• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

McOak

Omega
Blir tvingad av ta av den varje gång. Enda gången man sluppit var när man flög inrikes, till min stora förvåning.
 

Perz

Omega
Väldigt olika från gång till gång. Senaste resan så var det inga problem att ha klockan på i säkerhetskontrollen på Landvetter, men i Porto så skulle den av. Känns som att det är helt beroende på humöret på dom i kontrollen.
 

Mr.J

Breitling
Aldrig i helvete! Har aldrig pipit heller :)
Dock blev jag av med min cigarrtändare nu senast från Munchen, den låg i handbagaget,
vanlig tändare OK, inte cigarr..
 

tissoter

Audemars
Helt underbar story, i Köpenhamn för några dagar sen så slapp jag ta av bara för att jag tog av bältet på rekordfart haha
 

azcii

Patek
2-Faktor
Säkert gått igenom 20 säkerhetskontroller i 5 olika länder, har alltid på mig klockan. Aldrig haft några problem. Har haft på mig allt från subc till PAM372.
 

Pistol_Pete

Panerai
Aldrig i helvete! Har aldrig pipit heller :)
Dock blev jag av med min cigarrtändare nu senast från Munchen, den låg i handbagaget,
vanlig tändare OK, inte cigarr..
Blev också av med min cigarrtändare i kontrollen på O' Hare. Har både innan och efteråt ofta rest med cigarrtändare i handbagaget. Det verkar helt slumpmässigt med andra ord.
 

BCKSTRM

Rolex
Skippade att ta av mig klockan en gång. Slutade med att jag fick lämna klockan till vakten medans jag gick genom scannern en gång till. Den jäveln stor typ och lekte med den ungefär som om det var en nyckelknippa...
 

Mankebank

Cartier
Som många andra skrivit tar jag hellre av mig klockan lite diskret och packar ned den lagom svåråtkomligt i väskan. Även om det oftast går att ha den på kommer det helt säkert att misslyckas ibland och bestämmer säkerhetskontrollanten att den också ska åka på bandet är man plötsligt killen som just lämnade en dyr klocka utom synhåll. Lite för enkelt för antingen personal eller någon annan resenär att plocka på sig den och om det händer kommer man att ha en rätt besvärlig situation. Inte alldeles enkelt att bevisa att just den där klockan, en av massor av likadana, är min.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Passerade kontrollen på kastrup för en timme sedan. I t-shirt är det svårt att dölja klockan... Lät den sitta på utan problem.

Min hustru tvingades ta av sig sitt armband. Kontrollanten erbjöd sig hålla det. Undrar om samma sak gällt för en svettig man i 35-års åldern...
 

Nashman

Omega
Flög härförleden och passerade en bunt kontroller...tänkte såklart på den här tråden och behöll klockan på (Seiko 6105 och CWC rn diver)...knäpptyst från både båge och kontrollanter. :cool:
Har alltid tagit av den tidigare men aldrig mer.
 
Klockan och diverse armband åker ner i handbagaget strax innan säkerhetskontrollen. Jag är besatt av att komma igenom säkerhetskontrollen så smidigt som möjligt, men lik förbannat blir jag ofta utsatt för diskriminerande vakter som ska utföra stickprov, klaga på mitt xbox som jag har med i handbagaget etc.
 

Zingo

Rolex
Klockan och diverse armband åker ner i handbagaget strax innan säkerhetskontrollen. Jag är besatt av att komma igenom säkerhetskontrollen så smidigt som möjligt, men lik förbannat blir jag ofta utsatt för diskriminerande vakter som ska utföra stickprov, klaga på mitt xbox som jag har med i handbagaget etc.
Äkta hardcore gamer som tar med sig Xbox i handbagaget! :D
 

J83

Omega
Ner med skjortarmen över dinkan och sen hoppas på det bästa, slutar ofta med oroliga blickar mot handbagaget... :nailbiting:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ickefråga.

Jag har börjat göra det till en grej och aldrig ta av den trots att jag reser en del. I Sverige är det aldrig ett problem.

Var sjukt uppskruvad stämning på CDG igår. Inget problem att vandra genom bågen med klockan på armen.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Terroristen gick igenom på armen på Landvetter :)
image.jpeg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Man lär sig tillslut. Om man som jag som springer igenom de där jävla bågarna 20ggr om dagen och har 40-50klockor att välja på så har jag kommit fram till att min Rado i keramik och min Locman samt Breitling i titan inte piper alls, därför får de oftast följa med till jobbet. På övriga klockor är det ca. 1 gång på 3 passager som det piper beroende på inställd känslighet på bågarna. Känsligheten varieras ganska ofta för att man inte skall kunna prova sig fram hur mycket metall man skall kunna ta med sig.

Sen bör man passa sig om man har en dyrare klocka, de försvinner då och då. Här hemma i Svedala är det oftast fingerfärdiga motresenärer som är betydligt snabbare och lurigare än vad man tror. På pendlarlinjerna är det lugnare, men går du igenom samtidigt som passagerare som skall till lite mer "exotiska" resmål eller low-cost så ökar chansen markant att bli av med något. Vakterna här hemma kan man lita på ganska bra, men åker man söderöver så är det inte helt ovanligt att de som jobbar delar på bytet och låtsas som att det regnar.

Något som jag starkt ogillar är passagerare som agerar motvals bara för att. De får inte som de vill oavsett hur mycket de argumenterar eller beter sig, snarare tvärt om. Det enda som händer är att de som står i kö samt personal blir sura och irriterade. Som någon skrev här tidigare i tråden: "Watcha gonna' do?" Jo är jag där och personen skall åka på min flight så säger jag: "Antingen gör du som du blir ombedd eller så åker du ingenstans"

Sen kan jag hålla med om att säkerhetskontrollerna är ett j*vla otyg, men de är där utav en anledning. Har hört argumentet: "Men jag är ingen j*vla terrorist!", men å andra sidan tror en sån person att en terrorist skulle erkänna att denne var detsamma och skulle du vilja åka med ett plan om vakterna svarat: "Är du inte? Då kan du gå för vi behöver inte kolla dig då."
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Senast blev jag tillsagd att ta av mig den. Whatcha gonna do?!

Hade jag varit där så hade jag sagt: Då flyger du inte.

Har aldrig tagit av annat än då jag blev ombedd i Bordeaux förra hösten (SS UTC Skydiver).

Hade f ö då också missat att jag hade en liten Victorinox-pennkniv på nyckelknippan som de märkligt nog efter en tillsägelse lät mig behålla (!).

Om den är under 6cm är det okej :)

Tänker aldrig åka till U-länder av exakt denna anledning... Fy fan vad jag inte velat ta av klockan i Polen, kanske om man haft en låsbar ficka på jackan...

Polen är inget U-land och tämligen säkert. Anledningen till att det är det är för att deras Farbror Blå inte är riktigt lika vänliga och pratglada som deras svenska dito. Något jag uppskattar, det gör t.ex. att flygplatskontrollerna flyter på lite smidigare för att det inte uppstår lika många långdragna diskussioner som här hemma :)

Aldrig i helvete! Har aldrig pipit heller :)
Dock blev jag av med min cigarrtändare nu senast från Munchen, den låg i handbagaget,
vanlig tändare OK, inte cigarr..

Stämmer. Samma sak med stormtändare, det räknas som farligt gods. Det har inte med själva gasen och explosionsrisken att göra utan med hur varm lågan är ifall den skulle råka tändas utav misstag.
 
Senast ändrad:

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hur kommer detta sig egentligen? går väl att använda som vapen ändå?

Jag vet faktiskt inte. Som vanligt var det jänkarna som beslutade sig för att det var okej, sen följer resten av världen efter. Då och då skärps reglerna under perioder eller på vissa platser visserligen. Så bara för att det står att det är okej så kan det vara så att man snällt får lämna ifrån sig något ändå.
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Eftersom man flyger en del så brukar jag alltid ha med mig en liten tygpåse (egentligen för Rayban glasögon) DP slipper man värsta skiten men man har ju alltid ett extra öga..
 
Tycks bero på landet. Exv. i Schweiz och Luxembourg var man inte tvungen att ta av klockan. I vissa andra länder är dom 100% seriösa och klockan skall av...
 
Topp