• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Den fick följa med genom bågen idag (på Bromma flygplats) De kommentera att jag hade klocka men det var ok så länge den inte fick bågen att pipa.
0F785D1B-2C2D-4BBE-8459-3FB62A4DFAFE.jpeg
 

klevis

Omega
2-Faktor
På jobbet går vi igenom lika ”ramar” som dom har på flygplatser. Brukar alltid gå bra med min klocka och skärp men ibland tjuter det och när jag frågar varför så har de sagt att de ställt om ramarna.. typ. Vet inte vad denna omställning innebär men det sker lite till och från på vårat jobb iallafall :)

Vad jobbar du på för high security ställe? Låter ju kul:)
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Halloj!
Som rubriken säger, får klockan redan från början åka ner i den lilla lådan med laptopen eller den får ett försök i metalldetektorn?
Känns ju som det vore ett perfekt tillfälle för tjuven bland allt folk..

Själv sitter den alltid på, har sällan behövt ta av den.
Plockar aldrig av den
 

Jey

Cartier
gick igenom 3 säkerhetskontroller under förgående vecka, klockan stannade kvar på armen och inget oväsen :)
 

azcii

Patek
2-Faktor
Brukar oftast köra långärmat när jag reser och då gömmer jag bara klockan lite diskret. Aldrig varit några problem
 

RYN

Omega
Jag jobbar också på kärnkraftverk och passerar därmed säkerhetskontroll dagligen. Eftersom känsligheten på metalldetektorerna verkar variera lite från dag till dag tar jag alltid av mig klockan och skickar genom bagageröntgen. Orkar liksom inte tjafsa med vakterna var och varannan morgon.
Gör likadant på flygplatser.
 

xTZ

Cartier
Brukar aldrig ta av mig klockan i kontrollen om jag inte ombedes att göra det, i dessa enstaka fall så brukar jag ge den till personalen på andra sidan bågen om det är något jag är mer rädd om.

Med det sagt så brukar stölder i kontrollen vara extremt ovanligt utifrån min erfarenhet extremt mycket kameror på flygplatsen också ifall något skulle hända (jobbat där i några år och är kvar extra) vanligt är dock att folk glömmer sina klockor och får panik och kommer springandes. Så länge man inte har en massa annan metall på sig så brukar inte klockor ge utslag. Ibland gör de det och då är det bara att ta av sig och t.ex lägga på bordet där på andra sidan bågen eller ge till personalen och sedan gå igenom igen... Vissa vill tjafsa emot om allt möjligt (däribland klockor om att de inte vill ta av sig efter utslag) och det hoppas jag att ni vettiga ksare inte gör.

Gör det så smidigt som möjligt och va trevlig mot personalen så får man ett trevligt bemötande.

Inte varit där på länge, men säkerhetsreglerna burkar bli hårdare och mer noggranna

https://www.expressen.se/gt/superfrack-klockstold-filmad-pa-landvetter/

Kanske är ovanligt men kamerorna bryr sig dom inte om för 5 öre uppenbarligen! Klockan har jag fortfarande alltid på I säkerhetskontrollen! Funkar bra
 

mattssok

Breitling
Jag jobbar också på kärnkraftverk och passerar därmed säkerhetskontroll dagligen. Eftersom känsligheten på metalldetektorerna verkar variera lite från dag till dag tar jag alltid av mig klockan och skickar genom bagageröntgen. Orkar liksom inte tjafsa med vakterna var och varannan morgon.
Gör likadant på flygplatser.

Jobbar förvisso inte på kraftverk men behåller klockan på vid kontroller av precis samma anledning. Avskyr att eventuellt blir tillbakavisad och få lägga klockan i en egen låda.
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
https://www.expressen.se/gt/superfrack-klockstold-filmad-pa-landvetter/

Kanske är ovanligt men kamerorna bryr sig dom inte om för 5 öre uppenbarligen! Klockan har jag fortfarande alltid på I säkerhetskontrollen! Funkar bra
Klart stöld kan förekomma, brukar gå att spåra personerna dock, sitter inte bara kameror i säkerhetskontrollen. Men såklart man kanske inte bör lägga den öppet om man tar av sig eller visa vad man har, finns alltid rötägg
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
Har jag långärmat på mig sitter den kvar. Om inte så packas den ner i jacka/handbagage strax innan kontroll. Råkar ofta ut för en ”slumpmässig kontroll” så det är lika bra att vara förberedd haha.
 

Andsan

Rolex
Har alltid på handleden genom säkerhetskontrollen.
Om det larmar så gör de en ytlig koll manuellt och därefter är det klart.
 
  • Like
Reactions: xTZ

Marikong

Cartier
2-Faktor
Aldrig problem inom Europa, Indien eller i USA, vid transit i Peking och i Ryssland har jag behövt ta av mig klockan.. Säkerhetskontrollen i Peking vid transfer kan säkert fler vittna om att det är ett skämt, och spel för galleriet bara.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hade min BB36 på mig i t-shirt så den var väl synlig både till och från Mallis. Inget pip varken från bågen eller säkerhetspersonal.

Klockrullen med Cwc rn quartz och min Padi turtle i handbagaget tyckte de såg lite suspekt ut på röntgen dock
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Låter skrämmande om man kan gå igenom kontrollen med en stålklocka på sig utan att detektorn märker? :O
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Alltid i handbagaget men nu fick jag för mig att testa. Inrikes Arlanda och det pep. Tog av mig bältet och gick fram och tillbaka och då pep det inte. Saken är den att jag på Landvetter gick igenom med samma bälte men utan klocka och det pep inte. Något med den samlade mängden metall ?
 
Topp