• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är (bör) Rolex känna sig hotade av Omega?

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Min poäng är att den där tabellen du visar inte kan användas för att avgöra om Tudor och Omega slåss i samma segment.
Omega och Tudor ligger i samma prissegment enligt honom jag citierade. Av den bilden att dömma så säljer inte Tudor speciellt många klockor så "Tudor slåss bra mot Omega i det prissegmentet" är ju ren dynga. Vad ska vi använda för att avgöra det tycker du? Ett forum för klocknördar eller hur verkligheten ser ut? Att folk på detta forum talar väl om Tudor är rätt ointressant.
 

DrDre

Patek
Omega och Tudor ligger i samma prissegment enligt honom jag citierade. Av den bilden att dömma så säljer inte Tudor speciellt många klockor så "Tudor slåss bra mot Omega i det prissegmentet" är ju ren dynga. Vad ska vi använda för att avgöra det tycker du? Ett forum för klocknördar eller hur verkligheten ser ut? Att folk på detta forum talar väl om Tudor är rätt ointressant.

Man kan bara ta sig för pannan och beklaga...
 

Mr Chance

Kalmar
Omega och Tudor ligger i samma prissegment enligt honom jag citierade. Av den bilden att dömma så säljer inte Tudor speciellt många klockor så "Tudor slåss bra mot Omega i det prissegmentet" är ju ren dynga. Vad ska vi använda för att avgöra det tycker du? Ett forum för klocknördar eller hur verkligheten ser ut? Att folk på detta forum talar väl om Tudor är rätt ointressant.
Den tabellen säger väldigt lite om hur många som köper en Tudor istället för en Omega. Och det är väl just det som avgör hur bra Tudor slåss mot Omega.
 

DrDre

Patek
Den tabellen säger väldigt lite om hur många som köper en Tudor istället för en Omega. Och det är väl just det som avgör hur bra Tudor slåss mot Omega.

Precis. Rangordning av varumäkets värde ger inte mkt info om man vill analysera vilka som är konkurrenter. Tex Swatch och PP ligger nära varandra i rankingen och de konkurrerar inte alls med varandra. PPs värsta konkurrent är förmodligen Lange, som inte ens finns med på listan. Och så kan man fortsätta med exempel hela kvällen.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Precis. Rangordning av varumäkets värde ger inte mkt info om man vill analysera vilka som är konkurrenter. Tex Swatch och PP ligger nära varandra i rankingen och de konkurrerar inte alls med varandra. PPs värsta konkurrent är förmodligen Lange, som inte ens finns med på listan. Och så kan man fortsätta med exempel hela kvällen.
Hur får du det till att Lange skulle vara PPs värsta konkurrent när deras försäljning ligger på ca 10% av PPs?

Siffror från 2013 som avser antal och omsättning:

A. Lange & Söhne … 5500p / < 150 MM/Euro
Patek Philippe … 50.000p / 1.050 MM/CHF

http://www.watch-insider.com/econom...nover-major-watch-brands-switzerland-germany/

2014 hittar vi inte heller Lange på någon topplista:
tumblr_npoml8doRT1t2su76o1_500.jpg
 

DrDre

Patek
Hur får du det till att Lange skulle vara PPs värsta konkurrent när deras försäljning ligger på ca 10% av PPs?

Siffror från 2013 som avser antal och omsättning:

A. Lange & Söhne … 5500p / < 150 MM/Euro
Patek Philippe … 50.000p / 1.050 MM/CHF

http://www.watch-insider.com/econom...nover-major-watch-brands-switzerland-germany/

Bara en uppfattning. Om man frågar en som precis köpt en PP, "Vad skulle du köpt om du inte köpt denna PP" så tror jag att många skulle säga Lange (eller möjligtvis VC). Och precis det motsatta om man frågar en Langeköpare vad han skulle köpt om han inte köpt Langen. Skillnaden skulle möjligtvis vara att de som köpt en stålPP nog skulle svara AP RO. I övrigt är jag rätt övertygad om att målgrupperna för PPs dresswatches och Lange är lika.
 

Cipover

Omega
Omega och Tudor ligger i samma prissegment enligt honom jag citierade. Av den bilden att dömma så säljer inte Tudor speciellt många klockor så "Tudor slåss bra mot Omega i det prissegmentet" är ju ren dynga. Vad ska vi använda för att avgöra det tycker du? Ett forum för klocknördar eller hur verkligheten ser ut? Att folk på detta forum talar väl om Tudor är rätt ointressant.

https://monochrome-watches.com/business-analysis-of-the-swiss-watchmaking-industry-in-2014/

Enligt siffrorna här så sålde Tudor ca 220 000 st klockor 2014. Nu överlappar ju prissegmenten mellan Rolex/Omega/Tudor så det är svårt att säga hur många som säljs i varje segment men nog kan man spekulera att Rolex säljer fler klockor i det högre segmentet och Omega fler klockor i det lägre. Om så är fallet och Tudor ligger i det lägre segmentet och säljer 220 0000 klockor om året så tycker jag man kan säga att dom är en stark konkurrent till Omega i det segmentet.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Bara en uppfattning. Om man frågar en som precis köpt en PP, "Vad skulle du köpt om du inte köpt denna PP" så tror jag att många skulle säga Lange (eller möjligtvis VC). Och precis det motsatta om man frågar en Langeköpare vad han skulle köpt om han inte köpt Langen. Skillnaden skulle möjligtvis vara att de som köpt en stålPP nog skulle svara AP RO. I övrigt är jag rätt övertygad om att målgrupperna för PPs dresswatches och Lange är lika.
Lange kan säkert vara en konkurrent till PP, men inte deras värsta, snarare en liten som de knappt bryr sig om.
 

DrDre

Patek
Lange kan säkert vara en konkurrent till PP, men inte deras värsta, snarare en liten som de knappt bryr sig om.

Ok. Du vet bäst. Olika målgrupper, med olika socioekonomisk profil, ålder och nationalitet. Olika designkoncept. Olika prisgrupp. Förekommer inte att de som har mer ön en superdresser äger en av varje. PP är inte alls intresserade av vad Lange gör.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ok. Du vet bäst. Olika målgrupper, med olika socioekonomisk profil, ålder och nationalitet. Olika designkoncept. Olika prisgrupp. Förekommer inte att de som har mer ön en superdresser äger en av varje. PP är inte alls intresserade av vad Lange gör.
Klart det håller koll på vad Lange gör, precis som de håller koll på Rolex, AP, mfl men jag tror inte att de ser Lange som någon av sina största konkurrenter.
9/10 väljer bevisligen en PP före en Lange.

Klockbranschen skiljer sig som bekant från andra branscher där det räcker med att ta fram en ny produkt för att vinna stora marknadsandelar, som tex Apples iPhone när den kom. Lange kan inte ta fram någonting som skulle göra PP oroliga eftersom de lever på ett grundmurat rykte inom en bransch där det egentligen inte händer så mycket inom det segment som PP säljer sina klockor.
 

DrDre

Patek
Klart det håller koll på vad Lange gör, precis som de håller koll på Rolex, AP, mfl men jag tror inte att de ser Lange som någon av sina största konkurrenter.
9/10 väljer bevisligen en PP före en Lange.

Klockbranschen skiljer sig som bekant från andra branscher där det räcker med att ta fram en ny produkt för att vinna stora marknadsandelar, som tex Apples iPhone när den kom. Lange kan inte ta fram någonting som skulle göra PP oroliga eftersom de lever på ett grundmurat rykte inom en bransch där det egentligen inte händer så mycket inom det segment som PP säljer sina klockor.

Lange säljer ca 15 000 klockor och PP ca 50 000 per år. Av PPs 50 000 ingår också damur, vilka verkar utgöra ca 30-40% av PPs försäljning, medan Langes försäljning av damklockor är närmast obefintlig. Om man justerar för detta, och PPs stålklockor, så ligger PPs försäljning av herrklockor på runt dubbelt så många som Lange. Det i sig kan ju vara relevant, men det viktigaste är hur nära märkena ligger i det smala segmentet av mkt exklusiva guld dress watches. De klassiska tre brukar ju anses vara PP, VC å AP, med PP som den allra mest exklusiva, men idag tillhör också Lange den gruppen. Om man också beaktar hur fort Lange tog sig in i den gruppen, det är ju trots allt ett relativt ungt företag (i sin nuvarande regim), så vore det outsägligt korkat av PP att inte betrakta Lange som en viktig konkurrent.

Om man frågar ngn lycklig rackare som fingrar på en Calatrava i butiken " vilken annan klocka ska du titta på innan du bestämmer dig?" så blir nog svaret ofta Lange. Och vice versa om ngn tittar på en Lange. Och det har med att göra med att man fokuserar på samma segment. Total omsättning är inte särskilt relevant här.
 
Topp