Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En annan spelare jag själv hade övervägt om jag letat i kategorin:
Hur är definitionen av en bra klocka? De flesta klockor är väl bra? Säkert också denna.
Det är något som genomsyrar allt Vacheron gör numera. Den enda VC som känts okej de senaste åren är versionen de släppte med Hodinkee. Och då är det en klocka som på sätt och vis är en sell-out. Den är dock estetiskt tilltalande till skillnad från det mesta annat.
Overseas saknar finess och klass på många sätt. Lite som finklockornas Breitling.
VC hade troligtvis väldigt enkelt kunnat lösa problemet med det usla andrahandsvärdet. Hade man bara slutat håva ut höga rabatter så hade nog säkert andrahandsvärdet också varit bättre. Inte som att AP och Patek bjussar en krona på 15202 och 5711 som är deras preimiumstålisar.
Prissättning och erbjudna rabatter tillsammans med en väldigt dålig kontroll på de volymer de släpper ut förklarar väldigt tydligt varför de är "underskattade". Om nu det dåliga andrahandsvärdet i sig är en del av att en klocka är underskattad. Det är enkla fakta om man tittar på marknaden så där slipper vi "du har fula glasögon" som argument.![]()
Absolut. AP är fortfarande framgångsrika. Vacheron Constantin famlar fortfarande i mörkret. Och har så gjort under lång tid.
Tycker att Overseas känns som en "nästan" klocka. Finish, funktioner och pris är ju alla bra. Men trots det så känns det alltid som att nått saknas när man ser den. De får liksom inte till slutprodukten trots väldigt fina ingående delar.
Finns ju massor av potential men än så länge känns det som hela produktlinjen tar två steg fram och sen ett tillbaka.
Med det sagt så är denna helt klart det bästa i linjen just nu och känns verkligen som man har lite bra tryck. Men fortfarande saknas histroien hos Nautilus och AP Jumbon..
![]()
Är väl lite där jag tycker att man missar. De flesta dressarna är 40mm+ vilket i iaf mina ögon är alldeles för stort. VC lockar liksom varken med sport eller dress. Det är spretigt och utan plan. Både Patek och AP gör bättre och mer intressanta dressare. Om det nu finns intressanta moderna dressur.Tycker att VC känns mer komplett än AP om man ser förbi Overseas serien kanske lite ot i denna tråd men iallafall tänker på deras mer dress inriktade serier där VC verkar vara mer eftertraktade än på sport sidan. Sen angående priserna, så är det dålig märkeshantering att det går att hitta en modell som i Svenska butiker listar 320 tkr men i Italien kostar 220 tkr, såklart kul för den som köper klockan att spara 100 tkr, men det bygger inte direkt upp en efterfrågan och hype kring serien.
Är väl lite där jag tycker att man missar. De flesta dressarna är 40mm+ vilket i iaf mina ögon är alldeles för stort. VC lockar liksom varken med sport eller dress. Det är spretigt och utan plan. Både Patek och AP gör bättre och mer intressanta dressare. Om det nu finns intressanta moderna dressur.![]()
Då är väl lösningen enkel, köp begagnat.Testade Overseas igår. Väldigt hög finish, speciellt på verket som syns genom glasbaksidan. Länken är oerhört fin och följsam och har snabbjustering för svullna sommardagar. Det ingår utöver länken även gummiband och läderband och det går att byta på typ fem sekunder med snabbbytesystemet. Sen har den även vattentät till 150m och går att köpa direkt i butik utan kö. Kanske till och med går att pruta på priset? Det är ju en helt annan klocka om man jämför mot t.ex Royal oak och Nautilus. Nackdelen är att den är för tjock. Den uppnår inte samma elegans som Ap och Pateks varianter. Den känns ungefär klumpig som en Rolex på armen, fast med högre finish och coolare länk. De flesta här inne borde ju alltså gilla den stenhårtHah, glömde det där med andrahandsvärdet
![]()
Precis, exakt så som Rolex vs Omega är, där Omega är VC.Prissättning och erbjudna rabatter tillsammans med en väldigt dålig kontroll på de volymer de släpper ut förklarar väldigt tydligt varför de är "underskattade". Om nu det dåliga andrahandsvärdet i sig är en del av att en klocka är underskattad. Det är enkla fakta om man tittar på marknaden så där slipper vi "du har fula glasögon" som argument.![]()
Kul! Men tecken på otroligt dålig marknadsorganisation när företaget inte klarar av att visa en bild på just hur tunn deras ultra tunna klocka är. Sådana självmål gör inte en bra organisation, tecken på att allt inte står rätt till hos VC.Den heter Overseas Ultra-thin, ref 2000V/120G-B122 och måste vara bland det coolare i sportklockeväg man kan köpa sig. Tyvärr kommer den bara i vitguld och kostar typ 500 lax
http://www.vacheron-constantin.com/en/watches/overseas/overseas-ultra-thin-2000v-120g-b122.html
Denna då?Efter att ha googlat VC Ovserseas så kan jag konstatera att den inte hade stannat hemma särskilt länge! Väldigt tråkig design som inte kommer stå sig väl genom åren. Det är min spontana reaktion iaf.
Urtavla, krona och armband ser ok ut, men boettringen är hemsk! Då är Hublots Genta klon bättre.Denna variant är riktigt cool och mycket snällare mot plånboken än AP.
![]()
För GP? Kanske samma eller lite mer i relativa termer, men mindre i absoluta?Hur är andrahandsvärdet där, ännu mer tapp än VC?
Nix, den är schysst! Men den har väl konstig fästning av armbanden så att man kan glömma att hitta nya om 20 år? (för att inte tala om 50 när barnen ska ta över den..)Denna är ju inte dum...
![]()
Nix, den är schysst! Men den har väl konstig fästning av armbanden så att man kan glömma att hitta nya om 20 år? (för att inte tala om 50 när barnen ska ta över den..)
Tänker väl mig att en av sakerna man vill kunna göra med en klocka i kalibern Overseas är att kunna lämna den till ungjävlarna när de är vettiga nog att inte byta den mot några flaskor fulvodka.. Även i fallet att jag har några gummiremmar i en låda så har jag en tanke om att de kanske inte överlever 50år i en låda heller.Har man råd köpa den kan man nog lägga pengar på några extraband att förvaraOch roligare leva i nuet, hade gärna ägt en oavsett bandfästet
![]()
Snyggt som fan!Denna är ju inte dum...
![]()
Men har Nautilus standardfästen?Nix, den är schysst! Men den har väl konstig fästning av armbanden så att man kan glömma att hitta nya om 20 år? (för att inte tala om 50 när barnen ska ta över den..)
integrerad länk, så tycker inte det är samma problem. Detta rör i huvudsak gummit som antagligen inte har 50års livstid.Men har Nautilus standardfästen?
Jag är helt inne på aurums linje, nu är jag partisk men säg att jag inte hade varit det så, och om jag hade velat köpa den typen av klocka! då hade jag vänt blickarna helt från OS, patek och AP! Jag hade kollat in gamla designen på ingy och GP! Då får man "bang for the buck" som man inte får med dom absurt prissatta!En annan spelare jag själv hade övervägt om jag letat i kategorin:
![]()
Vad kostar en keramisk skeleton laureato? Skulle inte förvåna mig om den är dyrare än en nautilus?Jag är helt inne på aurums linje, nu är jag partisk men säg att jag inte hade varit det så, och om jag hade velat köpa den typen av klocka! då hade jag vänt blickarna helt från OS, patek och AP! Jag hade kollat in gamla designen på ingy och GP! Då får man "bang for the buck" som man inte får med dom absurt prissatta!
Vad kostar en keramisk skeleton laureato? Skulle inte förvåna mig om den är dyrare än en nautilus?
https://www.chrono24.se/girardperregaux/laureato-skeleton-ceramic--id7488933.htmVad kostar en keramisk skeleton laureato? Skulle inte förvåna mig om den är dyrare än en nautilus?
Undrar om det bara är önsketänkande att de ska sjuka som en sten till max 100' inom ett par tre år...https://www.chrono24.se/girardperregaux/laureato-skeleton-ceramic--id7488933.htm
List lår väl vara något högre än en 5711 i stål. Skillnaden är att Nautilusen är svår att få tag på och kostar över list medan denna gissningsvis säljs under list och är tillgänglig när man vill.![]()
Det är nog inte helt otroligt.Undrar om det bara är önsketänkande att de ska sjuka som en sten till max 100' inom ett par tre år...![]()
Vi kan ju hoppasDet är nog inte helt otroligt.
Fast 120k för en OS modell 2 eller 75k för en modell 1 måste väl ändå vara mer lockande än en GP? Eller hur mkt mindre än 75k kostar en beggad GP?Jag är helt inne på aurums linje, nu är jag partisk men säg att jag inte hade varit det så, och om jag hade velat köpa den typen av klocka! då hade jag vänt blickarna helt från OS, patek och AP! Jag hade kollat in gamla designen på ingy och GP! Då får man "bang for the buck" som man inte får med dom absurt prissatta!
Alla dagar i veckan. Är mer lockande än i princip allt i samma prisklass. Går helt enkelt knappt att få bättre för pengen med tanke på OS andrahandsvärde.Fast 120k för en OS modell 2 eller 75k för en modell 1 måste väl ändå vara mer lockande än en GP? Eller hur mkt mindre än 75k kostar en beggad GP?
Du har så rätt! Dock nämnde jag aldrig daytona, men kikat runt lite OS och kollar man andrahandspriserna så är sjukt mycket bättre om man jämför AP eller pateken, sen om den är underskattad/överskattad låter jag vara osagt, men tänker såhär det skulle aldrig falla mig in stt betala listpris för den!Alla dagar i veckan. Är mer lockande än i princip allt i samma prisklass. Går helt enkelt knappt att få bättre för pengen med tanke på OS andrahandsvärde.
Sen om man har bestämt sig för att man ogillar modellen pga storlek, utseende eller något annat kan man ju gå och köpa sig en stål-Daytona eller något annat för samma pengar.
Jag vet iaf vem som får mest och bäst klocka för pengen
Edit: avstår från att värdera gentemot en GP i 75k-klassen; lite för taskig koll på just GP..