• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är (bör) Rolex känna sig hotade av Omega?

Vad många Rolexfans glömmer eller låtsas glömma är att den automatiska klockan inte alls är Rolex uppfinning utan hade använts av John Harwood i många år.
Om vi håller oss till klockor så var (återigen) Breguet först, 1780. Harwood må varit först med automatiskt armbandsur ;)

Jag är inte säker på att det är så enkelt - magnetism i urverk byggs ofta upp under tid. Kraftiga magnetfält kan förvisso sätta en klocka ur spel direkt (ja, inte en Omega med Master-verk då men alla andra), medan mindre kraftiga magnetfält kan kräva upprepade exponeringar under tid innan möjligheten finns att detta påverkar urverkets gångprecision.

Vänligen
Forumets undersköterska
Så kan det vara. Men då är det med andra ord ett relativt ofarligt experiment att utföra. Jag tänker dock inte göra det för jag tror på magnetism - fast kanske inte i 15000-nivåer...

Kan ingen magnetism-är-inget-problem-förespråkare mäta gångprecisionen på sin klocka, sedan lägga sin klocka på ett ipad-fodral (med magnet) och mäta precisionen igen. Plus en kompletterande mätning när klockan tagits bort från fodralet. Det vore intressant att se resultatet.

Sen kan någon med en super-Omega göra samma mätning.

Jag gjorde faktiskt detta av misstag med min Rolex av nyare årsmodell efter en blöt utekväll för några veckor sen.

Som om det inte räckte med skalleknack och den sedvanliga sekundslånga paniken innan man konstaterat att klocka, plånbok etcetera har kommit med hem igen.. Så hittar jag min klocka liggandes på magnetsidan till mitt Ifånfodral..

Hade ställt klockan efter forumklockan nyligen och kvällen innan så hade den fortfarande inte avvikit från den tiden.
Så jag fick fort som fan letat fram min telefon, in på klocksnack och kollade tiden.. Ingen avvikelse alls.

Har heller ingen avvikelse efter det som sticker ut från det normala utan klockan går precis som vanligt!

Nu är jag ingen expert på vare sig klockor eller magnetism men TROR att paniken är överdriven för låg vardagsmagnetism! :)

Förstår inte varför man hänger upp sig på skyddet mot magnetism? Oavsett om det är ett verkligt problem eller inte, så är det ju kul med nya innovationer.
Sällan nån hänger upp sig på att företagen tillverkar klockor som är vattenskyddade till flera hundra bar... Det handlar ju om att ta tillverkning till nya nivåer och pressa gränserna, sen om det är praktiskt eller inte, det är ju sekundärt...

Massa fanboyism ger sällan en rättvisande bild i sammanhanget.

Men tror vi kan konstatera följande:
Omega har modernare och bättre urverk
Rolex har dock trots detta mer intressanta klockor.
Omega "förstör" för sig med både massa LE och konstig design.
Rolex gör vinnande satsningen på traditionella storlekar och design.

Omega kommer aldrig hota Rolex på riktigt.
Rolex må vara hur tråkiga som helst ibland, men Omega är värre.

Förstår inte varför man hänger upp sig på skyddet mot magnetism? Oavsett om det är ett verkligt problem eller inte, så är det ju kul med nya innovationer. Sällan nån hänger upp sig på att företagen tillverkar klockor som är vattenskyddade till flera hundra bar... Det handlar ju om att ta tillverkning till nya nivåer och pressa gränserna, sen om det är praktiskt eller inte, det är ju sekundärt...
För egen del "hänger jag upp mig" på det eftersom det framförs som något väldigt viktigt, vilket det bevisligen inte är för vanligt folk. Det är ungefär lika viktigt som att ett dykarur klarar tusentals meter under vattnet.

Massa fanboyism ger sällan en rättvisande bild i sammanhanget.

Men tror vi kan konstatera följande:
Omega har modernare och bättre urverk
Rolex har dock trots detta mer intressanta klockor.
Omega "förstör" för sig med både massa LE och konstig design.
Rolex gör vinnande satsningen på traditionella storlekar och design.

Omega kommer aldrig hota Rolex på riktigt.
Rolex må vara hur tråkiga som helst ibland, men Omega är värre.

Och sen kunde tråden stängas, känns som det är dessa argument som används i olika utföranden i 11 sidor nu (kul med entusiastforum :p ).
Mitt tillägg skulle väl vara "man ska aldrig säga aldrig"...

För egen del "hänger jag upp mig" på det eftersom det framförs som något väldigt viktigt, vilket det bevisligen inte är för vanligt folk. Det är ungefär lika viktigt som att ett dykarur klarar tusentals meter under vattnet.
Jo jo... men man får väl ändå ha förståelse för att Omega framhäver detta då det är deras senaste innovation. På samma sätt som Rolex hängde på en Deepsea på Camerons ubåt. Både vattenskydd till 11 000 meter och magnetskydd till 15 000 må vara "onödigt", men är ändå ett imponerande hantverk och driver utvecklingen framåt. :) Om tex Rolex eller någon annan tillverkare för den delen klarade att sätta låt säga WR 1000 meter på alla sina klockor utan i övrigt påverka utseende eller funktion så hade jag tyckt det var imponerande. Det är ju lite så Omega nu gör, fast med skydd mot magnetism.

Jo jo... men man får väl ändå ha förståelse för att Omega framhäver detta då det är deras senaste innovation. På samma sätt som Rolex hängde på en Deepsea på Camerons ubåt. Både vattenskydd till 11 000 meter och magnetskydd till 15 000 må vara "onödigt", men är ändå ett imponerande hantverk och driver utvecklingen framåt. :) Om tex Rolex eller någon annan tillverkare för den delen klarade att sätta låt säga WR 1000 meter på alla sina klockor utan i övrigt påverka utseende eller funktion så hade jag tyckt det var imponerande. Det är ju lite så Omega nu gör, fast med skydd mot magnetism.
Jag förstår precis varför Omega använder det i sin marknadsföring men jag tycker att det luktar skrämselpropaganda vilket är det jag vänder mig emot. Om Rolex tex marknadsförde sin Deepsea med att man aldrig vet när man ramlar i vattnet och att de då är bra med 3900 meter hade jag tyckt det var lika löjligt :)

Jag förstår precis varför Omega använder det i sin marknadsföring men jag tycker att det luktar skrämselpropaganda vilket är det jag vänder mig emot. Om Rolex tex marknadsförde sin Deepsea med att man aldrig vet när man ramlar i vattnet och att de då är bra med 3900 meter hade jag tyckt det var lika löjligt :)
Det skulle ju vara något konstigt om Rolex skrev att det finns djupt vatten runtomkring dig överallt som skulle kunna skada din klocka. Det finns dock de facto magnetfält överallt som skulle kunna skada din klocka (gångavvikelsen). Jämförelsen är ju helt meningslös då en sådan marknadsföring för vatten är helt obegriplig. Tycker du själv att du som ensam person är ett bra empiriskt stöd för att magnetism inte är ett reellt problem för klockor? Man kan ju såklart spekulera i att Nymans och Rob har hemliga agendan när de påstår att magnetism är det vanligaste problemet när folk kommer in och klagar på gångavvikelsen men ja...

Det skulle ju vara något konstigt om Rolex skrev att det finns djupt vatten runtomkring dig överallt som skulle kunna skada din klocka. Det finns dock de facto magnetfält överallt som skulle kunna skada din klocka (gångavvikelsen). Jämförelsen är ju helt meningslös då en sådan marknadsföring för vatten är helt obegriplig. Tycker du själv att du som ensam person är ett bra empiriskt stöd för att magnetism inte är ett reellt problem för klockor? Man kan ju såklart spekulera i att Nymans och Rob har hemliga agendan när de påstår att magnetism är det vanligaste problemet när folk kommer in och klagar på gångavvikelsen men ja...
Baserar det självklart inte enbart på mina egna erfarenheter. Finns ett par trådar om detta där folk som jobbar i starka magnetfält inte har några som helst problem med gångavvikelser. Jag har aldrig påstått att det inte skulle finnas folk som drabbats av problem med magnetfält, jag tycker bara att problemet verkar extremt överdrivet och att Omega utnyttjar en "rädsla" hos folk för att marknadsföra sig.

Om du känner dig tryggare med en Omega på armen så för alla del, men som jag frågade tidigare, vad har ändrats i våra hem och på våra arbeten de senaste 5-10 åren som skulle innebära nya starka magnetfält som påverkar våra mekaniska ur?

Baserar det självklart inte enbart på mina egna erfarenheter. Finns ett par trådar om detta där folk som jobbar i starka magnetfält inte har några som helst problem med gångavvikelser. Jag har aldrig påstått att det inte skulle finnas folk som drabbats av problem med magnetfält, jag tycker bara att problemet verkar extremt överdrivet och att Omega utnyttjar en "rädsla" hos folk för att marknadsföra sig.

Om du känner dig tryggare med en Omega på armen så för alla del, men som jag frågade tidigare, vad har ändrats i våra hem och på våra arbeten de senaste 5-10 åren som skulle innebära nya starka magnetfält som påverkar våra mekaniska ur?

Jag tycker det är löjligt att det varnas för cancer på cigarettpaket, min farmors brors sysslings bästa polare feströkte minsann på 70-talet och hen fick inte cancer.

Omega har ett urverk som klarar >15 ggr mer magnetism än jämförbara modeller från andra märken, modeller som dessutom är specialbyggda för ändamålet.

Utklassning, helt enkelt. Hitta något annat att gnälla på.

Jag fattar faktiskt inte riktigt ditt problem som tycker att nya innovationer på klockmarknaden är skit. För övrigt den mest meningslösa diskussion jag gaggat med någon här på forumet, inklusive Philippe Stern.

Jag fattar faktiskt inte riktigt ditt problem som tycker att nya innovationer på klockmarknaden är skit. För övrigt den mest meningslösa diskussion jag gaggat med någon här på forumet, inklusive Philippe Stern.
Håller med! Du svarar ju inte ens på en enkel fråga så då blir det lite menlöst att diskutera.

Jag tycker det är löjligt att det varnas för cancer på cigarettpaket, min farmors brors sysslings bästa polare feströkte minsann på 70-talet och hen fick inte cancer.
Samma sak med bilbälten. En kompis kraschade och voltade ut på en åker utan säkerhetsbältet. Han överlevde så jag ger inte mycket för lagen om bilbälte.

Om en klocka drar sig +10spd, kan det då vara på grund av magnetism? Med tanke på att du säger att det "byggs upp" @Undersköterskan

Ett magnetiserat urverk kan gå både för långsamt och för snabbt, och mer eller mindre mycket. Det behöver inte vara de dramatiska avvikelserna med flera minuter per dag (eller rentav per timme) som vi ibland läser om. En gångavvikelse om +10 sek/dag kan ju också vara helt normalt eller på tok för mycket beroende på urverk. Din fråga ska vi nog ändå lämpligen rikta till forumets urmakare som säkert besitter massor med kunskap om hur ett urverk utsatt för skadliga nivåer av magnetism presterar.

Vänligen
Forumets undersköterska

För mig personligen känns Omega i en bilparallell som Nissan och Rolex som Porsche, visst har Omega vissa modeller som är i klass med Rolex (deras GTR) men överlag är det långt från Nissan till Porsche. Att förädla Nissan till Porsche kommer ta en oändlig tid, om det ens är möjligt med tanke på hur inarbetat deras varumärke är.

För mig personligen känns Omega i en bilparallell som Nissan och Rolex som Porsche, visst har Omega vissa modeller som är i klass med Rolex (deras GTR) men överlag är det långt från Nissan till Porsche. Att förädla Nissan till Porsche kommer ta en oändlig tid, om det ens är möjligt med tanke på hur inarbetat deras varumärke är.
Känns gött att jag kör Porsche då helt enkelt.

Jag tror inte att gemene man har problem med Omegas LE det är nog snarare något som uppskattas av gemene man, nåt som är lite ovanligare och häftigare.

Omega har idag inte samma "aura" som Rolex och jag tror inte de kommer få det om de inte gör några drastiska förändringar. De känns relativt starka på sportdelen med seamaster/speedmaster men det blir lite urvattnat när de släpper femtioelva olika varianter av varje. När det kommer till dressklockor och lite halvsportiga modeller så känns de svagare då de inte har någon stark motsvarighet till ex. Day-Date. Kanske behöver de konsolidera sitt utbud och fokusera på att förbättra sina bäst säljande modeller. De behöver också få fram en unik kandidat i segmentet dress/sport som kan gå upp mot day-date / royal oak / nautilus utan att skämmas.

Omega har idag inte samma "aura" som Rolex och jag tror inte de kommer få det om de inte gör några drastiska förändringar. De känns relativt starka på sportdelen med seamaster/speedmaster men det blir lite urvattnat när de släpper femtioelva olika varianter av varje. När det kommer till dressklockor och lite halvsportiga modeller så känns de svagare då de inte har någon stark motsvarighet till ex. Day-Date. Kanske behöver de konsolidera sitt utbud och fokusera på att förbättra sina bäst säljande modeller. De behöver också få fram en unik kandidat i segmentet dress/sport som kan gå upp mot day-date / royal oak / nautilus utan att skämmas.
Är väl det dom försökt med Globemastern, en modell som dock inte känns som något hot mot ovan nämnda modeller. Håller för övrigt med i allt du skriver.

Tillbaka
Topp