• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är VC Overseas underskattad?

Vilken väljer du?

• Nautilus

Röster: 106 47.3%
  • Overseas

Röster: 62 27.7%
  • RO

Röster: 56 25.0%

• Totala väljare
    224
Dä ä inte klokt. VC har ju flera modeller där man slipper datumfönstret. Ändå vill folk ha de andra!

Sen är det kanske lite knepigt att matcha Gerald Gentas fiffigaste konstverk.
DSC_0701.jpg

Kanske borde VC ha kört hårdare på spetsigheten för att få Overseas mer unik, som i den här härliga versionen med extra spetsiga siffror. Bort med datumet bara, så vore jag ytterligt imponerad.
462013422973.jpg

Dä ä inte klokt. VC har ju flera modeller där man slipper datumfönstret. Ändå vill folk ha de andra!

Sen är det kanske lite knepigt att matcha Gerald Gentas fiffigaste konstverk.
DSC_0701.jpg

Kanske borde VC ha kört hårdare på spetsigheten för att få Overseas mer unik, som i den här härliga versionen med extra spetsiga siffror. Bort med datumet bara, så vore jag ytterligt imponerad.
462013422973.jpg
Vissa typer av datumpresentation kan ju dock vara rätt mysiga ;)

IMG_4451.JPG

Hade dock givetvis inte haft några problem med en datumlös heller.. :)

IMG_4452.JPG

@Palenkovich
Visst!
Datumfritt vinner oftast. Visaredatum och stordatum (som på den äldre kronografmodellen) på delad andra plats. När de visar rätt datum hela året höjs min tolerans. Den där tryckknappen som en Overseas har för snabb datumändring kan nog ge pluspoäng i min bok också.
Undrar om jag mjuknar något när jag skaffar klocksnurrare. :)

Efter att ha läst det mesta i tråden är det ganska kul att se styrkan i ett varumärke. Jag funderade ett tag om jag skulle skramla ihop nödvändig cash för en Nautilus, men konstaterade efter ett tag att det inte skulle vara värt det. Men ändå. VC, som jag tycker är en snyggare klocka, speciellt med blå urtavla och bara datum, skulle jag aldrig i livet betala 300 tkr för. Varför? Därför att för mig är det bara en vanlig stålklocka. Den med silvriga tavlan liknar faktiskt ganska mycket en Longines. När jag ser den tycker jag att den är snygg men inget speciellt. Inget unikt.

Efter att ha läst det mesta i tråden är det ganska kul att se styrkan i ett varumärke. Jag funderade ett tag om jag skulle skramla ihop nödvändig cash för en Nautilus, men konstaterade efter ett tag att det inte skulle vara värt det. Men ändå. VC, som jag tycker är en snyggare klocka, speciellt med blå urtavla och bara datum, skulle jag aldrig i livet betala 300 tkr för. Varför? Därför att för mig är det bara en vanlig stålklocka. Den med silvriga tavlan liknar faktiskt ganska mycket en Longines. När jag ser den tycker jag att den är snygg men inget speciellt. Inget unikt.
Inget unikt på VC? Hur menar du?
Tycker deras design är väldigt unik, speciellt overseas. Eller?

Har testat overseas i många olika versioner och trots att jag gillar sportklockor på stålarmband (iaf Rolex, Patek och AP) så fastnar jag inte för VC OS. Jag har landat i att det beror på armbandet. På gummi är den klockren - på stål blir den (i mina subjektiva ögon) fel. Vilket är synd, jag gillar verkligen VC som varumärke.

Tycker dom flesta modellerna från Overseas gen 3 ser tråkig ut på bild men dom få gånger jag varit och klämt på dom så blir jag slagen av alla små detaljer på tavlan även på den vita. Du kanske hade sett dom i verkligheten och inte bara på bild?

Inget unikt på VC? Hur menar du?
Tycker deras design är väldigt unik, speciellt overseas. Eller?
Nej men det är precis det som är grejen. Den är snygg, visst, men 300 tkr eller vad den nu kostar. Vad är det som är så unikt som motiverar det priset? Eller 120 tkr i utmärkt skick? Jag ser/känner inte det. Ärligt talat skulle jag känna mig lite lurad, att jag gick på ”Kejsarens nya kläder.” Och där har du varumärket - för mig är det inte laddat med samma positiva känslor som med exempelvis Rolex (som jag köpte istället).

Tycker dom flesta modellerna från Overseas gen 3 ser tråkig ut på bild men dom få gånger jag varit och klämt på dom så blir jag slagen av alla små detaljer på tavlan även på den vita. Du kanske hade sett dom i verkligheten och inte bara på bild?
Kan vara så - har bara sett på bild och i AD’s monter (innanför spärrarna). Ska klämma på dem!

Kan vara så - har bara sett på bild och i AD’s monter (innanför spärrarna). Ska klämma på dem!
Jag är fortfarande lite kluven kring vilken generation jag gillar bäst, andra eller tredje. Båda har sina styrkor men tycker att Gen 3 växer på mig varje gång jag ser dom live, en smygare helt enkelt. Sen tycker jag också att priset på 300tkr är helt tokigt men dom ligger mycket bättre i pris begagnat.

Ge klockan en ärlig chans, se till att testa en nästa gång du har möjlighet, mycket små detaljer att hitta :)

Den här kostade väl 160-180 i butik enligt list och kostar hälften av det begagnad. Riktigt bra finish och kvalitet. Sitter otroligt skönt och känns gedigen. Tavlan är grym och går från silver till grå till vit.
Att denna kostar som en hulk/batman idag är enligt mig ett skämt när det är minst dubbelt så mycket klocka.
20180506_191740.jpg
20180428_191232.jpg
20180511_232439.jpg

Den här kostade väl 160-180 i butik enligt list och kostar hälften av det begagnad. Riktigt bra finish och kvalitet. Sitter otroligt skönt och känns gedigen. Tavlan är grym och går från silver till grå till vit.
Att denna kostar som en hulk/batman idag är enligt mig ett skämt när det är minst dubbelt så mycket klocka.
20180506_191740.jpg
20180428_191232.jpg
20180511_232439.jpg

Vad är det för referens på den där?

20180506_191740.jpg
20180428_191232.jpg
20180511_232439.jpg
Håller helt med dig. Här kommer lite mer bilder på en gedigen VCO 37mm. Sitter tunt och smäckt med sin höjd på 9mm. Prismässigt smiskar den AP och PP på fingrarna så det visslar om det.
988B5647-8FAA-4DE4-B1D5-BF98C06BE28C.jpeg
2687EF46-AAFA-43BE-9746-27C3B70A3598.jpeg
91795CF4-C7CC-4F15-8D6F-56C4F65CD87E.jpeg

Tycker Overseas tvärtom är överskattad, förstår inte modellen överhuvudtaget. Otroligt ful. Länken och formerna är lika estetiskt tilltalande som en Tag Heuer Link. Kvalitén och finish är å andra sidan hög men det hjälper ju föga om klockan inte är det minsta tilltalande estetiskt. Gillar man den så får jag gratulera då man får en kvalitativ klocka till ”bra” pris men jag skulle inte köpt den för hälften av marknadsvärdet ens. Men smaken är som baken har jag hört :)

8CB8EB01-7BB8-4B51-8D8E-869A1AFA6C0B.jpeg

4514892D-C998-4C98-B4DB-2B5C4358B9D0.jpeg

Spot-on kommentar, kunde inte sagt det bättre själv ;)

Tillbaka
Topp