• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är Rolex Daytona Hypen död?

När jag började intressera mig för klockor så var det en Stål Daytona det coolaste man kunde ha, flera års väntetid på nya och hutlösa priser långt över listpris på beggade...

Vissa butiker sålde dom endast till stamkunder och i vissa fall även till över listpris av vad jag hört och man kunde inte ens ställa sig i kö för att få köpa en om man inte var en känd kund, men sedan ju längre tiden gick så känns det som hypen har lagt sig, man hittar dom självklart inte i alla butiker men vad jag hört så är det vissa butiker som har dom till salu över disk utan kö osv....

Nu hittar man dom på K&S lite tittsomtätt till bra priser och dom verkar inte säljas såå lätt ändå, har det bara blivit en vanlig klocka nu??? Varför? gör dom flera nya nuförtiden eller är det bara såå att folk köper dom nyare uppdaterade modellerna istället för Daytonan och iockmeddet så blir dom mer lätttillgängliga och därmed så kanske inte lika många vill ha dom eftersom dom inte känns lika exklusiva längre?

Snygg är den fortfarande men inte såå hypad som förut garanterat....

Vad tror ni?
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Jag tror prislappen i förhållande till andra sportrollar är anledningen. Kan ha fel, men jag tänker sisåhär: Jag gillar väldigt många av Rolex klockor och är på god väg att testa mig igenom merparten av modellsortimentet. Det trixiga med Daytonan är att jag, och kanske fler med mig, inte vill lägga 20'-30' extra på en komplikation jag aldrig använder. Framförallt inte när det finns så många modeller som jag vill testa som kostar halva priset.
Men jag kommer nog till Daytonan så småningom... :)
 

fredrik

Omega
Var länge på min "must have" lista. Men i stort sett helt borta nu.
Men trillar jag över en i stål med svart tavla till bra pris så kanske.
Men magin är borta.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Som vissa redan varit inne på så har jag också svårt att motivera priset gentemot andra sportrollar...

Däremot när jag ställde frågan "Vilka modeller säljer ni mest av?" på Bergströms i Göteborg, så blev svaret: Sub, GMT & Daytona.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Hypen lever fortfarande, om än försvagat jämfört med före finanskrisen. Inte många AD:s du kan klampa in i och köpa en Daytona hos. Eller ens se den i skyltfönstret heller för den delen.

Fantastisk klocka för övrigt. Hypen bidrar nog till känslan. :)
 
Men priset borde ju inte vara anledningen, förut så låg dom beggade för runt 100k ibland över och det var ju när listpriset var 70k av vad jag kommer ihåg...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men priset borde ju inte vara anledningen, förut så låg dom beggade för runt 100k ibland över och det var ju när listpriset var 70k av vad jag kommer ihåg...
Lyxvaror har en lite speciell efterfrågan. Ökar priset är det inte ovanligt att även efterfrågan ökar. Men som sagt, att den är relativt dyr är bara en förklaring. Tidigare var den något speciellt, nu är det bara en rolex i mängden.
 
Hypen lever fortfarande, om än försvagat jämfört med före finanskrisen. Inte många AD:s du kan klampa in i och köpa en Daytona hos. Eller ens se den i skyltfönstret heller för den delen.

Fantastisk klocka för övrigt. Hypen bidrar nog till känslan. :)

Inte alla med den verkar finnas om man letar lite iallafall, förut var det OMÖJLIGT....
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag har väl tyckt att i dess prisläge så finns det andra alternativ , men sub och Gmt är mer speciella...
 

DrDre

Patek
Jag får väl vara den som stretar emot då så att vi får lite diskussion. Jag tycker att den nya Daytonan är den första Daytona som verkligen känns som en Rolex kronograf. För mig har en Rolex tre tydliga kännetecken: vattentät, automat och inhouseverk. Nu har man äntligen, efter att först gjort modeller som inte fick åka till månen, sålde dåligt etc, använt outsourcade verk, kommit med ett urverk som de flesta kunniga anser vara fantastiskt. Så jag tycker att det är först nu som Daytonan faktiskt med full värdighet kan ta plats runt familjen Rolex bord som en fullvärdig medlem.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Historien upprepar sig. De vintage daytonas som säljs nu för sjuka summor var ju inte speciellt eftertraktade när de var nya om jag läst fel? Så håll hårt i era daytonas och casha in 1,9 mil om ett par decennier :woot:
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Ska du sälja din Daytona får du bättre betalt av handlare i Europa är vad du får av privatpersoner i Sverige.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Fanns på min "skall bara ha lista" länge innan jag provade en.
När jag provat insåg jag att den var alldeles för liten och inte kändes så gedigen som jag föreställt mig.
Så en klar besvikelse för mig!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klassiker! Utbud och efterfrågan samt att man alltid vill ha det man inte kan få. Hyper varar sällan förevigt. Personligen dog hypen när jag köpte en och insåg att den var för stor. Men ge mig en Rainbow på är jag game igen!

"för stor"...?? Nämen va faan...!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
? Och, menar du med det att daytonan är lika hypad som för 10år sedan? Eller är det vissa som vill att den ska vara det?

Läs mina tidigare poster. Den är inte lika hypad som för 10 år sedan och den kommer aldrig att vara lika hypad som 16520. Hypen kring den byggde på att Rolex hade begränsad produktion på 16520 pga. att Zenith inte kunde möta efterfrågan på El Primero-verket.

När 116520 kom avtog hypen och sedan avtog den lite till i och med finanskrisen. Den är dock inte död.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Fanns på min "skall bara ha lista" länge innan jag provade en.
När jag provat insåg jag att den var alldeles för liten och inte kändes så gedigen som jag föreställt mig.
Så en klar besvikelse för mig!

Kan ju lägga till att jag är hopplös på att komma ihåg dagens datum, så det behöver jag, samt att det var flera år sen jag behövde en kronograf!:)
 
Topp