• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är VC Overseas underskattad?

Vilken väljer du?

• Nautilus

Röster: 106 47.3%
  • Overseas

Röster: 62 27.7%
  • RO

Röster: 56 25.0%

• Totala väljare
    224

Mack-T

Basic
2-Faktor
Om man tittar bort det historiska värdet bakom AP RO och PP Nautilus exempelvis - hur står jämför sig klockorna head to head idag?

Jäkligt snygg och bra, men håller värdet avsevärt sämre än nautilus och RO. Kan väl tala för nån form av underskattning?

- Om vi pratar begagnat så är det tvärtom. 49140 (model 1) är ohyggligt prisvärd (vi pratar 70-80k för en i toppskick, eller billigare än en ny datejust..). 40mm med FP 1185 plus big date, dvs mer fixat än RO's motsvarighet. Dessutom är boetten enligt mig den bästa av alla Overseas kronografmodeller. Det enda som 49140 gör sämre än den senare modellen är att 49140 har en tråkigare länk.
- Nästa modell, 49150, har mycket av samma fina kvaliteter som 49140 men tillverkades i större volymer under längre tid, dock samma verk. Även den privärd jämfört med konkurrenterna och billigare än AP RO 39/41 mm trots mer bearbetat verk.
- Den sista modellen är jag dock inget fan av och nu pratar vi väl högt pris, dock är den ny(ish). VC är 50-60k dyrare ny än en AP RO och det är den inte värd. Samma prisnivå kanske men inte med ett sånt påslag. Ogillar banden som man kan byta lite snabbt, formen på boetten samt att man tagit bort big date-funktionen. Här känns en ny AP RO mer lockande.

Då att betala sexsiffrigt för en klocka inte finns på min karta så får jag ju svara Overseas. En fin beg för 70-80 är rätt lockande, känns betydligt roligare än t ex en Hulk. Har dock aldrig klämt på en VC.

Då att betala sexsiffrigt för en klocka inte finns på min karta så får jag ju svara Overseas. En fin beg för 70-80 är rätt lockande, känns betydligt roligare än t ex en Hulk. Har dock aldrig klämt på en VC.

Folk köper vanliga standard-Rolexar för 90-110k när de lätt kan få en VC OSC i toppskick för en mindre peng plus ha över för en semesterresa. Dock är VC'n dyrare att serva ska tilläggas.

Overseas är grym! Jag har aldrig provat Nautilus (RO går bort för mig) men OC sitter riktigt bekvämt på armen och har den i särklass snyggaste länken. Om jag någon dag får "dra-år-skogen-pengar" kommer jag att gå in till AD och plocka ut en OC kronograf.

Ej underskattad. Tror de flesta som har lite koll vet att den är grym. Personligen tkr jag Overseas chrono > RO > Nautilus

Dock inte så lika klockor direkt, så inte helt rimligt att jämföra.

Overseas är den som har minst konsekvent design historiskt sett. Nauti och RO har gjort väldigt små ändringar jämfört med VC. Den är inte lika ikonisk.
Sant, dock ska man nog vara tydlig med modellval. 5402/15202 har en lång historia men alla dessa olika RO som kommit och gått har än mindre kontinuitet som VC. Detsamma gäller Nautilus chrono/moon phase (och vad som nu finns..) gissar jag. Vet inte vilken som kom först som kronograf, OC eller RO?

Sant, dock ska man nog vara tydlig med modellval. 5402/15202 har en lång historia men alla dessa olika RO som kommit och gått har än mindre kontinuitet som VC. Detsamma gäller Nautilus chrono/moon phase (och vad som nu finns..) gissar jag. Vet inte vilken som kom först som kronograf, OC eller RO?
Ja AP har väl inte varit jättekonsekventa med tanke på alla de olika former av RO som har kommit och det känns som om klockan har sålts både på längden och på tvären i alla möjliga och omöjliga varianter. Det räcker egentligen bara att titta på årets upplaga av SIHH där RO kom i X antal nya referenser. Då tycker jag VC skötte sig bra som uppdaterade linjen med lite, vad som kändes som, finess.

Det jag tänker framför allt är ursprungsmodellen och hur den motsvarighet ser ut idag.
Sen att de har introducerat 50+ RO chrono och ROO modeller kan kännas något urvattnat.. :D

• Like
Reactions: fc2
Det jag tänker framför allt är ursprungsmodellen och hur den motsvarighet ser ut idag.
Sen att de har introducerat 50+ RO chrono och ROO modeller kan kännas något urvattnat.. :D
Ha, sannerligen! Inget ont om RO, men att det är det enda från AP som lyckas sälja skapligt är synd. Det leder bara till ännu mer urvattning av "orginalet", som blev tidlös bara för att den var något nytt och unikt.

Du jämför ju produktlinjer inte modeller.
Overseas är ju enda linjen som är svår att sälja till listpris så det besvarar väl frågan.

Tror nog de flesta tänker bara ursprungsmodell när de tänker RO. Dock tänker nog de flesta "kronograf" när de tänker VC OS och där vet jag inte men misstänker att VC var före AP (och PP?) med en kronograf i dessa modeller. Sedan må man gilla RO (är ett stort fan) men av lyxigare märken kan det inte finnas någon medell som är mer urvattnad än just RO? Femtielva modeller och tavlor (betänk alla olika färger till enbart ROC och jämför med vad VC och PP erbjuder) och sedan en systermodell ovan på det, ROO/ROOC, där med tavlor i alla regnbågens färger. AP är ett märke som enbart förknippas med en modell men verkar trots det inte ha problem med statusen.

Du jämför ju produktlinjer inte modeller.
Overseas är ju enda linjen som är svår att sälja till listpris så det besvarar väl frågan.
Men om man väger in ett nypris på ca 245k för ROC och 300+k för VC OSC så kanske det är lättare att förstå varför, iaf för de enskilda modellerna. Sedan är jag lite förbluffad varför RO har så hög status när det i ärlighetens namn är en ganska urvattnad modell. Fin och så ja, men likförbaskat urvattnad. Men AP gör något väldigt rätt och smart med den modellen iom dess oerhörda popularitet, en popularitet som håller hela märket under armarna. Nu erkar det tom som om Millenary-serien kommer bli en ren damserie så där ökar RO's vikt än mer.

Svaret är ju ganska simpelt egentligen, precis som vissa har varit inne och nosat på.
Som jag och andra skrivit tidigare i olika sammanhang; kvalitets-, hantverks- och finishmässigt står sig OS Minst lika bra som RO och Nautilus. Grymt höga poäng inom dessa områden på min VC 49150 tex. Det kokar ju då ner till att eftersom andrahandsvärdet är så pass mycket sämre generellt än hos RO och framför allt Nautilus... Ja, VC OS är kraftigt underskattad. Hur stor del som har att göra med varumärkenas styrka i sig är svårt att spekulera om, men PP och i viss mån AP (när det gäller just RO) är ju de enda som kan matcha Rolex varumärkesstyrka. Där har VC aldrig lyckats vara i närheten. Man är ett mer lågmält märke i det avseendet.

Jag har ju som bekant aktivt gjort valet mellan de tre modellserierna vi röstar om, och jag gick på VC:n då den rent estetiskt tilltalade mig överlägset mest. Då var det bara att tacka och ta emot att jag kunde få den med en kraftig rabatt i relation till listpriset.

Att folk köper en Rolex Daytona med keramisk ring för 150 papp när de kan få en VC 49150 för mindre är för mig fullständigt obegripligt. Klart att vissa gör det för att de helt enkelt föredrar Daytonans design, men pratar vi bang for the buck och alla de perspektiv jag nämner ovan är ju kommentarer alldeles fullständigt överflödiga..

Senast ändrad:
...
Att folk köper en Rolex Daytona med keramisk ring för 150 papp när de kan få en VC 49150 för mindre är för mig fullständigt obegripligt. Klart att vissa gör det för att de helt enkelt föredrar Daytonans design, men pratar vi bang for the buck är ju kommentarer överflödiga..
Samma här men jag gick på 49140, dvs halva priset mot en Daytona! En 49140 plus 70+k in på ett sparkonto till barnen eller flera utlandsresor mod familjen, eller en Daytona?

Hela den där trion är överskattad :D

De bär dock väldans skönt

VC har ju inte samma tyngd på marknaden, är långt efter Royal Oak och ännu längre bakom Nautilus

DSC06770.JPG

Hela den där trion är överskattad :D

De bär dock väldans skönt

VC har ju inte samma tyngd på marknaden, är långt efter Royal Oak och ännu längre bakom Nautilus

DSC06770.JPG
Jag kan konstatera att efter många års klockintresse, så har väldigt lite ändras. Priserna på PP är stenhårda, AP är mellanmjuka och VC är ofta soft och mest "prisvärd" begagnat. Så är det och har varit länge.

Vacheron är ett våldsamt misshandlat märke. Tyvärr så fortsätter man bara på inslagen väg och då blir begpriserna det de är. Personligen så gillar jag inte tunga, klossiga klockor och då faller Overseas bort väldigt snabbt. Jag gillar den inte alls.

Dock synd att inte VC lyckas bygga bättre klockor än de man idag presterar. Det finns historia och kunskap men dessvärre så verkar fokus vara på rika ryssar och deras behov snarare än en smakfull hantering av märkets arv.

Tycker Overseas tvärtom är överskattad, förstår inte modellen överhuvudtaget. Otroligt ful. Länken och formerna är lika estetiskt tilltalande som en Tag Heuer Link. Kvalitén och finish är å andra sidan hög men det hjälper ju föga om klockan inte är det minsta tilltalande estetiskt. Gillar man den så får jag gratulera då man får en kvalitativ klocka till ”bra” pris men jag skulle inte köpt den för hälften av marknadsvärdet ens. Men smaken är som baken har jag hört :)

8CB8EB01-7BB8-4B51-8D8E-869A1AFA6C0B.jpeg

4514892D-C998-4C98-B4DB-2B5C4358B9D0.jpeg

Tillbaka
Topp