• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är VC Overseas underskattad?

Vilken väljer du?

• Nautilus

Röster: 106 47.3%
  • Overseas

Röster: 62 27.7%
  • RO

Röster: 56 25.0%

• Totala väljare
    224
Jag gillar VC overseas, men när det kommer till inköp, behöver jag gå tillbaka minst 10 år får att hitta rätt storlek.

Tycker att Overseas känns som en "nästan" klocka. Finish, funktioner och pris är ju alla bra. Men trots det så känns det alltid som att nått saknas när man ser den. De får liksom inte till slutprodukten trots väldigt fina ingående delar.

Finns ju massor av potential men än så länge känns det som hela produktlinjen tar två steg fram och sen ett tillbaka.

Med det sagt så är denna helt klart det bästa i linjen just nu och känns verkligen som man har lite bra tryck. Men fortfarande saknas histroien hos Nautilus och AP Jumbon..

upload_2018-1-27_19-32-24.png

Hur är definitionen av en bra klocka? De flesta klockor är väl bra? Säkert också denna.

Det är något som genomsyrar allt Vacheron gör numera. Den enda VC som känts okej de senaste åren är versionen de släppte med Hodinkee. Och då är det en klocka som på sätt och vis är en sell-out. Den är dock estetiskt tilltalande till skillnad från det mesta annat.

Overseas saknar finess och klass på många sätt. Lite som finklockornas Breitling. ;)

VC hade troligtvis väldigt enkelt kunnat lösa problemet med det usla andrahandsvärdet. Hade man bara slutat håva ut höga rabatter så hade nog säkert andrahandsvärdet också varit bättre. Inte som att AP och Patek bjussar en krona på 15202 och 5711 som är deras preimiumstålisar.

Prissättning och erbjudna rabatter tillsammans med en väldigt dålig kontroll på de volymer de släpper ut förklarar väldigt tydligt varför de är "underskattade". Om nu det dåliga andrahandsvärdet i sig är en del av att en klocka är underskattad. Det är enkla fakta om man tittar på marknaden så där slipper vi "du har fula glasögon" som argument. :)

Absolut. AP är fortfarande framgångsrika. Vacheron Constantin famlar fortfarande i mörkret. Och har så gjort under lång tid.

Tycker att VC känns mer komplett än AP om man ser förbi Overseas serien kanske lite ot i denna tråd men iallafall tänker på deras mer dress inriktade serier där VC verkar vara mer eftertraktade än på sport sidan. Sen angående priserna, så är det dålig märkeshantering att det går att hitta en modell som i Svenska butiker listar 320 tkr men i Italien kostar 220 tkr, såklart kul för den som köper klockan att spara 100 tkr, men det bygger inte direkt upp en efterfrågan och hype kring serien.

Tycker att Overseas känns som en "nästan" klocka. Finish, funktioner och pris är ju alla bra. Men trots det så känns det alltid som att nått saknas när man ser den. De får liksom inte till slutprodukten trots väldigt fina ingående delar.

Finns ju massor av potential men än så länge känns det som hela produktlinjen tar två steg fram och sen ett tillbaka.

Med det sagt så är denna helt klart det bästa i linjen just nu och känns verkligen som man har lite bra tryck. Men fortfarande saknas histroien hos Nautilus och AP Jumbon..

upload_2018-1-27_19-32-24.png

Det där är helt klart min favorit i serien, där lyckades dom tycker jag. Gäller bara att släppa den i stål...

Jag har verkligen fastnat för VC ända sedan jag för första gången såg Gen 2 Overseas Chronon. Jag håller med dig om att dom får till det nästan.
Om man kollar gen 2 kontra gen 3 i Overseas serien, det VC stack ut med bland dom flesta andra tillverkare var stora datumet klockan 12, det tog man bort... Jag förstår att dom ville göra gen 3 lite mer stilren och jag tycker datumet vid 4:30 funkar med den layouten på tavlan men färgmatcha datumskivan med tavlan...

Jag kommer vid nåt tillfälle äga en VC Overseas modell, tycker både gen2 och gen3 har sina för och nackdelar men kan inte bestämma mig förmodligen just för att det modellerna bara "nästan" är rätt.
Jag väntar på den modellen VC verkligen får till med tålamod, för jag tror och hoppas att den kommer. :artist:

Tycker att VC känns mer komplett än AP om man ser förbi Overseas serien kanske lite ot i denna tråd men iallafall tänker på deras mer dress inriktade serier där VC verkar vara mer eftertraktade än på sport sidan. Sen angående priserna, så är det dålig märkeshantering att det går att hitta en modell som i Svenska butiker listar 320 tkr men i Italien kostar 220 tkr, såklart kul för den som köper klockan att spara 100 tkr, men det bygger inte direkt upp en efterfrågan och hype kring serien.
Är väl lite där jag tycker att man missar. De flesta dressarna är 40mm+ vilket i iaf mina ögon är alldeles för stort. VC lockar liksom varken med sport eller dress. Det är spretigt och utan plan. Både Patek och AP gör bättre och mer intressanta dressare. Om det nu finns intressanta moderna dressur. ;)

Är väl lite där jag tycker att man missar. De flesta dressarna är 40mm+ vilket i iaf mina ögon är alldeles för stort. VC lockar liksom varken med sport eller dress. Det är spretigt och utan plan. Både Patek och AP gör bättre och mer intressanta dressare. Om det nu finns intressanta moderna dressur. ;)

Men va fan, det går inte att komma överens med dig :D

• Like
Reactions: Per
Testade Overseas igår. Väldigt hög finish, speciellt på verket som syns genom glasbaksidan. Länken är oerhört fin och följsam och har snabbjustering för svullna sommardagar. Det ingår utöver länken även gummiband och läderband och det går att byta på typ fem sekunder med snabbbytesystemet. Sen har den även vattentät till 150m och går att köpa direkt i butik utan kö. Kanske till och med går att pruta på priset? Det är ju en helt annan klocka om man jämför mot t.ex Royal oak och Nautilus. Nackdelen är att den är för tjock. Den uppnår inte samma elegans som Ap och Pateks varianter. Den känns ungefär klumpig som en Rolex på armen, fast med högre finish och coolare länk. De flesta här inne borde ju alltså gilla den stenhårt ;) Hah, glömde det där med andrahandsvärdet :D

IMG_2798.jpg
Då är väl lösningen enkel, köp begagnat.

Prissättning och erbjudna rabatter tillsammans med en väldigt dålig kontroll på de volymer de släpper ut förklarar väldigt tydligt varför de är "underskattade". Om nu det dåliga andrahandsvärdet i sig är en del av att en klocka är underskattad. Det är enkla fakta om man tittar på marknaden så där slipper vi "du har fula glasögon" som argument. :)
Precis, exakt så som Rolex vs Omega är, där Omega är VC.

Den heter Overseas Ultra-thin, ref 2000V/120G-B122 och måste vara bland det coolare i sportklockeväg man kan köpa sig. Tyvärr kommer den bara i vitguld och kostar typ 500 lax :p

http://www.vacheron-constantin.com/en/watches/overseas/overseas-ultra-thin-2000v-120g-b122.html
Kul! Men tecken på otroligt dålig marknadsorganisation när företaget inte klarar av att visa en bild på just hur tunn deras ultra tunna klocka är. Sådana självmål gör inte en bra organisation, tecken på att allt inte står rätt till hos VC.
03_02_s.jpg

Ganska tunn, 7 mm, men inte jättemycket tunnare än en kvalitetskvartsare som ligger runt 10 mm. Men ändå en modell jag gillar.

Efter att ha googlat VC Ovserseas så kan jag konstatera att den inte hade stannat hemma särskilt länge! Väldigt tråkig design som inte kommer stå sig väl genom åren. Det är min spontana reaktion iaf.
Denna då?
VACH300539_3573276_4.jpg

Denna variant är riktigt cool och mycket snällare mot plånboken än AP.
01-gp-laureato-black-ceramic-42mm-jpg.722634
Urtavla, krona och armband ser ok ut, men boettringen är hemsk! Då är Hublots Genta klon bättre.

Hur är andrahandsvärdet där, ännu mer tapp än VC?
För GP? Kanske samma eller lite mer i relativa termer, men mindre i absoluta?

Nix, den är schysst! Men den har väl konstig fästning av armbanden så att man kan glömma att hitta nya om 20 år? (för att inte tala om 50 när barnen ska ta över den..)

Har man råd köpa den kan man nog lägga pengar på några extraband att förvara ;) Och roligare leva i nuet, hade gärna ägt en oavsett bandfästet :)

Har man råd köpa den kan man nog lägga pengar på några extraband att förvara ;) Och roligare leva i nuet, hade gärna ägt en oavsett bandfästet :)
Tänker väl mig att en av sakerna man vill kunna göra med en klocka i kalibern Overseas är att kunna lämna den till ungjävlarna när de är vettiga nog att inte byta den mot några flaskor fulvodka.. Även i fallet att jag har några gummiremmar i en låda så har jag en tanke om att de kanske inte överlever 50år i en låda heller.

Med allt det sagt, självklart skulle jag gärna ha en ändå ;)

Jag skulle säga att den är överskattad. Tyckte inte att min (49150) levererade bättre finish och känsla än en 6-siffrig Rolex. Estetiskt så lirar den ganska bra hos mig, fast där är en del grejer jag hade velat ändra. En klocka i den prisklassen ska överleverera och överaska, inte tvärtom.

Däremot min Grand Seiko GMT skulle jag säga håller högre klass rätt igenom för runt en fjärdedel utav priset vilket blir lite pinsamt för VC.

Jag har fått förmånen att prova @Palenkovich VC Overseas på handleden och den gjorde verkligen ett gediget intryck. Länken är i mitt tycke en av de snyggaste på marknaden och lägg till att den var väldigt skön på handleden. En klocka jag håller span på definitivt...

Overseas ligger där den sig bör, marknaden säger det.
Sedan kan det ju också nämnas art 3700 & 5402 har stora likheter med sina nuvarande referenser, ett stort arv att spela på med många lyckade modeller.
-Referens 222 har långt ifrån samma likheter med sina nuvarande referenser, vilket det också finns en anledning till, då den i många ögon är ful idag.

Det många stora ikoner idag har gemensamt med sina tidigare referenser, är att de utvecklat modellen, men med behållet tydligt formspråk, skapat en klassiker. Har Overseas någonsin varit en hit?

• Like
Reactions: Per
Men har Nautilus standardfästen?
integrerad länk, så tycker inte det är samma problem. Detta rör i huvudsak gummit som antagligen inte har 50års livstid.

Även om man jämför länk vs länk så har jag en känsla av att Patek stöder sina produkter under längre tid då Nautilus känns mer trogen sin orginalform än Overseas gör. Men det kan såklart vara min magkänsla som slår fel.

En annan spelare jag själv hade övervägt om jag letat i kategorin:

PC084647.jpg
Jag är helt inne på aurums linje, nu är jag partisk men säg att jag inte hade varit det så, och om jag hade velat köpa den typen av klocka! då hade jag vänt blickarna helt från OS, patek och AP! Jag hade kollat in gamla designen på ingy och GP! Då får man "bang for the buck" som man inte får med dom absurt prissatta!

Men med der sagt tycker jag också att OS är en fantastisk klocka som jag nog säkerligen kommer att äga någongång! likväl dom andra två!

Jag är helt inne på aurums linje, nu är jag partisk men säg att jag inte hade varit det så, och om jag hade velat köpa den typen av klocka! då hade jag vänt blickarna helt från OS, patek och AP! Jag hade kollat in gamla designen på ingy och GP! Då får man "bang for the buck" som man inte får med dom absurt prissatta!
Vad kostar en keramisk skeleton laureato? Skulle inte förvåna mig om den är dyrare än en nautilus?

Fast 120k för en OS modell 2 eller 75k för en modell 1 måste väl ändå vara mer lockande än en GP? Eller hur mkt mindre än 75k kostar en beggad GP?

Fast 120k för en OS modell 2 eller 75k för en modell 1 måste väl ändå vara mer lockande än en GP? Eller hur mkt mindre än 75k kostar en beggad GP?
Alla dagar i veckan. Är mer lockande än i princip allt i samma prisklass. Går helt enkelt knappt att få bättre för pengen med tanke på OS andrahandsvärde.
Sen om man har bestämt sig för att man ogillar modellen pga storlek, utseende eller något annat kan man ju gå och köpa sig en stål-Daytona eller något annat för samma pengar.
Jag vet iaf vem som får mest och bäst klocka för pengen ;)

Edit: avstår från att värdera gentemot en GP i 75k-klassen; lite för taskig koll på just GP..

Alla dagar i veckan. Är mer lockande än i princip allt i samma prisklass. Går helt enkelt knappt att få bättre för pengen med tanke på OS andrahandsvärde.
Sen om man har bestämt sig för att man ogillar modellen pga storlek, utseende eller något annat kan man ju gå och köpa sig en stål-Daytona eller något annat för samma pengar.
Jag vet iaf vem som får mest och bäst klocka för pengen ;)

Edit: avstår från att värdera gentemot en GP i 75k-klassen; lite för taskig koll på just GP..
Du har så rätt! Dock nämnde jag aldrig daytona, men kikat runt lite OS och kollar man andrahandspriserna så är sjukt mycket bättre om man jämför AP eller pateken, sen om den är underskattad/överskattad låter jag vara osagt, men tänker såhär det skulle aldrig falla mig in stt betala listpris för den!

Tillbaka
Topp