 
  • Like
Reactions: KMS

KMS

Rolex
Vad tror ni oddsen är för att lyckas fiska upp en DOXA BoR original?

Tror ni detta är nån vits eller är det bara gammalt skrammel?
http://www.ebay.co.uk/itm/191721621890?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
http://www.ebay.co.uk/itm/272024558023?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Yobokies gör ju tydligen något också?
newricebead2.jpg


Eller vänta, leta upp ett mesh å vänta ett tag till på en BoR länk?
300mesh1.jpg


Är inte riktigt nöjd med hur den ser ut å sitter på nato.
 

Maro

Audemars
Vad tror ni oddsen är för att lyckas fiska upp en DOXA BoR original?

Tror ni detta är nån vits eller är det bara gammalt skrammel?
http://www.ebay.co.uk/itm/191721621890?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
http://www.ebay.co.uk/itm/272024558023?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Yobokies gör ju tydligen något också?
newricebead2.jpg


Eller vänta, leta upp ett mesh å vänta ett tag till på en BoR länk?
300mesh1.jpg


Är inte riktigt nöjd med hur den ser ut å sitter på nato.

Kollade bara snabbt men länkarna som är på eBay är inte rätt va? Dom har inga ändbitar va?
Tycker inte heller den är ultimat på Nato. Du kanske kan kolla på ett Shark mesch så länge?
 

KMS

Rolex
Kollade bara snabbt men länkarna som är på eBay är inte rätt va? Dom har inga ändbitar va?
Tycker inte heller den är ultimat på Nato. Du kanske kan kolla på ett Shark mesch så länge?

Inte korrekta för DOXA subs utan raka ändlänkar, så det lär ju inte bli perfekt... Mesh ligger närmast just nu.:)
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Vad tror ni oddsen är för att lyckas fiska upp en DOXA BoR original?

Tror ni detta är nån vits eller är det bara gammalt skrammel?
http://www.ebay.co.uk/itm/191721621890?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
http://www.ebay.co.uk/itm/272024558023?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Yobokies gör ju tydligen något också?
newricebead2.jpg


Eller vänta, leta upp ett mesh å vänta ett tag till på en BoR länk?
300mesh1.jpg


Är inte riktigt nöjd med hur den ser ut å sitter på nato.

Om du vill känna efter hur Yobokies BoR känns har jag ett liggande med raka ändlänkar. Inte lika bra som det på bilden mao men kanske bättre än Nato.
Helt oanvänt och ditt om du skickar ett PM med en adress jag ska skicka det till :)

Jäkla läcker klocka för övrigt :)
 
Senast ändrad:

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Grattis till en stentuff klocka! Är det en AT skyfall du tänker göra dig av med så kan du pm:a mig. :)
 
  • Like
Reactions: KMS
Topp