• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

Satt och tänkte på just det där scrollandes genom tråden. Många som skriver ”lägg ner den diskret” innan man börjar närma sig kontrollen? Ha en pouch och tryck ner den där och in med den i HB och så på med den efteråt bara. Inte krångligare än så. Om man är orolig dvs. Jag kör med den på varje gång. Aldrig några problem.

Det beror på vilken säkerhetskontroll man passerar och hur trött man är på att få scratches.

Efter att uppmärksammat problemet har jag flugit fyra gånger. Har behållit klockan på armen och haft armen mot mitten av bröstet, inte pipit en enda gång.

Jag har en travel pouch till min klocka, brukar bara ha en med mig på resor, så jag stoppar ner den i den och lägger i ryggsäcken innan kontrollen. Men jag flyger typ en gång vartannat år eller ännu mer sällan så det är inget problem för mig.

Jag har runt 180 flyg per år och blev trött på pipandet på flygplatsen där hemma och en del andra flygplatser, så jag kör helt enkelt liten klocklåda.
180 per år?! Gissar att du är pilot eller jobbar med flyg, annars ärret helt galet mycket 😅

Flyger ofta själv i Mellanöstern för jobbet och har regelbundet klockor med mig från jobbet och de är alltid i handbagaget säker, vill inte visa offentligt för andra vad jag har på handleden. Även här i Dubai.

180 per år?! Gissar att du är pilot eller jobbar med flyg, annars ärret helt galet mycket 😅

Flyger ofta själv i Mellanöstern för jobbet och har regelbundet klockor med mig från jobbet och de är alltid i handbagaget säker, vill inte visa offentligt för andra vad jag har på handleden. Även här i Dubai.
Jag pendlar.
Vet folk som har en bra bit över 200 legs per år

Går igenom 99/100 flygplatser med klockan på typ, bara i Jakarta flygplats nyligen jag blivit tillsagd att ta av klockan i säkerhetskontrollen

Jag brukar lägga klockan i en tom jackficka och sedan vika ihop jackan o lägga på bandet. Men någon som vet om röntgenapparaterna kan magnetisera automiska klockor?

Det låter som en dålig idé 😂. Men lugnande att man inte behöver oroa sig i säkerhetskontrollen, så länge ingen snor jackan då

Ursäkta min ironi, givetvis är det direkt skadligt och inget man bör ägna sig åt. Vill minnas det var någon stolle i forumets begynnelse som försökte avmagnetisera sin Breitling på det viset. Kronografen drog åtta varv på 5sekunder för att sedan stendö.

On topic så är de rätt nitiska på Heatrow när det gäller klockor, samma sak på charles de gaulle. Kan vara extremt förnedrande att behöva ta av sig kavaj, hänglsen, axelhölster, klocka och oxfords.

Senast ändrad:
Ursäkta min ironi, givetvis är det direkt skadligt och inget man bör ägna sig åt. Vill minnas det var någon stolle i forumets begynnelse som försökte avmagnetisera sin Breitling på det viset. Kronografen drog åtta varv på 5sekunder för att sedan stendö.

On topic så är de rätt nitiska på Heatrow när det gäller klockor, samma sak på charles de gaulle. Kan vara extremt förnedrande att behöva ta av sig kavaj, hänglsen, axelhölster, klocka och oxfords.
Ja, det är lika pinsamt varje gång man måste hiva upp PPK:n och Seamastern på bandet...

Senast ändrad:
Kan vara extremt förnedrande att behöva ta av sig kavaj, hänglsen, axelhölster, klocka och oxfords.
Hänt mig en gång. Anpassar numera klädseln när jag ska flyga och är mer pipfri än en försvarsadvokat på väg in i häktet. Skulle dock gärna ha ett par hängslen som var fria från metall men inte använder clips.

Hur som helst, uret åker av. Oftast ned i en pouch som hamnar i jackfickan eller bagaget. Flyger inte lika ofta som vissa andra här iof.

Hänt mig en gång. Anpassar numera klädseln när jag ska flyga och är mer pipfri än en försvarsadvokat på väg in i häktet. Skulle dock gärna ha ett par hängslen som var fria från metall men inte använder clips.

Hur som helst, uret åker av. Oftast ned i en pouch som hamnar i jackfickan eller bagaget. Flyger inte lika ofta som vissa andra här iof.

Gott att höra. Man flyger alltid i krage, hängslen med clips är såklart en styggelse och hoppas verkligen inte det är någon på forumet som tar av sig skorna under en flygning. Sådant beteende tyder på bristande uppfostran.

Måste vara omöljligt för detektorn att reagera på hänglsen, är ju minimalt med metall i dem. Men det är förvisso irrelevant för den bittra säkerhetspersonalen som helt saknar förmågan att handskas försiktigt med resenärens persedlar då de själva aldrig ägt något av värde. Tyvärr är det som många skriver bäst att packa ned halvmiljonersuret i fodral och stoppa i väskan. Även om det inte blir stulet är sannolikheten för repor 100% om du blir tillsagd att ta av det. Detta gäller för övrigt alla typer av ägodelar, ge fan i att pilla på min förgyllda Meisterstück eller mina Smythson etuier med flottiga fingrar.

Måste vara omöljligt för detektorn att reagera på hänglsen, är ju minimalt med metall i dem. Men det är förvisso irrelevant för den bittra säkerhetspersonalen som helt saknar förmågan att handskas försiktigt med resenärens persedlar då de själva aldrig ägt något av värde. Tyvärr är det som många skriver bäst att packa ned halvmiljonersuret i fodral och stoppa i väskan. Även om det inte blir stulet är sannolikheten för repor 100% om du blir tillsagd att ta av det. Detta gäller för övrigt alla typer av ägodelar, ge fan i att pilla på min förgyllda Meisterstück eller mina Smythson etuier med flottiga fingrar.
Exakt vad som löste ut och hur mycket som behövs rent generellt vet jag inte. Vill inte att kontrollen ska ta längre tid än nödvändigt, både för min egen och för andras skull.

Åker alltid ner i handbagaget på flygplats. Vill inte att den glider igenom innan mig och att någon lyckas norpa den.

I domstol lägger jag den i vanliga lådan oftast (för där passerar man igenom direkt och den är inte obevakad på samma sätt). Tog inte av den i början men påpekats för många ggr att den ska av även om den inte ger utslag.

Tillbaka
Topp