• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

Det finns inga lösa delar i ett verk som kan flytta sig pga magnetism. Däremot kan delar bli magnetiserade, exempelvis spiralen, vilket påverkar klockans hastighet eftersom spiralens längd blir kortare. Det löser man med avmagnetisering.
Jasså, då verkar det som att AD tog tillfället i akt och sålde på farsan en full service, för en femtiolapp pröjsade han inte.
 
Jasså, då verkar det som att AD tog tillfället i akt och sålde på farsan en full service, för en femtiolapp pröjsade han inte.
Svårt för mig att veta vad klockan var i behov av. Kanske var den gammal och oservad och de tyckte att den behövde service för att säkerställa att den var tipptopp, men enbart avmagnetisering kräver näst intill aldrig full service (det finns sällsynta undantag).
 
Lägga klockan I jackficka eller i väskan bör ju vara det bästa efter att ha läst alla inlägg. Alt. Ha den på sig.
 
Inte tagit av mig på länge nu, och inte blivit tillfrågad heller. Vet inte om det är för att jag oftast har Day-Date som är i vitguld, kanske inte ger utslag lika lätt? Men har haft andra med.
 
Klockan sitter alltid på och i 9/10 gånger är det inga problem. I de fall där jag stöter på patrull så påtalar jag att klockan inte ger utslag i bågen. Då är det oftast lugnt att gå igenom.

Om nej igen så tar jag av mig klockan, lägger i fodralet som sedan läggs i kabinväskan som sedan låses innan den går igenom röntgenmaskinen.
 
Jag tänker att det är andra resenärer som ser en fin klocka och norpar den ur tråget när jag svabbas för bombrester. Därför lägger jag den i jackfickan en bra bit innan kontrollen så ingen ser.
 
Sist jag åkte till Thailand i Januari men en hel titan klocka så fick den vara på armen, enda maskinen som pep -> Åland, Arlanda, Thailand var när vi landade på Arlanda igen och skulle vidare till nästa flyg mot Åland. Tyskland hösten 2022 så pep det inte heller någon väg till eller från.
 
Klockan sitter alltid på och i 9/10 gånger är det inga problem. I de fall där jag stöter på patrull så påtalar jag att klockan inte ger utslag i bågen. Då är det oftast lugnt att gå igenom.

Om nej igen så tar jag av mig klockan, lägger i fodralet som sedan läggs i kabinväskan som sedan låses innan den går igenom röntgenmaskinen.
Ändå hyggligt att du 10:e gången väljer att hålla upp kö'n för alla andra. 🙄
 
20230310_150819.jpg


Brukade som lydig medborgare ta av mig klockan.
Flyger två gånger i veckan.
För någon månad sedan, ville de köra om backen klockan ovan låg i med andra grejer.
När backen kom ut på andra sidan, saknades klockan och nycklar. Rejäl pulshöjning hos mig, men personalen rykte i princip på axlarna. Klev då helt enkelt in på deras domäner, vilket höjde deras puls, för att leta.
De hade lyckats med att vända backen så att grejerna trillat ut, och hamnat på golvet mellan rullar och skit.
Sedan dess har jag enklare klockor på armen de dagar jag flyger.
 
Då jag reser mycket utrikes i mer eller mindre obskyra trakter har jag alltid för vana att stoppa klocka och eventuella smycken i en ficka med dragkedja i handbagaget... utan tvekan. Jag har sett lagom begåvade säkerhetsvakter lyfta "nästan" tomma lådor varpå en klocka har flugit ur och landat i golvet. De har då endast tittat på ägaren och liksom undrat varför han inte var snabbare med att ta på sig klockan. Ja, det kanske är en hyfsat relevant frågeställning men ni fattar vad jag menar. Jag pratar inte Europa om någon undrar. Likaså har jag kollegor som blivit bestulna på klockor av själva säkerhetsvakterna. Nu handlar det om kollegor med ringa intresse för klockor varpå de inte har varit tillräckligt observanta.
 
På tal om det piper eller ej så finns det säkert någon här som delar erfarenheten av avancerade scanningsmaskiner på vissa utrikesflyg på större flygplatser.

På Charles de Gaulle i Paris så plockade jag av mig "allt" och placerade detta i lådorna men då jag passerade scannern sa vakten till mig att jag hade något i ena fickan. Något förvånad grävde jag djupt och hittade då ett plektrum i plast. Där hade man fastnat om man hade haft förstoppning.
 
Då jag reser mycket utrikes i mer eller mindre obskyra trakter har jag alltid för vana att stoppa klocka och eventuella smycken i en ficka med dragkedja i handbagaget... utan tvekan. Jag har sett lagom begåvade säkerhetsvakter lyfta "nästan" tomma lådor varpå en klocka har flugit ur och landat i golvet. De har då endast tittat på ägaren och liksom undrat varför han inte var snabbare med att ta på sig klockan. Ja, det kanske är en hyfsat relevant frågeställning men ni fattar vad jag menar. Jag pratar inte Europa om någon undrar. Likaså har jag kollegor som blivit bestulna på klockor av själva säkerhetsvakterna. Nu handlar det om kollegor med ringa intresse för klockor varpå de inte har varit tillräckligt observanta.
Exakt detta har jag varit med om på Landvetter (så jo - det händer i Europa också)... Efter säkerhetskontroll lyfte jag upp datorn som låg i lådan - en i personalen ryckte då bort lådan i vilken mina nycklar samt min klocka (en Omega Constellation Quartz) fortfarande låg kvar. Klockan flög 2-3 meter innan den landade på stengolvet :mad:.

Tittade direkt på klockan när jag fick tillbaks den och kunde konstatera att kristallen fått en spricka. När jag påpekade att hon just förstört min klocka vände hon på klacken och fortsatte arbeta som om inget hänt. Jag fick ropa tillbaks henne och kräva att hon omedelbart skulle tillkalla sin chef så att vi kunde skriva en rapport om vad som hänt.

Efter en mindre trevlig diskussion med medarbetaren (där hon erkände att klockan fått en flygtur mer än vad jag betalat för) och hennes chef skrevs en rapport. Swedavia var allt annat än snabba med ärendet och jag fick ringa flera gånger för att det skulle hända något. Till slut fick jag ok på att lämna in klockan till en AD och att Swedavia skulle ta all kostnad för reparation. Klockan fick därefter ytterligare en flygtur - denna gång till Schweiz... fick tillbaks den efter ett par månader och då hade de inte bara bytt kristall utan även flera andra delar som kunde ha påverkats av smällen.

Nu för tiden: alltid klocka kvar på armen i säkerhetskontrollen - oftast piper det inte!!!
 
Exakt detta har jag varit med om på Landvetter (så jo - det händer i Europa också)... Efter säkerhetskontroll lyfte jag upp datorn som låg i lådan - en i personalen ryckte då bort lådan i vilken mina nycklar samt min klocka (en Omega Constellation Quartz) fortfarande låg kvar. Klockan flög 2-3 meter innan den landade på stengolvet :mad:.

Tittade direkt på klockan när jag fick tillbaks den och kunde konstatera att kristallen fått en spricka. När jag påpekade att hon just förstört min klocka vände hon på klacken och fortsatte arbeta som om inget hänt. Jag fick ropa tillbaks henne och kräva att hon omedelbart skulle tillkalla sin chef så att vi kunde skriva en rapport om vad som hänt.

Efter en mindre trevlig diskussion med medarbetaren (där hon erkände att klockan fått en flygtur mer än vad jag betalat för) och hennes chef skrevs en rapport. Swedavia var allt annat än snabba med ärendet och jag fick ringa flera gånger för att det skulle hända något. Till slut fick jag ok på att lämna in klockan till en AD och att Swedavia skulle ta all kostnad för reparation. Klockan fick därefter ytterligare en flygtur - denna gång till Schweiz... fick tillbaks den efter ett par månader och då hade de inte bara bytt kristall utan även flera andra delar som kunde ha påverkats av smällen.

Nu för tiden: alltid klocka kvar på armen i säkerhetskontrollen - oftast piper det inte!!!
Ja jo nog kan det hända även i Europa. För några månader sedan var i Istanbul där en säkerhetsvakt fick för sig att noggrant plundra mitt handbagage. Jag hade ett reseetui med två klockor... en Omega Globemaster samt en Rolex Submariner. Jag fick skrika högt åt honom då han likt en schimpans försökte få upp dragkedjan till etuiet och jag såg framför mig ett potpurri av klockdelar på golvet. Han hejade sig dock lyckligtvis något denna sekund.
 
Brukar inte ta av mig bältet, men klockan brukar hamna i väskan. Dock provade jag nu att göra tvärtom på Kastrup, gick bra.

Ska prova att behålla både klocka och bälte nästa gång.
 
Testat bägge men föredrar att ta av den o skicka den i fickan på jacka. Avsevärt mer kontrollerat än då jag blivit avkrävd klockan som sen kastats upp på någon metallbänk med noll försiktighet…
 
Nu när jag har blivit med en Tudor P39:a så kommer en frågeställning upp om när man reser. Guld ger inte utslag på metalldetektor hur är det att resa med titanium ur? Någon som vet?
 
Vet ej hur det är med titanium. Men vet att Arlanda samt varenda flygplats i Spanien så är dom kinkiga när det gäller klocka i säkerhetskontrollen. Varenda gång jag tänkt gå igenom med en klocka på armen så pekar de på mig bestämt och ber mig lägga den i lådan.
 
Jag har oftast blivit ombedd men funderar på om man har ett giltigt svar tillbaka för att inte lämna den på bandet
Jag bär den helst på armen då den är dyr/sentimental/unik/ett hen/vaddunuvillsvara.

Aldrig fått frågan om att ta av min klocka någonstans i världen.

Och skulle någon be mig hävdar jag att av religiösa skäl kan den inte lämna min handled.
Men att jag har inga problem med att bli kontrollerad om säkerhetsbågen ger utslag.
 
Har aldrig behövt ta av mig klockor i säkerhetskontroller. Har däremot hänt vissa gånger i andra mer ovanliga säkerhetskontroller på andra ställen. Vill minnas att jag då haft lite äldre klockor på mig också och blev lite nojig, men svårt att slingra sig ur om man väl blir ombedd...
 
Tillbaka
Topp